Steaua Roşie, octombrie 1957 (Anul 6, nr. 534-542)

1957-10-02 / nr. 534

PRO1ETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA 1 ?! 1 v ‘iV rif.^ r f’ t ^iL f Tmaifr^^îH mi Vi Nr. 534 Miercuri 2 octombrie 1957 6 PAGINI - 20 BANI Ziua Forţelor Armate ale RPR In fiecare an, la 2 octombrie, poporul nostru sărbătoreşte pe fiii săi aflaţi la datorie, pe cei care apără graniţele scumpei noastre patrii, care apără cuceririle revoluţionare ale poporului nostru muncitor pe calea cea mare a construirii vieţii noi. Astăzi, militarii patriei noastre, întregul popor român, sărbătoresc cea de a 14-a aniversare a înfiinţării armatei noastre populare, a acelei zile în care guvernul sovietic a aprobat cererea unui grup de prizonieri români de a forma pe teritoriul U.R.S.S. unităţi militare de voluntari care să lupte alături de Armata Sovietică pentru eliberarea patriei. Grele erau acele momente ale lui octombrie 1943 pentru ţara noastră. Romînia, după cum ştim cu toţii era de la un capăt la altul invadată de trupe hitleriste. In timp ce floarea bărbaţilor era împinsă în războiul de cotropire cu care noi nu am avut nimic comun, iar cei rămaşi acasă duceau greul cauzat de hoardele nemţeşti. Dar n-a trecut un an de zile şi viteaza Armată Sovietică ne-a eliberat pentru totdeauna. Divizia „Tudor Vladimirescu", nucleul armatei noastre populare şi-a adus contribuţia sa la acest măreţ act alături de ostaşii sovietici in înaintarea lor vijelioasă. Şi cîţi nu şi-au dat sufletul pe frontul de la Vaslui, Iaşi, ostaşi romîni alături de ostaşii sovietici pentru eliberarea României subjugate ! Lupta şi jertfa lor n-a fost zadarnică. Poporul nostru care, organizat şi condus de partid a participat ca unul singur la zdrobirea şi izgonirea călăilor hitlerişti a dobîndit unul dintre cele mai scumpe năzuinţe ale sale — libertatea. Din clipa înfiinţării sale, armata noastră a luptat şi s-a acoperit de glorie cot la cot cu armata sovietică pentru eliberarea patriei, Ungariei, Cehoslovaciei etc., pînă la terminarea războiului, pînă la zdrobirea completă a militariştilor hitlerişti. An de an sărbătoarea îi găseşte pe militarii noştri tot mai bine pregătiţi pentru misiunea lor sfintă de apărare a independenţei noastre de stat, cu un tot mai înalt nivel de pregătire de luptă şi politică. Educată de partid in spiritul dragostei faţă de patrie, faţă de popor, armata noastră populară a devenit o adevărată şcoală de înaltă conştiinţă cetăţenească. Armata noastră este o armată de tip nou, cu adevărat populară, pentru că prin originea lor populară atît ostaşii cit şi comandanţii sunt legaţi de aceleaşi năzuinţi şi concepţii, pentru că este educată de partid pe baza atotbiruitoarelor învăţături ale marxism-leninismului, în spiritul internaţionalismului proletar. In cei 13 ani care au trecut de la eliberare, avînd drept model viteaza Armată Sovietică, armata noastră s-a ridicat la rangul de armată capabilă să apere patria şi la nevoie să lupte împotriva duşmanilor noştri, să înfringă orice încercare de agresiune fie dinăuntrul, fie dinafara graniţelor In unităţile armatei muncesc înfrăţiţi cu tineri romini şi fii ai minorităţilor naţionale, care pe baza meritelor lor sînt înaintaţi la cele mai înalte grade. Burghezo-moşierimea a avut şi ea armata ei. Cîtă deosebire există între armata noastră şi armata veche o ştim cu toţii cei care am avut nefericitul prilej s-o cunoaştem. Soldatul din armata burgheziei, Încălţat cu opinci, cu efectele rupte la coate şi genunchi, flămînd, semăna mai mult cu un cerşetor. Un ostaş al armatei populare de care partidul şi guvernul, întreg poporul se îngrijeşte, este bine echipat, curat, disciplinat cu moralul înalt şi cu serioase cunoştinţe politice şi culturale. Ce altceva dovedeşte răspunsul la chemările partidului către cei care în urma măsurilor de reducere a efectivelor forţelor armate fiind lăsaţi, la vatră s-au încadrat cu bucurie în munca productivă la S.M.T.-uri G.A.S.-uri, în întreprinderi etc., dacă nu legătura trainică dintre armată şi popor, educaţia sănătoasă pe care au primit-o în armată, dragostea pe care o poartă faţă de popor, guvern şi de partidul care se îngrijeşte de bunăstarea tuturor. Armatei noastre populare îi sînt străine, necunoscute războaiele de jaf şi cotropire, ea este o armată a păcii şi e hotărîtă să aperepacea şi libertatea poporului nostru. Poporul român iubitor de libertate şi pace este condus de un guvern care este gata pentru orice în interesul consolidării păcii în lume. Guvernul nostru sprijină orice acţiune privind întărirea relaţiilor internaţionale. Exemple vii în acest sens ne sînt normalizarea relaţiilor cu R.P.F. Iugoslavia, vizitele prieteneşti făcute de