Szabad Szó, 1947. április (4. évfolyam, 76-97. szám)

1947-04-02 / 76. szám

JEaxa postalS­plStftg In numerar conf. api­ Dir. Gen. R T­­T. No. 246.45671946 1947 április 2. MAROSVÁSÁRHELY Felelős szerkesztő: KOVÁCS GYÖRGY SZERDA IV. évfolyam, 76. szám. A képviselőh­áz elé terjesztették az új ár és bértörvényt Vasárnap is ülésezett a Ház , BUKARESTBŐL JELENTIK. A képviselőház legutóbbi ülésér. Saraga képviselő kérdést intézett a pénzügy és belügyminiszterhez az aranyérmekkel való feketeüzletekkel kapcsolatb­an. Az aranyérm­ékkel spekulálók különböző riasztó híreket terjesztenek, hogy így felhajtsák az érmék árfoly­amát, ami tulajdonképpen a lej romlását jelenti. Alexandrini pénzügyminiszter azonnal válaszolt és kijelentette, hogy a kormány a leghatározottabban le akarja törni a nemzeti pénzegység elleni merényleteket. Komoly és hatékony intézkedéseket léptet­nek életbe, s a legszigorúbban megbüntetik a bűnös speku­lánsokat. A képviselőház megszav­azta a Kisiparos Hitelintézetr­ől szóló új törvényt. A képviselőház vasárnap is ülést tartott. Livescu tájé­koztatásügyi miniszter beter­jesztette az árait, díjszabások és fizetések megállapítására vonatkozó törvényt módosító javaslatot. A képviselőház a törvénytervezetre kimondotta a sürgősséget. Budapestről jelentik. Arany Bálint újabb kihallgatásának hí­rére ismét fellángolt az érdeklő­dés az összeesküvők tárgyalása iránt. A jól fésült, őszülő ha­zó úriember, Arany Bálint az össze­esküvők hírszolgálatáról beszél. Beismeri, hogy ebbe az írógépest újságba ő szállította azt a hírt, hogy Magyarország egyes részére ukránokat teh­e­t a Szovjet. Beszámol Kieder gazdasági ter­véről, amelyet elfogadott a Kö­zösség. A Parasztszövetség gazda­­sági szakértője azt javasolta, — mondja — hogy termeléstechnikai okokból elsősorban a nagyobb birtokodat és a jómódú paraszt­ságot kell támogatni. Ebből a Pa­rasztszövetségitől csinálták volna a Paraszt Szakszervezetet. A Parasztnapokat „ügyesen“ kell megrendezni — döntött a Hetes Bizottság. Ha az eucharisz­tikus kongresszust vezérkari tisz­tek rendezték, miért ne lehetne ezt is — érvel, így Hozták be Tóth István vezérkari őrnagyot a Pa­rasztszövetségbe. ■Valami vitára emlékszik Do­náth és Saláta között? — Igen — lép elő Donáth — volt valami vita, de okáról nem szeretne nyilatkozni. Végül any­­nyit elárul, hogy Salátát és ,,má-­­sokat“ egyes előnyös pozíciók el­fogadásáról beszélte le. Udvariasan és verejtékezve be­szél a Jobboldali Blokkról, amely a Kisgazdapártból, Kovács Im­ré­ékből és a Peyeristákból állt vol­­na. — Valamennyien egyetértet­tünk, hogy a demokrácia nem elégít ki minket. — A koalíciót fel kell borítani és külföldi kap­csolatok igénybevételével át kell venni a hatalmat-Homlokát törülgetve,­­testét himbálva, sima nyelven vallott Arany Bálint. A formás monda­tokból teljes egészében kialakul­tak az összeesküvők országrontó tervének sötét kontúrjai. Sor került a bűnügy négy ta­nújának kihallgatására és a bizo­nyítékkiegészítési indítványokra. A héten már perbeszédek lesznek az összeesküvők első csoportjának bűnügyében, , ítélet április elején várható. Ítélet lesz az magyarországi összeesküvők első c.s©p©ríj£&r&p;sk. foim­perereen. m Külpolitika hírei Moszkvából jelentik. A he­lyettes külügyminiszterek leg­utóbbi ülésén a németországi Szövetséges Jóvátételi Bizottság elnöke, Ruff ismertette a bizott­ság álláspontját a németországi jóvátétel kérdésében. Kijelentet­te, hogy a jelenlegi helyzet a potsdami egyezmény teljes csőd­jét jelenti. Véleménye szerint sokkal helyesebb