Új Ember, 1949 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1949-01-02 / 1. szám

m^TRŐL-HÉTRE iggnr1 • i j.MTfuirniniiiii*iiiini—^',r*'^’"~-**wr '«aflBipGSS SC52LK ,,!!L-íl.llJ!S^y^*WM?!iLSSCIll^í^^iy??í!^^L<SSf!?XTl.yjK!.lSS^B3SS5SH3J!l!i?'l^.i!??ySKBS!iBW A iiss kincseénk Azt írja karácsonyi vezércikké­­ben Katona Jenő, — egyébként egészen elfogadható mondanivalói között —, hogy Gibbon nem látta meg azt a keresztény Rómát amelyet Szent­ Lőrinc szavai jel­lemeztek, amikor az Egyház kin­cseit kereső poroszlóknak a sze­gényekre mutatott: Íme, itt van­nak az Egyház kincsei. Gibbonra vonatkozólag igaza lehet Katona Jenőnek, ehhez nem is lenne hoz­zátenni valónk, de sajnos, hozzá­fűzi ezt a szerencsétlen zárójeles mondatot: Várjon ki mondhatná el ezt ma a Banca di Santo Spi­­rito részvénykötegeit őrző mon­­­­nyitorek közül? Nem akarunk most rámutatni­­arra, hogy Katona Jenő ré­gebbi korszakában eleget forogha­tod az Egyház római­ köreiben is ahhoz, hogy nagyon jól tudja, mi­lyen szeg­énységben, sőt nyomorban éltek a szekularizált Itália papjai és monsignorei. Azt is tudja min­denki, hogy a Banca di Santo Spi­­rit O-nak semmi köze sem volt és most sincs az Egyházhoz; ezt a csacsiságot egy primitív heccriport találta ki néhány hónappal ez­előtt. Szóval nem akarunk rámu­tatni Katona Jenő eme botlá­sára, hanem kizárólag arra, amit nyilván nem tud. Nyilvánvalóan nem tudja azt, amit minden ke­resztény katolikus tud, hogy tud­niillik a karácsonyi ünnepek előtt az egyházközségek karitászánál igényelni lehetett egyforma papír­zacskókat, az „Ismeretlen kará­csonyi vendég“ címmel, amelye­ket kellőképpen megtöltve, a hí­vek a templomok Szent Antal vagy más szobrai alatt helyeztek el. Persze, névtelenül. És ugyan­csak névtelenül osztották szét a plébániák a község szegényei kö­zött meleg ruhával, cipővel, ke­nyérrel, cukorral, süteménnyel megrakva. És nyilván nem tudja Katona Jenő azt sem, hogy ennek is csak ennek következtében nem lehetett látni az ünnepek alatt Budapest utcáin koldusokat. Mert ezekben a napokban — sajnos, a többi 362 napra nem igen telik a ma­­tánad­akozásból — mindnyájan meleg helyen, szeretettel adott v­­arával és ebéddel örülhettek az­­­ik, hogy az Egyháznak — ma is ők a kincse. Persze, mindehhez benne kellene élni az Egyházban, mert kívülről az ilyesmit nem le­­h­e meglátni. Ábránddá vált Krisztus? A Nemzeti Parasztpárt központi napilapja a Szabad Szó, „Az áb­ránddá vált Krisztus“ címmel a következő karácsonyi elmefuttatást közli: Az emberiség a jobb jövő iránti sóvár vágyait „rakta rá a Megváltó kisdedre, ki­váltságot ho­zott az embernek ám — folytat­ja a cikkíró — a kisded születése óta ez a „váltság“ csak vágyálom maradt. „Hiába, ez a megváltás, ez a földi üdvözülés magamagától nem akart sikerülni, így kezdődött az öncsalás, megszokott szép áb­rándok lettek belőle idővel: angyal­­­ hozta csillagos csúcsú karácsony­fákkal, aranycsengetyűs könnyes hazugságokkal, önáltató szép re­ményekkel, égből röppent sültga­lambokkal (miközben azokat a konyhában ölte meg, tömte ki és sütötte pirosra Marosa néni). Jobb tö reményekkel kenegetett, önámító, kegyes hazugságokká minősült idő­vel a krisztianizmus, és az­­i még szomorúbb: ennyivel, sajnos, meg is elégedett az emberiség.