Steaua Roşie, august 1953 (Anul 2, nr. 94-102)

1953-08-01 / nr. 94

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Anul II. Nr. 94. 1 Sâmbătă, 1 August 1953. 6 pagini 20 bani O victorie strălucită a torţelor păcii La 27 Iulie a fost semnat la Panmunjon acordul de armistiţiu din Coreea. După un război greu purtat peste 3 ani, in seara zilei de 27 Iulie au încetat sa mai bubuie tunurile, a încetat ţăcănitul mitralierelor, iarşuieratul bombelor s’a stins. Vestea acestei mari victorii obţinută de viteazul popor coreean ajutat de neînfricaţii voluntari chinezi, a fost purtată de la un capăt la altul al lumii şi salutată cu entuziasm şi bucurie de popoarele iubitoare de pace. Evenimentul atât de important, atât de dorit şi de aşteptat, a fost salutat cu satisfacţie şi entuziasm alături de întregul nostru popor, de toţi oamenii cinstiţi din Regiunea Autonomă Maghiară. Semnarea armistiţiului în Coreea a demonstrat în chip practic că în actuala situaţie internaţională singura cale justă şi posibilă spre reglementarea problemelor litigioase este calea tratativelor între părţile interesate. De aceea, opinia publică mondială îşi exprimă speranţa arzătoare că odată cu încetarea focului din Coreea se va grăbi şi soluţionarea paşnică a celorlalte probleme şi se va ajunge la noi rezultate în lupta pentru consolidarea păcii în lumea întreagă. Cercurile politice din occident au comentat viu ştirea semnării acordului de armistiţiu în Coreea. La Londra, ea a fost primită cu multă satisfacţie. Un purtător de cuvânt al ministerului afacerilor externe al Marii Britanii a declarat că „guvernul britanic se bucură de ştirea semnării armistiţiului”. Iar Clement Attlee, conducătorul opoziţiei laburiste, a declarat: „Aşteptam de mult acest eveniment Sunt foarte satisfăcut”. Toţi iubitorii de pace din lumea întreagă au urmărit cu atenţie încordată desfăşurarea tratativelor de armistiţiu, care au durat 2 ani şi 17 zile. Este îndeobşte cunoscut că încheierea armistiţiului este rodul atitudinii pline de înţelegere şi răbdare a părţii coreeano-chineze, care a ştiut să rezolve situaţiile complicate creiate de cealaltă parte, ducându-şi astfel cu succes la îndeplinire sarcina restabilirii păcii. Este cunoscut deasemeni de lumea întreagă că acolo unde era vorba de apărarea păcii şi de lupta pentru rezolvarea pe calea tratativelor a problemei coreene, factorul cel mai activ internaţional a fost întotdeauna Uniunea Sovietică. La nu mai puţin o lună după începerea ostilităţilor în Coreea, URSS a făcut propuneri în vederea reglementării paşnice a problemei coreene. Este ştiut şi faptul că tratativele de armistiţiu au început tot din iniţiativa Uniunii Sovietice. Guvernul sovietic a fost acela care a sprijinit iniţiativa reluării tratativelor când acestea au ajuns la impas, din cauza obstrucţiunilor părţii americane. După cum se spune în telegrama tovarăşului G. M. Malencov, preşedintele Consiliului de Miniştri al URSS adresată preşedintelui Consiliului de Miniştri al R.P.D. Coreene, Kim Ir Sen: „Comunicatul cu privire la semnarea armistiţiului a provocat o satisfacţie profundă in rândurile întregului popor sovietic, care consideră încheierea cu succes a tratativelor de armistiţiu drept o mare victorie a poporului coreean şi a voluntarilor chinezi. Acordul de armistiţiu din Coreea este totodată o mare victorie a întregului lagăr al păcii şi democraţiei”. Popoarele lumii ştiu însă că unele cercuri nu sunt interesate în destinderea situaţiei internaţionale prin reglementarea pe cale paşnică a tuturor problemelor litigioase. Printre acestea se găseşte şi clica hstumanistă. Popoarele lumii ştiu deasemenea că un număr din oamenii de conducere ai SUA care-şi manifestă într-un chip sau altul opoziţia lor faţă de încheierea păcii în Coreea l-au încurajat pe Li Sin Man la acţiuni provocatoare îndreptate spre sabotarea armistiţiului. Niciun fel de manevră a lui Li Sîn Man nu va putea micşora însă răspunderea ce-i revine Statelor Unite odată cu semnarea armistiţiului. Marea victorie obţinută de popoarele lumii nu trebue să dea naştere la autoliniştire. Vor fi necesare noi eforturi din partea tuturor popoarelor pentru a păstra şi consolida această