Székely Nép, 1933 (51. évfolyam, 1-53. szám)

1933-01-01 / 1. szám

1. szám. Sít. Gheorghe-Sepsiszentgyörgy. II. évfolyam, vasárnap, 1933. január 1. SZÉKELY NÉP ELŐFIZETÉSI ÁRAK: SgAss évre 150 Lel. Félévre 75 Lel Negyed évre 40 Lel. Szerkentőség: PIAŢA AVERESCU No. H Megjelenik hetenkint egyszer: 1­4 |____VASÁRNAP­I Előfizetéseket és hirdetéseket a kiadóhivatal vesz fel................ KIADÓHIVATAL: Sepsiszentgyörgyön, Piaţa Averescu No.4. Székely politikát i­ lgozza, közvetve vagy a megvalósuláshoz, ha a jó­­közvetlenül befolyásolja.I­vőre mi magunk is erőtelje­ Mi reméljük, hogy Romá- sebb székely politikát csiná­­lna fel fogja ismerni igazsá­­lünk befelé magunk között és gunk erejét és végre fogja hat­ kifelé egyaránt. A székely nép­tani azon nemzetközi egyez­ ezt akarja és várja. Észre kell­ményeket és a gyulafehérvári végre venni, hogy a Székely­határozatokat, amelyek Roman­földön a társadalmi és kul­­mia alaptörvényeit képezik, rurális megmozdulások mind- A Székelyföldön hovato- inkább székely mivoltunk ki­­vább általánosabban bontó- hangsúlyozásával történnek, kozik ki az a vágyakozás.­ A Székelyföldnek is meg hogy a sokat hangoztatott ki- van a maga öncélusága. tebbségi jogok végre is aj Senkinek sincs joga ahhoz, megvalósítás stádiumába jut- hogy a székelységnek ezt a sanak. Igaz, hogy hivatalos természetes vágyát és akara­­oldalon még e tekintetben tát elmellőzze vagy akadá­­semmi kezdeményezés nem olgozza, történt, de reményünket még! Várjuk, hogy az uj est­sem adjuk fel. Reménységünk azonban csak akkor fog közelebb jutni,követni, rendőben a Székelyföld poli­tikája ezt az irányzatot fogja -n. Az isteni gondviselés úgy akarta, hogy a nagy világ­égés után a kicsiny székely nép Románia uralma alá he­lyeztessék. A békemű csinálói alig tudtak valamit ezen egy tömegben, földrajzilag is el­határolt területen élő népről, amelyet meg sem kérdeztek, hanem minden további nél­kül határoztak sorsáról. A székelység tudomásul vette a trianoni békeszerző­dés által megszabott helyze­tét. Nem állott ellent, nem is gondol ellenállásra, hanem a leglojálisabban, minden kifo­gás nélkül hordozza sorsát és kétségtelenül az állam leg­hasznosabb polgárai közé kell sorozni a székelyeket. Bár a székely nemzet az állampolgári kötelezettség hű­séges teljesítésével a legszebb példaadást mutatta meg, az uralkodó román nemzet kor­mányai nem késlekedtek és nem mulasztanak ma sem egyetlen alkalmat sem gyen­gítésünkre, elnemzetietleníté­­sünkre. Az évek rendjén sok ren­delkezés, iskolai törvények és mindezeknek végrehajtási módja, úgyszintén az egész kormányzati és közigazgatási­­ politika bizonyítják az előre­­bocsátott ténymegállapítást. A székely nemzetet azon­ban mindezek meg sem gyen-­ gítették, legfennebb arra volt m­s jó az elhibázott kormányzati­ politika, hogy helyzetét tisz-­ tábban ítélhesse meg és ön­fenntartási erejét növelje. Ez az önfenntartási erő, letisztult nemzeti öntudatunk­ban és az ebből táplálkozó nemzeti egységünkben van meg. Nemzeti egységünknek ez a tudata olyan erőt képvisel és olyan igazságban gyöke­rezik, mely nem törhető meg­­ és legyőzni is csak még erő­sebb igazsággal lehetne. Ennél erősebb igazságot azonban nem ismerünk, mert egy nemzetnek az élet­hez, nemzeti mivoltában­­megmaradásához és fej­lődéséhez mindennél erő­sebb joga van és egyetlen államnak sincs joga ah­hoz, hogy ebben a jogá­ban az uralma alá ren­delt nemzetet megakadá­ Tárca. Széchenyi István öröksége. . — Részlet László Dezső: „Akarom tisztán lássatok“ c. február elején megjelenő Széchenyi tanulmányából. —­­ A mult század elején, a mos-­­tanihoz hasonló gazdasági, társa-­­dalmi, kulturális és politikai vál­ság feküdt rá Európára. A nyugati országokban az új rendszer már megszilárdult, amikor Magyar­­ország még mindig a feudalizmus, a naturális gazdálkodás és meg­lehetősen primitív élet keretei között él. Ezzel a világgal szemben had­üzenet Széchenyi István. Magyar talajon ő jelenti a feudális társa­dalmi renddel szemben a pol­gári társadalomra való átala­kulást. Ő sürgeti először a naturá­lis termény­­­gazdasággal szem­ben a hitelen alapuló kapi­­t­a­l­i­s­z t­i­k­u­s gazdasági rendszer alapjainak megvetését. A