“ A cikkíró ezután kifejti, hogy az áb­ránddá vált Krisztus, mint szelíd lelki ír, vissza-visszatér ugyan na­ponként, de az üdvözülés elmarad... ..Minden csalás véget ér egyszer, ez is... Karácsonyban vagyunk, a csillagok ünnepe ez, a földrestás mennynek álma rebbent fel a lel­kekben ... Karácsonyban vagyunk ez, ilyenkor csalaggyújtáskor egy pil­lanatra bűnt­el­enné, jóvá, kom­munis­tává válik az egész világ. Vessük el végre a történelmet és ragadjuk meg a pillanatot! Váltsuk jóra a legszebb álmokat, tegyük valóvá az ábránddá vált Krisztust, valósítsuk meg a költők álmait. Ha valaki nem tudná, Marx is költő volt, ő is a csillag jegyében érke­zett a világba, a szegények olda­­ára, de nem álmokat szőni, hanem terveket valósítani . Lehet hogy a szerző a keresz­ténység lényegét a sült galambvá­­rá­sban és ábrándkergetésben látja. Erről nem mi tehetünk. Éppúgy nem szedhetjük rendbe a cikkíró gondolati és érzelmi kuszaságát, állításainak naivitását — a ke­reszténység hivatásával kapcsolat­ban Lehetséges az is, hogy a cikkíró, mint a Nemzeti Parasztpárt köz­ponti lapjának munkatársa és­ való­­színűleg a parasztpárt tagja, „ka­rácsonyi gyertyagyújtáskor egy pillanatra bűntelenné és jó kom­munistává válik“. Szelíden csak azt kérdezzük, akkor miért a paraszt­párt lapjában tesz ilyen­ érzelmi vallomást? Miért ott hasonlítja össze Krisztus születésének jelen­tőségét Marx születésével? Gyanúnk szerint valószínűleg azért ott s nem egy kommunista orgánumban, mert egy képzett kommunista lapszerkesztő, aki szi­gorúan vigyáz a realitásokra — és népünk katolikus érzülete súlyos valóság! —, nem tűrne ilyen túl­buzgó, a célon túllövő szorgal­matoskodást. id 4 9. JANUÁR 2. Megegyezés a kongrua ügyében Czapik Gyula egri érsek leg­újabb körlevelében tette közzé a következőket: A Püspöki Kar a pénzügy- és kultuszminiszter urak kiküldöttei­vel tárgyalást folytatott a kongrua ügyében. A kormány ennek kap­csán a következő intézkedéseket tette: 1. A jelenleg folyósított kongruát 15, azaz tizenöt százalék reduká­lással fizetik. 2. A kongrua-kiegészítést nem az eddigi módon, nem az Egyházi Fő­hatóság útján, hanem az állami dotációk módján utalják ki. Ez azt jelenti, hogy mindenki az illet­ményhivatal útján, nevére szólóan és közvetlenül kapja kongruáját. 3. Az utalás csak­ 1949 első hat hónapjára van biztosítva. 4. A csökkentés nem vonatkozik a nyugdíjakra. A hitoktatás óradíjai ügyében rendelkezés: 1. Minden lelkipásztorkodó pap köteles 12, azaz tizenkettő hittan­órát adni, amiért külön díjazást nem kap. A hitoktatás ugyanis ré­sze a lelkipásztorkodásnak és az utóbbi címén a kongruában, lel­készi fizetésben szolgáltatást kap. 2. A 12 órán felüliekért az igaz­gató igazolása után, megkapja a ténylegesen megtartott órák tiszte­letdíját. 3. Jelen rendelkezés nem érinti a szervezett hitoktatási állásban mű­ködőket, akik általános fizetést kapnak, mint eddig. „Ó ÉVA, ÉVA...“ C­­­SANYÁNKTÓL a mai napig sokféle változatban és alak­ban jelent meg: volt ekét húzó ger­mánná, várúrnő és jobbágy asszony, finomkodó rokokó hölgy és forra­dalmi „sansculotte“, volt amazon és „gyengébb nem“, megénekelték lanspengető trubadúrok és költők, óvták a család zárt keretében, míg huszadik századunkban lemondott minden női kiváltságáról, józan és tárgyilagos dolgozó nő lett. Ugyan­olyan, mint a férfi. Mégis vannak területek, ahol megjelenése furcsa és elgondolkoz­tató. Egy francianyelvű újságban a következő kép jelent meg: hó­fehér, bőbuggyú nadrágba, lengő köntösbe öltözött, szép fiatal nők jobb kezükben puskával, feszes tartásban, katonai alakulatban me­netelnek. A magyarázó szöveg sze­rint: „Önkéntes női katonák dísz­­felvonulása Indiában, ahol nem­régen a hindu nők még teljes el­nyomatásban éltek s íme, most...