Katolikus főgimnázium, Temesvár, 1875

TANULMÁNY a classicm­­ i­udovisiiimok­ u­jra­ felélesztése idejéből. (P etrarca és kora.) A középkor vége felé két esemény hozta moz­gásba az emberi társadalmat: Amerika feltalálása és a classical tudományok helyreállítása. Mind a kettő egyaránt fontos, kihatásaiban nagyszerű. Ott új talaj felkeresésére indulnak, melybe az emberi ész szülte társadalmi és állami alakzatokat és szoká­sokat ültetik, itt egy rég elhalt dicső kor elfeledett szellemkincseit kutatják s uj életre támasztják. Mind a két iránynak meg van saját hőse, alapi­tója, — csak azon különbséggel mégis, hogy Amerika hősies feltalá­lóinak sohasem hiányzottak méltánylói, de a classicai tudományok helyreállítása azon száraz fogalmakhoz tartozik, melyek éltöket csak könyvekben tengetik. A classicai tudományok státora, új felélesztője Francesco Petrarca (1304—74) vala. Nagy az ő érdeme mint számtalan sonette és canzon szerzője, és a költő nevét minden esetre a nemzeti nyelven irt művei alapították meg; de midőn ő ezeket kicsinyeivé latin műveire fektetett fősúlyt, mintegy öntudatlanul azon működési körbe vontatását jelezni látszik, melyen nagy szelleme egyetemes, és nem nemzeti olasz műveltség fejlesztésére tört. A miért is nem a köl­tészet, de igen a classicai tudományok történetében az e téren kifejtett munkássága halhatatlan dicskoszorú­­val fűzi körül halántékait. Ő a hosszas álomba merült ókort ismét felébresztette, sok tehetséges szellemnek új tevékenység irányát jelölte ki, e dúsan kamatozó munkásság mezejére mutatott, és jóllehet kevés ember­­i kor után nem egy tekintetben túlszárnyaltatott ép úgy , mint Amerika feltalálója csakhamar annak ismeretében egy iskolás gyermek által felülmutatott, mindamellett Petrarca neve fénylik nem csak Olaszhon irodalomtör-­­ ténetében, hanem az egész művelt világ, sőt az embe­riség szellemtörténetében. A szellem iránya, melyet nagy ész első lükteté-­­­seiben vesz, a későbbi munkásságra, mindig határozó­­­s döntő befolyású szokott lenni, de rendszerént igen nehezen mutatható ki. Hírneves tanítója Petrarcának nem volt. Atyja birtokában Cicero némely munkái vol­tak, ki azokat főleg jogi természeteknél fogva tiszte­letben tartotta. Ezekre bukkant a gyermek, még mi­előtt azok­­tartalmát és becsét megítélhette volna, és míg iskolatársai a nyelvtannal és Aesopus meséivel foglalkoztak, ő már a latin szavak érccsengésén és kellemhangjain gyönyörködött. És minél inkább tanulta ismerni a latin nyelvet, annál inkább tűnt fel Cicero nyelvezetének szépsége és kelleme: „Sola me verbo­rum dulcedo quaedam et sonoritas detinebat, ut quic­­quid aliud vel legerem vel audirem, raticum mihi lon­­geque dissonum videretur.“ Miért is a fül, a szép hangzat és rhythmus iránti éles érzet volt azon szerv, mely által­­ az alaki szépség azon magasfokú érzésé­hez jutott, mit a középkor világa leginkább nélkülöz vala. Vers és széphangzat mintegy vele született tulajdonai, sőt hangja is, mint Filippo Villani mondja, oly édes és csengő volt, hogy az ember nem győzte eléggé hallgatni. Petrarca ezen hajlamát a régi római szerzők iránt még inkább növelték a külső akadályok, melyek eléje gördítettek. Atyja ugyanis őt jogi pályára szánta, mi­nélfogva hét évet Montpellier és Bologna egyetemein kényszerült ezen általa nem kedvelt tanulmányokra for­dítani. Cicero és a többi római irók most tiltott gyü­mölcs voltak e reá nézve, melyek élvezetét azonban mégis megtudta magának szerezni. Különösen Cicero és Virgilius volt ama két fényes csillag, kik a classicai irodalom világa felett borongó homályt szétoszlatták. Ezekből kiindulva, Petrarca előtt egy új világ szépsége és bölcsesége tárult fel. Virgiliust különben az egész középkor ismerte, becsülte. Cicero eddig csak tisztelt név volt, de mind a kettő Petrarca által nyerte vissza azon tekintélyt és befolyást a közművelődésre, mely őket valóban megilleti. Petrarca tehát Virgil verseinek bűbájos csengéi

Next