volna, ha nem a helyettesek tárgyalnák le elő­ször a jóvátétel kérdését, hanem maguk a külügyminiszterek. A külügyminiszterek legutób­­­bi értekezletén az angol kikül­döttek azt javasolták,, hogy a Németországot megszálló hatal­mak közöljék egymással az el­lenőrzésük alatt álló német hadi­foglyokkal kapcsolatos repatriá­­lási terveiket, hogy ezzel kap­csolatban cikkelyt iktathassanak, bele a német békeszerződésbe. Anglia szerint 1947 júniusáig kellene elkészíteni a tervezeteket és 1948 decemberéig le is bo­nyolítanák a német hadifoglyok hazaszállítását. Hétfőn Moszkvában már ne­ Aza IDŐD lei Erdély népeinek üzenete írta Kovács György ! Az erdélyi népek sorsának ala- Kkitásait ismerő szem csodálkozó­k de nem értetlenül­ mered a m­a­gyarországi lapok híradásaira^ ^melyek a fiatal magyar demo­­­kráissa természetes fejlődési vona­­­lában fekvő újabb kezdeményezés, [az úgynevezett „fakultatív vallás­­i oktatás” kérdése körül támadt csa­­ttazásról számolnak be. A magyar n­ép alighogy szétzúzta a feudaliz­­­mus gazdasági és társadalmi ma­radványait; a nép ellenségei újabb leg­újabb haditerveket eszelnek ki­­a gyorsan fejlődő és nemcsak f­or­­­m­án­san, hanem tartalmában is ki­­teljesedő­­magyar demokráciát vív, Hiányainak megdöntésére. Előbb egy Sulyok Dezső nevű képviselő­­vezetése mellett csapódott ki a Kis­gazda Párt soraiból a baloldali erők által kipréselt reakció (ter­mészetesen visszahagyva a maga hátvédjeit a buvóul használt politi­kai pártban). Aztán a népi demo­kratikus erők nyomásával ismét nagyarányú tisztulási folyamat kö­vetkezett be azzal, hogy a demo­krácia álarca mögött operálni a­ka'*' ró reakciós elemeket a köztársa­­ság-ellenes összeesküvés leleplezé­sével, ismételt szín­vállásra kény­szeríte­tték. "itthoni viszonylatban is okulnunk kell a, mjijgjí,íivrii,rjgi küzdelmek spimiden fázisán: tévednek azok, nekik azt hiszik, hogy egy-egy csa- ttanyeréssel, mégha oly végzetes csapást mérünk is az ellenfélre, — a n­ép újabb elnyomására és ki­­zsák­mányolására­ spekuláló politi­kai feketetőzsdésekre — megtisztí­tottuk sorainkat a népámító reak­ciós tevékenységtől , kiküszöböl­tük mindazokat a politikai akadá­lyokat, amik a népi demokrácia megvalósításának, tökéletessé épí­tésének útjában állanak. Itthon a Választásokon félreérthetetlenül­­megfeleltek a­ néptömegek a nem­­­zetiségi magyarság sorsával lufrizó reakciónak, amikor bizonyságát adta a nemzetiségi magyarság, hogy döntő pillanatban demokrati­kus egységbe tud tömörülni egyéni­­es nemzetiségi jövendője érdeke­iben (ezért sorakozott férfia, asszo­nya, fiatalja, öregje a Magyar Népi H Szövetség politikai célkitűzései mögé), de pár hónappal a válasz­tások után, a magyarországi de-d­emokratikus erők újabb és újabb­­ harcainak felángolásra ijáttán, fel­l kell tennünk a kérdést: váljon a­z ott-ott jelentkező szórványos nem­zetiségi reakciós tevékenység (ami­­­re napilapjainkban is rá szoktunk­­mutatni), nem kap-e tápot az egyetemes magyarság testében láz­­szerűen jelentkező tünetek kóroko­zóitól; nem harapódzik-e át a ma­­­gyar nép nyakáról levakart teg­­napi urak gonosz tevékenysége nemzetiségi sorainkkal is úgy, hogy itt aggasztó fertőzést idézzen elő a demokrácia gyengítésére a nem­zetiségi magyar nép politikai tév­­lútra vezetésének megkísérlé­sével. ? Nem beszélhetünk a magyarorsz­­gi összeesküvésről, mint elszí­­telt jelenségről sem politikai tar­om szempontjából, sem térbeli iatkozásban. Míg térbeli vontatko­zásban a nemzetközi reakció arcosai" igyekeznek minden ke­fe ügyében eső erőt mozgósítani