“ Valóban, a fiatal nők felvetett feje, egyenes tartása, egyszerre előrelendülő lépése már nyomok­ban sem mutatja a keleti nők rok­kant alázatát, félelemből és tehe­tetlenségből összetevődő meghu­­nyászkodását. A hindu nők felsza­badultak s ennek mindenki örül, aki mindig is sajnálta a keleti nő­nek a luxustárgytól az igavonó jószágig ingadozó szerepét. A kép látása mégis kissé megzavarja ezt az örömet. Miért, hogy a fiatal hindu nők abban látták emberi egyenrangú­ságuk legmeggyőzőbb bizonyságát, hogy puskát ragadva, katonásan meneteljenek? Általában, miért van az, hogy a férfimunkák és foglalkozások közül a nők váloga­tás nélkül foglalják el azokat is, melyek fizikumukkal, fiziológiai­biológiai adottságaikkal egyáltalá­ban nem egyeztethetők össze. Leg­lényegesebb hivatásukról, az anya­ságukról nem,is beszélve. Van eb­ben a túlbuzgalomban valami a serdülők bájos okvetetlenkedésé­­ből, eltúlzott vállalkozókedvéből, meggondolatlan bátorságából, meg­ható lelkesedéséből és jószándéká­ból, egyszóval valami a kiskorú­ság állapotából a nagykorúságba való átmenet egyensúly­ hiányából Holott ezen a közbenső állapoton­­ a nők már régen túljutottak. Fele­­j­tések, egyenrangúak és egyenjogs­­gúak. A modern államélet gazdagon árnyalt feladataiban, ezerfelé spe­cializált munkaterületein a nő minden sajátos tehetségét felhasz­nálhatja. Szerencsére úgyis csekély azoknak a foglalkozási ágaknak a száma, amelyek számára ártalma­sak, sajnálatosan átformálják lel­kii idét és gondolkozásmódját , s amelyek fele úgysem igazi belső elhivatottságból, inkább helytele­nül értelmezett ambícióból fordul. A nőről alkotott örök emberi elképzelés elsősorban az anyát és a férfi életpárját látja benne. Minden egyéb megnyilatko­zását ehhez az örök szerep­hez való viszonylatában kell mér­legelni. Aki az élet hordozója, aki em­bert hozhat a világra , ne válasz­­szon hivatásul öldöklő fegyvert. Aki a férfi párjává rendelte­tett, aki arra van hivatva, hogy a szerelem, a földi ajándékok egyik legszebbike, rajta keresztül való­sulhasson meg, ne dobja el magá­tól kedvességét és báját. Éppen azzal teheti a legtöbbet, ami benne a legsajátosabb: — a világi anyagból a világfölöttihez, Istenhez való emelkedés bensősé­gesebb átélésével, érzelmi világá­nak nagyobb gazdagságával, ösz­tönéletének fokozottabb érzékeny­ségével, apa, védő és összetartó igyekezetével, testi-lelki tisztaságra való kényességével, a rend és apró dolgok szeretetével, ösztönös anyás­­ságával. Ezekkel adhat új tartal­mat és színt a csak munkára és hasznosságra beállított, kissé el­szürkült huszadik századunknak. Mint ahogy mindig is ő adta meg a társadalom színét, ízét, zamatét. Ezeknek a bájosarcú, hindu leá­nyoknak is szeretném megmon­dani, lehetnek komoly és öntuda­tos nők akkor is, ha népük fejlő­dését más módokon igyekeznek elősegíteni, nem puskával törékeny vállaikon. Élt egy magyar költő — Koszto­lányi —, aki így énekelt a nőről: — Ó, Éva, Éva, édesízű Éva...“ Ráférne korunk társadalmára men­től több édesség belőle. Halász Alexandra A nemzetközi katolikus Unió szociális szolgálata kongresszust tartott Brüsszelben. A tanácskozá­son 7 ország kiküldöttei vettek részt. Elhatározták, hogy szoro­sabbra fűzik kapcsolatukat az Egyesült Nemzetek Szervezetével. 