Steaua Roşie, ianuarie 1953 (Anul 2, nr. 36-43)

1953-01-07 / nr. 36

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Anul II. Nr. 36. Miercuri, 7 Ianuarie 1953. 14 pagini 20 bani. Cu forțe noi la luptă pentru pace ! Lucrările şi documentele Congresului Naţional pentru Apărarea Păcii din R.P.R. cât şi ale Congresului Popoarelor de Viena au prilejuit o deosebită înviorare în activitatea comitetelor de luptă pentru pace. Alături de popoarele lumii, oamenii cinstiţi din patria noastră îşi manifestează viguros voinţa lor de pace, ferma lor hotărîre de a contribui cu toate forţele la preîntâmpinarea unui nou război mondial. In rândurile partizanilor activi ai păcii din patria noastră se înrolează deopotrivă stahanovişti, muncitori fruntaşi în producţie, ţărani muncitori, profesori, medici, jurişti, preoţi, ingineri, scriitori/ gospodine, mici-meseriaşi, oameni de diferite credinţe politice, religioase dar toţi frământaţi de aceeaş problemă: înlăturarea pericolului unui nou război mondial. Creşterea avântului mişcării partizanilor păcii din Regiunea Autonomă Maghiară, reese dintr’o serie de victorii obţinute de comitetele de luptă pentru pace. Faţă de cele 22 brigăzi ale păcii existente în această regiune înainte vreme, in cinstea Congresului Naţional pentru Apărarea Păcii din R.P.R. și a Congresului Popoarelor, numărul lor s’a ridicat la peste 100. Intre brigăzile păcii s’a pornit o entuziastă întrecere, a cărei rezultate au fost analizate zilele acestea, fiind declarată fruntașă brigada păcii Nr. 3 dela fabrica de mobile „Simo Gaza” din Tg.-Mureş, cu o depăşire medie a normei de 184 la sută. In cadrul fabricilor şi uzinelor din regiune, începând de la vlăhiţa la Sf. Gheorghe, de la Tg. Secuiesc şi până la Sângiorgiul de Pădure, în circumscripţiile orăşeneşti, la reşedinţele de raioane şi la sate au fost organizate până în prezent peste 400 de conferinţe şi dezbateri publice privind lucrările şi documentele Congresului Naţional pentru Apărarea Păcii din R.P.R. şi ale Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii. Din primele zile ale anului 1953 comitetele de lupta pentru pace din Regiunea Autonomă Maghiară au pornit o largă acţiune ce constă în folosirea pauzelor dintre reprezentaţiile cinematografice pentru prelucrarea unor teze scurte cu referire la importanţa Congresului Popoarelor de la Viena şi a Apelului lansat deacesta, precum şi despre Mesajul adresat guvernelor celor cinci mari puteri. In afară de aceasta, la Tg.-Mureş comitetele de luptă pentru pace au pornit o largă acţiune de mobilizare a cetăţenilor pentru vizionarea filmelor din cadrul Săptămânii filmului românesc, sub lozinca „Filmul românesc în slujba păcii”. Comitetele de luptă pentru pace îşi lărgesc necontenit rândurile, cuprinzând tot mai mulţi cetăţeni cinstiţi, doritori de a contribui prin eforturile lor la menţinerea şi consolidare păcii. Numai în ultimele luni s-au încadrat astfel la Tg.-Mureş in rândurile membrilor comitetelor de luptă pentru pace peste 1.000 de gospodine. In aceste zile s’a început şi organizarea cercurilor de lectură în cadrul comitetelor de luptă pentru pace, până în prezent fiind înfiinţate la Tg.