Steaua Roşie, noiembrie 1959 (Anul 8, nr. 752-759)

1959-11-04 / nr. 752

Savantul sovietic Simion Alexandrovici Sarkizov, la Tg.Mureş In cadrul Lunii prieteniei romino-sovietice, savantul sovietic Simion Alexandrovici Sarkizov, directorul Institutului creierului din Moscova, membru al Prezidiului Academiei de ştiinţe Medicale a Uniunii Sovietice, sîmbătă 31 octombrie a.c. a fost oaspetele oamenilor de ştiinţă în domeniul neurologiei din Tg. Mureş. Vizita pe care savantul sovietic a făcut-o la Tg. Mureş este un răspuns prietenesc la vizita pe care academicianul Miskolczy Dezső a făcut-o la Institutul creierului din Moscova. Oaspetele sovietic a fost întimpinat de numeroşi profesori, doctori, asistenţi şi studenţi de la Institutul medicofarmaceutic din localitate, printre care Andrăsofszky Tibor, rectorul institutului, acad. Miskolczy Dezsö, prof. Marosi Tibor, prof. Gyergyai Ferenc, Antalffy András şi alţii. In laboratorul de histologie savantul sovietic a apreciat favorabil valoroasele cercetări şi experienţe în domeniul neurologiei, obţinute de neurologii din Tg. Mureş. In aceeaşi zi, savantul sovietic s-a înfilnit cu studenţii de la I.M.F., membri ai cercurilor ştiinţifice studenţeşti. După masă a făcut o vizită la clinica de neurologie, condusă de acad. Miskolczy Dezső, unde oaspetele a rămas plăcut impresionat de rezultatele cercetătorilor tîrgumureşeni. Noi întovărăşiri agricole Sîmbăta trecută în satul Teleac, aparţinător comunei Petrilaca din raionul Reghin s-a inaugurat o întovărăşire agricolă. Din această întovărăşire fac parte 221 familii, toate din sat, care dispun de o suprafaţă de peste 500 ha pămînt. O întovărăşire agricolă a luat fiinţă duminică şi în satul Cuiejd, raionul Tg. Mureş. Din Întovărăşire fac parte 110 familii cu 260 ha pămînt. Odată cu înfiinţarea întovărăşirii, Cuiejdiul a trecut în rindul satelor cu agricultura complet cooperativizată. Toate familiile cu tot pămîntul sînt membre ale gospodăriei agricole colective sau ale întovărășirii agricole. Aspect de la vizita făcută la I.M.F. Roadele unei munci însufleţite La Uzina textilă „Gheorghe Doja“ din Sf. Gheorghe fiecare muncitor, tehnician, inginer şi funcţionar, îşi manifestă prin muncă însufleţită dragostea faţă de poporul sovietic, cel mai bun prieten al poporului român. Colectivul de muncitori al uzinei a dat peste plan numai în luna octombrie 17.000 m.p. ţesături şi peste 550 kg fire de bumbac, iar de la Începutul anului au dat peste plan 127.000 m. p. ţesături, 23.400 kg fire de bumbac şi alte produse a căror valoare totală depăşeşte 3.655.000 lei. O preocupare de seamă acordă colectivul uzinei problemei reducerii prețului de cost al produselor, realizînd în acest sens 982.000 lei economii. Astfel, valoarea beneficiului realizat peste plan, de la începutul anului se ridică la 823.982 lei. Colectivul uzinei în ziua de 28 octombrie lucra deja în contul zilei de 7 noiembrie a.c. Şi Încă ceva. După plenara din iulie a.c. a C.C. al P.M.R. colectivul uzinei a studiat posibilităţile descoperirii rezervelor interne, reuşind să mărească viteza războaielor de ţesut de la 5.860, cit era in luna decembrie a anului trecut, la 6.100. Producţia la filatură, de asemeni, a fost ridicată, la un torcător de exemplu, de la 580 km/fire de bumbac pe oră, la 615 km fire. Pe lingă aceasta şi calitatea firelor s-a îmbunătăţit considerabil. Printre fruntaşi se numără Kelemen Éva, care în luna octombrie a realizat peste plan 946.000 bătăi la războiul de ţesut, Szávai Ilona 351.000 bătăi, Bács S. Maria de la filatură, Rúzsa I. Maria de la aţărie şi alţii, careşi depăşesc zilnic normele cu cite 1,5 resectiv 9 la sută. em în numărul de azi: Prin satul foștilor cărbunari pag. 3-a 0 Un important lăcaș de cultură pag. 5-a PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA Anul VIII. Nr. 752. Miercuri, 4 noiembrie 1959. 