Tükör, 1965. július-szeptember (2. évfolyam, 27-39. szám)

1965-07-06 / 27. szám

LEVELEK IGÉNYEK GYÁRA (Megjelent a 25. számban) A Mechanikai Mérőműsze­rek Gyára szekszárdi gyár­egységének lapjukban is­mertetett egyéves — és jó! — működése ismét eszembe juttatta az esztendők óta sokat tárgyalt decentrali­zálást. A Budapestről kihe­lyezett, áttelepített üzemek és a fővárosban feleslege­sen működő hivatalok, in­tézmények problémáját. Még konkrétabban: a mai világban, az expresszvona­tok, a repülőgép, a gépko­csik korszakában tarthatat­lan, hogy hazánkban tulaj­donképpen csupán egy igazi nagyváros van. Minden más város: vidék. A fővárosi és a vidéki munkalehetőségek tekintetében nagyon keve­set léptünk még előre. És ez nem Kossuth-díj, tv, frizsider, OTP kérdése. Sokkalta inkább a helyes szemléleté. Időseké és ifjaké egyaránt. Nemcsak Szek­­szárdon, Székesfehérvárott, Pécsett, Miskolcon, hanem mindenekelőtt — Budapes­ten. DR. MORVAI GÁBOR jogtanácsos. Bp. v.: József Attila u. Ha megkérdeznék tőlem most, az abszolút viccek korában, hogy mi az ab­szolút felesleges, meglepő választ adnék, de nem vic­ceset, hanem komolyat. . . Mégpedig azt, hogy a Tü­kör 25. számának 13. olda­lán az­­Igények gyára« cí­mű cikkben a »­szép Sasa« származására vonatkozó zá­rójeles megjegyzés. Ezt nyugodtan kihúzhatta volna a szigorú lektori, szerkesz­tői ceruza . . . Mire volt jó elárulni valakiről — aki nyilvánvalóan rendes, be­csületes, haladó gondolko­dású is lehet, származásától függetlenül —, hogy a nagy­apja Gömbös Gyula volt. Mindenkit aszerint ítélünk meg, milyen munkát végez a szocializmus érdekében, függetlenül attól, hogy ki volt az apja, nagyapja stb. Felesleges tehát egy ilyen cikkben valakit azzal­­nép­szerűsíteni­, hogy naciona­lista, fasiszta vezér, m. kir. miniszterelnök unokája, akiről nem gondolta a nagypapa, hogy a kislány egyszer valahol (mindegy, melyik város, melyik gyá­rában!) szakmunkás lesz... A mi politikánk ezt lehe­tővé is teszi, és ez a jó a »»Sasoknak« és másoknak, akiket már nem húz visz­­sza a családi múlt. Az új­ságíró pedig, véleményem szerint, nem tett jó szolgá­latot Sasának ezzel az uta­lással, amely, véleményem szerint, abszolút fölösleges és érthetetlen ebben a kü­lönben jó riportban . .. PFITZNER GYÖRGY adjunktus, Veszprém, Vegyipari Egyetem, Marxizmus-Leninizmus Tanszék Igen fontos, hogy az ipari­lag elmar­adott vidéki vá­rosokban is létesüljenek olyan gyárak, üzemek, me­lyek munkalehetőséget te­­remtenek a környék lako­sainak. Az Országos Terv­hivatalban többször foglal­koztak, és foglalkoznak ma is, a nagyobb gyárak egy­­egy részlegének vidékre te­lepítésével. Minden esetben azonban olyan súlyos prob­lémákkal találják szemben magukat, mint a lakáshely­zet, az energia és a kellő menyiségű víz biztosítása stb. Mert ahhoz, hogy egy gyárrészleg vidéken is zök­kenőmentesen működhes­sék, nem elég a munkaerő, más adottságokra is tekin­tettel kell lenni. Szekszárd szerencsés