Sürgöny, 1861. július (1. évfolyam, 149-174. szám)

1861-07-02 / 149. szám

békülékenyek és kiegyenlítők az alakra és mindarra nézve, miben a körülmények ellent­­állhatlan hatalma, a kornak elutasithatlan követelése s a változott világ-körülmények engedékenység­­r­e intenek ; hogy majdan a hazának sáfárkodásunk­ról számolva , ne csak egy alaki törvényességében megvédett, hanem egyszersmind minden irányban ki­békített, szellemi és anyagi érdekeiben gyarapodott, és mindazon országokkal és népekkel, kikkel­ elvárha­­tatlan egy­ittlétü­nket apáink szinte másfél század előtt megmásolhatatlanul törvényesen megállapították, a legméltányosb testvéri viszonyban élő nemzettől la­kott Magyarországra utalhassunk. B. Fiáth­ Ferencz veszprémmegyei főispán beszéde. (Junius 18.) A magyar történelem nem igen emlékezik kor­szakról, melyben a nemzet nagyobb egyetértésben lett volna, mint a jelenben ; egyek vagyunk mi hazánk sze­­retetében, egyek alkotmányunkhoz, hű ragaszkodás­ban, egyek törvényeink tiszteletében, egyek közjogi kérdéseink megítélésében, egyek azon hálás érzésben, melylyel az isteni gondviselésnek tartozunk, mert mind­annyian tanulmányoztuk Magyarország történelmét, s ha visszaemlékezünk azon roppant áldozatokra, melye­ket e nemzet a kereszténységnek, a polgárisodásnak, hogy ne mondjam Európa szabadságának hozott; ha visszaemlékezünk azon véres napjainkra, melyek egyi­kében e nemzet több halottat siratott, mint egy egész évben újonan született honpolgárnak örülhetett, ha visszapillantunk azon tátongó örvényekre, melyek szé­lére sodrott bennünket nem ritkán az ármány : csodál­koznunk kell, s hálálnunk az isteni gondviselést, mely megengedte érnünk a jelen korszakot, melyben nyugodt öntudattal elmondhatjuk : „Megfogyva bár, de törve nem, és nemzet e hazán“. L­egyek vagyunk még azon biztos reményben is, hogy élni fogunk, mert mindennek, mi életrevaló, a természet változhatlan törvényei szerint élnie s kifejlődnie kell , hacsak lé­tében vagy fejlődésében erőszakosan meg nem gátol­­tatik. Nézzük, honnan fenyeget bennünket e veszély ? Európától? Európa tisztelni tanulta a nemzet jellemét, még azon időben, mikor az ozmánok veszé­lyes hatalma ellen védbástyáját képezé, s most azon közseget ismeri fel bennünk, mely által a polgárisodás kelet felé terjesztethetik; azon Európának, melyben ezer évig élünk , sem oka, sem érdeke bennünket lé­tünkben vagy kifejlődésünkben megtámadni, s igy e részben nincs mitől tartanunk. Szomszéd hatalmasságoktól? ezek jól tudják, hogy nekik nincs mit tartaniok tőlünk; jól tudják, hogy a magyar nem bánt senkit, csak őt ne bántsák; de tudja azt is, hogy e nemzetet kiirtani talán lehet, de meghóditni, s meghódítottan leigázva megtartani lehetetlen, h­ogy ezektől sincs mit tartanunk. Austriától ? Austriával eddigelé egy közös feje­delem alatt, hogy úgy szóljak, kettős dualizmusban éltünk,­­ egyik Austriára s Magyarországra egyfor­mán káros s veszélyes, a másik Magyarországra és Austriára mint nagyhatalomra, egyformán életkérdés. Az első a kormányforma különbségében, ennek hete­­rogeneitásában feküdt, a másik Magyarország függet­lenségében. Káros és veszélyes az első Austriára úgy mint Magyarországra, mert az