-Mureş 50, iar în mediul rural un număr mare de asemenea cercuri. Acţiunea pentru ajutorarea eroicului popor coreean, ce luptă cu abnegaţie împotriva sângeroşilor cotropitori imperialişti, se desfăşoară de asemenea cu succes, ca o dovadă a faptului că massele largi ale cetăţenilor cinstiţi se solidarizează cu lupta eroică a poporului coreean şi condamnă cu tărie atrocităţile monstruoase săvârşite de imperialişti împotriva paşnicului popor coreean, bestialul război bacteriologic, ca şi crimele josnice ale imperialiştilor împotriva prizonierilor de război de pe insulele Kodledo şi Pongan. In planul de muncă al Comitetului regional de luptă pentru pace, întocmit pe perioada de iarnă, figurează o serie de obiective noi, ca de exemplu, organizarea de schimburi de experienţă între comitetele de lupta pentru pace, clăci şi şezători pe tema luptei pentru pace, şedinţe pe profesii cu cooperatorii, inginerii, tehnicienii, artiştii, micii meseriaşi, inovatorii, preoţii, femeile casnice, etc. In activitatea comitetelor de luptă pentru pace se constată însă şi unele lipsuri. Aşa de exemplu Comitetul regional de luptă pentru pace nu a acordat până în prezent suficientă atenţie activizării comitetelor de luptă pentru pace de la sate şi nu are o evidenţă precisă, care să cuprindă activitatea partizanilor păcii din întreaga regiune. La aceste lipsuri au contribuit printre altele şi comitetelede luptă pentru pace raionale din Reghin şi Topliţa. Deşi au în raza lor de activitate o serie de brigăzi ale păcii ce au obţinut mari succese în domeniul producţiei industriei forestiere, aducând astfel contribuţii serioase la cauza păcii, aceste comitete raionale de luptă pentru pace nu găsesc de cuviinţă sa ţină socoteală despre aceste realizări şi să le comunice sistematic Comitetului regional de luptă pentru pace. Comitetele raionale de luptă pentru pace nu ajută în suficientă măsură activitatea partizanilor păcii din mediul rural, nu se deplasează în rândurile masselor. Schimburile de experienţă între comitetele de luptă pentru pace nu au fost utilizate în suficientă măsură. Trecând grabnic la lichidarea acestor lipsuri, desigur că se vor putea obţine noi şi noi realizări în lupta pentru triumful cauzei păcii. Alături de uriaşele forţe ale partizanilor păcii din lumea întreagă care au înscris pe steagurile lor lozinca înfrânării şi izolării aţâţătorilor la război, lozinca menţinerii şi consolidării păcii, să facem să răsune cu putere glasul popoarelor, exprimat în Apelul Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii: „Stă în puterea popoarelor să schimbe cursul evenimentelor, să redea oamenilor încrederea în liniştea zilei de mâine”. Cauza păcii va triumfa, fiindcă gloriosul ei stindard este purtat în mâini sigure de marele Stalin. IN INTERIORUL ZIARULUI : Cinci ani de la proclamarea Republicii Populare Române (Articolul tovarăşului Alexandru Moghioroş, secretar al C.C. al P.M.R., apărut în „Pravda”), (pag. 2—3). Pentru creşterea nivelului de trai al muncitorilor forestieri, (pag. 2-a). Căminul cultural în plină activitate( pag. 2-a). ___________ Viaţa de partid. Organizaţia de bază în fruntea luptei pentru îndeplinirea planului cincinal în 4 ani (pag. 3-a). Comunicatul sovietec-chinez cu privire la transferarea căii ferate Cianciun de către Guvernul Sovietic Guvernului R. P. Chineze, (pag. 4-a). Pentru realizarea înainte de termen a cincinalului Avântul nou al muncitorilor Atelierelor de reparaţii Auto însufleţiţi de rezultatele obţinute în producţie în primii doi ai ai planului cincinal, muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii Atelierelor de reparaţii Auto din Tg.