gép­technika első bálványait ő hozza közénk. Ma mindhárom gyermeke sú­lyos vádként mered az egyetemes válságban szerves részként vergődő magyarságra. Széchenyi kezdetét jelenti annak a korszaknak, ame­lyiknek utolsó napjait mi éljük. Aktuális-e ma Széchenyi Ist­ván ? Az Élet benne adott három legnagyobb ajándéka ma súlyos válság belső okaként áll előttünk. Végső elemzésben­ az okai mind­­­­annak a külső nyomorúságnak,­­ ami ránk feküdt. Természetesen­­ez a megállapítás hamis. Akkor­­ az új társadalmi rend, az új gaz­dasági rendszer, a modern tech­­­­nika vívmányainak egyre sűrűbb­­ alkalmazása mentette meg, kap­­csolta bele az egyetemes vérke­ringésbe a magyarságot. Szé­chenyi a maga korában az élet aktuális szükségeinek reális meg­látását és kielégítését jelentette. Ma nem abban aktuális, amit hozott, hanem abban, ahogy látott és cselekedett. Ugyanolyan korszakos átala­kulásban élünk, amilyenben ő mozgott. Ha ma élne, mást mon­dana, mint száz évvel ezelőtt. Talán maga ítélné halálra egykor aktuális gondolatait s hadat üzenne a mai gazdasági és tár­sadalmi rendszernek, ha azok között nem látná biztosítottnak fajtája sorsát és jövőjét. Széchenyi István jelentősége az, hogy egye­temes viszonylatokban, világ­horizontszélességű keretben látta magy­ar faja problémáit. Egyszerre jelentette a modern egyetemes­séget és a fajtiszta magyar­ságot. Haladó volt és magyar. Bátor kockázattal szent hadat a múlt csökött, életellenes intéz­ményeinek a jövendő érdekében, mert nem a múltat bámulta, ha­nem a jövendőn dolgozott. Ma is vannak nagy magyar látók, de ezek két végletet képviselnek. Akik ízig-vérig magyaroknak kép­zelik magukat, azok elzárkóznak a haladással szemben, destruk­­tívoknak nyilvánítják az egyete­mes tekintetű haladást sürgetőket és néha nem is hiába­, mert az egyetemes haladás sodra felé felsorakozók szemei gyakran nem látják az adott, sajátos magyar valóságot. Széchenyi nem volt az elvek embere. Nem teóriák, eszmék, világboldogító jelszavak, áram­latok sodra hajtotta. Nem azért küzdött a magyarság fejlődéséért, mert a magyarság elmaradt a többi népek haladásától , korá­nak a h­a­l­a­d­á­s divatos eszméje v­olt, hanem azért, mert a ma­gyarság önmagában volt beteg és gyenge. A magyar parlagot látta maga körül. Ez a parlag s nem a kor eszméi ösztökélték hatalmas munkájára. Itt állott szemben Kosuthtal is, akit nem a magyarság reális helyzetének látása, hanem a század első felé­nek mindenütt feltalálható eszméi tüzeltek lángra. Széchenyi különös típusú ma­magyar látó Itt és most lát, mint az orvos. Nem eszméket, mód­szereket hajhász. Mindig azt adja a betegnek, amire akkor és ott van szüksége. Innen van, hogy következetlenséggel vádolják, pe­dig mindig következetes volt küldetéséhez. Ma ez a magyar látás ritka. Akik újat akarnak a magyarok közt, azok idegenben született gondolatokat akarnak ránk alkalmazni, de nem itt és most néznek széjjel. Széchenyi világosan látta, hogy gazdasági és társadalmi alapok nélkül nem lehet nem­zeti és kulturális életet folytatni. Néhol egészen a történelmi ma­­terializmus szemeivel lát. De más­felől azt is tudja, hogy fegyel­mezett lélek, erkölcsi akarat nél­kül megújulás nincs. Meg kell újítani a rendszereket, a külső kereteket, mert az ócska töm­lőkből széjjel folyik a drága bor, de semmit sem ér a keretek meg- Újév napja, írta Surányi Miklós. Tér és idő végtelen, tehát majdnem felfoghatatlan princ­­iu­­mok, velük szemben az ember kínzó nyugtalanságot érez. Ne­m tudunk felemelkedni a végtelenség és örökkévalóság fogalmaihoz, tehát darabokra törjük és lerán­gatjuk azokat a magunk véges életének kicsinyes méreteire. Idő­beosztásra van szükségünk, hogy az időt, a megfoghatatlant vala­hogy meg tudjuk ragadni, kezde­tekre és korszakokra osztjuk, hogy emlékezetünket vagy képzele­tünket rögzíteni tudjuk és szá­molni tudjunk az események egy­másutánjával. Óramutatókra van szükségünk, amelyekről az idő folyását leolvassuk, de sem az idő, sem az óramutató nem tudja, hogy mit tettünk vele. Kronolo­gikus sorrendbe szedjük a történeti eseményeket, pedig a világtörté­nelemben nem történt más, mint­hogy emberek születtek, szen­vedtek és meghaltak. Az ember

Next