Székely Lapok, 1899. február (39. évfolyam, 10-17. szám)

1899-02-03 / 10. szám

XXIX. évfolyam. Megjelenik: csütörtökön és vasárnap. Szerkesztőség :E régibaromvásár-utcza 1. sz. hová a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. — Kéziratok nem adatnak vissza. — Telephon 58. szám. <■— Felelős szerkesztő: Segédszerkesztő: I>]! FENYVESI SOMA MÁTHÉ JÓZSEF Előfizetés : egy évre 12 kor., félévre 6 kor., negyedévre 3 korona. Előfizetést és hirdetéseket felvesz a „Székely Lapok“ kiadója: Adi Árpád. ^Telephon 101. szám.,5-10. szám Marosvásárhely, 1899. február hó 2. POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDASÁGI KAP. Cléhmagyarol^. Többször foglalkoztunk már a ro­mániai magyarok ügyével, sanyarú helyzetük megvilágitására egy szem­tanú kath. pap tollából, a „Közmű­velődésiből közöljük az alábbiakat minden kommentár nélkül. Élénk világot vet véreink helyzetére e közlemény és minket erős akczióra sarkal, hogy nemzetközi úton is se­gítsünk a szegény romániai magyarok helyzetén. E czimen — írja a plébános — két év letelte alatt a „Dunántúli Hírlap“ hasábjain több czikkem je­lent meg, melyek különféle helye­ken különféleképen fogadtattak. Két esztendei távollétem után, most vagyok ismét a hazában, most volt tehát alkalmam meghallhatnom a kritikát is. Örvendtem a nézet­eltéréseken, mert abból győződtem meg arról, hogy nem közönyös pub­likum olvasta a távolból hazaküldött soraimat. Őszinte voltam, pedig némelyek szerint nem lett volna szabad. Nem tehetek róla. Azt tartom : vagy iga­zat mondok, vagy hallgatok, de tudva azt, hogy manap hallgatással semmiféle jó ügynek nem haszná­lunk, inkább beszélek. Aztán kérem szépen, hogyan tartja magát föl­­színen az oláhság annyira elmérge­sedett nemzetiségi kérdése ? úgy, hogy nem hallgatnak a rómaiaknak itt nálunk s határunkban megfenek­lett, csakis kiabálni tudó ivadékai. S ha itt a hazában már nincs hogy miért lármázzanak, azért kiabálnak a testvérek abban az irányban, hol azt hiszik, hogy a nagy oláhbiro­dalom is csak lármájuk által alakul meg, vagy azáltal, hogy iskoláikban azzal a rögeszmével hizlalják a gens rom­ana félig vad csemetéit, hogy ők fiai és reményei a nagy román birodalomnak, mely a Tiszától a Fekete tengerig, Galicziától pedig Turn-Szeverinen felülig terjed. Kia­bálnak, ha nem is fáj semmijük, kiabálnak ott túl a Patriá­ban a mi oláhainkért is, csak azért, hogy ér­tesüljön a világ öt része arról, hogy a magyar barbár­ nemzet, vad nép. S a világ hiszi."­­ Többször történt meg velem a legutóbbi utazásom alkalmával is, hogy külföldön, hol mint magyar, de Oláhországban működő pap mu­tatkoztam be, kérdezték, hogy igaz-e a magyarok kegyetlensége a haza­beli románokkal szemben. Mit szól­jon ilyenkor az ember? Meséltem a kérdezőknek arról az ellenszenvről, le­nézésről, megvetésről, melylyel az oláh a szegény kintragadt hazátlan magyart, öregjében úgy mint gyermekében, vallá­sában éppen úgy, mint nemzetiségében körülveszi, bántalmazza, megszégyeníti, s mivelhogy tehetetlen, mert idegen és elhagyatott, céljaira felhasználja, nem adva neki annyi jogot se, vagy szükség esetében védelmet, melyet bármely, ko­rántsem emberszerető gazda is biztosít minden nála éjjeli szállást kunyeráló koldus vándornak. De azért mégis minden harmadik szavajárása az üres, ügyetlenül alkalmazott gőgjé­vel hetvenkedő oláhnak „eu sint nobel si ruman“ — hogy ő nobel és román. No, a­ki éveken át kénytelen, akarva nem akarva, már hivatásánál fogva is megfigyelni a nemes rómait, az meggyőződhetik, keservesen és undorral meggyőződhetik arról, hogy a­mily keveset mond fenti jelsza­vával, és oly keveset jelez és ék­telenül hazudik. Majdnem három esztendeig kín­lódtam szegény magyar honfiaim érdek­ében Oláhországban. Láttam a nyomorúságot, anyagit, lelkit annyit, hogy egyszerűen leírhatatlan. Pap vagyok. Mondjuk, a Gond­viselés rendelt ki Oláhországba Ma­gyarországnak, a távolban hazátlanul küzködő legszegényebb fiai közé. Ismétlem, sokat kínlódtam, de sokat is tapasztaltam, sokat tanultam, vi­szonyokat ismertem meg, a­melyek­nek a magyarok százával, ezrével esnek áldozatul. Nem barátkoztam, de meg­birkóztam, akárhány súlyos sebet kapva, egy oly élettel, a­melyet csakis a legsötétebb Kelet zárhat fekélyes ölébe és takarhat el tarka­barka, szemkápráztató és eszkábító, nemzetieknek nevezett szokásával, magyarán: bűneivel. Olyan az oláh, mint a varjú. Sze­­reti, fertelmesen szereti a fényest, a­mely nála csak a legritkább eset­ben arany. Filigrán nála minden, a műveltsége, a viselete, a becsülete, a tudománya, a vallása és erkölcse. De valami mégis van, a mi nála valódi és ez a magyarok elleni határ­talan gyűlölete, s kicsinylése mind­annak, a mi nem oláh. Ettem mind­ebből. Kezdetben mosolyogtam, ne­vettem rajta, de midőn észre kellett vennem és tapasztalnom, hogy ezen egyedüli originalitásával veszélyes is tud lenni, egyidőben még szinte megadással vettem, midőn nyir ut­­czán utánam „a popa ungur, vagy popa ras“ után — sit venia verbo — köptek, vagy midőn a többek között egy ízben Giurgiu egyik főutczáján, en­gem és még két más paptársamat sárral, cserepekkel dobált meg az isko­lából hazatérő reményteljes ifjúság, s ezen az oláh intelligenczia a nem V­an szerencsém a nagyérdemű közönség szives tudomására hozni, hogy a hírneves s gyógyhatásánál fogva a legelső orvosi tekintélyek által elismert POLGÁRI PILLENI SÖR kizárólagos főraktárát átvettem, úgyszintén Dréher-féle kőbányai, valamint a helyi sörfőzde legkiválóbb gyárt­mánya is állandóan friss töltésű palac­kokban kapható SZALMÁS­Y GYULA fűszer és csemege kereskedésében

Next