6 pagini — 20 bani Trei S.M.T.-uri şi-au realizat planul anual La 1 noiembrie a.c. S.M.T.urile din Miercurea Ciuc, Tg.Mureş şi Reghin şi-au realizat planul anual al lucrărilor agricole. Acest succes se datoreşte bunei organizări a muncii în cadrul brigăzilor, muncii politice desfăşurate în rîndurile tractoriştilor, care au participat cu multă însufleţire la realizarea planului anual înainte de termen. Şi celelalte 5 S.M.T.-uri se străduiesc să-şi realizeze planul anual. G.A.S.-urile au terminat însăminţările Toate gospodăriile agricole de stat de pe cuprinsul regiunii noastre au terminat complet însăminţatul cerealelor de toamnă. Pentru asigurarea unei producţii sporite la hectar, muncitorii gospodăriilor agricole de stat au încorporat în sol aproape 12.000 tone îngrăşăminte naturale şi peste 390 tone îngrăşăminte chimice.. Acum, la toate G.A.S.-urile se continuă efectuarea arăturilor adinei, destinate însămînţărilor de primăvară. La Gospodăria agricolă de stat din Reghin, culesul steaguaior e în jos. Peste tot domnește veselia specifica acestei „SURBITORI“ a toamnei. Lucrează la contul ultimei decade a lunii decembrie Muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii întreprinderii forestiere U.I.L. Tg. Secuiesc şi-au concentrat forţele pentru realizarea înainte de termen a planului anual. In acest scop s-au aplicat o serie de mici mecanizări printre care se numără un transportor sistem tramvai pentru căratul buştenilor de la depozit la hala gaterelor, şi un altul pentru transportul cherestelei de la camerele de aburit, la depozit, precum şi o macara acţionată cu energie electrică pentru descărcarea buştenilor din vagoanele C.F.R., ceea ce a dus la creşterea productivităţii muncii cu peste 30 la sută. Datorită muncii însufleţite depuse de colectivul fabricii, numai în luna octombrie s-au produs peste plan 300 mc, cherestea răşinoase şi alte mari cantităţi de material lemnos. De la începutul anului, muncitorii forestieri au dat peste plan 1.312 mc cherestea rășinoase, 123 mc cherestea fag, 126 m c lăzi și multe altele, în valoare de peste 1.400.000 lei. Incepind cu 31 octombrie ei lucrează in contul ultimei decade a lunii decembrie. Produse în contul anului 1960 La întreprinderea „Mobila“ din Sf. Gheorghe, prin folosirea mai chibzuită a materialului, a timpului de lucru precum şi a capacităţii maşinilor, muncitorii au dat de la începutul anului produse peste plan, ca dulapuri şi alt mobilier pentru export şi pentru comerţul interior în valoare de 1.632.000 lei. Cu aceasta ei şi-au realizat cu cinste sarcinile planului anual, lucrînd deja in contul anului 1960. Prin folosirea mai raţionala a materiei prime, ei au realizat o economie la reducerea preţului de cost de peste 687.000 lei. La obţinerea acestor succese a contribuit mult ridicarea productivităţii muncii faţă de plan cu 10 la sută. In curind muncitorii de aici vor putea lucra in noua hală, la care, în prezent, se fac ultimele lucrări de finisaj. Noua hală cuprinde printre altele şi o baie cu 7 duşuri. 3*2 milioan de gp» .tan Şl la fabrica de ţigări din Sf. Gheorghe, muncitorii, în frunte cu comunişti, ca Mitu Maria, Simon Maria candidatul de partid Gaidolva şi mulţi alţii, întîmpină cu frumoase realizări în muncă, ziua de 7 Noiembrie. Numai in luna octombrie, muncitorii de aici au dat peste plan, 12 milioane ţigări, iar de la începutul anului ei au dat peste plan, ţigări suficiente pentru o zi, la 1.600.000 de fumători, socotind in medie pentru fiecare cite 20 de ţigări. Paralel cu aceasta, muncitorii au mai realizat numai de la începutul trimestrului III, un beneficiu peste plan în valoare de 342.000 lei.