măreaţă cucerire. Scrisorile ce au sosit la redacţia ziarului nostru exprima bucuria şi năzuinţa arzătoare a oamenilor muncii din Regiunea Autonomă Maghiară, odată cu primirea minunatei veşti a încetării focului în Coreea, a semnării acordului de armistiţiu. Directorul Institutului Medico-Farmaceutic, Dr. Tiberiu Andrăsofszki, scrie printre altele: „Această minunată victorie obţinută de forţele păcii, printre care se numără şi partizanii păcii din regiunea noastră — mi-a umplut inima de bucurie. Eu care am fost în Coreea şi am putut sa văd dureroasele urme ale războiului, îmi dau seama mai bine ca oricine ce însemnătate uriaşă are semnarea armistiţiului pentru poporul coreean, cât şi pentru celelalte popoare constructoare ale unui viitor nou. Această veste de importanţă mondială a umplut de bucurie şi inimile delegaţilor din peste 100 de ţări, participanţi la Congresul Mondial al Tineretului, care şi-a desfăşurat lucrările chiar în zilele când a avut loc evenimentul semnării armistiţiului. Rănile războiului şi distrugerile vor fi refăcute. Mamele şi copiii din Coreea nu vor mai trebui să trăiască cu frică sub cerul liber. Poporul coreean îşi îndreaptă acum toate eforturile spre reconstrucţia ţării sale martirizate, spre făurirea unei vieţi fericite”. Poporul nostru sprijină dir plin acţiunea poporului coreean pornită din primele zile după încheierea armistiţiului, care este îndreptată înspre refacerea economiei naţionale a Coreei. In faţa tuturor partizanilor păcii stă acum sarcina de a veghea cu vigilenţă sporită rombu ca rezultatele obţinute pana în prezent să nu poată fi zădărnicite de duşmanii făţişi şi ascunşi ai păcii. Uram poporului coreean noi succese în opera măreaţă de reconstrucţie paşnică a ţării, în lupta pentru unificarea întregii Coreei IN INTERIORUL ZIARULUI. — Cincizeci de ani de existență a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. (1003—1903). — (pag. 2—3—4—6). — Seceră cu spor recolta bogată, (pag. B-a). — Realizări In comuna Bilbor, (pag. B-a). Preşedintelui Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze Tovarăşul Mao Tze-dun Poporul român felicită călduros marele popor chinez cu ocazia semnării armistiţiului şi încetării războiului in Coreea. Acest eveniment constitue o mare victorie a eroicului popor coreean şi a vitejilor voluntari chinezi in apărarea păcii in lume. Poporul român, profund ataşat cauzei păcii, urează poporu-lui chinez noi succese In consolidarea acestei mari victorii care aduce o contribuţie de seamă în apărarea păcii în lumea întreagă. Preşedintele Consiliului de Miniștri al R.P.R. GH. GHEORGHIU DEJ Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Democrate Coreene Tovarăşul Kim Ir Sen Poporul român a primit cu mare bucurie vestea semnării armistiţiului şi încetării războiului in Coreea. încheierea armistiţiului constitue o mare victorie a eroicului popor coreean şi a viteilor voluntari chinezi, o mare victorie a forţelor păcii şi democraţiei, din lumea întreagă, în frunte cu URSS, bastionul de neclintit al păcii şi prieteniei între popoare. Poporul român a admirat curajul, bărbăţia şi eroismul cu care poporul coreean a ştiut să facă faţă grelelor Încercări prin care a trecut în cursul războiului pe care l-a dus pentru libertatea şi independenţa Patriei sale. Guvernul R.P.R. şi poporul român urează Guvernului Republicii Populare Democrate Coreene şi poporului coreean succes deplin în munca pentru lecuirea rănilor grele provocate de războiul care i-a fost impus, succes deplin în restabilirea unităţii sale naţionale şi 1l asigură de sprijinul său frăţesc. Preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P.R. GH. GHEORGHIU,DEJ Popoarele lumii sunt în stare să oprească mâna criminală a incendiatorilor încheierea acordului de armistiţiu din Coreea a izgonit coşmarul care apăsa inima fiecărui om cinstit, iubitor de pace din Lume, timp de mai bine de trei ani de zile. S’a pus capăt focului pustiitor care a scăldat în sânge pământul Coreei martirizate. Armistiţiul în Coreea este totodată o strălucită mărturie a faptului că unindu-se sub steagul păcii, popoarele lumii sunt în stare să ducă la victorie cauza măreaţă a păcii, să oprească mâna