egész Dunavölgyében is, mint /.am­ogy a dunaivölgyi népek szorosan ,egymás mellett felzárkózva harcol­ónak a közös cél: a népszabadság V.m­eg­valósításáért, így mi sem ter­mészetesebb, minthogy ezek a re­­fikciós erők komolya­n számítottak­­a szomszédos Románia hasonló po­­­litikai „kísérletezőinek’­ a e­lsősor­­­ban a nemzetiségi magyar reakció­inak támogatásáig. (Hogy innen nmcsak segítséget, de még rokon­szenvet sem kaptak, ez nem az ő szándékukon, hanem az erdélyi magyarság politikai józanságán, a­­népi demokrácia lényegének helyes felismerésén s az önmagunk mel­lette való elkötelezettségén múlott.) Politikai tartalom szempontjából pedig ugyancsak nem elszigetelt jelenség az, ami Magyarországon, történik: az összeesküvés politikai tartalmától cseppet sem különbö­zik a magyarországi reakció újabb felvonulási és tömegmozgósítási kísérlete, amit a fakultatív vallás­oktatás kérdésének ürügye alatt kísérel meg, visszaélve a magyar nép vallásos érzületével. Magyar demokratikus oldalról saiába magya­rázzák a fakultatív vallásoktatás ellen heveskedő emberi formába vújt puly­kakakasoknak, hogy itt tulajdonképpen, a lelkiismeret-sza­­badság követelményének (jogos népkövetelményének!) megvalósí­tásáról van szó, senki hitét, vallá­sos meggyőződését nem akarják bántani, sőt ellenkezőleg, a fakul­tatív vallásoktatás bevez­­tése ki­vonja elő iskolák növendékeit az erőszakos „meggyőzés" módszerei­nek alkalmazása alól a a lelkiis­meret szabadságának ezt a magá­tól értetődő módját már évszáza­­dokival ezelőtt megvalósították a nyugati népek, s a magyar de­mokrácia is azt akarja, hog­y min­denki olyan vallási nevelést adjon gyermekének, amilyent akar, az állam nem kíván beleavatkozni a gyermekek vallásos nevelésének kérdésébe, tehát nem akarja­ köte­­■ lezővé tenni a hitoktatást, — azok, akik tegnap sokezer holdas birto­kaikat, vagy más eszközöket, ami­­vel a­ magyar nép nyakán élősköd­­tek, vesztették el, nem értik, mert nem is céljuk megérteni ezeket a vilagos é­s észszerű érveket, ha­nem mozgósítják a politikailag éretlen és könnyen félrevezethető szegedi diákság­­egy részét­, akikről közben az is kiderül, hogy több­­százan köztök Szálasi önkéntesei voltak é­s Nyugatról tértek vissza Magyarországra­, gyűléseket tobo­roznak Pesten és vidéki városok­ban, küldöttségeket menesztenek a miniszterelnökhöz, mindenképpen provokálni igyekeznek a magyar demokráciát és győzelmet aratni ezen a fronton, ha már az­ össze­­e­sküvésssel kudarcot vallottak. A magyarországi reakció eme újabb cselvetésével kapcsolatban, sincsenek kétségeink­­a­z eredmé­nyeket illetőleg. A dolgozó magyar nép, ahogy rádöbbent az összees­­küvé­sben az ő érdekeinek hitvány és alattomos kitámadására, ugyan­úgy felismeri a vallásoktatási vitá­ban is azokat az álarcos politikai hatalom­vadászokat, a­kik a hatal­mat éppen a nép kezéből akarják kicsavarni s ezt, ha már földal­­tti összeesküvéssel nem sikerült, most álszent zajveréssel a magyar nép vallá­s meggyőződésén át kísérlik vallásos meggyőződésén át kísérlik dóknak állítva be a demokráciának azt a törekvését, ami ennek pont az ellenkezőjét szolgálja. De hogy kétségeink nincsenek, ez nem je­lenti azt, mintha közömbösen fi­gyelnék a magyarországi esemé­nyeket. Erdély magyar népét (s a vele közös politikai küzdelemben helyt­álló román népet is) sok lényeges körülményen túl történelmi hagyo­mányai is kötelezik, hogy színt valljon abban a kérdésben, mely csa­k látszólag belső ügye a ma­gyarországi demokráciának. A pesti sajtó is emlegette már az 1568-i