1949-ben Hollandiában rendeznek nmzetközi tanulmányi napokat. „SE SARUT, SE BOTOT..." MEIT VISZ MAGÁVAL a tanít­­*■ ■* vány, amikor a Mester elkül­di, hogy tanítson minden nemzetet? Semmit, csak éppen ezt a paran­csot. Nincs két saruja, két ruhája, sem botja, sem megrakott tarisz­nyája, minden, amit magával visz: a tudás, amelyet Tanítója adott neki és a jog, h­ogy az ő nevében cselekedjék, így hát nem is köli semmi más, mint éppen ez a két útra való: a tudás és a parancs. De más mindentől szabad­ még ,a min­dennapi élet terheitől is felszaba­dultan járhatja a Föld és a törté­nelem országútjait. S ezért azután, ha a szükség úgy kívánja, selyem­be, bíborba öltözik, hogy odaen­gedjék, ahol legnagyobb szükség van a tanításra, mert ott a legna­gyobb a kísértés, a hatalmasok pa­lotáiban; koldustarisznya van az oldalán, ha a szegényeknek viszi Isten igéjét; gurunak, brahminista remetének öltözik s úgy is él, ha évezredes hagyományoktól átitatott hindu földön hirdeti az evangé­liumot; rabszolgának adja el ma­gát, ha a legnyomorultabbak kö­zött akarja terjeszteni a Megváltás tanát. Magára veheti bármikor a világ bármely köntösét, mert hi­szen ez úgysem az övé, neki sem­mije nincs, csak egy parancsa és egy tanítása. A katolikus pap, járjon fekete vagy fehér reverendában, hordjon barna vagy szürke csuhát, herme­­linpalástot, bíborköpenyt, soha nem tekintheti lényegének, hiva­tásának, igazi környezetének a vi­lágot, amelyet egy-egy ruhadarab szimbolizál. Amint Egyházának is csak ruha a világi külső, mert a Földön élvén, valamilyen keretben élnie kell; ugyanúgy az egyes egy­házi embernek, az egyes papnak sem lényeges a keret, a környezet, amelyben él. De minden környezet­ben ott kell lennie, minden keret­ben meg kell jelennie, hogy min­denütt jelen lehessen, mert más­kép nem teljesíthetné Jézus pa­rancsát, minden teremtménynek hirdesse az evangéliumot. A hatalom birtokosai A pap kezében van a legznagyobb hatalom. Ezen már a farizeusok is megbotránkoztak, amikor Ki.r­us­z kijelentette: „megbocsáttatnak a te bűneid“. Olyan hatalom ez, amelynek alá vannak és voltak vetve mindig a világ legnagyobb hatalmasságai is, királyok, császá­rok, hadvezérek, miniszterek és dollármilliomosok egyaránt. Maga Krisztus helytartója, a pápa is alá­­ van rendelve, s amit nem adhat­­ meg neki sem a maga tekintélye, sem az egész világra kiterjedő leg­főbb papi hatalma, azt megadhat­ja a legegyszerűbb, legképzetle­nebb, legszegényebb, sőt leggyar­lóbb falusi káplán is: Isten nevé­ben feloldozhatja bűnei alól. Ennek az óriási hatalomnak bir­tokában indul útjára a pap, hogy teljesítse Krisztus parancsát. So­kakat csábított ez a nagy hatalom s amikor velejár még a jólét, a te­kintély, a befolyás is, kétségtelen, hogy sokan választják ezt az élet­­utat olyanok is, akii­ talán nem méltók erre a legnagyobb hivatás­ra. Amikor azonban nem jelent földi hatalmat, hanem inkább sze­génységet és lemondást, támadást és meghurcoltatást, akkor sűrűbb­re húzódnak a rosta lyukai és csak azokat engedik át, akik valóban méltók erre a hivatásra. De még­sem csökken a számuk s ha ideig­­óráig úgy is látszik, mintha keve­sen lennének, ez is inkább csak azért van, mert a hívek száma nö­vekszik, azoké, akik valóban igény­lik maguknak a szentségek kiszol­gáltatását, az ige hirdetését. A vi­lágszerte mutatkozó paphiány ezzel áll összefüggésben, nem­ annyit a papi hivatások számának csökke­nésével. Sőt inkább növekszik a jelentkezők száma, hiszen például Magyarországon 1947-ben 277 je­lentkező volt a szemináriumokba, 1948-ban pedig 390! S ahol maga az ország nem nyújt elég jelent­kezőt, ott jelentkeznek a külföldi­ek. Franciaországban 13.000 pap hiányzik, s éppen a napokban ér­tesültünk róla, hogy 250 újmisés holland pap jelentkezett francia­­országi pasztorációra. S hogy mi­lyen ifjak jelentkeznek, arra jel­lemző a M. E. F. E. Sz. kiküldöttjé­nek jelentése az egyetemi felvételi vizsgákról: „Bárcsak más karokra ehhez némileg is foghatók jelent­keznének!