Piarista gimnázium, Tata, 1904

?AZ EGYÉNI­FEJLŐDÉS ELVE IS­KO­LA IN­KBMNo Iskoláztatásunk terén, annak módszerében, tanítási tervében és organiz­musában európaszerte fontos átalakulások történnek. Rövidesen rámutathatunk egy-két jelenségcsoportozatra, melyek terén máris fontos újításokkal találko­zunk, egyúttal további átalakulások csíráját hordják magukban. A XIX. század szellemi áramlatai között legfontosabb volt, legmélyebbre hatott a társadalom vezetőit s a köznép millióit manap is egyaránt foglal­koztató és megoldásra váró­ szociálizmus, a szociális kérdés. Átalakította a politikát, teret kért és szerzett a jogtudományokba, győzelmesen bevonult a nevelésbe is. Első diadalai, eredményei a praktikus téren nyilvánultak s las­­san kint létrehozta a kisdedóvókat, gyermek menedékhelyeket, a szünidei gyer­mektelepeket, a lelencházakat, javítóintézeteket, a vakok, siketnémák, dadogók intézeteit, a gyár- és ipariskolákat, a népkönyvtárakat, napközi otthonokat és felolvasásokat, a szabad egyetemeket stb Ma is, a XX. század elején még mindig a szocializmus jegyében mozgunk, szelleme mindinkább terjed, soha éberebb nem volt, mint manapság. A művelt Nyugat szomszédos államaiban, de már némileg nálunk is, az egyetemek és népiskolák szociális szellemmel kezdenek betelni, míg a középiskolák e tekintetben inkább elzárkóznak. Azok a modern mozgalmak, melyek az egyetemre való juthatást megkönnyebbíteni igyekeznek; a szabad líceumok, a nép számára való kurzusok ennek a szel­lemnek terjedését mutatják. Ez utóbbiak által a munkásoknak is alkalom nyí­lik a tudomány elemeit, korszerű kérdéseit, a társadalom vezető eszméit meg­ismerni és látókörüket tágítani. Nem csekély elvi jelentőséggel bír a Német Ii­odalom némely államának azon legújabb intézkedése sem, miszerint a néptanítók derekabbjai számára megnyitották az egyetem kapuit. Ugyanott a főiskolai mórok pedig vakációs kurzusokat tartanak számukra, hogy őket magasabb im­eretekkel lássák el, hogy aztán egyrészt iskoláikban az ifjúság számára, másrészt önképzésükben érvényesíthessék s az ifjúság nevelését erőteljesebben kezükbe vehessék. Nagyon jellemző az új irány életképességére és éberségére, hogy az újabban sokat emlegetett művészi, más szóval esztétikai nevelést is

Next