Szegedi Uj Nemzedék, 1925. február (7. évfolyam, 26-48. szám)
1925-02-01 / 26. szám
1925 február 1., vasárnap. SZEGEDI ÚJ NEMZEDÉK Lábán dél felé Székely Sándor kint pöfékelt a sándorfalvi után a házuk előtt s messziről látta, amint Jójárt Mihály közeledik a kocsijával. Kiverte a pipáját, felgyűrte karján az ingujjat , beszólt az apósához. Rácz Antal kijött a kapu elé, mire Székely Sándor „megállj“-t intett Jójártnak. Jójárt leszállott a kocsiról s azt gondolván, hogy valami jó üzletről van szó, már előre mosolygott ! Annál kevésbé mosolyogtak azonban Székelyék s felszólították Jójártot, hogy adja át nekik a lószerszámot, mely a nemfizetés folytán még az ő tulajdonukat képezi. Jójárt erre nem volt hajlandó, mire Székelyék „megtorkolázták" s leszedték a lováról a szerszámot. A kir. törvényszék Pókai-tanácsa tegnap délelőtt vonta felelősségre a rablás bűntettével vádolt Székely Sándor és Rácz Antalt s tekintettel a fennforgó enyhítő körülményekre, továbbá arra, hogy Székelyék abban a hiszemben voltak, hogy jogosan járnak el, zsarolás vétségében mondotta ki bűnösnek a vádlottakat s őket a 92. szakasz alkalmazásával másfélmillió korona pénzbüntetésre ítélte. A város mérsékelni fogja az újszegedi földbéreket Szegeden már végrehajtották a földreformot . A város mindent megtesz a munkanélküliség enyhítésére. Somogyi polgármester nyilatkozata (Saját tudósítóktól.) Szijj Bálint nemzetgyűlési képviselő, mint említettük, pénteken Szegeden járt, hogy a földművelésügyi miniszter megbízásából megvizsgálja az újszegedi földbérlők sérelmét. Vizsgálatának eredményéről nyilatkozva Sziji Bálint épen lapunk hasábjain kijelentette, hogy az újszegedi haszonbérek a békebeli viszonyokhoz mérten is túl magasak és a haszonbérek az újszegedi bérlők existenciáját fenyegetik. Szijj Bálint nyilatkozatával kapcsolatban kérdést intéztünk Somogyi Szilveszter dr. polgármesterhez, ki a következőkben foglalta össze véleményét : — A város is, az állam is tudja, hogy a búzaár emelkedése folytán túl magasak lettek a földhaszonbérek és hogy emiatt a bérlők bajban vannak. Éppen ezért mind az állam, mind a város keresi a módozatokat, hogy miként lehetne a bajokon segíteni. Nem tudom, hogy milyen formában találja meg a segítséget, de az bizonyos, hogy az intézkedés módját a legalaposabban meg kell fontolni. Lehetséges, hogy a város alacsonyabb búzaárakat fog számítani, esetleg a múlt évit. Lehetséges azonban az is, hogy a város bevárja az állam intézkedését. A földeket különben árveréseken adták ki és a haszonbéreket maguk a gazdák verték fel, mert ők ígértek a kikiáltási árnál nagyobb mennyiségű búzabért. Ami a földreform végrehajtását illeti, Szeged város igenis végrehajtotta már a földreformot. A város adott földet a rokkantaknak, adott házhelyeket. Földbérletekhez azonkívül minden földműves hozzájuthatott, mert szabadon árverezhettek. A város az iparosoknak is rendelkezésére bocsájtott bizonyos földterületeket. Szegeden egyébként a város összes földjeit a földműves nép használja és így itt a földreform végre van hajtva. A munkanélküliség problémájára vonatkozólag intéztünk ezután kérdést a polgármesterhez. — A munkanélküliséget — válaszolt a polgármester — úgyszólván a város enyhíti egyedül. Munkásokat foglalkoztatunk a belvárosi öregtemplom lebontásánál, azonkívül állandóan töreljük az utakhoz szükséges köveket. Az utóbbira, aki jelentkezik, mindenki kap munkát. Most a héten több munkaalkalmat nem tudunk nyújtani. De ha az idő megjavul, folytatjuk majd a fogadalmi templom és a két megkezdett városi bérház építését, azonkívül hozzákezdenek az idei kövezési programm végrehajtásához. Egyszóval a város megtesz minden tőle telhetőt. Van-e szüksége a mai magyarországnak a keresztényszocializmusra? Elmondotta: Prohászka Ottokár székesfehérvári püspök. Van-e a mai Magyarországnak szüksége keresztényszocializmusra? Igenis nagy szüksége van, mert ez az az elv, amely az emberiség jólétének biztosítéka. 