emberi természet gyarló, a hatalom szédítő, bizonyítja ezt a történelem, kevés kivétellel Nagy Sándortól Nagy Napóleonig; s mai na­pig mi­csoda, ha az austriai státusférfiak, kik Austriát kor­látlan hatalommal, szabad kézzel, kedvük kényök szerint kormányozták, kiállhatlan, türhetlen helyzetnek ismerték, hogy Magyarországot alkotmányosan, azaz a törvények értelmében kellett volna kormányozniok ? — innen Magyarország törvényeinek és alkotmányos­ságának örökös sértegetése, innen Magyarországban permanens elégületlenség, nyughatatlanság, lázadás ,s forradalom, — ez Magyarországot természetes ki­fejlődésében kimondhatatnul gátolta , de Austriára nézve is veszélyes volt, mert Austria is gyengült s veszté hatalmát, tekintélyét s befolyását Európában; ezen tehát segítni kelletett, de ennek csak két módja volt: vagy Austriát alkotmányosan kormányozni, meg­nyerni így Magyarország bizalmát, áldozat­ai készsé­gét, megnyerni Németországban a befolyást, megnyer­ni az európai szabad nemzetek rokonszenvét és a sza­bad államok szövetségét; vagy Magyarország alkot­mányát lassan kint aláásva, Magyarországot leigázni, minden hatalmat le­eret egy kézben öszpontosítni, assimilálni mindent, egy hatalmas hadseregre s az ab­solut hatalmak rokonszenvére támaszkodva, daczolni dicsőségesen a népek jogos kivánataival; — az austriai státusférfiui bölcseség ez utóbbikat választá, s innen most már Magyarország alkotmányának rendszeres —­­systematicus — aláásása s Magyarország függet­lenségének megsemmisitésével következetes törekvés; ez egészben azonban csak kétszer sikerült, II. József idejében s a legközelebb lefolyt korszakban; meny­nyibe került e kettős dicsőség Austriának, ítéljék meg az austriai státusférfiak önmaguk. A másik dualizmus Magyarország függetlensége; ez életkérdés Magyarországra, mert a magyar nemzet jövőjét, nemzetiségét , alkotmányát biztosítva nem látja; s így e nélkül élni nem is akar, azaz elkövet mindent, nem riad vissza semmi áldozattól ennek ép­­ségbeni fönntartására s illetőlegesen visszaszerzésére; hogy Magyarország ily hangulatával Austria nagyha­talmi hivatásának meg nem felelhet, bizonyítja a tör­ténelem. Elvégre a most uralkodó fejedelem helyesen fog­ván föl európai állását, s Magyarországnak Austriá­­hozi viszonyát, az első s káros dualismust azzal szün­tető meg czélszerűen, hogy az austriai tartományok­nak alkotmányt adott, a szükséges dualizmust pedig azzal állítandja vissza, hogy Magyarország független­ségét elismerendő, s pedig nem csak azért, mert ez Austriára nézve is életkérdés lévén, az ildomosság pa­rancsolja, nem csak azért, mert fejedelmi szavával nyilvánító, hogy alkotmányosan kíván kormányozni, Magyarországnak törvényesen koronázott alkotmá­nyos királya kíván lenni, Magyarország historicus jogait és így függetlenségét már elismerte, de azért is, mert lehetetlen, hogy Ő Felsége azon nemzet alkotmá­nyos függetlenségét kivánja aláásni, melynek alkot­mányos királya kiván lenni; azon nemzetnek, melynek, ha megadják, mi Isten és ember előtt az övé, a világ egy nemzete által sem hagyja magát hűség­ben, lelkesedésben s áldozatkészségben fölülmúlni; mert nem lehet Ő Felségének Magyarország füg­getlenségét az austriai