Top Gun, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 1. szám

J í J.AJCTA§Cy avagy fejezetek a szovjet kísérleti repülés történetéből Tupoljev ANT-29 Cunship Az x Akták sorozat első fejezetében (Top Gun, 1998. július) már ismertettem néhány különleges kialakítású ágyús re­pülőgépet. A Tu-2-es változatokon kívül volt más fejlesz­tési irányzat is, amely szintén a nagy kaliberű fegyverek al­kalmazásán alapult. Ilyen volt a Tupoljev tervezőiroda ANT-29 típusjelű repülőgépe. T­öbb tervezőintézet is foglalkozott új levegő­föld fegyverek létreho­zásával, amelyek hatásfo­ka meghaladja a korábbi típusokét. Az ellenség lé­gi- és földi technikája, va­lamint élőerői ellen a rend­szerben levő bombák, tűz­fegyverek - a kis kalibe­rüknél fogva - nem bizo­nyultak elég hatékonynak. A lehetséges jövőbeni ha­ditechnikai eszközök kö­zül kiemelkedik a Tupoljev ANT-29-es orr-, illetve fa­rokrészébe egy-egy 102 mm-es(n) Kurcsevszkij lö­­veget építettek. A hátsó ágyút az oldalkormány alatt helyezték el, amely természetesen hátrafelé tüzelt. A lövegek haszná­latakor keletkező reakció­erőt (hátra rúgást) úgy kö­zömbösítették, hogy a két ágyút egyszerre használ­ták. A két ellentétes elője­lű hatás kioltotta egymást, de a repülőgépet ettől füg­getlenül hatalmas lökés érte. Mindez a bombázó sárkányszerkezetét rend­kívüli mértékben megvi­selte. Az ágyúk újratöltését a sze­mélyzet hátul ülő tagja vé­gezte, mivel a két löveg töl­tényűrje a második kabin vonalában találkozott. En­nek megfelelően a két fegy­ver csőtorkolata jelentősen kilógott a repülőgép törzsé­ből. Az ANT-29-es kifejleszté­sét Sztálin 1932-ben ren­delte el. Az új ágyús bom­bázó repülőgép 1935 elejé­re lett kész. Menetközben számos probléma adódott, így az első felszállása elhú­zódott, és az év végéig erre nem is került sor. Mire azonban az új repülőgépet tesztállapotba hozták, már más harcászati elképzelé­sek nyertek teret, így az ANT-29-es magára ma­radt. Az ún. harcászati stra­tégiának a nem irányított levegő-föld rakéták jobban megfeleltek, ezeket többfé­le repülőgép hordozhatta, és nem jelentett különö­sebb nehézséget a fegyve­rek elhelyezése. A rakéták gyorsan teret nyertek, de az alkalmazásukat befolyá­solta a háttéripar fejlettségi Ennek a Tu-2-esnek az orr-részé­ben egy 57 mm-es löveg találha­tó. Van egy jó hírünk: a 100. TOP GUN magazint tartja kezében kedves olvasónk. Az 1990 ok­tóberétől megjelenő magazin ezzel X., jubileumi évfolyamá­ba lépett. Sajnos van egy rossz hírünk is, a magazin előállítá­si és postai terjesztési költsé­geinek emelkedése miatt a TOP GUN ezentúl 290 forintba kerül. Cserébe viszont teljesít­hetjük olvasóink régi kívánsá­gát, a magazin közepén kive­hető poszter található­ szintje is. Az ANT-29-es létrehozásának azonban volt egy pozitív oldala is, de ez nem a Szovjetuniónak, hanem az Egyesült Álla­moknak kedvezett. Az ágyús bombázó műszaki rajzait a szovjetek kiárusí­tották, így az amerikaiak később jelentős munkát, és energiát takarítottak meg. A nagy kaliberű, mérsékel­ Az ANT-29-es ágyús bombázó re­pülőgép. Jól látható az oldalkor­mány alatt elhelyezett faroklö­­veg­ben nagy tűzgyorsaságú re­pülőfedélzeti fegyverek te­rén szerzett tapasztalato­kat a tengerentúli tervezők a Gunship repülőgépek ki­­fejlesztésénél hasznosítot­ták. Az ANT-29-es esetében a fő problémát az jelentette, hogy nem sikerült megol­dani a céltávolság, a célzás pontosságának, illetve a lö­vedék ballisztikájának az összehangolását, a repülő­gép sebességével. Mindez a típus végzetét eredmé­nyezte, habár maga a repü­lőgép SB-2-es gyorsbom­bázóként tovább üzemelt. C. J. 1999-ben az éves előfizetőink részére a következő kedvezményt adjuk: Aki legalább januártól rendszeresen előfizeti a lapot, an­nak csak három negyedévet kell fizetni. A III. negyed­évet (a július, augusztus, szeptemberi számokat) legké­sőbb június 10-ig érdemes befizetni. Az így beérkezett előfizetés alapján a IV. negyedévi újságokat (október, november, december) ingyen adjuk.

Next