1897 ben történt a Nemzetközi Munkásvédelmi kongresszuson, hogy ott egy angol keresztény az emelvényre lépett, mindkét kezében egyegy tárgyat tartott, amelyekről a beszéde közben elmondotta, hogy az egyik kezében van a Marxizmus, a másikban pedig XIII. Leó pápa tana a szociális kérdésről és mindkettőt egyegy hatalmas zászlóhoz hasonlította. A két zászló mutatja az utat, míg a többi kisebb zászlók eltörpülnek, eltűnnek a tömeg ádáz küzdelmében. Én is azt mondom, hogy két zászló van a világon. Az egyik Krisztus zászlója, a másik Luciferé, aki fűt fát, paradicsomot, gazdagságot, dicsőséget igér és ezt az emberek vakon követik, holott csak a komoly, szorgalmas munka az egyetlen út a társadalom jólétének megteremtéséhez. Lucifer egy trónon ül és onnan vizsgálgatja az emberiséget. Ez kapzsi, önző, ez jó lesz nekem. A trón nem királyi szék, nincs vasból, nincs fából, nincs fémből, tűzből van, de nem állandóan világító lángokból, hanem röpködő, szertepattanó szikrákból, mely árnyékot vet, félelmet, szomorúságot világít meg és misztikus fénnyel ölelgeti a tárgyakat. Muszáj ezt a szörnyeteget szolgálni? Rémséges! Nem muszáj, szabad menekülni előle, le kell győzni a kapzsiságot, le kell győzni az önzést, össze kell forrni, egybe kell fogni, szeretni kell az embereknek egymást, mert csak úgy lehet a jövő nagy munkájának alapját megvetni, amelyre pedig a keresztényszocializmus van hivatva. Székesfehérváron történt, hogy a kommün után a bíróság felelősségre vont egy Pajzs dr. nevű egyént, mert a diktatúra alatt a „Kiáltvány a kommunista párthoz“ címen egy röpiratot terjesztett. A bíróság engem is kihallgatott, illetve tanúvallomásra kért fel. Pajzs dr. azzal védekezett, hogy ő nem volt kommunista, hanem szociáldemokrata. Én erre azt mondtam, hogy ha szociáldemokrata volt, kommunista is volt. Az angol Kvell szerint Marx Károly született classicus volt. És Kvell, beszédeiben sohasem felejtette el Karl Marxot és a Rerum Novarum-ot, mint két zászlót beállítani. Smith és Riccardo szerint az önzés az egyetlen valami a világon, ami bőséget, gazdagságot, erőt, országot, világot teremthet. Egyéni szempontokból talán helyes ez a megállapítás, de a mi elvünkkel természetesen össze nem egyesíthető és minden megdőlhet abban a pillanatban, amikor nem egységesen, összeforrva, önzetlenül törekszünk céljaink elérésére. Le kell győzni az önzést, mindent fel kell áldozni a nemes cél érdekében ! A régi rómaiak idejében nem volt népjóléti minisztérium, mégis jólét uralkodott, mert igazság, jog volt Azt mondják, munkából lesz a jólét Ez sem egészen helyes megállapodás azért, mert ha valakinek a Tokaj-hegy alján van szelleje, míg a másiknak Esztergom mellett, az ispotály-hegyen hiába dolgozik az esztergomi háromszór annyit, mégsem terem olyan bőven, mint a tokajinak, holott az csak harmadrész annyit dolgozik, jobbat termel, tehát a haszon is jóval nagyobb. Hol itt az arány? Igazság és szeretet kell. Ne legyen az egyiknek, aki semmit sem csinál, sok, míg a másiknak, aki agyondolgozza magát, semmi. A munkásságnak ép úgy jog van a jóléthez, a családi élet felvirágoztatásához, a kultúrához, min az önzőknek, le kell tehát dönteni ezt a válaszfalat, kerüljön a tőke és a munka egy kézbe. A dolgozó munkásságot be kell venni a vállalatokba, hogy ép úgy részesedjenek a jövedelemben, mint a kapitalisták. Meg kell becsülni a munkáskezet, mert enélkül nem lehetett volna kapitalizmus. Nagy port vert fel 1861-ben Bernstein , aki a próféták elveit revízió alá vette és azt mondta, hogy ne csináljanak revoluciót, hanem evolúciót. Tudjuk, hogy ezek a tanok hová vezettek. Sem a szociáldemokraták, sem a bolsevizmus, sem a mindenkit és mindeneket szakszervezetekbe kényszerítő szindikalizmus a kérdést megoldani nem tudja. És a keresztényszocializmus? A világnak megvannak a maga nagy uralkodó törvényei. Isten törvényei. — Bernstein kimutatta azt, hogy az értéknek egyetlen forrása a munka. Kijelentésének tény, hogy van némi alapja, de ezt így szó szerint elfogadni nem lehet, mert ez nem hű kifejezése az igazságnak. Bernstein kimutatta továbbá, hogy a munkásságnak milyen kiváló rétegei vannak, milyen titáni erőt rejteget ez a tömeg magában, csak az a bajuk, hogy hiányzik a faj, amely ezt a hasznos részét a társadalomnak felébresztené. Nálunk Székesfehérváron az iparos osztály az úgynevezett BÚR telep milyen kitűnő népség, milyen