Szeged és Vidéke, 1908. április (7. évfolyam, 77-101. szám)
1908-04-01 / 77. szám
SZERKESZTŐSÉG, KIADÓHIVATAL és NYOMDA : rn«tVPi»KP«SZTn • KÁLVÁRIA UTCA 6. SZÁM. | FŐSZERKESZTŐ. Kiadóhivatal, »napkesztőség és nyomda 84. B A L A S S A .A R 1 N Cll** TELEFON I Főszerkesztő 3. I Felelős szerkesztő 565. ■''.'~!r-*.n^'}ii'pVf^ír ^ SZEGED ÉS VIDÉKE SZEGED, 1908., április 1., szerda. POLITIKAI NAPILAP, VII. évfolyam, 77. (1978.) szám. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Szegeden: Postai kérdéssel: Egész évre ... 18 korona. Egész évre ^ korona. Negyedévre . . . 4.50 . Negyedévi^^j^S^ . Egy hónapra. . . 1.50 . Egy KEGYES SZÁM Ara e zlta ift YSS si ÄOAATnik. Becsület és mandátum. A képviselők mentelmi joga lassankint sérthetetlenségi joggá nő. Már alig van ügy, amelyben a bíróságok kikérjenek valakit, hogy a mentelmi bizottság ne állná útját az igazságszolgáltatás zavartalan lefolytatásának. A mentelmi bizottság kedden délelőtt tartott ülése is bizonyság erre. Egész csomó mentelmi ügyet tárgyaltak a Hédervári Lehel előadásában s a bizottság kinevezte magát legfőbb ítélőbirósággá, így Ráth Endrét, akit rágalmazás, Rakovszky Istvánt, akit a perlaszi kaszinó becsületsértés, Djurics Emilt, akit párbaj, Brestyénszky Kálmánt, akit becsületsértés címén kértek ki a bíróságok, a bizottság nem akarja kiadni. Felfüggeszti viszont Juriga Nándornak (izgatás), Hollmann Ottónak (testi épség elleni kihágás) a mentelmi jogát, úgy látszik, a mentelmi bizottság szemében is nevezetes körülmény, hogy valaki nem tartozik a koalícióhoz. Glosszák a gyermeknaphoz. Az angolok Primavera-ünnepén nem imádják szebben az élet virágjait hintő tavaszt, mint amilyen gyönyörű gazdagsággal áldoz az emberi szív a gyermek oltára előtt. A sarjadó fiatalság szent bimbónyitása az, ami meleg szimpátiát ébreszt bennünk, kik e pillanat ártatlan ürömét csak a visszaemlékezés fátyolos derűjében tudjuk megálmodni. A gyermeknap küszöbén nem lesz érdektelen rámutatni arra a jelenségre, hogy ma még ennek a mozgalomnak egész nagyszerű jelentőségét sem a tömegek, sem a társadalmi osztályok, sem maguk a mozgalom lelkes harcosai nem ismerrik eléggé. Nem érzik át, hogy tulajdonképpen miről van szó ? Némileg divatszerű érdeklődés mutatkozik minden téren, de csak annyi, amennyi más jótékonysági akció hullámverését kíséri. Az országos gyermekvédő ligáról mindenki tud annyit, hogy a gondozatlan gyermekek elhelyezése érdekében jelentékeny pénzáldozatokra buzdítja a közönséget és hogy a fiatalkorú bűnösök javítása céljából menedékházak, javító intézetek alapítását tűzte ki célul. Az országos gyűjtés alkalmával tehát minden altruisztikus hajlandóságú, vagy a divat által obligóba került ember sietve lerójja a maga pár forint jótékonysági adóját épp úgy, mintha harctéren elesetteknek, vagy felvidéki tót falu tűzkárosultjainak javára adakoznék s azzal a gyermeknap jelentősége megint el van temetve egy évre anélkül, hogy igazában csak egyszer is földerítették volna. Nem látjuk sehol annak a nyomát, hogy a gyermek szeretete egész társadalmi osztályokban általánossá vált volna. Mindenki szereti a saját gyermekét, de általánosságban a gyermeket vajmi kevesen. És ez az egyéni szeretet is sokszor nagyon értéktelen, mert hiányzik belőle annak az ismerete, hogy mi ad a nevelésnek belső értéket és hogy a szülő milyen irányba terelje az egyéniség amorf ködébe burkolózott kicsi életbimbót. Számtalan elhibázott karakter a szülők és nevelők vétkén téved ferde utakra. Társadalmi életünkben nyüzsög a helyét megtalálni nem tudó improduktív álmodozó, ki önmaga erejéből nem képes kisajtolni a legparányibb és legfeketébb kenyeret sem. Elemi iskolai oktatásunk a tanítók természetes ösztönére van bízva, nagyon kevés tudományos képzettség és öntudatos vezetés mellett; középiskolai tanrendszerünk pedig a képtelenségeknek és erőszakolt tudákosságnak szabadon burjánzó veteményes kertje, melyben Eötvös József óta nem kapáltak. Eljött az ideje, hogy fölfedözzék a gyermeket. Meg