Új Tükör, 1982. január-március (19. évfolyam, 1-13. szám)

1982-01-03 / 1. szám

zerinti három „Gauchos Uruguayos” álunk ritkán látható bravúrt mu­­t be, eszközeik távoli rokonaik, a­­ gyár puszta csikósainak karikás órára emlékeztetnek. Nem is tud­­já,k a nézők mindig követni a mutat­­nyt, amely a szem és fül számára ,ikrán ellenőrizhetetlen és követ­­­etlen fordulatokkal, zajhatásokkal veri el a közönséget. Eleinte csa­­lkozunk, hogy Williams Althoff­­ kuszában a macska nem ragadja ■ig a galambot, a róka nem akarja ■egkóstolni kedvenc húsát, az élő li­ft. combját. Később még jobban m­eglepődünk, amikor Addi Enders rszarvúja köröz a porondon és az iomár fel is ugrik a hatalmas nagy agadozó hátára. Williams Althoff társulatának va­­amennyi számán érződik, kímélet­en harc folyik a cirkuszok létéért, sak az létezhet, aki a látványosság­ai­­, az izgalommal és váratlanul be tdja csalogatni az embereket a p­nztárhoz. (Képünkön a „Gauchos uguayos” nevű szám) Molnár Károly * 1 VALAMI NINCS -ÍNDBEN Idó Györgyi és Szentpál Onika estje Sokszínű, a derűs humortól a fanyar szatíráig, sőt tragikomikus felhangú jelenetig terjed az a skála, amit Szentpál Mónika és Bodó Györgyi előadóestjén megszólaltatott. A Rát­­kai Márton Munkás-Művész Klub­ban tartott bemutató elsősorban in­­tellektualitásával hatott. Köznapjaink apró kellemetlenségeinek pellengérre állítása mellett — Hentesnél, A vá­laszték stb. — a kispolgári lét olyan szatírája, mint Gyurkovics Tibor je­­lnete az Autószerelem, emberi lé­­tink relativitásáról elmélkedő Tam­­ó Sirató Károly Ordítozás a Holo­­ménből című írása, Hans Magnus En­­zensbergernek már a relativitáson is túlmenő, az emberiségnek önmaga ellen forduló figyelmeztetéséig. Az átnevelés nehézségei, az est mai vi­­­­lágunk ellentmondásokkal teli ke­­resztmetszetét adta. A könnyed hu­mort, a filozófiai ihletettségű gro­teszket, a csúfolódó szatíra hangját egy előadói estbe tömöríteni nem mindennapi nehéz feladat, szigorú fe­gyelem és gondolati koncentráltság kellett hozzá. Nem volt könnyű az est koreográfiájának megtervezése sem, ez is minden erőltetettségtől és fölös­leges mozdulattól mentes, pontos, és a mondanivaló megértését, a szerep­váltások világos fölismerését szolgál­ta. A magyar pódiumművészet ma vi­rágkorát éli; Szentpál Mónika egyik legszínvonalasabb képviselője ennek a műfajnak. Bodó Györgyivel együtt most is elgondolkodtató, igaz gon­dolatokkal teli esttel ajándékozták meg közönségüket. (Képünkön Bodó Györgyi, Szentpál Mónika) Szabolcsi Gábor HÚSZ NAP HÁBORÚ NÉLKÜL Szovjet film Halkszavú háborús filmet rendezett Konsztantyin Szimonov elbeszélésé­ből Alekszej German. A háború ez­úttal nem a fronton dúl, nem han­gos robbanások közepette söpör a vásznon. Az embere szívébe, lelké­be, idegrendszerébe költözött, onnan szedi áldozatait a messzi hátország­ban. Sok apró drámát fűzött föl egy tör­téneti szálra a rendező. Főhőse a ha­ditudósító, aki húsznapos szabadság­ra utazik Taskentba, evakuált bará­taihoz, elvált feleségéhez. A hosszú vonatúton egy repülős kapitány önti ki neki a szívét, elmeséli, hogyan csalta meg a felesége, míg a fronton harcolt, és hogyan bocsátott meg neki végül. Taskentban elesett ba­rátjának családját keresi föl, zavar­tan ácsorog az ajtóban a tehetetlenül szitkozódó feleség láttán, nem tudja mivel vigasztalni. Az óváros picinyke házacskáiba zsúfolódott moszkvaiak hozzátartozóikról kérdezgetik, egy törékeny asszony tanácsot kér tőle, vajon meddig várjon férje levelére, ha hónapokig nem ír, vajon élhet-e még. És közben itt béke van, szilveszter, lampionokkal, konfettivel köszöntik 1943-at. A színházban próbálnak, fil­met is forgatnak a stúdióban, éppen az ő novellájából. Csendes szerelem­féle is szövődik egy magányos elvált asszonnyal. Eltelik a húsz nap háború nélkül, semmi különös nem történt, csak ép­pen emberek éltek a vásznon. Filmet láttunk. Székely Gabriella MAJD MEGLÁTJUK, HA MEGÉRJÜK Színes jugoszláv film Jól felszerelkezött mai témával a Mi­­livoj Pahlovski—Bruno Gamulin ren­dezőpáros. Annyi társadalmi problé­mát gyömöszöltek a filmjükbe, hogy csak győzzük kipipálni. Hallhatunk a nemzedéki ellentétekről (a fiatalok önállósági vágyát a szülők nem értik meg), aztán a fiatal értelmiségiek el­helyezkedési gondjairól (a diplomá­zó építészhallgatók szárnyaló fantá­ziáját lakótelepi makettba