Reichsrath javára fölál­dozni , a nélkül, hogy egyszersmind a magyar szent korona jogai is fel ne áldoztassanak, ez pedig ugyanazon magyar szent korona, melynek Nagy Lajos s Corvin Mátyás halhatlanságuk dicsősé­gét köszönik; mely szent koronának hajdani fényében s dicsőségében leendő visszaállitása egyedül s kizáró­lagosan Ő Felségétől függ; — most elvégre morális, absolut lehetetlenség — tisztelettel s sértés nélkül le­gyen mondva — hogy egy ezeréves dicső korona, egy három-hónapos bizonytalan életű Reichsrath ja­vára s dicsőségére áldoztassék fel! Miután Austriának alkotmánya van, miután Ma­gyarország függetlensége okvetlen elismertetik, nincs többé okunk Austriától félni, hogy ezáltal létünk­ben vagy fejlődésünkben továbbra megtámadtassunk. Ez egyébiránt a jövendő kérdése, s igy ne cso­dálkozzék senki, ha ezen egyetlen kérdés megítélésé­ben a nemzet különböző véleményben van, mert min­den lehető adábbi különbség ezen egy különbség kifo­lyása, s nem is veheti rész néven az austriai státusfér­­fit,ha azt mondja a magyar: „sed timeo danaosetdona ferentes“, vagy hogy magyarul szóljak : „Igen, most megígérnek mindent s talán meg is adják, de csak kényszerűségből; csak érezzék magukat biztosan s hatalmasaknak, ismét megtámadnak bennünket, s mi ott leszünk,a hol voltunk“ — legyen szabad erre meg­jegyeznem, hogy feltéve, de meg nem engedve, mikép az austriai alkotmányos ministerium a magyar törvé­nyes király, s alkotmányos nép közé tolakodhassék, feltéve, de meg nem engedve, hogy elég elfogultak s hatalmasak lennének ezt újra némely sikerrel kilátással megkísérteni, s ha csakugyan sikerülne bennünket újra leigázni, mi az igaz „ott volnánk, a hol,voltunk“, azaz csendes magányunkban, hova ellenünk hadsereget kül­deni nem igen lehet, hol ellenünk a többi testvér nem­zetiségeket fellázítani nehéz, é­s mivel már ezen lá­­zításról szólok, szabad legyen közbevetőleg megjegyez­nem, hogy ezen lázítás kizárólagosan ámításon alap­szik, az ámításnak pedig egyetlen criteriuma s ultima differentiája a kiábrándulás, mert e nélkül a való is ámítás, s az ámítás is való lehetne, s igy a kiábrándu­lás órájának előbb- utóbb ütnie kell. — mi tehát ott volnánk, a­hol voltunk; de ők is csak ott volnának, a­hol vannak; — mennyire kellemes, kényelmes s biztos helyzet ez , ők jobban tudják mint én. Nem veheti rész néven az ifjú alkotmányos Ausz­tria, ha azt mondja a magyar: „Ausztriának van al­kotmánya, az igaz, olyan a milyen, de Ausztriának al­kotmánya csak pár hetes, s igy Ausztria legjobb szán­dékkal sem bírhat még alkotmányos öntudattal, s igy Ausztria még alkotmányos gyermek,hol van alkotmányos jelleme ? hol alkotmányos morális ereje, hogy bízhat­nánk benne ?“ Erre én azt felelem: igaz, Ausztriának alkotmánya csak pár triós, de azért Ausztria népei sem alkotmányos gyermek, csak kereszteltetése ma­radt el igen-igen későre.