kell becsülni a jónak és rossznak hajlandóságát hordozó kicsi szívek üdeségét, hajlíthatóságát, végtelen fontosságú értékeit. Manapság, mikor új társadalmi berendezkedés jegyében foly a szédületes arányokban táguló, új dimenziókat kereső életküzdelem, mikor már mindent tudományos alapra fektettek, amiből emberi ész szociális, gazdasági, egyéni és szuperorganikus kincseket fakaszthat, — a gyermek jelentőségét és a nevelés rendkívüli súlyát is modern tudományos szellemben kell kidomborítani és közkincssé tenni. A gyermek tudományos megfigyelése és a megfigyeléseknek a közoktatásban való hasznosítása már nem egészen új keletű. Elsőer apostola Tiedemann Detre volt, a marburgi egyetem tanára, ki a tizennyolcadik század vége felé saját gyermekein kezdte meg a tanulmányozást, de nagy munkáját csak félszáz év múlva méltányolták. Az eszme tulajdonképpen csak a tizenkilencedik század derekán termékenyítette meg az elméket, mikor Spencer szintetikus filozófiája tisztázta a fejlődéstani elvek fényes törvényszerűségét és Darwin természettudományi alapon fejtette ki az ember származását. Ebben a korban írta meg a világhírű gyermektanulmányozó Preyer Vilmos Die Seele des Kindes című nagy munkáját. Nyomában egész sereg német tudós teremtett iskolát az uj tudománynak s ma tényleg Németország vezet ezen a téren. Míg azonban a németek túlnyomóan tudományos jellegű búvárzatokat és adatgyűjtéseket folytatnak, melyek csupán az orvosokat és a szakképzett pedagógusokat tudják állandóan lekötni, a laikus társadalmat azonban éppenséggel nem, addig ezzel az irányzattal szemben Amerikában tisztán társadalmi alapon egy végtelenül kifejlett és nagyrabecsült gyermektanulmányozási mozgalom indult meg, mely a szülők és tanítók ezreinek adatgyűjtését használja föl a közoktatásügy és magánnevelés folytonos jobbítására. A magyar viszonyok ennek az utóbbi, egészségesebb iránynak kedveztek. Sajnos, a mi akciónk alig több még annál, amit egy nagyon fontos nyító gondolatnak az irodalmi művelése képvisel. Állami oktatásunkban legalább a nyoma sincs annak, hogy a gyermek lélektanára tekintettel lennének a mai tanterv szigorú keresztülvitelében ; magánnevelésünk egyes példáiban is nagyon kevés. A mi mozgalmunk még alig alakult ki. Egyelőre nagy gondot okozott a tulajdonképpeni főirány megjelölése is, amennyiben a gyermeklélektan, fejlődéstan és gyermekrajz elkülönített fogalmai más-más jellegű tevékenységet feltételeznek. Végül az angol child-study mintájára a gyermektanulmány gondolata emelkedett túlsúlyra. A mozgalomnak vezetője, központja, lelke Nagy László budai tanítónőképzőintézeti igazgató, ki példátlan munkaszeretettel fáradozik az eszme népszerűsítésén. Az ő kezdeményezésére alakult meg öt évvel ezelőtt az első ilyen célú tudományos egyesület, mely évről-évre fejlődik, izmosodik s akciójának kifejtésére folyóiratot ad ki az országos gyermekvédő ligával együttesen. Az egyesület első vidéki fiókja Szolnokon alakult meg az egész helyi társadalom rendkívüli érdeklődése mellett. Fölemlítjük ezt a tényt, mint munkaprogramot a társadalmi tevékenység terén oly lelkes szegedi közönségünk számára. Ha a gyermeknapon jótékonysággal emlékeznek meg a nyomor páriáiról és a törvénytelen gyermekek sivár sorsáról, emlékezzenek saját gyermekük szunnyadó lelki világára és kötelességükre velük szemben. Minden szülőnek ismernie kellene a gyermek szellemi életének titkait, lelkének sejtéseit, logikáját, rejtett fájdalmait, az élettel szemben táplált ösztönszerű vágyakozásait Ezer és ezer élet indulna békésebb mederbe, termőbb talajba, ha az első lépéseket biztossá tudná tenni a tudományosan fegyelmezett elméjű nevelő akarata. Egy új generáció boldogsága fűződik az anyák szellemi látókörének kiterjesztésére és a gyermek szociológiai jelentőségének helyes felismeréséhez. A gyermeknap jóltevőit arra kérjük, tegyék meg ezt a jót önmagukkal és jobban szeressék a gyermeket, mint a törvénytelen kis semmiket, idegen páriákat. Domokos László dr. •/