Szeged és Vidéke, 1916. február (15. évfolyam, 26-49. szám)

1916-02-01 / 26. szám

1916 február 1 SZEGED B8 VIDÉKE. SZEGED a balkái­i vaforgalomban. Felirat a miniszterelnökhöz. — A polgármester l át­irata Torontálmegye alispánjához. — Küldöttség. Nagyarányú mozgalom indult meg, hogy Szeged is bekapcsolód­jék a balkáni vasúti forgalomba. A városnak elsőrangú közgazda­­sági érdeke, hogy ki ne maradjon a rendkívül nagy jelentőségű vas­úti összeköttetésből. A városházán a napokban értekezletet tartottak, amelyen állást foglaltak a vasút irányának megjelölésében. Eszerint Budapest—Cegléd—Szeged volna a vasút iránya, Torontál megyén keresztül Pancsováig, keveváras át­hidalással. A bizottságban egyönte­­tűileg kifejezésre jutott az a véle­mény, hogy Szeged érdekei a Balkán-vasút kérdésében azonosak Torontálmegye érdekeivel. . Somogyi Szilveszter dr. polgár­­mester átiratot intézett Jankó Ágoston udvari tanácsos, Torontál­megye alispánjához, amelyben közli Szeged állásfoglalását. A polgár­­mester fölemlíti, hogy a város fel­­iratot intéz a miniszterelnökhöz és a kormány egyes tagjaihoz és amennyiben Torontál megye kül­döttséget vezetne ebben az ügyben a miniszterelnökhöz, Szeged is részt vesz a deputációban. A polgármester átirata a követ­kező : Méltóságos Alispán Ur 1 Az újból felszínre került és sür­gősen megoldandó új balkáni vasút ügyében Szeged város törvényha­tóságának közhangulata amellett a vasútvonal kiépítése mellett foglal állást, amely Budapest—Cegléd— Szegeden át Torontál vármegyét futja meg egészen Pancsováig, ahonnan Keveváráig új vasútvonal volna kiépítendő és a Dunán át építendő híddal szerb parton már kiépítve lévő vasútvonallal a fő­vonalhoz csatlakoznék. Bizottságunk ez állásfoglalásnál abból a megfontolásból indult ki, hogy az országos érdekeknek ez a vasútvonal felel meg leg­jobban. Földmivelésügyi szempontból azért, mert az ország egyik leg­nagyobb és legtermékenyebb vár­megyéje, amely a háború alatt az ország közélelmezését oly híven szolgálja, Torontál vármegye ed­dig az országos közgazdaság fej­lődésének kimondhatatlan kárára nélkülözni volt kénytelen egy fő­­fontosságu elsőosztályu vasútvona­lat, hanem csak vicinális vona­lakkal volt kénytelen beérni. En­nek folytán a vármegye dús ter­mése nem juthatott el gyorsan a megfelelő piacokra s a jó földek termelő­­képességének fejlesztése nem fizette ki magát. Igen nagy hasznára volna a torontálmegyei fővasútvonal Budapest és Bécs közélelmezésére is, mert az ottani piacokra gyorsabban tudná eljut­tatni árujait, miáltal a kínálat a nagy világpiacokon megnöve­kednék. Pénzügyi szempontok is e mellett a vezérvonal mellett szólanak. Most az állam e két vicinális vonal­­szakaszra évi 450.000 koronát fizet rá. Igaz ugyan, hogy a pályát részben újból kellene készíteni, az is igaz, hogy Pancsovától Keve­­várhoz új vonalszakaszt­­kellene létesíteni, azonban a Balkánba való bekapcsolással a vasútvonal for­galma megsokszorozódnék és vég­eredményében az államnak kétség­telenül a mai ráfizetés helyett jövedelmet nyújtana. Hadügyi érdekek is e vasútvonal kiépítése mellett szólanak, amit legjobban bizonyított az októberi offenzíva, amikor az áttörésre a szemendriai legalkalmasabb terepre hosszú, száz kilométernél hosszabb kerülővel lehetett csak a csapatokat stb. Temesvár—Keveváron át szál­lítani. A hadügynek különben is érdekében áll, hogy minél több fő vasúti vonal legyen a felvonulás irányában. A temesvári fővonal már úgyis megvan, katonai érdek, hogy még több legyen. De különösen ipari és keres­kedelmi szempontok azok, amelyek az ország belsejéből e legegyene­­sebb és legrövidebb torontáli össze­köttetést indokolják. E vonal a Tisza völgyében fekszik s igy kiválóan alkalmas ipartelepeket ki­szolgálni. A szomszédos és szintén dúsgazdag Bácsmegyével és a bácsmegyei fővonallal való össze­köttetésre s árutorlódás esetén a forgalom eloszlására kiválóan al­kalmas. Az út rövidsége nagy előnyt biztosit e vonalnak, szemben a temesvár—versedi kerülővel, mert a kereskedelmi forgalomban az idő és tér a legfontosabb tényező s a takarékosság is e mellett szól, mert a hosszabb és egy igen nagy ■ forgalommal megterhelt temesvár— versed vonalnak újabb terhelése (talpfa, vasúti sín, mozdony- és kocsirongálódás, különösen kőszén stb.) sok fölösleges kiadást okoz a nagyobb út folytán, mint a torontáli. Ha még hozzávesszük, hogy a verseei vonalnak különben is meg­van a kevevári összeköttetése és így ez a vidék nem veszít semmit a torontáli új összeköttetés mel­lett, nyilvánvaló, hogy az ország érdekében áll, mikép e legtermé­kenyebb, legrövidebb és legegye­­nesebb vonallal kapcsoljuk ma­gunkhoz a Balkánt. Tisztelettel értesítem, hogy a torontáli