­­ Ausztria maholnap alkot­mányos férfiú lesz, s így lehetetlen, hogy azzal kívánja bebizonyítni életrevalóságát, mikép azon nemzetet tá­madja meg alkotmányos függetlenségében, melynek nagy részben köszöni ön­ alkotmányosságát, — mert ezáltal nem azt bizonyítandná be, hogy életrevaló, de azt, hogy alkotmányossága halva született; s igy mi­után Ausztriának alkotmánya van , mely ki fog fejlőd­ni, miután Magyarország függetlenségének helyreállí­tása a kényszerűség kérlelhetlen logikája, ismét azt állítom, hogy nincs többé mit Ausztriától tartanunk. Elvégre veszélyeztethetnék jövendőnket önma­gunk, ha alkotmányos függetlenségünket önmagunk adnák fel, erre, hála Isten, nincs symptoma; vagy ha azon állást, melyet a gondviselés belbecsünknél fogva tarta fenn számunkra, külhatalmak segítségével kíván­nék elérni, mert ekkor könnyen megtörténhetnék, hogy eszközkép használtatnánk fel; ettől megment a nemzet értelmisége; vagy elvégre, ha inkább kívánnók meg­­boszulni magunkat mint jövőnket biztositni, de ez nem fekszik a magyar jellemében s igy én biztosan nézek egy szebb jövőnek elébe. (Vége köv.) A királyi leirat. Az országgyűlés küldöttsége, a két ház el­nöke megérkezett. Azon eredményt hozták-e, melyet a nemzet óhajtott, s feszülten várt ? Nem. Mit várt a nemzet ? Várta-e, hogy a föliratban kifejtett jogos s törvényes igényei ez alkalommal s rögtön teljes mértékben kielégíttetni fognak ? Bizton mondhatjuk — nem. A nemzet po­litikailag elég érett, hogy minden viszonyokat számba vevén, ilyesminek rögtönzését lehetőnek ne tartson. Tehát egyelőre mit várt? Azt, hogy a fölirat Ő Felsége által elfogad­tatni , é­s ekkor az Ő Felsége bizalmát biró kormány ezen alapon tanácskozni, s a trón s nemzet közti kibékülés s kiegyezés művét kez­deményezhetni fogja. E várakozás nem teljesült. És miért nem ? Legrövidebben szólva : azon módosítá­sok miatt, melyeket az alsóház a föl­irat eredeti szerkezetén tenni jónak látott. Ezt mondja az ép oly méltóságos, a­mily határozott királyi leirat tartalma. Mit leszünk tehát most teendők? Az egyszerű. A háznak azon része, mely Deák szerkeze­tét pártolta, megmarad előbbi álláspontján, me­lyet oly kiáltón igazolt a következmény. A háznak tehát azon részén, mely a Deák szerkezetének módositványait idézte elő, van a sor, jól megfontolni, váljon rendületlenül álljon-e meg pártvivmányán ? — és igy élére állítsa a dol­got ; megakaszsza az első lehető lépésnél a trón s nemzet közti közeledést? kitegye-e, meglehet bizonytalan ideig tartó, de bár meddig tart — előreláthatólag rémületes válságnak a hazát ? És mindezt miért? mi nagy okból? mi nagy kötelességből ? Puszta czimkérdés — s a trónöröklésre vo­natkozó oly állítás miatt, melynek reális követ­kezménye nincs, melyet repudiált Deákon kezdve e hazának valamennyi tiszteltebb publicistája s jogtudósa, kik valamennyien, mint az összes magyar sajtó is — Deák szerkezete mellett voltak. Soha sem veszett el nemzet, mert véletlenül vagy megfontolva tiszteletteljes hódoló czimet adott fejedelmének. De soha se is volt még oly nemzet, mely ily okokból — életét, lételét koczkáztatta volna. Nem is hisszük, hogy bárkinek is kedve volna ily tettért elvállalni a felelősséget,­­ ha a situatio tiszta belátásával bír. Azonban előrelátjuk erre is a feleletet, az emberi gyengeség búvóhelyét, a felelősségnek minden bajban másra hárítása mesterségét. Ne ámítsuk azonban magunkat. Valamint Deák fölirati szerkezete az egész mivelt világ tiszteletével, sőt legalább szerkezete­s formájára nézve még elvi elleneinél is