-Mureş au pornit cu avânt din primele zile ale anului 1953 la lupta pentru noi victorii. Cu ocazia prelucrării sarcinilor de plan pe anul 1953 muncitorii Atelierelor de reparaţii şi-au luat angajamentul să realizeze planul cincinal în loc de patru ani, în 3 ani şi 8 luni. Această hotărîre a lor constitue prilejul unui nou avânt în muncă. Astfel, în primele zile ale lunii Ianuarie muncitorii Atelierului de montare a motoarelor şi-au depăşit normele cu câte 10 la sută. Echipa lui Farkas Vasile realizează zilnic două norme şi jumătate, iar brigada UTM condusă de Baciu Ioan îndeplineşte zilnic câte două norme. Sporind avântul întrecerii socialiste, muncitorii atelierului electric au realizat în primele zile ale lunii ianuarie câte o normă şi jumătate, iar echipa lui Neagu Gheorghe de la atelierul de reparaţii a radiatoarelor îşi depăşeşte zilnic norma cu 80 la sută. Echipa stahanovistului Simon Carol de la atelierul de caroserii îndeplineşte zilnic câte două norme, iar echipele lui Butuc Petru şi Táncos Albert ca şi a stahanovistului Jakabovics Iosif de la atelierul de lăcătuşerie îşi depăşesc deasemeni cu peste 100 la sută sarcinile zilnice de plan. Depăşiri de câte 80—95 la sută obţin zilnic şi muncitorii atelierului de vopsit şi ai atelierului de tapiţerie. întregul colectiv al Atelierelor de reparaţii Auto din Tg.-Mureş este cuprins de dorinţa de a obţine în acest an rezultate ce depășesc cu mult cele din trecut. Au terminat reparaţiile generale Hotărîţi să traducă în fapte sarcinile trasate de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la realizarea planului cincinal în 4 ani, muncitorii atelierului de lăcătuşerie din întreprinderea forestieră din Reghin au terminat cu 5 zile înainte de termen reparaţiile generale ale întreprinderii. In această acţiune patriotică s’a evidenţiat în special mecanicul şef al întreprinderii, stahanovistul Marosvölgyi Wilhelm, care a asigurat desfăşu-r ăi Ou netfUiigtfi£i'âia a i’vprria^11-lor generale şi a acordat ajutorul profesional necesar colectivului său de muncă. Echipa lui Virghinaş Petru a executat schimbarea curelelor de transmisie şi a lagărelor cu 7 zile înainte de termen, iar strungarul Farkas Ioan a îndeplinit zilnic câte două norme în toată perioada de reparaţii. Rezultate deosebite a obţinut la reparaţiile generale şi echipa stahanovistului Kâszoni Mozes, care a instalat o conductă centrală electrică la depozitul de cherestea şi f, transformat pentru a fi acţionate cu energie electrică HlibicUiţiili, cliO’L J Cii’Cultuvi a unui ferăstrău circular mobil, fiind posibilă astfel economisirea unei mari cantităţi de curele. In afară de aceasta membrii acestei echipe au legat generatorul cu întrerupătorul de curent printr’un cablu şi au executat o serie de alte lucrări, îndeplinind zilnic câte două norme. Maşina de aburi a fost deasemenea reparată cu 5 zile înainte de termen de un colectiv în frunte cu stahanovistul Gosler Eugen. Numeroşi alţi muncitori ai atelierului de lăcătuşerie au contribuit la efectuarea reparaţiilor generale înainte de termen. Succesele muncitorilor dela Fabria de zahăr „Bernath andrei" La fabrica de zahăr „Bernath Andrei” din Tg.-Mureş, zilele acestea s’a făcut analiza muncii cu ocazia terminării campaniei de fabricaţie a anului 1952, trecându-se la reparaţiile generale anuale. Campania de fabricaţie s-a început în luna octombrie 1952. Planul de producţie pe campanie a fost îndeplinit în proporţie de 119 la sută. Prin buna organizare a muncii şi prin aplicarea metodei Lidia Korabelnikova, în cursul campaniei de fabricaţie muncitorii acestei fabrici au realizat o economie în valoare de peste 500.000 lei la materii prime, materii auxiliare şi la combustibil. Printr-o serie de raţionalizări ca de exemplu instalarea unui aparat aspirator de praf, prin scăderea deşeurilor