Új Barázda, 1935. december (17. évfolyam, 50. szám)

1935-12-29 / 50. szám

1935 december 28, szombat­­ra 10 fillér ELŐFIZETÉSI ÁRA a „Rádiós gazdasági előadások" című­ füzetekkel együtt: Egész évre 6 pengő, félévre 3 pengő, negyedévre 1 pengő 60 fillér, egy hónapra 60 fillér. Egyes szám ára: Ausztriában: 16 groschen. Franciaországban: 50 centimes. FELELŐS SZERKESZTŐ: BÁRKÁNYI JÓZSEF dr. Budapest, XVII. évf. 50. szám SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: Budapest, V. kerület, Markó-utca 7. száma. TELEFONSZÁMOK: Szerkesztőség: 160—90. Éjszaka: Automata 140—71. Kiadóhivatal: 160—90. LEVÉLCÍM: Budapest, V. Markó-utca 7. Mérleg az 1935. évről Minden üzem, minden vállalat mérleget készít az év végén. Mi is összeállítottunk egy ilyen mérle­get Csonkamagyarország gazda­sági helyzetéről. Természetesen nem vettük figyelembe azokat a törvényjavaslatokat, amelyeket a kormány a közelmúltban beter­jesztett, mert ezeknek a gyakor­lati életben esetleg jelentkező va­lamelyes haszna csak évtizedek, sőt éviszázadok múlva jelentkez­nek. Tehát a mérleg röviden a következő: El vagyunk adósodva. — Mai becslések szerint a nemzeti vagyon értéke 10 milliárd. Ezzel szemben az ös­sszes terhek, mik kül- és belföldi adósságok alakjában ránehezedik, 9—10 milliárd. Te­hát a teljes elszegényedésnek va­gyunk kitéve. Míg nemzeti vagyonunk évről­­évre keveskedik, mindig keve­sebb a nemzeti jövedelem is. Ki­mutatás szerint ez a nemzeti jö­vedelem öt év alatt a felére, 5 milliárdról 2,3 milliárdra zuhant le. A kamatcsökkentés nem ará­nyos a jövedelemcsökkenéssel. A dolgozók szegényednek, a kam­ato­kon keresztül valóságos rabszol­gákká válnak. Az iparcikkek ára túl magas. Nem azért drága, mert a munka­bér teszi azzá. Ellenkezőleg: az ipari munkásság sokszor éhbérért dolgozik. Nem azért drága, mert a kiskereskedő sok hasznot szá­mít, hanem a hasznot a nagyke­reskedelem, a kartelek teszik el. A nagytőkének az ipari termékek­ből nyert haszna még akkor is túli nagy, ha leszámítjuk, azt az összeget, amit előre nem számított bizonyos célokra kell leadnia. A nagytőke nemcsak vagyo­nunkra teszi rá kezét, nemcsak kamatrabszolgaságban tart ben­nünket, hanem még a közszükség­leti cikkeken keresztül is zsarol. Az iparon keresztül még a legsze­gényebb napszámos is valóságos jutalmat fizet a nagytőkének. A Magyarországon levő félmil­lió zsidó lakosságnak körülbelül ugyanannyi az évi jövedelme, mint az öt milliónyi agrárlakosságnak. Megdöbbentő ez az adat a nemzet mérlegében. A magyar munkás­ság hiányos védelme tette lehe­tővé, hogy minden bejött zsidó, ha nem végzett is produktív mun­kát, kiszorított 415 dolgos ma­gyart Amerikába és másfelé. A dolgozó magyarság saját hibáján kívül a zsidóság dologtalan részét is kénytelen busásan eltartani, akkor, amikor maga éhezik. A dolgozó magyarság nincs megvédve az idegen fajok speku­lációs manővereitől. A tisztviselők fizetése nem vál­tozik a nemzeti jövedelemmel ará­nyosan. Tisztviselőfizetésből kb. egymillió ember él meg. A tiszt­viselők fizetésének összege körül­belül annyi, mint az ötmillió ag­rárlakosság jövedelme. A tisztvi­selők számát arányosítani kell a lakosság számához és fizetését a nemzeti jövedelemhez. Ijjesztő méreteket ölt a munka­nélküliség is. Minden osztály tele van munkanélkülivel. Munkanél­küli : sok mezőgazdasági munkás, sok ipari munkás, a törpebirtoko­sok családtagjai, kereskedők, ipa­rosok és tanult emberek. Isten mindenkinek megadta a jogot és kötelességet arra, hogy dolgozzon. Szív és ész, okosság és igazság, erkölcs és szeretet, egy­aránt azt