delegaţiile parlamentare şi de partid a ţării noastre în alte ţări şi invers, iar recent mesajul preşedintelui Consiliului de Miniştri al R.P.R. adresat şefilor de guverne ai Albaniei, Bulgariei, Greciei, Iugoslaviei şi Turciei privind îmbunătăţirea şi dezvoltarea relaţiilor dintre ţările balcanice, a întăririi prieteniei între popoarele acestor ţări şi convieţuirii lor paşnice. Iată de ce militarii forţelor noastre armate îşi iubesc cu înflăcărare patria, guvernul, partidul, şi pe oamenii muncii, şi îi asigură că vor apăra cu dîrzenie independența de stat a scumpei noastre patrii, Republica Populară Romînă! Din frumusețile patriei pect de la stațiunea balneo-climaterică Ocna Sibiului. Din viața cotidiană a eroicei noastre armate populare. Cercetaș în misiune. Un simplu cetăţean, un brav soldat.. Din cremene tăiat, pe fondul zării II simţi, ca pe-un gigant cutezător Cum stă de veghe plaiurilor ţării Oştean al păci simplu, -ncrezător. Tot firul ierbii mîngîiat de vînturi Şi munţii falnici împlîntaţi în nori, iubirea caldă împletită-n cinturi Şi zvonul muncii incepute-n zori. Le poartă-n piept, ascuns, oşteanul Din ochi te soarbe toate cite sînt Şi de-l priveşti, în el vezi cetăţeanul îndrăgostit pe veci de-acest pămînt. Din cremene tăiat, pe fondul zării Ca un gigant senin şi ne-nfricat Stădire de veghe plaiurilor ţării Un simplu cetăţean, un brav soldat, căpitan TRAIAN REU îndeplinirea planului de producţie anual Anul bogat în fructe şi legume precum şi buna organizare a muncii în tot timpul sezonului de vară au făcut ca muncitorii fabricii de conserve „Mureşeni“ din Tg. Mureş să obţină rezultate deosebite în asigurarea unui bogat sortiment de produse conservate. Numai pe luna septembrie a. c. ei au produs cu 7 tone mai multă dulceaţă, cu două tone mai mult sirop şi cu peste 85 tone mai mult suc şi oţet decit prevedea planul. Planul anual la unele sortimente cum sînt: paste tomate, dulceaţă, suc pentru sirop şi altele a şi fost realizat pînă la data de 31 august. In cinstea celei de-a 40-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie muncitorii s-au angajat să îndeplinească în întregime planul anual de producţie. In cinstea acestei zile ei s-au mai angajat să dea peste plan 30 tone marmeladă, 20 tone suc de fructe, 5 tone gem total în valoare de peste 500.000 lei. Muncitorii de la secţia de confecţionare a ambalajelor metalice, s-au angajat să economiisească suma de 10.000 lei prin prelucrarea şi valorificarea deşeurilor de ambalaj. Veşti de la noua filatură In întîmpinarea celei de-a 40-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, una dintre cele mai moderne filaturi din ţara noastră recent intrată în funcţiune parţial în cadrul uzinelor de textile „Gheorghe Dózsa“ din Sf. Gheorghe, înregistrează pe zi ce trece realizări tot mai remarcabile. Deşi în prezent noua filatură lucrează cu o capacitate de numai 60 la sută, lucrările de montaj nefiind încă terminate, produce deja o cantitate de fire atît de considerabilă încît nu numai că acoperă în întregime necesităţile ţesătoriei din cadrul aceleiaşi uzine, dar mai produce zilnic sute de kilograme de fire care sînt expediate celorlalte ţesătorii din ţară. Zilele acestea a fost dată în producţie aici linia de bataj, cu ajutorul căreia materialul este curăţat mai bine decît cu batajul vechi. De asemeni s-a îmbunătăţit considerabil şi destrămarea şi amestecarea materialului. De curînd şi-a început activitatea şi secţia ringurilor (maşini ,u inele). In acelaşi timp este în curs regruparea maşinilor de la vechea filatură, lucrare care a şi fost executată la secţiile ring şi preparație. La mașinile regrupate s-a început montarea aparatelor „pneufilm" pentru absorbirea firelor rupte. Fruntaşi în mişcarea sutămnistă Deosebita atenţie pe care conducătorii auto de la I.R.T.A. Tg. Mureş o acordă îngrijirii zi de zi a autovehicolelor şi întreţinerii lor, face posibil ca cu autovehicolele pe care le au în primire, tot mai mulţi conducători auto să-şi poată depăşi normele de rulaj între două reparații, făcînd întreprinderii economii însemnate. Astfel, conducătorul auto Vitéz Francisc, cu autocamionul nr. 25.649 a parcurs 181.000 km fără reparații. Sökösd Gheorghe a parcurs 161.015 km, Székely Nicolae 103.087 km, iar Drăghici Viorel 140.489 km. Valoarea economiilor realizate de conducătorii auto de mai sus se cifrează la suma de 230.000 lei, din care 30 la sută li s-a acordat ca primă lor şi personalului de întreţinere. Aceste exemple frumoase sînt urmate şi de alţi conducători auto ca Mózes Eduard, Pavel Ştefan, Toth Ludovic şi alţii. HAŞMAŞANU IOSIF ____________________corespondent Ducă muncă, prinzul este bine venit colectiviștilor din Literiu.