életrevalók, milyen szép családi életet élnek, mennyi a gyerek, milyen jól tanulnak, hát kell nekünk ennél jobb anyag ? A keresztényszocializmusra vár az a nagy feladat, melyet az ország újjáépítésének nevezünk. Karl Marx nagy filozófus volt, de az elvei nem voltak helyesek, a szocializmus nem tekintheti ezt a politikai elvet bázisnak, új utakon kell a naggyá fejlesztés munkájának elindulni. Az első dolog az, hogy össze kell hozni a kapitalizmust és a munkát. Az volna az ideális helyzet, ha a tőke és a munka egy kézben egyesülne. Ne csak hordozza a munkásság azt a terhet, melyet kötelességnek neveznek, hanem élvezhesse is ennek a gyötrő — egész életén keresztül ránehezedő — kötelességnek gyümölcseit is. Gerinces legyen a keresztényszocialista mozgalom, dol ■gozzon, küzdjön, ne legyen kishitű, mert ha mi már nem is élvezhetjük vívmányunknak áldásait, hálával fog ránk emlékezni az utókor, amelynek kötelessége lesz az általunk épített utakon a nemes munkálkodást tovább vinni. Ha gerinctelenek leszünk és nem tartunk össze, akkor az egész szervezkedés csak annyit ér, mint egy lyukas dió, amelynek csak a héja lesz meg, mert a belsejét már az élősdiek kipusztították. Keresztényszocialista elv alapján kell szervezkednünk, mert a törvény, illetve a törvényhozás csak így, ilyen formában ismer el bennünket. A társadalom egy nagy ház, amely egyik-másik részén, ha roskadozni kezd, azonnal kijavítandó, megfoltozandó, mert különben összedül az egész alkotmány, justicia kell ide, nem csupán Karitas. Nem lehet egyedül Karitassal egy társadalmi problémát megoldani. Ép úgy nem lehet, mint ha egy csontváznak a fejüregét pomádéval kenegetik, hogy a haja nöjjön ki. Hozhatnak az ipsék pomádét tégelyszámra... mégsem fog abból haj kinőni. Kell Karitasnak lenni, ez tagadhatatlan, de ennek teljesen még nincs itt az ideje, hasznosabb, fontosabb intézkedésekkel kell megkezdeni a reorganizációt. Jó, egészséges törvényeket kell hozni a törvényeket csináló faktoroknak, mert csak ezzel lehet a bajokon gyökeresen segíteni. Én teljes elismeréssel adózom a keresztényszocialista pártnak eddig kifejtett munkásságáért, össze kell tartanunk, mert csak az együttműködés mellett sikerülhet szent céljaink megvalósítása. A keresztényszocializmus nem dolgozik terrorral, nem dolgozik terrorista brancsban.De mi fogja ezt helyettesíteni? Az összetartás fog tüzet, gőzt, feszítőerőt adni. Az összetartás nagy kötelesség. Ezt növelni, képezni kell, ami a keresztényszocialista párt kötelessége. Hogy mennyire komolyan kell venni ezt a kérdést, ennek bizonyítására elmondok egy esetet. Egy osztrák városkában a szocialisták nyílt piacon megégették az evangéliumot. Formálisan tűzbe dobták igen és alávalóság volt ez a cselekedetük. Azt még megértettem volna, ha néhány püspököt vagy néhány lipótvárosi zsidót hajítottak volna be, de ilyen istentelenséget még a spanyol inkvizíció sem produkált, mert ott legalább tudták, hogy kit törnek kerékbe. Ezt azok a szocialisták nem örökölték, hanem a helytelen nevelés folytán kitermelődött. Az Evangélium ellen senkinek sincs kifogása, mi késztette tehát ezeket ilyen szörnyű gazságra ? Nem az Evangéliumban van a baj, hanem a keresztény társadalom egy rétegében, mely farizeus, amely szocializmust hirdet és kapitalista érzelmű. Ezek rémséges dolgok ! Nevelni kell tehát a társadalmat, nehogy nálunk is előadódhassék hasonló eset. Csak egy út van az i Todiff Us. Belvárosi Mozi. pud.?!«. Korzó Mozi. Belvárosi Mozi. Telefon : irodai 2—58., pénztári 5—82. Február 1-én, vasárnap Alice Terry, Ramon Novarro parádés filmje ■jÄ ^ Káprázatos keleti Zana szerelmi filmregény jó felvonásban. Azonkívül: Fox és a fekete kéz. Sloan.'’“'"'"'" Február 1-én, vasárnap A fehér asszony. Amerikai dráma 8 felvonásban. Főszereplő Lionel Barrymore És a pompis kisérő műsor. Február 3- 4., 6 én, keddtől—csütörtökig Humorszanatorium ! Két óra szakadatlan kacagás ! Zigoto dalban. A vigjítékok vígjátéka 7. 1. Azonkívül: Bimbula,a gazember. Pazar komédia 3. felv. Ezt megelőzi: Intim Pista Amerikában. Előadások kezdete 5, 7, 9 órakor. JOU! JÖUI ZsSOtO* Előadások 5, 7,9, vasárnap 3,5,7, 9. Előadások kezdete 5, 7, 9 órakor.