zárják), majd a felnőtt társadalom korruptsá­­gáról (a tervezőintézet igazgatója vil­lával ajándékozza meg a beruházót, hogy az ő tervét fogadják el), és vé­gül természetesen szembekerülünk a családalapítók lakásínségével. A szer­teágazó társadalmi körképet roman­tikus szerelmi történet szövi át: a nincstelen egyetemista fiú szeretné feleségül venni a gazdag szülők egyetlen lányát. Túlságosan sokat markoltak az al­kotók, és éppen a dolgok sűrűre csú­­ ­tott ajánlat szott ki az ujjaik közül. A valóság zárkózottabb, mint gondolnánk, nem olyan könnyű benne leltározni. Sz. G. Hanglemez HOTEL MENTHOL Hungária együttes Szokás volt valaha a történelem át­­meg átdolgozása. Csoportképekről egyszer csak eltűntek arcok, a perso­na non gratákat visszamenőleg meg­szüntette a retusőri igyekezet. A kollektív memória befolyásolásá­nak épp az ellenkezőjét végzi nap­jainkban a Hungária együttes, ők a semmiből alkotnak meg egy olyan korszakot, amely sohasem létezett: a magyarországi rock and roll-mánia korát. A rendelkezésükre álló eszkö­zökkel bestoppolnak egy történelmi hiátust; visszamenőleg törvényesíte­nek sok mindent, ami a maga korá­ban törvényen kívüli volt. Igen, va­lóban gátlástalanul hazudnak. Csak­hogy ez kegyes hazugság: senki sem veszi komolyan, de jólesik végighall­gatni. A jampecok a Chevroletben agyba­­főbe nyomják a dudát? Persze hogy ökörség. A jampecok (amíg így hív­ták őket) legföljebb körülbámulhat­ták a középületek előtt parkoló, DT rendszámú Chevroleteket. Kitört a pesti limbó-láz? Soha nem tört ki, és most már nem is fog. Az egyetlen „láz”, amely valóban kitört annak idején, a twist volt — a hatvanas évek elején. Aki élt már akkor, bizonyára em­lékszik: hatalmas lélegzetet vett az ország, és a légáramlat beszippantott mindenfélét — értéket, vacakot ve­gyesen. Habzsoltuk az absztrakt mű­vészetet és a tévékrimit, az orkánka­bátot — és a twistet. Hungáriáék ma nem tesznek mást, mint hogy visszatolják ennek a lé­legzetvételnek az idejét körülbelül egy évtizeddel. Megteremtik azt a korszakot, amelyben nálunk senkinek nem volt része. Elhamarkodott ítélet ezt nosztal­giának nevezni. Nosztalgiát csak az iránt érezhet az ember, amit átélt. A Hungária csupán játszik — szavak­kal, ritmusokkal, dallamokkal, kül­sőségekkel , végeredményben egyet­lenegy gondolattal. S az, hogy dalaik­ban ráismerünk valamire, amit so­sem láttunk, azt bizonyítja, hogy jól csinálják. (Pepita) Révbíró Tamás Kiállítás PICASSO GRAFIKAI Szépművészeti Múzeum A bejárattal szemben levő tárlóban néhány műtárgyvásárlással, -ajándé­kozással kapcsolatos levelet helyez­tek el a rendezők: Clovis Ságot és Henry Kahnweiler 1911-ben írt so­rait, s azokat, amelyekkel Petrovits Elek mondott köszönetet Hatvany Ferenc ajándékáért, az Anya gyerme­kével című 1904-es akvarellért. Azt is jelzik e dokumentumok, hogy mikor került a múzeumba a Picasso-grafi­­kák zöme, és azt is persze, mit lát­hatunk, s mit nem a művész szüle­tésének századik évfordulója alkal­mából rendezett bemutatón. Kezdve az utóbbin: nincs mű, amely a modern művészet úttörőjét, a kubista Picas­­sót mutathatná be, s ez körülbelül olyan hiányosság, mintha például a másik „százévesről”, Bartókról szól­va, szót sem ejtenénk a népzenéről. Bemutathatják azonban a rende­zők Picasso korai, a kék és rózsaszín korszakban készült rézkarcait, hideg­tűit, s ízelítőt adhatnak a már idős, világhírű mester munkásságából. Az ötvenes-hatvanas évek termését né­hány litográfia képviseli. A művek két csoportja között, mintegy átveze­tésül, a „klasszicista” korszak egyik alkotása, a Két ülő nő című 1930-as rézkarc kapott helyet. Szegények, Szegényes teríték, Pihenő komédiás — a korai lapok a kifogástalan mes­terségbeli tudás mellett egy páratla­nul érzékeny lélek rezdüléseiről, a „megalázottak és megszomorítot­­tak” felé irányuló együttérzéséről beszélnek. A kései grafikák azt érzé­keltetik, hogy alkotójuk mindvégig a szó legnemesebb értelmében vett elkötelezett művész maradt. Az a mediterrán derű, amely a művészet és a valóság, a férfi és a nő, a test és a szellem kapcsolatát elemző lap­jairól árad, azt tanúsítja, hogy leg­­meghökkentőbb gesztusaival, legfor­radalmibb újításaival sem töreke­dett másra, mint az élet, a világ igaz­ságainak mind tökéletesebb birtok­bavételére. (Képünkön a Vándorko­médiások című hidegtakaró) P. Szabó Ernő 1 □ 3

Next