Turul 2014 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye).

2014 / 1. füzet - ÉRTEKEZÉSEK - Reisz T. Csaba: Az állami anyakönyvek kutatásának jogi keretei

Reisz T. Csaba Az állami anyakönyvek kutatásának jogi keretei „Az anyakönyveknek végeredményben nincs gaz­dájuk,­­ ez nem tartható fenn tovább!” Borsa Iván Aktuális kérdések (1951.04.05-07. levéltárvezetői konferencia 2. napirendi pont) Az elfogadását követő majdnem öt év múlva, 2014. július 1-jén lép hatályba a 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról, amely jelentős jogszabályi változást hoz a levéltárakban őr­zött állami anyakönyvek kutathatóságát illetően is. Ez adja az apropót a családtörténeti adatok egyik legfontosabb forrás­anyagának kutathatóságára vonatkozó eddigi jogi szabályozás áttekintésére és az új törvény egyes előírásaiból adódó gon­dolatok rögzítésére.­ Szükséges ugyanakkor előrebocsátani, hogy előadásomat nem mint jogalkotó, jogszabály-előkészí­tő vagy valamely levéltári intézmény képviselője, hanem csak mint a téma iránt érdeklődő, a jogállamiság létjogosultságá­ban és szükségességében töretlenül bízó levéltáros készítettem el - esetleges hiányosságaim ebből adódhatnak.A 2008 őszén egy reprográfiai eszközöket forgalmazó cég egyik új berendezésének (mikrofilm-szkennerének) telje­sítőképességét kívántuk tesztelni, akkor még nem kedvező eredménnyel. A tesztelés megismétlésére 2009 első félévé­ben került sor, és hogy a teljesítmény jobban értékelhető és esetleg pilotból nagy projektté alakítható legyen, 2009 júni­usában konferenciát szerveztem „Anyakönyvek a kutatásban és a közigazgatásban” címmel.­ A rendezvényen elhangzott jogi előadás­ addigi felfogásom teljes újragondolására kész­tetett, és azóta - ugyan csak szűkös időkeretben, inkább csak kampányszerűen - kutatom a kérdés hiteles jogi történetét, állapotát és a szükséges teendőket. Sajnos ebben a problé­mafeltárásban a leginkább érintett megyei levéltári vezetők nem támogattak. Az új anyakönyvi törvény kapcsán kiala­kuló intézményi és kutatói pánik kezelése érdekében Buda­pest Főváros Levéltárába összehívott értekezlet 2010. június 1-jén egyhangúlag, csak ellenemben úgy foglalt állást, hogy a korábbi gyakorlatnak megfelelően folytatják az anyakönyvi kutatások engedélyezését és nem veszik figyelembe az én állás­pontomat.­ Később két levéltár - talán az én gondolatmene­tem alapján is - újraolvasta a jogi szabályozást és azonnal megtiltotta az anyakönyvek használatát, az anyakönyvi tör­vény hatálybelépéséig, majd más levéltárakban is korlátozták az anyakönyvek kutatását.­ Ma tehát nincsen egységes kutatási gyakorlat a megyei levéltárakban, ezért nem tartom hiábavalónak a probléma fel­színen tartását. Meghaladja erőmet, hogy jó megoldást kínál­jak, de talán sikerül eljutnunk a közös akaratig, hogy azt megkeresni akarjuk, és értelmes szakmai párbeszéd indul­jon végre. Friss felmérésünk - szándékom és javaslatom ellenére - nincsen arról, hogy a levéltárakban folytatott kutatások hány százaléka személy- vagy családtörténeti célú. Tapasztalataink alapján nem tévedünk, ha kijelentjük, hogy az aktív felhaszná­lók jelentős, meghatározó része ebből a célból keresi fel intéz­ményeinket, és kutatásaik középpontjában a felekezeti és az állami anyakönyvek állnak. Ha a „szolgáltató” levéltár kon­cepcióját és feladatait úgy értelmezzük (egyébként helyesen), hogy a tényleges igényeknek megfelelő, minőségi szolgálta­tásokat kell nyújtanunk, akkor arra kell törekednünk, hogy a kutatni kívánt iratanyag hozzáférését minél szélesebben . A Magyar Nemzeti Levéltár Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levél­tára által 2013. szeptember 26-27-én megrendezett „20. Szabolcs-Szatmár­­beregi Nemzetközi Levéltári Napok. Matrikula-kutatás határon innen és túl” konferencián elhangzott előadásom szerkesztett és kiegészített vál­tozata.­­ A levéltárügy jogi aspektusainak vizsgálataihoz a motivációt az alapér­téknek tekintett elvek adják, érvényesülésükkor megvalósulna a demok­ratikusan működő jogállam az ennek biztosítékát jelentő transzparenciá­­val, amelynek egyik letéteményese és működésében példaadó intézménye a levéltár, amely „mellesleg” a legfontosabb emlékezetintézmény is. 3 http://www.mnl.gov.hu/rendezvenyek/anyakonyvek_a_kutatasban_ es_a_kozigazgatasban.html (2013. szeptember 25.) 4 http://www.mnl.gov.hu/letoltes.phpfd_n­H465 (Szabó Krisztián osztály­vezető előadása) 5 Ennek - a szaktárca értelmezésével egybeeső - tartalmi lényege az, hogy az akkor hatályos jogi szabályozás egyáltalán nem engedi meg az anya­könyvi másodpéldányok levéltárban történő kutatását (tehát az tilos). Állás­pontom szerint éppen az új (2010. évi I.) anyakönyvi törvény engedné meg végre a kutatást, igaz, az eredeti szövegezés szerint nagyon szigorú időha­tárok között. Ezért nem a törvény hatálybalépését kell megakadályozni, hanem a tartalmi részt kell megfelelően módosítani.­­ Dr. Hermann István, a Veszprém Megyei Levéltár igazgatója részletes tájé­koztatást is összeállított a kutatás jogi kereteiről; ő volt az egyetlen, aki szö­vegszerű javaslatot is készített 2011 decemberében az anyakönyvi törvény módosításához. Vö. http://www.veml.hu/leveltar/id-228.html

Next