Top Gun, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1999 / 1. szám
J í J.AJCTA§Cy avagy fejezetek a szovjet kísérleti repülés történetéből Tupoljev ANT-29 Cunship Az x Akták sorozat első fejezetében (Top Gun, 1998. július) már ismertettem néhány különleges kialakítású ágyús repülőgépet. A Tu-2-es változatokon kívül volt más fejlesztési irányzat is, amely szintén a nagy kaliberű fegyverek alkalmazásán alapult. Ilyen volt a Tupoljev tervezőiroda ANT-29 típusjelű repülőgépe. Több tervezőintézet is foglalkozott új levegőföld fegyverek létrehozásával, amelyek hatásfoka meghaladja a korábbi típusokét. Az ellenség légi- és földi technikája, valamint élőerői ellen a rendszerben levő bombák, tűzfegyverek - a kis kaliberüknél fogva - nem bizonyultak elég hatékonynak. A lehetséges jövőbeni haditechnikai eszközök közül kiemelkedik a Tupoljev ANT-29-es orr-, illetve farokrészébe egy-egy 102 mm-es(n) Kurcsevszkij löveget építettek. A hátsó ágyút az oldalkormány alatt helyezték el, amely természetesen hátrafelé tüzelt. A lövegek használatakor keletkező reakcióerőt (hátra rúgást) úgy közömbösítették, hogy a két ágyút egyszerre használták. A két ellentétes előjelű hatás kioltotta egymást, de a repülőgépet ettől függetlenül hatalmas lökés érte. Mindez a bombázó sárkányszerkezetét rendkívüli mértékben megviselte. Az ágyúk újratöltését a személyzet hátul ülő tagja végezte, mivel a két löveg töltényűrje a második kabin vonalában találkozott. Ennek megfelelően a két fegyver csőtorkolata jelentősen kilógott a repülőgép törzséből. Az ANT-29-es kifejlesztését Sztálin 1932-ben rendelte el. Az új ágyús bombázó repülőgép 1935 elejére lett kész. Menetközben számos probléma adódott, így az első felszállása elhúzódott, és az év végéig erre nem is került sor. Mire azonban az új repülőgépet tesztállapotba hozták, már más harcászati elképzelések nyertek teret, így az ANT-29-es magára maradt. Az ún. harcászati stratégiának a nem irányított levegő-föld rakéták jobban megfeleltek, ezeket többféle repülőgép hordozhatta, és nem jelentett különösebb nehézséget a fegyverek elhelyezése. A rakéták gyorsan teret nyertek, de az alkalmazásukat befolyásolta a háttéripar fejlettségi Ennek a Tu-2-esnek az orr-részében egy 57 mm-es löveg található. Van egy jó hírünk: a 100. TOP GUN magazint tartja kezében kedves olvasónk. Az 1990 októberétől megjelenő magazin ezzel X., jubileumi évfolyamába lépett. Sajnos van egy rossz hírünk is, a magazin előállítási és postai terjesztési költségeinek emelkedése miatt a TOP GUN ezentúl 290 forintba kerül. Cserébe viszont teljesíthetjük olvasóink régi kívánságát, a magazin közepén kivehető poszter található szintje is. Az ANT-29-es létrehozásának azonban volt egy pozitív oldala is, de ez nem a Szovjetuniónak, hanem az Egyesült Államoknak kedvezett. Az ágyús bombázó műszaki rajzait a szovjetek kiárusították, így az amerikaiak később jelentős munkát, és energiát takarítottak meg. A nagy kaliberű, mérsékel Az ANT-29-es ágyús bombázó repülőgép. Jól látható az oldalkormány alatt elhelyezett faroklövegben nagy tűzgyorsaságú repülőfedélzeti fegyverek terén szerzett tapasztalatokat a tengerentúli tervezők a Gunship repülőgépek kifejlesztésénél hasznosították. Az ANT-29-es esetében a fő problémát az jelentette, hogy nem sikerült megoldani a céltávolság, a célzás pontosságának, illetve a lövedék ballisztikájának az összehangolását, a repülőgép sebességével. Mindez a típus végzetét eredményezte, habár maga a repülőgép SB-2-es gyorsbombázóként tovább üzemelt. C. J. 1999-ben az éves előfizetőink részére a következő kedvezményt adjuk: Aki legalább januártól rendszeresen előfizeti a lapot, annak csak három negyedévet kell fizetni. A III. negyedévet (a július, augusztus, szeptemberi számokat) legkésőbb június 10-ig érdemes befizetni. Az így beérkezett előfizetés alapján a IV. negyedévi újságokat (október, november, december) ingyen adjuk.