elisme­réssel találkozott, úgy az a fölötti viták egyes momentumai, s a rajta tett módosítványok nem csak az országgyűlés nagy részénél keserűséget, az ország számos pontjain nyilatkozó nem-helyes­lést, s hazaszerte komoly aggodalmakat szültek; nem csak a közhasználat szentesítette for­mákra méltán sokat tartó összes európai di­­plomatiánál visszatetszést okoztak, hanem az európai közvéleményben, s an­nak közlege, az időszaki sajtó terén is ügyünk­nek ártottak ; az irántunk­ rokonszenveket csök­kentették; politikai érettségünk hitelét csonkí­tották. Mind e sajnos igazságot, ki a közhangulat fölfogására némi érzékkel bir, nem tagadhatja; sőt oly magyar lapokban is bevallva találja, me­lyeknek különben is, s nem csak, mert jó magya­rok — ily vallomás vajmi nehezen eshetik. Mit tegyünk tehát ? Mondom, hogy ez egyszerű. Ha a fejedelemmel, ki a pragmatica sanctió által egyedül hivatott a magyar királyi trón tel­jes fényében helyreállítására, ki egyedül képes törvényes után hazánk alkotmányos állapotait föléleszteni s megszilárdítani, ha azzal őszintén békü­lni akarunk, nem fogjuk őt első közeledé­sünkkor megsérteni akarni. Ez nem csak con­­ventionális hiba, hanem politikai botlás is fogna lenni, mert a valódi békülés szándékát, mely kétségtelenül mindnyájunk keblében megvan, gyanúsítja. Nagy erkölcsi önlegyőzés küzdelme előtt állunk, de hiszen mi vagyunk okai, hogy oda jutottunk. Kecskeméthy Aurel. Bécs, június 30. . .. Az apáczák, mint mondják, ha valami fölingerli gyengéd szívüket, számlálgatni szok­tak egytől tízezerig. A számlálgatás csakugyan probátum egy­szer legyen a kedvetlen gondola­tok és az egészséges szívnek rendkívülien erős dobogása ellen. Kísértsük meg a módot, miután nekünk is elég kellemetlen dolog nyargal át most agyunkon, és ha már az egytől tízezerig való számlálás vér- és agycsillapító hatással bír, e ha­tás kétségkívül még biztosabb leend, ha millió­mokban szám­lálgatunk. Minthogy tehát a nap égető kérdéseiről beszélnünk nem lehet, szóljunk Plener pénzügyőr urnák bank­tervéről. Már a lapok e tervet ugyan eléggé megros­tálták, de sem a legigazságosabban, sem a leg­ügyesebben ; e mellett még az adatok is, melyek­ből bírálgatásukban kiindultak, nem voltak hi­bátlanok. Legelől is megjegyzendő, hogy azon ok­mány, mely most a bank­igazgatóság és a kor­mány közt tárgyaltatik, nem valami az utolsó fillérig kidolgozott számvetési munkálat, hanem promemoria, mely elveket és eszméket fejte­get. Ezen tervezetnek legnagyobb előnye az, hogy nem­­ geniális, mi bizonyosan dicséretére válik, miután épen a lángeszű finánczterveknél fogva jutott a birodalom tönkre. Nem lángeszű tehát, hanem oly józaneszű a terv, melyet oly ember dolgoz ki, ki tudja, hogy pénze nincs, és ha szert tehet pénzre, arra más helyütt is leend szüksége. A tervnek tehát másik fő előnye, hogy pénzbe nem kerül, hogy ha nem használ leg­alább nem árt, s hogy, ha a kivitelben felsül, bukása nem kerül semmibe. Plener úr különösen az angol bankot vette mintául, melynek fősajátságai: 1- szer, hogy főigazgatói szabadon választat­nak a bank-részvényesek által, és hogy a főigaz­gató-bizottmányban vannak parliamenti tagok, kik mintegy a nép nevében folytonosan szemmel