“ A mai világban Ezek a papok és a többiek, most kezdik meg életpályára egészen más világot találnak itt maguk körül, mint elődeik. De őket sem köti semmi, csak a pa­rancs és a tanítás, ők is magukra vehetik azt a köntöst, amelyet kör­nyezetük nyújt nekik. Ha kell, munkászubbonyt öltenek és a gyár futószalagjai mellett végzik papi munkájukat, ott lesznek a sport­pályán, ott lesznek a hangver­senytermekben, a filmstúdiókban, más és más külső emberi formá­ban jelennek meg, csak egyben lesznek egyformák: mindegyiknek az lesz a célja, hogy levetve min­den földi hatalmi vágyat, az igaz­ságot hirdesse és minden ember­hez eljuttassa a kegyelmet. A mai világ megváltozott form­­a nem jelent lehetetlenséget Krisz­tus bojtárai előtt. Micsoda válto­zások mentek végbe már azóta, hogy az első tizenkettő felkötötte azt az egypár útisaruját! Hány­féle űrt öltött a világ! S ha vé­letlenül, hosszabb ideig változat­lan maradt, akkor a krisztusi had­sereg maga keresett magának vál­tozatos csatatereket, elment a Nagy Kán birodalmába éppenúgy, mint a tűzföldi vagy kanadai nomádok­hoz. A mai papnak óriási versennyel kell megbirkóznia, ha azt akarja, hogy méltó helyet kapjon az a ta­nítás is, amelyet ő visz el minden teremtménynek. A mai pap nem hagyatkozhatik arra, hogy egyház ruhája, püspökének, talán uralko­dójá­nak tekintélye majd kellőkép­pen előkészíti a - - ......... hoz. Számolnia kell azzal, hogy akadályok tornyosulnak eléje, szá­molnia kell azzal, hogy ellentétes tanításokat kell semlegesítenie, tá­madásokat elhárítania, nehézsége­ket leküzdenie. Falakon és áro­kon kell átkelnie, bizalmatlanságot legyőznie, olyan missziós munkát végeznie, amelyet eddig csak a tá­voli országokban térítő hithirdetők kalandos élete tett szükségessé. A mai papnak tehát sokat kell tudnia, tisztában kell lennie ellen­feleinek várható érveivel, tisztá­ban kell lennie azokkal a problé­máikkal, amelyek a pasztorálandó lelkekben felmerülnek- Csak akkor tudja teljesíteni a parancsot. Egész embernek kell lennie annak, aki ma a papi pályára vállalkozik. Mindent le kell vetnie, semmit sem szabad magával vinnie, mert egészen új köntöst, egészen új ter­heket kap, ha majd megérkezik missziós területére. Sok hit és erő kell hozzá, hogy megfelelőképpen hordozhassa majd ezeket a terhe­ket. De kétségtelen, hogy lesznek megfelelő emberek. Azok, akik ma az Egyház szegénységétől vissza nem riadva, a nehézségektől meg nem rettenve egyre fokozódó szám­ban jelentkeznek, már ebből az új világból jönnek. Nem ismeretlen előttük a köntös, melyet viselniük kell. És minél jobban múlik az idő, annál többen és annál jobban is­merik majd a magukra veendő vi­lági köntöst. S ha lesznek talán a hívek között, különösen a régibb világból itt maradt öregek között olyanok, akik megbotránkoznak az új pap új köntösén, ne felejtsék el, hogy az egyetlen, amit a pap Krisztustól hozott magával: a pa­­rancs és a tanítás, ez pedig válto­zatlan. A többi csak ruha, nem is az övé, hanem azé a világé, amely­be küldetett. S ezt nem csak sza­bad, de kell is viselnie, mert más­kép nem teljesíthetné a parancsot. m. j.

Next