összeköttetés létesítése mellett törvényhatóságunk előre­láthatólag feliratot intéz a minisz­terelnök úrhoz, úgy a földmivelés­­ügyi, kereskedelmi, hadügyi és pénzügyi miniszter urakhoz és abban az esetben, ha Torontál vármegye küldöttséget vezet, a küldöttségben részt veszünk. Kérem szíves értesítését, hogy ez ügyben Torontál vármegye ré­széről mily lépések léteznek. Szeged, 1916. évi február hó 1-én. Somogyi Szilveszter dr. polgármester. Torontál vármegye remélhetőleg bizonyára a legnagyobb készség­gel csatlakozik majd Szeged moz­galmához és joggal lehet remélni, hogy az eredménnyel is végződik. Szeged, Budapest, Rózsahegy között újból szabad az interurbán-telefonálás. Bizonyára egész Szeged és főleg városunk közgazdasági és keres­kedővilága föl fog lélegzeni annak az örvendetes hírnek hallatára, amelyet ma közölt velünk a posta- és táviróhivatal. Eszerint ugyanis a Szegedről való interurbán-beszél­­getések, amelyek majdnem a há­ború eleje óta szüneteltek, a mai naptól fogva ismét szabaddá válnak. Mától fogva magánosok is folytathatnak interurbán-tele­­fonbeszélgetéseket a következő helyekre: Budapestre és a hozzá csatla­kozó környékbeli központokba. Továbbá ezekre a telefon-állomá­sokra: Szolnok, Cegléd, Nagy­körös, Kecskemét, Kiskunfélegy­háza, Szentes, Debrecen, Szatmár- Németi, Nyíregyháza, Miskolc, Kisvárda és az ezen központok­hoz csatlakozó környékbeli állo­másokra. Budapesten át beszélni lehet (tranzitó-beszélgetés) Hatvan, Eger, Losonc, Kál, Bélabánya, Rózsahegy állomásokra. Az ezek­hez csatlakozó környékbeli köz­pontokkal magánfeleknek a beszél­getés még nincs megengedve. Az interurbán-telefont csak előfizetői állomásokról olyanok használhat­ják, akik erre az óvadékot le­üzették. A távbeszélő központok a ma­gánforgalmat azonban egyelőre csakis oly mértékben bonyolít­­hatják le, amely mértékben azt az e célra rendelkezésre álló kor­látolt számú összekötő távbeszélő áramkör és a jelenleg még igen erős és fontos katonai és állami forgalom lehetővé teszi. Méltányos ezért, hogy a közönség a magánforgalomnak megnyitását csupán kísérletnek tekintse,amely­nek állandósítására és fokozatos kiterjesztésére — a normális álla­potok helyreállítása előtt — csak abban az esetben számíthat, ha mérsékelt igényekkel és elnéző­ ­ színügyi bizottság Bisfi Ülése a háborúban. A színügyi bizottság a hadiálla­pot óta ma délután négy órakor tartja első ülését. Gaál Endre dr. kulturtanácsnok fölhívására azok, akik lemondtak a színügy­i bizott­ságban viselt tagságukról, a köz­ügy szolgálata érdekében vissza­vonták lemondásukat. Egyedül Kovács János nem foglalja el új­ból helyét a bizottságban. Kovács is méltányolja azt az intenciót, amely a bizottság többi tagját le­mondásának visszavonására kész­tette, ő azonban betegeskedésére való hivatkozással nem vállalhatja a további megbízatást. Helyébe Koós Elemért választotta be a ta­nács a színügyi bizottságba. A bizottság tagjainak névsora a következő: Back Bernát, Balassa Ármin dr., Becsey Károly dr., Gerle Imre dr., Holtzer Emil, Iloós Elemér, Meák Gyula, Palócz László, Ujj József dr., Vajda Béla, Weiner Miksa, Wimmer Fülöp. A mai ülésen Gaál Endre dr. kulturtanácsnok be fogja jelenteni, hogy Almássy Endre színigazgató szerződése 1917 június végén lejár. A szerződés 32. pontja szerint „Ha a kikötött szerződés lejárt és annak eltelte előtt egy évvel a városi tanács és igazgató közt ujabt egyezség létre nem jött,az igaz­gatónak a színházhoz való igénye megszűnik s a tanács a további kezelés fölött szabadon rendel­kezik.“ A kulturtanácsnok a bi­zottság tagjainak meg fogja küldeni a szerződés példányait, hogy a kérdéssel idejében foglalkozhas­sanak. A tanács ugyanis, mielőtt a szerződés ügyében döntene, bi­zonyosan véleményt kér majd a szinügyi bizottságtól. Balogh Károly tanácsnoknak a színházi konzorcium megszünteté­sére vonatkozó indítványát is tár­gyalja a mai ülésén a szinügyi bizottság. A pénzügyi tanácsnok tudvalevőleg beadványt intézett a 3 türelemmel a maga részéről is le­hetővé teszi, hogy a magánforga­lom a távbeszélő hálózat s a köz­pontok túlterhelése és a katonai s állami forgalom késleltetése nélkül sikeresen­ lebonyolítható legyen. A közönség jogos és méltányos érdekeinek szem előtt tartásával gondoskodás történt, hogy a kato­nai célokra lefoglalt összekötő táv­beszélő áramkörök fölszabadulá­sukkor a magánforgalomba hala­déktalanul bevonassanak. Ha a közönség egyes viszonylatokban a magánforgalomnak időközönkénti háttérbe szorítását mégis tapasz­talná, a saját érdekeinek a háború idején való ilyen alárendelésében ezek után se lásson mást, mint elkerülhetetlen szükségességet, ame­lyet az állam előbbre való, maga­sabb érdeke parancsol.

Next