Top Gun, 2000 (11. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 1. szám

k laktak, avagy fejezetek a szovjet kísérleti repülés történetébről BOK-1, -7, -8 és BOK-11-es nagy magasságú kísérleti repülőgépek A szovjet pilóták 1934 és 1937 között sorozatban végeztek lát­ványos nagy hatótávolságú re­­kordrepü­léseket, a Tupoljev tervezte repülőgépekkel. Az al­kalmazott géptípusok sorából az ANT-25, vagy RD (Rekord Dam­oszty, magyarul rekord tá­volság) szerepelt a leggyakrab­ban, amely különleges, igen karcsú szárnyakkal, és egy mo­torral volt felszerelve. Ezek kö­zül a repülőgépek közül egy, 1937 júliusában leszállás nél­küli repülést hajtott végre Moszkva és a kaliforniai San Jacinto között. Az ANT-25-ös típusnak meg­közelítőleg húsz változata ké­szült a katonai kísérleti intézet számára. Közülük néhányat át­vett a BUK (a Különleges Fej­lesztésű Repülőgépek Hivata­la), hogy ezeket átalakítsa spe­­ciáis nagy magasságú kísérleti géppé. A BOK-t, a BOK-7 és a BOK-8-ast különleges turbó­­feltöltős M-34-es motorral szerelték fel, amely a többi mo­tornál sokkal jobban bírta nagy magasságokban lévő ritkább, oxigénszegényebb levegőt. Az utolsó változatot, a BOK-11- est, ezzel szemben már alapve­tően, mint nagy hatótávolságú és magasságú stratégiai felde­rítő repülőgépként szándékoz­tak alkalmazni, ezért az elejétől fogva eszerint fejlesztették. A BOK-11 -est egy Csaromszkij tervezte kétütemű dízelmotor­ral látták el. Az ACs-40-est me­chanikus és turbina meghajtá­sú feltöltővel szerelték fel. Kü­lönös gonddal választották meg az alkalmazott üzemanya­got is, hogy annak hőértékét a leghatékonyabban lehessen ki­használni, és hogy minél ked­vezőbb legyen a magassági re­pülőképesség. Később a német Junkers Ju—86P és Ju—86R magassági felderítő repülőgé­peken is hasonló felépítésű kétütemű dízelmotorokat alkal­maztak. Az ANT—25-ösök legtöbbjénél a törzset átépítették, és a ha­gyományos pilótakabint lecse­rélték, egy hengeres túlnyomá­sos „kapszulával". Az átlátszó fülketetőt csavaros megoldás­sal rögzítették a fémkapszulá­hoz, melynek oldalán - körkö­rösen - körablakokat helyzetek el. A fényképről is látható, hogy nem lehetett túl jó a kilátás a kabinból, így a repülés legkriti­kusabb szakaszaiban (fel- és leszálláskor) nagy volt a bal­eseti kockázat. A repülőgépet oly módon ter­vezték, hogy képes legyen a le­vegőben maradni akár 72 órán (3 nap!!!) keresztül is. Nehéz még elképzelni is, hogy milyen pszichikai és fizikai terhelésnek voltak kitéve a pilóták, akiket napokra bezártak ebbe a ké­nyelmetlen, szűk kabinba. A leginkább előforduló betegség a klausztrofóbia, a bezártságtól való félelem volt. Emiatt a föl­dön kísérleteket kellett végezni, a személyzetek állóképességé­nek vizsgálatához. A BOK-11 ettől függetlenül egy jó fejlesztés volt, amely alapjául szolgált a jövő túlnyo­másos kabinnal felszerelt re­pülőgépeihez, de mint harcá­szati típus, nem felelt meg a követelményeknek. A tesztje minden látványosság nélkül zajlott nem úgy, mint a Jak-7GK túlnyomásos kabinú vadásztípusnak, amely sikeres karriert futott be. Gál József 2 TOP GUN AAJjJ JAJIXJ'J ASIAN AEROSPACE 2000 - SINGAPORE 2000.02.24. - 03.02 Részvételi díj: 275000 Ft/fő ISA 2000 - BERLIN 2000.06.10. - 13. Részvételi díj: 28500 Ft/fő AIRLIFT 2000 - FAIRFORD (ANGLIA) 2000.07.20. - 25. Részvételi díj: 72200 Ft/fő FARNBOROUGH - LÉGISZALON 2000.07.27. - 31. Részvételi díj: 59300 Ft/fő LÁTOGATÁS AZ AEROSPATIALE MATRA AIRBUS TOULOUS-I ÜZEMÉBEN 2000.10.31. - 11.06. Részvételi díj: 59900 Ft/fő JELENTKEZÉS: FORGÓ TRAVEL 1184 Pestszentlőrinc 1039 Békásmegyer Üllői út 368. Madzsar J. u. 1. Tel/fax: 294-3178, 291-5040 RÉSZLETFIZETÉSI LEHETŐSÉG!!!

Next