Székely Nép, 1929 (47. évfolyam, 1-100. szám)

1929-01-03 / 1. szám

1. szám. Sft. Gheorghe — Sepsiszentgyörgy- XLVII évfolyam Csütörtök, 1929 január 3 Előfizetési árak : Egész évre — 240 Lel Félévre-------120 Lel Negyed évre 60 Lel Egy hóra — 20 Lel Egyes szám 3 Leu. Szerkesztőség: Plata Averescu No. 4.SZÉKELY NÉP Elő­fizetéseket és hirde­téseket a kiadóhivatal vesz fel. Kiadóhivatal Sepsiszentgyörgyöt* _ Piát,a A­verescu No. 4, 'é*­Szerkesztőségi telefon száma : 9m v XX mXXXXXXXXXXXX30000CXXXXXXX)00tXXXXXXXXXXXXXXXX^X Megjelenik hetenként kétszer. Csütörtökön óm vasárnap. 1929. Az 1929 év kezdetén ki­sebbségi sorsunk tizenegye­dik évébe léptünk, hogy mit hoz nekünk az új esz­tendő, vaj’ki tudja. A letelt tíz esztendő alatt a remény éltetett,mely reménynek most fel kellene csilanni, hisz azok vezetik Nagy Románia kormányát, akik ezelőtt egy­százhuszonegy hónappal a gyulafehérvári határozatokat hozták minden külső befo­lyásolás nélkül, önként, saját elhatározásukból. Várjon végre lesz-e hajtva a határozat, melynek végre­hajtásától az egyenlőségjog törvény és igazság bekövet­keztét várja az ország és az országgal együtt az itten élő kisebbségek, akikre tíz évi szomorú kálváriajárás ne­hezedik. A gyulafehérvári hatá­rozatok végrehajtásának han­goztatásával jött Maniu-kor­­mány ígéreteinek elsejét végrehajtotta, szabad válasz­tások voltak. Ezek a szabad választások azonban, a kor­mány hatalomi megerősödé­sét is szolgálták, mert az or­szág többsége a nemzeti­­parasztpárt mellett döntött. Az ország ezen megnyilat­kozása által nyert hatalmi megerősödést csak úgy tart­hatja meg a párt, illetve kormánya, ha az ország hi­telét a külföld előtt helyre­állítja, mely csakis az egyen­lőség, jogtörvény és igazság biztosításával történhetik. En­nek keretében kell, hogy nyerjen megoldást a kisebb­ségi kérdés is. Vajda Voivoda Sándor dr. belügyminiszter meggon­dolatlan kisebbség­ellenes kirohanása dacára is fel kell csillanni a reménynek, hogy az 1929 év megoldást hoz a kisebbségek sorsára, mely kérdés nem is kizárólag Ro­mánia belügye, hanem egy világrész kérdése, hisz Eu­rópa világrészben negyven millió kisebbség várja sorsa kedvezőbbre fordultát. A mézes madzag muto­gatása, a hangzatos ígéretek be nem váltása csak rontja az ország hitelét, pedig a hitel megerősödésére, a bi­zalom megszilárdulására Nagy-Romániának ha fej­lődni ak­ar feltétlen nagy szük­sége van. Ha az a kormány sem hajtja végre a külföld előtt is leszögezett ígéretét, mely kormánynak ez mód­jában áll, hisz a gyulafehér­vári határozatok végrehajtá­sának programmjával nyerte el a választók többségének bizalmát, akkor az ország élén tartani magát nem lesz képes. Kisebbségi sors több mil­lió kisebbség közös sorsa, ennek jobbrafordulását re­ménykedve várjuk, kitartás­sal és összetartva, amint ezt országos pártunk elnöke a parlamentben is kijelentette, a kormánytól és törvény­­hozástól várjuk az állam ér­dekében is, hogy minél előbb orvosolja tíz éven át fel­gyűlt sérelmeink nagy töme­gét, ültesse át a való életbe a gyulafehérvári határozato­kat, valamint a párisi szer­ződés rendelkezéseit­ i­­. Tárca. A csók definíciója. Régi irattáraim selejtezése al­kalmával a „Magyar Polgár” című 1879 évbeli lap egy összeszaka­­dozott része akadt a kezembe, amelynek „Szerkesztői ü­zeneté“­­ben Pap Miklós akkori felelős szerkesztő a csókról a követke­zőkben válaszol: „P. R. asgának Mazsombor. A csók definíciójáról már ed­dig nagyon sokan írtak. Ajánljuk, hogy valamelyik nagyobb könyv­árusnál szerezze meg Dóczy L., Burns vagy Byron-nak munkáit s ezek szegi­ségével szive sze­rint megoldhatja a problematikus kérdést.