criminală a incendiatorilor. In acelaş timp, armistiţiul din Coreea este o expresie a dorinţei sincere de pace al popoarelor coreean şi chinez, care in tot timpul monstruosului război au dat dovadă de un înalt eroism, izvorît din profunda convingere a justeţii cauzei pentru care au luptat, din adâncul lor patriotism şi internaţionalism proletar. In faţa vajnicului popor coreean stau acum sarcini noi: de a reconstrui tot ceea ce a fost pustiit de flăcările războiului ce i-a fost impus de către agresorii imperialişti şi clica lsinmanistă, de a lecui prin muncă constructivă rănile provocate de război în inimile însângerate ale oamenilor şi pe trupurile zdrobite ale oraşelor şi satelor. Atât timp însă cât există unele cercuri imperialiste cărora nu le convine pacea, cât timp aceştia asmut ciica lisîumanistă la noi acţiuni provocatoare, — ce s’au manifestat şi prin sabotarea sistematică a tratativelor — se cere o vigilenţă sporită din partea tuturor forţelor păcii, spre a preîntâmpina orice uneltire îndreptată înspre subminarea rezultatelor obţinute până in prezent în privinţa destinderii situaţiei internaţionale. Strângându-ne şi mai mult şi mai hotărît rândurile, formând un zid şi mai puternic în jurul cauzei păcii, consacrându-ne întreaga activitate creatoare intereselor vitale ale omenirii osândim la pieire orice acţiune războinică. KOVÁCS GYÖRGY, scriitor, laureat al Premiului de Stat Sâ grăbim desmiriştitul şi treerişul Strângerea recoltei bogate din acest an se desfăşoară acum pe întreg cuprinsul Regiunii Autonome Maghiare. Până la data de 29 iulie, recoltarea păioaselor a fost executată în raionul Tg.-Mureş în proporţie de 98,4 la sută, în raionul Sângiorgiu de Pădure în proporţie de 80,5 la sută, iar în raionul Sf. Gheorghe în proporţie de 75,4 la sută. Pe întreaga regiune strângerea recoltei a fost executată în proporţie de 59,1 la sută.. Recoltatul se desfăşoară într’un ritm crescând. La desmiriştit însă, lucrările se desfăşoară cu mare încetineală. Cele mai frumoase rezultate au fost obţinute în raioanele Tg.-Mureş şi Sângiorgiul de Pădure, unde aesmiriştitul a fost executat în proporţie de 69,4, respectiv de 45,7 la sută. In unele raioane, cum de exemplu în raionul Tg- Secuiesc deşi recoltatul este desul de avansat, fiind executat în proporţie de 68 la sută, desmiriştitul abia a fost executat în proporţie de 9,4 la sută, în raionul Reghin, în proporţie de 30,4 la sută, iar în raionul Topliţa in proporţie de 5,4 la sută, etc. Comitetele executive ale sfaturilor populare din aceste raioane nu au organizat, şi organizaţiile de bază nu au dus o susţinută muncă politică pentru mobilizarea ţărănimii muncitoare în vederea executării la timp a desmiriştitului. In unele comune, cum de exemplu în Fărăgău, (raionul Reghin), Voiniceni, Săbed (raionul Tg.-Mureş) şi altele, desmiriştitul se face la o adâncime de 8—10 cm. ceea ce este mult dăunător. Sentinţa de buruiană îngropată la o asemenea adâncime nu va încolţi acum, adică înainte de arăturile de toamnă, deci prin desmiriştitul la 8—10 cm. nu se obţine distrugerea buruienilor, care este unul din obiectivele desmiriştitului. Succesul deplin în campania de strângere a recoltei este treerişul, la timp şi fără pierderi. Hotărîrea guvernului şi partidului cu privire la muncile agricole de vară prevede ca treerişul să înceapă nu mai târziu cu 5 zile după începerea secerişului. Totuşi, căratul snopilor la arie şi treerişul se desfăşoară pretutindeni cu multă tărăgăneală. Până la data de 29 iulie, pe întreaga regiune treerişul abia a fost executat în proporţie de 3,51 la sută. In raionul Tg.Mureş, unde recoltatul a început încă în primele zile ale lunii iulie, treerişul a fost realizat abia în proporţie de 11,1 la sută. Ca şi la desmiriştit, în raionul Tg. Secuiesc se observă o ruşinoasă rămânere în urmă şi la treeriş. Faţă de 68 la sută la recoltat, în acest raion, treerişul a fost executat în proporţie de abia 0,28 la sută. Rămase în urmă la treeriş sunt şi raioanele Sf. Gheorghe, Odorhei, Sângiorgiul de Pădure, Reghin şi Topliţa. Oameni ai muncii de pe ogoare! Să intensificăm muncile de recoltare, desmiriştit şi treeriş! Nici o zi pierdută, nici un bob risipit!