la prese, prin reducerea deşeurilor la maşinile de tăiat cuburi, prin introducerea metodei graficului orar, etc. numai la secţia „zahăr cubic”, productivitatea muncii a crescut faţă de anul 1951 cu 21 la sută. Aplicând metoda sovietică de tăiere rapidă a metalelor, Bîkov, stahanovistul Platz Antal şi-a depăşit norma încontinuu cu 50—55 la sută. Muncitorii au pornit acum cu entuziasm la efectuarea lucrărilor de reparaţie şi întreţinere, pentru ca să creeze condiţiile pentru desfăşurarea cu succes a campaniei de fabricaţie pe anul în curs, în vederea realizării planului cincinal în 4 ani. Pentru recinta anului 1953 zilele trecute a avut loc o consfătuire a preşedinţilor, socotitorilor, brigadierilor din gospodăriile agricole colective din raionul Tg.-Mureş, precum şi a tehnicienilor de la sfatul popular şi SMT. In această consfătuire un punct însemnat a fost defalcarea planului de producţie al gospodăriilor agricole colective pe anul 1953, pe gospodării şi pe brigăzi. După prelucrarea sarcinilor de producţie pe anul 1953, reprezentanţii gospodăriilor agricole colective au pornit o însufleţită întrecere socialistă. Vorbind în numele gospodăriei, preşedintele gospodăriei agricole colective „Partizanul” din Ernei a chemat la întrecere toate gospodăriile agricole colective din raionul Tg.-Mureş, având ca obiectiv terminarea reparaţiilor la unelte şi maşini agricole până la 20 ianuarie; curăţirea seminţelor necesare campaniei de însămânţări până la 5 Februarie, terminarea căratului gunoiului de grajd la câmp până la 5 Februarie, pregătirea terenului şi a paturilor calde pentru cultivarea de legume şi zarzavaturi până la5 Februarie. Chemarea mai cuprinde apoi puncte, care se referă la repartizarea planului de producţie şi a inventarului pe brigăzi, echipe, etc. Chemarea la întrecere a fost primită cu însufleţire de către preşedinţii, socotitorii şi brigadierii din gospodăriile colective din raionul Tg.-Mureş. Răspunzând la chemarea colectiviştilor din Ernei, reprezentanţii colectiviştilor din Nicoleşti-Ciba au chemat la întrecere , toate gospodăriile agricole colective din Regiunea Autonomă Maghiară, lărgind chemarea cu următoarele puncte: mărirea şeptelului de vite cu 25 la sută, pregătirea sistemului de irigaţii a grădinilor de zarzavaturi, reorganizarea justă a brigăzilor şi echipelor în raport cu forţele şi uneltele existente. Alături de reprezentanţii celorlalte gospodării agricole colective, delegaţii colectiviştilor din Curteni, fruntaşi pe regiune în muncile agricole din anul trecut, au primit cu bucurie chemarea la întrecere fiind convinşi că prin lărgirea continuă a întrecerii socialiste se pot obţine rezultate însemnate. Pentru ca gospodăriile agricole colective din Săcăreni şi Lăureni, noi înfiinţate, să aibă seminţe de bună calitate, recunoscute, participanţii la consfătuire au hotărît să acorde acestor gospodării un împrumut de seminţe de calitate. Astfel, gospodăria agricolă colectivă din Lăureni va primi o cantitate de 1.200 kg. orz, ovăz şi porumb, 500 kg. cartofi, 50 kg. fasole de la gospodăriile agricole colective din Ernei, Beu, Nazna, Pănet, Gălăţeni, Nicoleşti-Ciba, Chinari, Ilieni şi Stejeriş, iar gospodăria agricolă colectivă din Săcăreni va primi un fond de 1.200 kg. orz şi ovăz şi 400 kg. cartofi dela gospodăriile agricole colective din Stejeriş, Ernei, Crăciuneşti, Vadu, Pănet şi Curteni. Prin eforturi comune colectiviştii din raionul Tg.-Mureş sunt hotărîţi să lupte pentru realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan pe anul 1953.