erdélyi országgyűlést, ahol törvény, erővel valósult meg a lelkiismeret szabadságának védelme. A lelkiis­­meret szabadságának államhata­lommal való biztosítása pedig nem néhány haladó gondolkodású erdé­lyi úr jószántából érett valósággá, hanem Születési előzményeiről már a négy évvel előbb tartott erdélyi országgyűlés határozatainak 5. artikulusa lerántja a leplet, ami­kor azzal indokolják a lelkiismeret szabadsága feljé haladó népi erők iránti engedékenységet, hogy azt az ország békéje tette szükségessé. Tehát maga a nép nyitotta meg a lehetőséget az ilyen irányba való fejlődés előtt, felborulással fenye­getvén 3 kis ország akkori rendjét. Ennek a felborulással fenyegető népmozgalommak előzményei is vol­tak az erdélyi népek történelmében s voltak következményei is. Előz­mények é­s következmények, noha vallási kérdések leple mögött zaj­lott a népmozgalom, politikai, gaz­dasági és társadalmi tartalmúak voltak. Egyik legkirívóbb előzmény volt az úgynevezett „kelyhes” for­radalom, ami külsőleg Lépes György püspök és társai ellen je­lentkezett Budai Nagy Antal, Kar­dos János és Nyíri Márton veze­tése alatt, de nem azért, mert Lé­pes püspök volt, hanem azért, mert a magyar nemesség által fizetett s a dúsgazdag püspök zsebéből ki­csúszott tizedet ő a magyar és ro­mán jobbágyokon igyekezett behaj­tani így lobbant fel 1437-ben val­lási lepel mögött az erdélyi magyar és román jobbágyság szabadság­­harca, egyik olyan eseménye az erdélyi népek történelmének, mely fényét előre veti a tordai ország­­gyűlsre is. És jelentkezett a lelkii­­smereti szabadságot állami hata­lommal biztosító tordai országgyű­lés politikai következménye már két évvel a gyűlés után s éppen román jobbágy mozgalom bontott szárnyát más lelkiismeretszabadság birtokában. Karácsony György, a kálvinista román szabadsághar­cos 1570-ben szervezett jobbágy­mozgalmat, szintén hitbeli kérdé­sek felszíne alatt, de amikor „Isten­től küldött prófétának” nevezte magát, a jobbágyságtól való sza­badulást is­­,rédikálta a népnek. Mennyit idézzünk? Hány törté­nelmi hagyományunkra hivatkoz­zunk? Vagy mérjük kannával a vért amit őseink azokért az esz­mékért áldoztak, amiket most a magyarországi demokrácia akar valóra váltani a fakultatív vallás­­oktatás megvalósításával is? A magyarországi reakció ebben a kérdésben sem kaphat nemhogy „harcos" szövetségeseket, de ro­­ktonszenvezőket sem Erdélyben. Itt századokkal ezelőtt már megtanul­ták őseink, hogy kinek-kinek az a hite az ő dolga.. Tudja ezt magyar, és román, de tudja pap és szántó­vető, vagy gyári munkás egyaránt, mert ha nem tudná és nem gyako­rolná, ak­kor nem teremthetett volna pillanatig sem békét ezen a földdarabon s nem nyithatott volna lehetőséget a haladásnak. Ha meg is kísérelné a magyarországi re­akció Erdély hegyei közé belopni a mételyt és egyházi kérdést ková­csolni közöttünk is abból, ami csak megtévesztésül szolgá­l: elsősorban éppen az erdélyi magyar papság vo­lna a­z, amelyik felismerné en­nek az esetleges kísérletnek veszé­lyét és nem engedné egyházainkat játélmezerül odadobni annak a poli­tikai erőfeszítésnek, amelynek leg­el­ső célja megdönteni a népuralmi rendszert és az egyházat kiszolgál­tatni azoknak a politikai erőknek, amelyek kevesek uralmát szeret­nék tudni a nép fölött. . Erdély népei egyházaikkal együtt (protestáns és katolikus) már négyszáz esztendővel ezelőtt elindultak a lelkiismeret szabadsá­gának megvalósítása felé. A mi papjank nagy része ma sem azért szolgálja az Istent, hogy a gondj­aikra bízott népet szolgaságra,­­dják.

Next