Top Gun, 1995 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1995 / 1. szám
^i ...jail mmt ^ A kiegészítés megírásához nem a szőrszálhasogatás vezetett, hanem az újság mottója: „nemzetközi magazin 9-99 éveseknek". Gondolom e korosztályban van jó néhány típusgyűjtő is, aki számon tartja a gépek pontos adatait, lajstromszámait. A Mi-17-es típusjelzést először csak az export gépeknél használták, belföldön (a Szovjetunión belül) a Mi-8MT típusjelzéssel szerepelt. Később a magassági TV3-117 VM típus hajtóművekkel felszerelt változatát Mi-8 MTV , Mi-17MTV típusjelzéssel jelölték. Az „ambulanciás" vagy a köznyelv szerint kórház-helikoptereket a típusjelzés után írt 1-es számjeggyel különböztették meg Mi-8MTV-1 , Mi—17 MTV-1. Ebből a változatból nem egy darab készült a Pestvidéki Gépgyárban, mint azt a szerző írta, hanem 8 db. Az első, a prototípus 1989. március 6-án érkezett Tökölre. A gép gyári száma 95043 volt, később ez került rá lajstromjelként is. A helikopter átalakítását teljes egészében a gyár szakemberei végezték. A legnagyobb problémát a gép elektromos rendszerének átalakítása okozta. A beépített orvosi műszerek, sterilizáló, műtőlámpák stb. elektromos hálózatát megtervezni és kiépíteni nem kis feladat volt. A helikopter 1989. június 5-én repült el Párizsba, ahol az Aero Szalonon a H-298-as katalógusszámmal került kiállításra. Annak ellenére, hogy gép oldalára felfestették az átalakításban részt vett magyar cégek emblémáit (TECHNIKA, MEDICOR, PG), a kiállításon a szovjetek mint saját terméküket propagálták. Az első gép további sorsa ismeretlen, de 1990 nyarán a Szovjet Egészségügyi Minisztérium további 6 db-ot rendelt. A 6 db gép 1990. december 21, 22, majd 1991. január 11, 14, 27 és 29-én érkezett Tökölre. A gépekkel együtt jött öt bádogos, egy elektromos szakember, plusz egy csoportvezető, aki egyben az elhárító tiszt is volt.ivel ezek a helikopterek is magyar orvosi berendezésekkel, valamint minden gép 2 db HONDA benzinmotoros kiegészítő áramforrással is el volt látva, ezért ezek, és a magyar munkaerő árának ellentételezése fejében 1991. január 28-án megérkezett a 223 M 104 gy. sz. Mi-17-es. Mivel ez a Mi-17-es katonai változata volt (más volt a törzskeretosztás, az elektromos rendszer), így ezt polgári célra használni nem lehetett, ezért ezt a gépet 1991. július 19-én visszavitték. A hat darab gép átalakítása az előzetes tervek szerint június közepére elkészült. A gépek szovjet lajstromjelet kaptak, mivel idejövet szám és felségjel nélkül érkeztek. A következő lajstromjelű gépek repültek el június 20-án és július 9-én, zárójelben a gyári számok: CCCP-25426 (95458), - 25427 (95459), - 25428 (95460), - 25429 (95461) - 25430 (95462) - 25431 (95463). jelenleg Tökölön tárolt, 95800-as gyári számú Helikopter, melyre a típusjelzés rosszul van felírva: Mi-17-1BA. Ezt ugyanis még Kazányban festették a gépre, keverve a ciril és a latin betűket, a jelzés helyesen Mi-17-IVA lenne. Még egy észrevétel a kórház-helikopterhez: a légi sebészeti beavatkozás erősen merész állítás, mivel a helikopter erős rezonanciája miatt ez meglehetősen kockázatos művelet lenne. Zsák Ferenc A M Kiadó: TOP GUN Kft. Alapító: TALENTUM, Hungary FERENCZY VERLAG, Zürich Főszerkesztő: TŐRÖS ISTVÁN Főmunkatárs: SÁRKÖZY GYÖRGY VINCZE MÁRIA Szakértő: SZENTESI GYÖRGY TALIGÁS ANTAL Szerkesztőség: 1061 Bp., Székely M. u. 8. 122-2258 (üzenetrögzítő) , Athenaeum Nyomda Rt. 94.1237 Felelős vezető: VIDA JÓZSEF vezérigazgató terjeszti a Magyar Posta, Alternatív terjesztők Medvecz és Társa Kft., New Press Kft., Extra Hírlap Nagykereskedelmi Rt., Kultúra Külkereskedelmi Vállalat. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, hírlapkézbesítőnél, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlapelőfizetési és tápellátási hadénál (HELIR) Budapest XIII., Lehel a. 10/A 1900, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 pénzforgalmi jelzőszámra . HU ISSN 0866-3165 Előfizetés 1995. január 1-jétől: 1/4 évre: 435,- Fi 1/2 évre: 870,-Ft I évié: 1740,- Ft 2 TOP GUN SZEGÉNY EMBER VÍZZEL FŐZ... ... ÉS MAGA ESIK BELE! A képen látható multifunkcionális harceszközt a bécsi hagyományos fegyverek csökkentését szolgáló konferenciára fejlesztették ki magyar szakértők. Alapvetően alacsonyan támadó légi célok leküzdésére alkalmas, a hangsebesség alatt támadókat legjobb esetben egy lövéssel is megsemmisítheti. Tüzelőanyag-fogyasztása csekély, további előnye, hogy a zabot nem lehet szőkíteni. A „barát-ellenség" felismerő rendszer a fegyverkezelő hátán található (a képen takarásban) és a „tegez-ntagáz" válasz alapján azonosítja a légi célt. A jelenleg rendszerbe állított Ro-RD HF (horsefoot-fóláb NATO cod) feltehetőleg az ezredfordulóig kerül alkalmazásra, de már folynak a tárgyalások a Volga- Káma könyökben lévő gyáraikkal a továbbfejlesztett modifikáció, a PEGAZUS beszerzésére. A csúcstípus - szerencsés körülmények között - már légi harcra is alkalmas, bár a harceszköz kezelőinek képzési helyét illetően még folynak a viták. * * * Aki a képen felismerni véli a harcos trikóján a SÁMÁN századjelvényt, és megpróbálja azonosítani P. Z. századost... annak jó szeme van. A fotón látható ,,fotógéppuska"-találatok rajzszögektől erednek, ugyanis a fotó közel fél éve az íróasztalom feletti polcról néz velem farkas, bocsánat részemet. Tőrös