Top Gun, 1995 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1995 / 1. szám

^i ...jail mmt ^ A kiegészítés megírásához nem a szőrszálhaso­­gatás vezetett, hanem az újság mottója: „nem­zetközi magazin 9-99 éveseknek". Gondo­lom e korosztályban van jó néhány típusgyűjtő is, aki számon tartja a gépek pontos adatait, lajstromszámait. A Mi-17-es típusjelzést először csak az export gépeknél használták, belföldön (a Szovjetunión belül) a Mi-8MT típusjelzéssel szerepelt. Ké­sőbb a magassági TV3-117 VM típus hajtómű­vekkel felszerelt változatát Mi-8 MTV , Mi-17MTV típusjelzéssel jelölték. Az „ambulan­­ciás" vagy a köznyelv szerint kórház-helikopte­reket a típusjelzés után írt 1-es számjeggyel kü­lönböztették meg Mi-8MTV-1 , Mi—17 MTV-1. Ebből a változatból nem egy darab készült a Pestvidéki Gépgyárban, mint azt a szerző írta, hanem 8 db. Az első, a prototípus 1989. március 6-án érkezett Tökölre. A gép gyári száma 95043 volt, később ez került rá lajstromjelként is. A heli­kopter átalakítását teljes egészében a gyár szakemberei végezték. A legnagyobb problé­mát a gép elektromos rendszerének átalakítása okozta. A beépített orvosi műszerek, sterilizáló, műtőlámpák stb. elektromos hálózatát megter­vezni és kiépíteni nem kis feladat volt. A helikop­ter 1989. június 5-én repült el Párizsba, ahol az Aero Szalonon a H-298-as katalógusszámmal került kiállításra. Annak ellenére, hogy gép olda­lára felfestették az átalakításban részt vett ma­gyar cégek emblémáit (TECHNIKA, MEDICOR, PG), a kiállításon a szovjetek mint saját termékü­ket propagálták. Az első gép további sorsa is­meretlen, de 1990 nyarán a Szovjet Egészség­­ügyi Minisztérium további 6 db-ot rendelt. A 6 db gép 1990. december 21, 22, majd 1991. ja­nuár 11, 14, 27 és 29-én érkezett Tökölre. A gé­pekkel együtt jött öt bádogos, egy elektromos szakember, plusz egy csoportvezető, aki egy­ben az elhárító tiszt is volt.­ivel ezek a helikopterek is magyar orvosi berendezésekkel, valamint minden gép 2 db HONDA benzinmotoros kiegészítő áramforrással is el volt látva, ezért ezek, és a magyar munkaerő árának ellentételezése fejé­ben 1991. január 28-án megérkezett a 223 M 104 gy. sz. Mi-17-es. Mivel ez a Mi-17-es kato­nai változata volt (más volt a törzskeretosztás, az elektromos rendszer), így ezt polgári célra használni nem lehetett, ezért ezt a gépet 1991. július 19-én visszavitték. A hat darab gép átala­kítása az előzetes tervek szerint június közepére elkészült. A gépek szovjet lajstromjelet kaptak, mivel idejövet szám és felségjel nélkül érkeztek. A következő lajstromjelű gépek repültek el június 20-án és július 9-én, zárójelben a gyári számok: CCCP-25426 (95458), - 25427 (95459), - 25428 (95460), - 25429 (95461) - 25430 (95462) - 25431 (95463). jelenleg Tökölön tárolt, 95800-as gyári számú Helikopter, melyre a típusjelzés ro­sszul van felírva: Mi-17-1BA. Ezt ugyanis még Kazányban festették a gépre, keverve a ciril és a latin betűket, a jelzés helyesen Mi-17-IVA lenne. Még egy észrevétel a kórház-helikopter­hez: a légi sebészeti beavatkozás erősen me­rész állítás, mivel a helikopter erős rezonanciája miatt ez meglehetősen kockázatos művelet lenne. Zsák Ferenc A­ M Kiadó: TOP GUN Kft. Alapító: TALENTUM, Hungary FERENCZY VERLAG, Zürich Főszerkesztő: TŐRÖS ISTVÁN Főmunkatárs: SÁRKÖZY GYÖRGY VINCZE MÁRIA Szakértő: SZENTESI GYÖRGY TALIGÁS ANTAL Szerkesztőség: 1061 Bp., Székely M. u. 8. 122-2258 (üzenetrögzítő) , Athenaeum Nyomda Rt. 94.1237 Felelős vezető: VIDA JÓZSEF vezérigazgató terjeszti a Magyar Posta, Alternatív terjesztők Medvecz és Társa Kft., New Press Kft., Extra Hírlap Nagykereskedelmi Rt., Kultúra Külkereskedelmi Vállalat. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő pos­tahivatalnál, hírlapkézbesítőnél, a posta hírlapüzleteiben és a Hír­lapelőfizetési és tápellátási hadénál (HELIR) Budapest XIII., Lehel a. 10/A 1900, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átuta­lással a Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 pénzforgalmi jel­zőszámra . HU ISSN 0866-3165 Előfizetés 1995. január 1-jétől: 1/4 évre: 435,- Fi 1/2 évre: 870,-Ft I évié: 1740,- Ft 2 TOP GUN SZEGÉNY EMBER VÍZZEL FŐZ... ... ÉS MAGA ESIK BELE! A képen lát­ható multifunkcionális harceszközt a bécsi hagyományos fegyverek csökkentését szolgáló konferenciára fejlesztették ki magyar szakértők. Alapvetően alacsonyan tám­adó légi célok le­küzdésére alkalmas, a hangsebesség alatt tá­madókat legjobb esetben egy lövéssel is meg­semmisítheti. Tüzelőanyag-fogyasztása cse­kély, további előnye, hogy a zabot nem lehet szőkíteni. A „barát-ellenség" felismerő rend­szer a fegy­verkezelő hátán található (a képen takarásban) és a „tegez-ntagáz" válasz alap­ján azonosítja a légi célt. A jelenleg rendszerbe állított Ro-RD HF (horsefoot-fóláb NATO cod) feltehetőleg az ezredfordulóig kerül alkalma­zásra, de már folynak a tárgyalások a Volga- Káma könyökben lévő gyáraikkal a továbbfej­lesztett modifikáció, a PE­GAZUS beszerzésére. A csúcstípus - szerencsés körülmények között - már légi harcra is alkalmas, bár a harceszköz kezelőinek képzési helyét illetően még folynak a viták. * * * Aki a képen felismerni véli a harcos trikóján a SÁMÁN századjelvényt, és megpróbál­ja azonosítani P. Z. századost... annak jó szeme van. A fotón látható ,,fotógéppuska"-találatok rajzszögektől erednek, ugyanis a fotó kö­zel fél éve az íróasztalom feletti polcról néz velem farkas­, bocsánat részemet. Tőrös

Next