“ Fiatal koromban én is olvas­gattam nevezett írók munkáját, és a Dóczy költői definícióját na­gyon szépnek találtam, de hiány­­zik belőle a kellő szabatosság. A csók az ajk adománya ; az ajkat a tettre az érzelmek túl­­áradása viszi. Nemcsak jobb ér­zelmek indítják csókra az embert. Hiszen Judás csókkal árulta el Krisztust. A história sem állapította meg, hogy Adam és Éva — a para­dicsomban csókolóztak-e, de való­színű. Azonban annyi bizonyosnak látszik,­­ hogy Cleopátra, Luis, Venus, Diána csókolóztak, mert még most is mondják : Apolló Csókja adott ihletet nekik. Te­hát megállapíítható, hogy a csók­­ régóta szerepel. Ha gyönyör nem volna a csókban, már eddig ok­vetlenül kiment volna a divatból, mint a krinolin. Véleményem szerint a csók­nak a gyönyöre abból fakad, hogy aki azt adja, annak is jól esik. De íze is van a csókoknak, így van savanyú, keserű, csattanó, hideg és többféle csók. Hogy vájjon melyik a legéde­sebb csók, eziránt nem lehet senkinek kételye, mert kétség­telenül a tiltott csók? „Minden, ami tiltott a legédesebb, a legjobb szokott lenni", ezt ír­hatta Éva anyánk az ő hátra­hagyott memoárjaiban. A vő­legény­­ és menyasszonyi csók is igen értékesek és vígan csappan­­nak, kivált, ha függelékül dús hozomány ígérkezik A csókról eddig legtöbbet az angolok írtak, pedig az ember s azt hihetné, hogy eme számító, rideg nemzet többre becsüli a bifszteket, mint a szellemi nya­lánkságot. Sidney Wirther, Burns, Byron igen szépen ábrándoztak a csókról. Sidney azt mondja: „A csók a lelket a lélekkel köti össze ter­mészetes után a szerelem köte­lékeivel.* Burns — a skót líri­kus — szelíd érzelmek nedves pe­csétjének, az ifjú érzelmek leg­­kedvesebb kötelékének nevezi a csókot. A dús képzelmű Byron elra­gadó varázst helyez a szerelem első csókjába. Hogy honol benne varázs, az tagadhatatlan, mert különben nem volna mélázás a pici-piros (de nem festett) ajkakról. A keresztény vallásban is nagy szerepet játszik a csók, sőt diplo­máciai közvetítő is volt már, mert tudjuk, hogy Buckingham angol herceg két csókkal szerezte meg magának Mária királynét. Mátyás király csókja történelmi hírt vívott ki. A „normafa” e csók emléke. Hát a francia császárok XVI-ik Lajosig hány millió frankot pa­zaroltak el csókért, vájjon ki tudná megmondani? Tehát míg a képzelem ki nem fáradó szárnyakon csapkod s míg az erő, ifjúság érzelemszikrákat gyújt a kebelben, a csók igen értékes és becses. A szülői csók sohasem veszít értékéből, a­ ba­­ráti csók pedig hullámzó, mint a mostani les értéke. Az emberi csókhoz hasonló a galambok és gerlék csókja. Hi­hetőleg mi is tőlük tanultuk,­­ ezt onnan lehet következtetni, hogy a Szentírás szerint ezeket a kedves állatocskákat hamarább alkotta meg a Teremtő, mint a mindent majmoló embert. A csókról elmondottak után kétségtelenül megállapíthatjuk azt, hogy a legdrágább és leg­kedvesebb csók a női szivek „kincses kamrájáéban lakik, a melynek kulcsa a férjnél van; azonban — a legtöbb esetben — a­­ k­u­­­c­­­csal is kinyitható, de ekkor a „kincses kamara“ üressé és értéktelenné válik .. . A férfiak csókjára nézve a legtalálóbb definíció az, hogy „ha nincsen tó, nincsen béka.“ Szánthó Károly. Nem politikai hátterű bűncselek­mény az oltszemi eset. Báró Szentkereszty Béla intervenciója az igazságügyminiszternél A sajnálatos oltszemi inci­dens, amely az országos válasz­tások alkalmával néhány bük­­­szádi embernek meggondolatlan,­­mindenkép elítélendő, de vala­­­­mennyiben ki is provokált ható­ság elleni cselekménye folytán­­ következett be, sokak által és­­ezek között hatósági személyek­­ is szerepé­nek, úgy állíttatott be, mintha „lázi­dás“ történt volna, mely mögött a Magyar Párt áll. A Magyar Párt természetesen a leghatározottabban visszautasí­­totta ezt a minden alapot nél­­kü­öző beállítást s lapunk is reá­mutatott az esetről szóló tudósí­tásban ennek képtelenségére. Az ügyben jelenleg bűnügyi vizsgálatot vezet Papadapol vizsgálóbíró fi már ezideig is nagy számú tanút hallgatott ki. Ha igaz az, hogy az ott szol­gálatot teljesítő csendőr brutali­tása és törvénytelen beavatko­zása indította meg a bükszédiak erőszakos és a büntetörvény­­könyvbe ütköző fellépését, akkor ezáltal — Vajda belügyminiszter­i álláspontjának megfelelően — melynek Sándor József szenátor lelőtt adót, kifejezést, a választás szabadsága és törvényes menete­­meg volt sértve és a vizsgálat­­ ebben az irányban is legalább közigazgatási ú­tn kiterjesztendő.­­ Arra való tekintettel, hogy­­ bizonyos oldalról a Magyar Pár­­t­­ot szerették volna bemázolni az s­ol­szemi eset miatt, a Magyar Párt parlamenti csoportja báró Szentkereszt­y Béla képvi­selő előadása alapján foglalko­zott az ügygyel s elhárította magáról a rosszindulatu, a Ma­gyar Párt presztízsének ártani akaró híresztelést. Ezenkívül báró Szentke­

Next