diktálják, hogy olyan rendszert építsünk ki, melyben mindenki kapjon egy munkaposz­tot. A munkanélküliség istenká­romlásába sülyed az alamizsnát osztogató, álszent világ! Egyre többen vagyunk, az isko­lák egyre nagyobb kultúrigényre nevelnek bennünket. Helyes a sza­porodás is, az emelkedő, valódi kultúrigény is. De emellé olyan rendszer szükséges, mely tudja növelni, a dolgozók munkarendbe való állítása által, a nemzeti va­gyont és jövedelmet, hogy ne okozzon fennakadást sem a sza­porodás, sem a kultúrigények nö­vekedése. Tudatos­abban, eredményeseb­ben fejlesztendő a dolgozó töme­gek tudományos, szellemi és lelki nevelése is. Testvériesebben kell egymásban szeretnünk az egymásért szorgal­masan dolgozó testet és az Istent őszintén kereső lelket. Ennek a gyakorlatiasabb szeretetnek kell bélyeget rányomnunk az új vi­lágra. Összegyűjtjük minden osztály­ból a hősi lelkeket, kik vállalkoz­nak arra, hogy velünk együtt megszüntetik a bajokat. Új világot nem teremthetnek olyanok, kik érdekelve vannak azoknál, kiknek érdeke azt kí­vánja, hogy ne változzon semmise. Uj világot csak a lélekben magá­­baszállott dolgozó tömegek te­remthetnek.­­ Meggyőződésünk, hogy csak er­kölcsi erővel rendelkező tömeg tud új helyzetet teremteni. Ezt az erkölcsi erővel rendelke­ző tömeget szervezzük mi meg. Ennek a tömegnek lesz ereje és joga is az akadályokat hősiesen félretolni, ha kell félrelökni. Az ilyen tömegnek lesz ereje ahoz, hogy a jövőben igazságo­sabb világot teremtsen a dolgo­zók számára, valamint joga is kell hogy legyen ennek a jobb jövő­nek akadályait megszüntetni. Ennek a boldog tudatában zár­juk le az alkonyodó óesztendőt, de egyben bizakodó reménykedés­sel tekintünk a jövő évre, amely nemsokára megnyitja kapuit és rajtunk áll, hogy milyenné tesz­­szük. Mindenki tegye meg haza­­fiúi kötelességét! Sí Hercegprímás Beszéde a modern rabszolgaságról, mely földig alázza, nyomorúságra fiár­­froztatja az embert fkereskedő, iparos, földműves szégyenteljes rabszolgaságba jutott Nagyikarácsony ünnepén dr. Se­­rédi Jusztinián hercegprímás az esztergomi bazilikában szentmisét pontifiikált, ez alkalommal egy ma­gas színvonalú szentbeszédet tar­tott, mely bizonyára visszhang nélkül nem fog maradni. A kiváló főpapnak beszéde alaposan rávilá­gít a mai gazdaberendezkedésünk visszás állapotára, amelybe a ma emberét taszította. — Sajnos, — mondotta szent­­beszédében a hercegprímás — a századok folyamán az emberiség eltávolodott Krisztustól, annyira, hogy a pogányok még inkább vá­gyakoznak Krisztus után, mint a keresztények nagy része, akik a kereszténységet csak üres vallási formának tekintik. Így történik azután, hogy a földi életben Krisz­tus, a nagy Felszabadító, nem tudja teljesen keresztülvinni ter­veit az emberek gonoszsága miatt. Ennek folytán újabb rabszolgasá­gokba süllyed az emberiség és a Krisztustól való eltávolodás miatt megvalósult a modern rabszolga­ság, a szervilizmus. Ennek a mo­dern rabszolgaságnak gorombább fajtája földig alázza és nyomorú­ságos sorsra kárhoztatja az embert, de a finomabb fajtája is meg­alázza és egymás rabszolgájává te­szi az embereket. A mai kegyetlen viszonyok között megalázó rabszol­gaságba jutott a földműves, ipa­ros, kereskedő — szintúgy a tiszt­viselők és egyéb alkalmazottak is, akik csak úgy látják biztosítva ál­lásukat és kenyerüket, ha a szer­vilizmus jármába hajtják fejüket. — Ne értsetek félre, kedves testvéreim, — mondotta beszéde további során a hercegprímás — nem arról a köteles tiszteletről és engedelmességről beszélek, amely­­lyel a gyermek szüleinek és az

Next