tartják az intézetnek ügykezelését; 2- szer, hogy a bank a kormánytól teljesen független és semmi kormánybiztos nem tartja vezeték­szalagon; 3- szor, hogy a papírjegy- osztály tökéletesen és szigorúan el van különítve a jelzálog­banktól, úgy­hogy az utóbbinak, ha pénzre van szüksége, és úgy kell a papírjegy-osztályhoz folyamodnia, mint akármelyik kereskedő­háznak; a bankosz­tálynak pedig minden legkisebb jegye kész­pénz vagy hasonnemű érték által fedezve van; 4- szer, hogy 15 millió font sterlingre (150 millió forint) rugó papírjegy-összege fedezet­lenül maradt. Tudomány és tapasztalat ugyanis egyaránt megállapítá a tényt, miszerint a forgalominak papír­pénzre oly nagy szüksége van, hogy a banknak legrosszabb állása mellett is az említett összeg vissza nem kerül beváltás végett a bankhoz. Ezen összeget a kereskedelem oly erősen tartja, hogy fedezése után nem is kér­dezősködik. Ezen alap­elveket tehát Plener úr a mi vi­szonyainkra ekkér akarja alkalmaztatni. Az első két pont alatt megemlített szabad­ságok adassanak meg a banknak is alkotmányos biztosítékok mellett. Úgy szinte választassák el szigorúan a hitel­osztály a papírjegyi osztálytól és ez utóbbiban legyen megsérthetlen elv, hogy a bank ne adjon ki egyetlenegy forintos jegyet is, a­nélkül, hogy tényleges értéke, a három hu­szas, pinczéjében megvolna. Már most az a kérdés, hogy ez mikép esz­közöltessék? Erre ez a felelet­ . Az állam tartozik a banknak összesen 265 millió forinttal; itt azonban be van számítva azon 44 millió ft, mely még a váltó forintos időkből maradt, és a­melyre nézve külön törlesz­tő­alap létezik.. Ezen 44 milliót jóformán számí­tani sem kell. Marad tehát valóságos adósság 220 millió. Már most a kormány azt mondja : Azon 15 millió font sterling, mely az angol­­bank jegyeiből forgalomban van , sajátképen nem más, mint kölcsön, melyet a bank az állam­nak adott, s a­melyért az állam sem biztosí­tékot nem nyújtott, sem kamatot nem fizet. Ez a 15 milliónyi font sterling azon örökös köl­csön, mi­által a bank megfizeti az államnak a privilégiumot. Én — az osztrák állam — szinte követelem, hogy az austriai bank fizesse meg nekem és ily módon a szabadalmat, melyet ne­ki adok. Valamint Angolországban a 15 millió font sterling soha a bankhoz vissza nem kerül, úgy az osztrák forgalomnak okvetlenül szüksége van 120 millió forintra, melyet kezéből soha ki nem bocsát. Ezen előnyben tehát megosztozunk én — az állam — és te — a bank. — Ha 120 millió forint bankjegy fedezetlenül maradhat, le­gyen ez azon 120 millió, a­melylyel én neked tartozom. Ennélfogva ha te nem fedezed azon 120 milliót hitelezőid­ a közönség előtt, én sem fedezem te előtted, ki az én hitelezőm vagy. Kö­vetkezik ebből, hogy a kérdéses 120 millió mindkét részről fedezetlen maradván, te ne­kem vissza­adhatod azon állam-s ko­rona-jó­szágo­kat, melyeket nálad adósságom fejében elzálogítottam. És itten álljunk meg egy kissé. Midőn a minap a csehek a kir. tanács alsó­házában a ministert interpellálták, mely jognál fogva árverezteti a bank és a kormány még most is a cseh korona-jószágokat ? a minister válaszá­ban azon lehetőséget is szemügyre vette, hogy az elzálogított államjószágok ismét visszakerül­nének