Família Kárpát-Medencei Családi Magazin, 2005 (2. évfolyam)

2004. december - 2005. január

Egy mixelt világból Isten örömébe M­ixelt világban élünk, ahol a jó és rossz össze van keverve, mint a tiszta magyar pirospaprika a mérge­ző anyagot tartalmazó, de olcsó külföldi paprikával. Az összekevert, mixelt pirospaprika a mai világ emblematikus terméke lett. Magyarnak ugyan nem magyar, de azért pi­rosnak piros, tehát olyan, mintha színtiszta magyar lenne. Lényegét tekintve azonban hamis. És bár „tekintetre szép” (vö. Tér 3,6) - mint ama tudás fája a paradicsomkertben -, való­jában veszélyes, életveszélyes! Mixelt világban élünk, ahol sok keresztény összekeveri a színtiszta krisztusi tanítást a bűnös világ tanításával, a test kívánságával, a szem kívánságával és az élet kevélységével, (lnn 2,16). Azt hiszi, hogy fennállhat egy mixelt kereszténység is, egy bűnnel kevert kereszténység is. Csakhogy a paprika-botrányból tudhatjuk, hogy a mixelt dolog hamis és életve­szélyes. Élvezete tiltott! A tiszta szerelem és házasság összekeverése a felelőtlen élettársi vagy homoszexuális együttéléssel, vagy a promisz­­kuitással: ez nem kereszténység. A tisztes és becsületes megélhetés összekeverése a kapzsi birtoklási vággyal: ez nem kereszténység. Az embertárs szolgálatának felcserélése és összekeverése a hatalomvággyal, gőggel: ez nem kereszténység. A mixelt kereszténység nem kereszténység, csak annak látszik, valójában hamis és életveszélyes. Az örök életet koc­káztatja az, aki így akar élni. Ezt a mixelt világot nem a jó Isten teremtette - hisz ő mindent jónak teremtett -, ez a mixelt világ a Sátán műve, aki összekeveri a jót a rosszal. Mit kell tenni ebben a kevert, hamis világban? Vizsgálatot tartani, miként paprikaügyben is történt. „Térjetek meg!” (vö. Mt 3,1) - hallottuk Keresztelő János felszólítását, aki egy hasonló mixelt világban élt. A Jordán partjához — ahol keresztelt - kivonult egész Jeruzsálem. Volt ott farizeus is meg szadduceus is, a zsidó törvények szigorú, ámbár önelégült megtartói. Elképzelhetjük, amint csodál­kozva körülnéztek, amikor Jánostól ezt hallották: térjetek meg! Ugyan kinek szólnak e szavak? Nekünk biztos nem - gondolhatták magukban a törvény őrei -, hisz mi Ábrahám leszármazottai vagyunk, a zsidó hit eminensei, bennünket semmilyen kritika nem érhet. És a mai keresztények között vajon nincsenek hozzájuk hasonlók, akik körülnéznek, ugyan kinek szólnak e szavak a megtérésről. Nálam minden rendben, nekem gyónásra sincs szükségem. Erre csak azt lehet kérdezni: miért, te talán már szent vagy? Mert ha nem vagy szent, ami valószínű, akkor igenis szükséged van a megtérésre, azaz irányváltoztatásra. A megtérés nem más, mint irányváltoztatás. Szent Josemaría Escrivá írja: „ha tudod, hogy ezen az úton­­ ezzel az olvasmánnyal, ezekkel a társakkal... szakadékba kerülhetsz... akkor miért áltatod magad azzal, hogy mindez talán előnyös képzésed vagy személyiséged kifejlődése szempontjából: Változtass irányt­­ radiká­lisan” (Barázda 138). Persze az irányváltoztatáshoz az kell, hogy elfogadjam Isten akaratát. És ez a legnehezebb. A legtöbb esetben azért nem sikerül az irányváltoztatás, megtérés, mert jól érzed magad abban a helyzetben - abban a bűnös helyzetben -, amiben élsz. Tehát nem akarsz változtatni az életeden, nem akarsz irányváltoztatást. Jól érzed magad ebben a mixelt vi­lágban, mely persze rád nézve veszélyes. Ráadásul azt hiszed, hogy ez a mixelt világ nyújt neked örömöt az életben, az Isten akarata szerint élet túl szürke lenne. Szentjosemaría a durcás gyerekhez hasonlítja azt, aki a saját akaratát akarja megvaló­sítani az Isten akarata helyett (Barázda 146). Milyen a durcás gyerek? Örömtelen. Ilyen a mixelt keresztény is, aki a maga akaratát egy keresztény öntettel locsolja le: örömtelen. Nincs más kiút ebből a mixelt világból, mint a megtérés, irányváltoztatás, önimádat helyett Isten imádata. Ámen. Verőcei Gábor/MK Tiziano Vecellio: Keresztelő Szent János 2 Família • Családi Magazin

Next