Mértékadó, 2015. január 5. - december 21.

2015-01-05

Műterem Beszél a néma kő Lechner Ödön, a magyar szecessziós formanyelv megteremtője "Ti „Legyen úgy, mint régen volt" - énekelték a kilencvenes évek elején a Tolcsvay testvérek, arra szólítva dalukkal, hogy szépség, jóság, tisz­tesség és őszinte szeretet uralkodjék újra szerte az országban. A Lechner, az al­kotó géniusz című kiállítá­son elsősorban ez jutott eszembe. Mennyi sze­met gyönyörködtető szépség és szinte korlátlannak tűnő építészeti fantázia burjánzik az Iparművészeti Múzeum időszaki tárlatán, felidézve a boldog békeidőket... Díszes homlok­zatok, gyerekkorom mesekönyvei­re emlékeztető színes virágok, el­képesztően gazdag organikus tér­kompozíció tárul fel a látogató előtt. Vajh', milyen nagyszerű len­ne minden, talán ha ma is... De hagyjuk a fe­lesleges nosztalgiázást. Nézzük a kiállított tárgyakat. Kevesen lehetnek a magyar honban, akik még nem látták az Üllői úton magasodó Ipar­­művészeti Múzeumot. Talán ez az épület Lechner Ödön (1845-1914) fő műve, legismer­tebb alkotása. Bármelyik oldalról is közelítjük meg, meghatározó a környéken. Tetejének ara­nyos-zöldes majolikacserepeivel, keleties, kissé bizarr hangulatával egész Budapesten egyedülálló építészeti alkotás. Olyan kor­ban épült, amikor az építészetet elsősorban művészetnek tekintették. Gerő László, a hazai műemlékvédelem egyik szakte­kintélye írja Műemlékről mindenkinek cí­mű könyvében az 1945 előtti időszak egyetemi oktatásáról: „A stílusok ismerete és elsajátítása döntő volt. Három tanszéken, sok óra­számmal tanultuk az ókor, kö­zépkor és az újkor stílusait. (...) Az építészeti stílusok szigorlati tárgyak voltak, és a vizsgán a bonyolultabb alaprajzokat is emlékezetből kellett a táblára rajzolni. Eze­ken kívül ékítmény vízfestés, alakrajz és formázás mint köte­lező gyakorlati órák az esztétikai látásmód és komponálóképesség fejlesztését célozták számtalan rajz­beadvánnyal. Mindezt kiegészítették még Kotsis Iván térművészet és reneszánsz alaktan kollégiumai, valamint Csányi Károly művészettörténeti előadásai." Az Iparművészeti Múzeum és Iskola tervezésére 1890 végén hirdettek pályázatot. A három díjazott közül az első Pártos Gyula és Lechner Ödön - sokatmondóan - „Ke­letre magyar" jeligéjű munkája lett, megelőzve a többi helye­zett szokványos historizáló terveit. Az épület kerámiaburko­latait a Zsolnay gyár készítette. A múzeum zárókövét a mil­lenniumi ünnepségsorozat utolsó nagy eseményeként Ferenc József császár és király jelenlétében 1896. október 25-én helyezték el. Lechner abból indult ki, hogy a magyarság a ke­leti népekkel rokon, aminek nyomán megteremthe­tő az önálló magyar stílus. Az építész fő célja az úgynevezett magyar formanyelv megteremtése volt. Keleti és magyar népi motívumok különleges szintézisét akarta létrehozni az Iparművészeti Mú­zeum tervezésekor, és a kész művet látva megál­lapíthatjuk, hogy ez sikerült is neki. Zsolnay Vilmos, a pécsi kerámiagyár tulajdonosa remek partner volt mindehhez. „Az Iparművészeti Múzeum megvalósításánál felmerült bennem a homlokzat anyagának kérdése, hosszas meg­fontolás után a színes majolikánál dön­töttem" - írta egyik levelében Lech­ner. A kiállítás, amelyet a mester ha­lálának századik évfordulójára ren­deztek, gazdag tárházát vonultatja fel az építész munkásságának. Lát­hatunk rengeteg nagy műgonddal készített építészeti szakrajzot, ceruzával, tussal, ecset­tel, tollal rajzolva, méretarányosan. Minden fontos munkájáról nézhetünk fényképeket is, közelről és madártávlatból egyaránt. Az Ipar­­művészeti Múzeumról maketteket is láthatunk, pompázatos kivitelben. Lechner polgári értelmiségi családban nevelke­dett, erős hazafias szellemben. Politikai-szellemi vi­lágát élete végéig a függetlenségi szemlélet hatá­rozta meg. A budai politechnikumban kezdte meg felsőbb iskoláit. Tanára, Szkalnitzky Antal vette rá, hogy 1866-ól a berlini Schinkel Aka­démián folytassa tanulmányait. Magyaror­szágra hazatérve Lechner Ödön Pártos Gyu­lával, egykori évfolyamtársával dolgozott együtt. Kettejük közül Lechner volt a meghatározóbb egyéniség. Pártos az iroda gyakorlati ügyeit intézte. Elein­te elsősorban lakóházak megterve­zésére kaptak megbízásokat. Ak­kori stílusukra jellemző volt a Berlinben elsajátított, alkalman­ként hellenisztikus elemekkel vegyített olasz neoreneszánsz. 1874 nyarán, felesége váratlan halála után Lechner Franciaor­szágba utazott, ahol három évig maradt. Rengeteg szakmai ta­pasztalattal érkezett haza 1878 végén. Pályája az 1890-es évek végén érte el csúcspontját, amikor jó néhány nagyszabású középületet tervezett. „Mert színes, beszédes és kifejező nyelve van a néma kőnek, a művészi for­máknak, az építészet alkotásainak" - vallotta. A tárlaton persze sok minden más is látható. Lech­ner életműve rendkívül gazdag: tervezett lakóházakat, kö­zépületeket és templomot is. A kőbányai Szent László-temp­­lom az 1890-es évek különleges darabja. A Fővárosi Mérnöki Hivatal megbízott szakembere szokványos neogótikus templomot tervezett. Azonban a részletrajzok elkészítését a

Next