hely­zetben van, és biztos, hogy a Mechanikai Mérőműsze­rek Gyár­a a város életére, fejlődésére pozitívan hat, akárcsak Debrecenére a Gyógyszer­árugyár és a Gör­dülő Csapágygyár. FODOR FERENC, közgazdász, Budapest GOLYÓSTOLLAL (Megjelent a 25. számban) Számról-számra mind job­ban kedvelem a Tükör új rovatát, a költő Zelk Zol­tán prózai jegyzeteit a mai élet egy-egy jelenségéről, emberéről. Különösképpen tetszett a 25. számban meg­jelent Golyóstollat harma­dik pontja, az írás a jeles esztétáról,­­aki, mondják, elavult, korszerűtlen szó­nak tartja azt is, hogy táj, azt is, hogy anya, azt is, hogy szerelem, azt is, hogy kenyér. Akit — ezt is mondják róla — álmából felköltött egyszer a feleség A HÓDUNAI ŐRHÁZNÁL (Megjelent a 25. számban) Szentendre szigetén nép­hadseregünk harcosai. So­mogyi Miklós vízügyi mér­nök útmutatása alapján, olyan lelkiismeretesen, gyorsan, határozottan dol­goztak, hogy nagyrészben az ő munkájuknak köszön­hető, hogy nem volt ka­tasztrófa. Segítettek Pócsmegyer és Szigetmonostor kitelepíté­sénél. Ezt a szomorú fel­adatot a fiatalok úgy vé­gezték, mintha anyjukat. Kérem, ne haragudjanak, de szerintem az Armst­­rong-együtttesben Billy Kyle zongorázott és Buddy Catlett nagybőgőzött. És nem fordítva: WALLER GÁBOR. Kaposvár, Vöröshadsereg út 49. Szeretnék én is hozzá­szólni az Armstrong-cikk­­hez. Az a közömbösség, ami a közlekedési szakemberek, illetve szervek részéről ér­te a haza igyekvő embere­ket, egyszerűen felháborí­tó. 23 óra 10 perckor ért véget az est, és 1 óra 30 percre értünk haza Cse­pelre. Nem értem, miért nem lehetettt külön autó­­buszjáratokat indítani. Az Erzsébet hídtól a Boráros térig gyalog tettük meg az utat, mert az utolsó 2-es villamos is elment előt­tünk. A Boráros téren, az egyetlen árva motorkocsi a haza igyekvőknek a ti­­zedrészét sem tudta fel­venni. Hogy mégis hazake­­r­ültünk, azt a szolgálatban levő forgalmistának kö­ge, hogy fiacskám, melyik a legkorszerűbb s legszebb magyar szó? S ő, szemét egy pillanatra kinyitva, így felelt: Adekvát...« Igaza van Zelk Zoltánnak, az ilyen tájat, anyát, kenyeret, szerelmet elavultnak érző, korszerűtlennek hirdető esztéták telehalandzsázzák a legkülönbözőbb napi-, he­ti-, és havi lapokat. A sem­mit körmondatban kifejező sznobizmusokkal már-már elveszik a kedvet az olva­sástól. DR. molnár Árpád. Bp. XIII., László n. apjukat vagy édes testvérü­ket mentették volna a baj­ból, a veszélyből. De láttam, hogy Mohács szigetén is hogyan dolgoz­tak. Gyakran 24 órán át pi­henés nélkül. De nemcsak a »»kiskatonák«, hanem a magasrangú tisztek is ugyanezt tették. Az ezredes vagy vezérőrnagy levetette a zubbonyát, és cipelte a homokzsákot. MOLNÁR ISTVÁN: mérnök szönhetjük, aki 1 óra 5 perckor telefonált a csepe­li végállomásra és egy tel­jes szerelvényt kért. Éppen, hogy felfértünk rá. Mindenki tudta, hogy 80 ezer jegy kelt el elővétel­ben, csak a közlekedés il­letékesei nem. Pedig bár­melyik villanyfényes meccs