az állam birtokába. A közönség ezt vala­mi jóhiszemű hypothesisnek tekintette, melyről jóformán komolyan szólni nem is lehet. A minister ellenben ezen lehetőséget igenis komolyan vette, mert bankterve sikerülvén, a kérdéses jószágokat visszanyeri a­nélkül, hogy kiváltásukra egy pesti fertály bankót is fordí­tana. Továbbá : a napokban irám önnek, misze­rint a pénzügyérnek kilátása van, szükség ese­tére néhány száz milliónyi kölcsönt kapni. A helybeli lapok kérdőjelekkel kisérték ebbeli hí­remet, csak a „Presse" tett kivételt; ezen lap, mely egyedül bír avatottsággal a pénzügyekben, tudta, hogy állításom alapos, mert az osztrák pénzügyér csakugyan ismét meglehetősen gaz­dag lesz, ha birtokába keríti a banknál elzálogí­tott jószágokat, s a birodalmi tanács ezen birtok mellett bizonyosan fog pénzt szerezhetni. Lapszemle. A magyar országgyűlés feliratának sorsáról oly sokáig semmi bizonyos sem szivárogván ki, ez alkal­mat ad több bécsi lapnak, e fölötti nyugtalanságuknak kifejezést kölcsönözni. Az „Ost. Deutsche Post“ cso­dálkozással látja ezen folytonos tanácskozásokat az utolsó órában, holott a tárgyat már hetekkel előbb is­merték. Egy nagy mysteriumot lát a magyar ügyön keresztülhúzódni, miben megerősíti őt az, hogy a ma­gyar lapok és szóvivők teljes biztonsággal számítanak a Bécsbeni beleegyezésre, valamint az, hogy a Bécsbe kirándulást tevő magyar kitűnő személyiségek mindig azon meggyőződéssel válnak el ottani barátaiktól, hogy dolguk jól áll; de mindenekfölött az győzi meg, hogy a bécsi kormány utolsó pillanatban határozatlanul áll a lenni vagy nem lenni kérdés fölött. Szerinte a bécsi kormányt ezen határozatlanság még tekintélye utolsó oszlopától is megfosztja, s ennek tulajdonítja többek közt azt is, hogy Sopron megye, mely oly sokáig késle­kedett, végre szintén az ultrák politikájához csatlako­zott. Az „O. D. P.“ e miatt komoly szemrehányásokat tesz kormányának, melyről azt mondja, hogy oly kor­mány, mely még utolsó perc­ben sem tudja, mi a teendő, kevés reményt nyújt arra, hogy a helyeset fogja megta­lálni. A nevezett lap minden áron elhatározást kíván, s csak a dolog elhatározásától irtózik. Ezután lefesti a mostani felséges állapotot, mely nyolcz hónap óta tart, levegőben függő államjoggal, tétlenségre ítélt bi­rodalmi képviselettel, naponként óriási módon nö­vekvő deficittel, félig alkotmányos , félig absolut elméleti egységi állammal s tényleges dualismussal; szóval oly állapot, mely még a tehetetlent is felbáto­rítja, cselszörénykedni az alkotmány ellen, miután a hatalmasabb irányában az észalkotmány hatalmát nem merik érvényesíteni. Az „O. P. P.“ itt gunyorossá lesz s epés mosolylyal mondja, hogy csak egy kéz van, mely ezen tömkelegből kivihet, s ez a magyar kanczellária próbált és szerencsés keze, mely kezdettől fogva máig a Lajthán innen és túl bi­zalmat tudott maga iránt ébreszteni, az uralkodónak és a monarchiának oly üdvös szolgálatokat tett, hogy végre ezen fölirat megszülethetett. Ha a magyar kan­­czelláriára gondolunk — úgymond végül az „O.D. P.“ — eltűnik szívünkből minden gond. Ezen urak Ma­gyarországot meg tudták nyugtatni, kiengesztelni, vájjon kiknek tanácsa bir több igénynyel a meghall-

Next