után ott sorakoznak a kü­lön autóbuszok, villamo­sok. Az Armstrong-estre 80 ezer ember váltott felemelt helyáron jegyet; ők nem érdemelték ezt meg. Ki­mondottan sértő a könnyű­zene barátainak az ilyen mérvű lebecsülése. MATE­­JÁNOS, Csepel Művek dolgozója, Bp. XX., Kolozsvári u. 42. A VAK IS LASSA ... Megjelent a 25. számban) A magyar és a külföldi mo­zikban nyilvánvalóan a jö­vő évadban látható lesz a film a világon mindenütt tisztelt, s hazánkban is kel­lően becsült Kodály Zoltán­ról. A Székelyfonó, a Háry János, a Felszálloit a páva, a Psalmus Hungaricus és a többi kitűnő mű szerzőjé­nek mindennapjairól, mun­kájáról, életéről szóló fil­met érdeklődéssel várja mindenki. Az ilyen doku­mentumfilmre szükség van. Remélhetőleg ilyen doku­mentumfilmeket sorozato­san készítenek majd a nagy élő magyar művészek­ről, tudósokról. MÉSZÁROS ISTVÁN: Celldömölk ÖTSZÁZTIZENHÉT KÉRDÉS MARATHONRÓL (Megjelent a 25. számban) Izgalmas minden pszicholó­giai kísérlet. Még érdeke­­­sebbek az olyan próbák,­­ amelyeknek az általános­­elméleten felül gyakorlati hasznuk is van. Ilyennek tűnik a Zágoni Ferenc ál­tal ismertetett, és a Magyar Tudományos Akadémia pszichológiai intézetében végrehajtott eljárás a kü­lönböző korú kisgyermekek fizikai, történelmi, mate­matikai oktatásáról. Remél­hetőleg az eddigi pedagó­giai tapasztalatok helyessé­gét a vizsgaeredmények, az ellenőrzés tovább bizo­nyítják, és a korszerű taní­tás új módszerét néhány éven belül országszerte be­vezetik. A magasabb osztá­lyokban is! Az esti iskolák­ban szintén hadat üzennek a magolásnak, és mindenütt véget vetnek a fárasztó, ér­telmetlen biflázásnak. MAROSI ERZSÉBET pedagógus. Bp. IX., Ráday u. KING ARMSTRONG (Megjelent a 24. számban) 2 □ KÉPES POLITIKAI ÉS TÁRSADALM HETILAP FŐSZERKESZTŐ: BOGNÁR KÁROLY H. FŐSZERKESZTŐ: KOVÁCS JUDIT MŰVÉSZETI SZERKESZTŐ: pelbArt oszkai OLVASÓ SZERKESZTŐ: MAJOR OTTÓ HAZAI TUDÓSÍTÁSOK: BALOG JÁNOS KÜLFÖLDI RIPORTÁZS: TARJÁN IMRE KULTURÁLIS ÉLET: varkonyi István FOTOFÓMUN­KATÁRS: REISMANN JÁNOS KARIKATÚRA: KAJÁN SZERKESZTŐSÉG: BUDAPEST, VIk­., GYULAI PÁL U. 14. TELEFON: 343-100. 142-220 POSTAFIÓK: BUDAPEST 8. PF 56. KIADJA: A HÍRLAPKIADÓ VÁLLALAT FELELŐS KIADÓ: CSOLLÁNY FERENC TERJESZTI: A POSTA KÖZPONTI HÍRLAP IRODA ELŐFIZETÉSI DÍJ: EGY HÓNAPRA 16.— FORINT NEGYEDÉVRE 48.— FORINT EGY ÉVRE 192.— FORINT ELŐFIZETHETŐ MINDEN POSTAHIVATALBAN ÉS A KÉZBESÍTŐKNÉL 651130 ATHENAEUM NYOMDA ROTÁCIÓS MÉLYNYOMÁSA FELELŐS VEZETŐ: SOPRONI BÉLA IGAZGATÓ INDEX 25817 A címlapon: Orosz Adél és Róna Viktor, az Állami Operaház magántácosai a Moszkva folyó partján. Operai balettünk moszkvai vendégszerepléséről és egyebekről számol be a Moszkvai jelentés lapunk 8- 9. oldalán Fotó: Keleti Éva, MTI A hátlapon: Pálházy János, a Postás Ejtőernyős Klub versenyzője, aki a válogatott kerettel együtt a július elején, a jugoszláviai Portoroz-ban megrendezésre kerülő „Adria Ejtőernyős Kupa” vetélkedéseire készül. Fotó: Pálfai Gábor, MTI

Next