Új Ember, 1950 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1950-01-01 / 1. szám

2 HÉTRŐL—HÉTRE Már nem csodálkozunk Nemrégiben egy kis forgácsot írtunk arról, hogy két vidéki lap milyen bámulatos egységben tá­madt nekünk Szóvá tettük, hogy a két lap támadást intézett az Új Ember ellen egy, a teremtés­sel foglalkozó cikke miatt. Megje­gyeztük azt, hogy a cikkek hang­jának durvasága csöppet sem lep meg minket. Ám fölöttébb ér­dekesnek tartottuk azt, hogy az egyik lap Szombathelyen, a másik Nagykanizsán jelent meg,­­ ugyan­akkor nemcsak a cikkek szövege volt ugyanaz szóról-szóra, de még a nyomdai szedés, a betűtípus, sőt a sűrűn előforduló sajtóhibák is pontosan egyeztek. A két említett vidéki lap most választ írt megjegyzésünkre és ab­ban mindegyik azt hangsúlyozta, hogy nem a lényeggel foglalkoz­tunk, hanem mellébeszéltünk. A lényeg ugyanis az lett volna, hogy nekünk az említett vidéki lapok azon vádjával kellett volna foglal­kozni,­­ hogy tudománytalanok vagyunk . Nos, meg kell mondanunk, a te­remtéssel kapcsolatosan nem kí­vántunk tudományos polémiába bocsátkozni a két vidéki lappal, egyszerűen az volt a célunk, hogy rámutassunk arra az egészen fur­csa, mondhatnánk meglepően kü­lönös nyomdatechnikai egységre, amellyel minket ledorongolni igye­keztek. Ma már nem olyan meglepő, hogy a két vidéki lap legújabb és ugyan­csak dorongoló­ hangú támadása hasonló csodálatos egységet mu­tat és megegyezést, még a sajtóhi­bákat illetően is. Mi am­kor is csak ezt kívántuk szóvátenni. Most is ezért válaszolunk,­­ noha a­­külö­­nös megegyezés tényét már nem tartjuk annyira csodálatosnak. „Bíborba öltöztetett katolicizmus" Franciából fordított ismeret­terjesztő füzet jelent meg nemré­giben, Marcel Cachin tanulmánya „Tudomány és vallás“ címen. A szerző materialista szempontból foglalkozik a tudomány és vallás viszonyával, így a kettőt nem egy­mást kiegészítőnek, hanem egy­mással ellentétesnek látja. E hasábokon mi is sokszor fog­lalkoztunk a vallás és a tudo­mány, a hit és tudás kapcsolatai­val, s így felesleges lenne e kis füzet kapcsán a vitát feleleveníte­ni. Ami miatt megemlékezünk róla, az Cachin egyik érdekes mondata, amely megérdemli, hogy figyelmet szenteljünk neki. A ke­reszténység elterjedésével kap­csolatban ugyanis többek között ezt írja: „ . . . így hódította meg a világot a pogány filozófiából és egy szír­iai néptörzs messzianisz­­tikus álmából kialakult idealiz­mus, miután Konstantin a katoli­cizmust bíborba öltöztette“. Sze­rinte tehát a kereszténység a gö­rög platonizmus és a zsidó mes­­siásvárás egybeolvadása, amely­nek azután a római világbiroda­lom adott polgárjogot és ha­talmat. Ez az állítás persze nem azért érdekes, mintha igaz lenne, hisz a kereszténységnek semmi köze a platonizmushoz és ugyancsak nem azért győzött a kereszténység, mert a zsidók várták a Messiást, hanem mert az egész emberiség számára valóban eljött, s mint emberi személyiség és egyéniség valóságosan megjelent az emberi történelem folyamatában. Cachin állítása mellett mi azért állunk meg egy pillanatra, mert hogy úgy mondjuk: jellemző ... Jellem­ző, hogy maga a materializmus is, amely pedig minden történelmi je­lenséget tisztán társadalmi-terme­lési gyökerekre vezet vissza, a kereszténység okrendszerében, „al­építményében“ mégis kénytelen nem anyagi természetű elemeket felfedezni, mint amilyenek az antik filozófia és a messiáshitet hordozó nép eszméi, szellemi vi­lága! Valóban, a kereszténységet nem lehet csak materialista eszközök­kel megnyugtatóan megmagyaráz­ni. S az érdemes szerző talán még egyéb — még szellemibb s egé­szen természetfeletti — elemeket is kénytelen volna felfedezni, ha át nem ugrotta volna a keresz­ténység keletkezésétől törvényes vallássá tételéig terjedő küzdelméé és gyötrelmei három évszázadot Mert a kereszténységet sem­­nem Konstantin, sem nem az utána következő s évszázadokon át eret­nek, császárok „öltöztették bíbor­ba'', hanem a vértanuk százezrei­nek pusztán materialista módsze­rekkel soha meg nem magyaráz­ható vérehullása. A tapasztalás ólomlábain Nil admirali­s semmin sem cso­dálkozni, ez nem a mi elvünk. Ez a fáradt és lemondó gondolkozás jelszava. Mi a gyermek szemével és frisseségével tárulunk ki a terem­tés titkaira, a magyarázhatókra és a meg nem érthetőkre egyaránt. Cso­dáljuk az anyag magyarázható mozgását, de csodálkozunk a meg nem érthető tüneményeken, az úgy­nevezett csodákon is. Egyes lapok ezért egyszerű közvetlenséggel os­tobáknak tekintenek bennünket s babonaságnak a lourdesi csodás gyógyulások elismerését. Azon nem lepődünk meg, ha a Haladás véle­kedik így, mert ez a hetilap nem tud elszakadni a XVIII. század egyoldalú racionalizmusától. Annál inkább feltűnő azonban, hogy még a Szabad Nép december 11-i szá­mának egyik cikkírója is baboná­nak tekinti a lourdesi gyógyulások elfogadását. Az egyoldalú raciona­listák szerint ugyanis éppen az a megismerés a biztos, amely nem a tapasztalásból, hanem az ész által eleve felismert, nyilvánvaló téte­lek­ből,­­ csak azokra alapított le­vezetésekből ered. Az az egyoldalú racionalista tehát, aki az anyagi folyamatokat még ma is a mecha­nikus okság elvéből vezeti le, egy­szerűen lehetetlennek tart minden olyan jelenséget, amelyet alapelvei nyomán nem tud értelmezni. És te­­hát azt mondja, hogy ami az ész elvei szerint lehetetlen, az nincs is. Minthogy pedig az előrehaladott csonttuberkulózis hirtelen meggyó­gyulása a mechanikus okság elvé­ből levezethetetlen — tehát nincs is. Ez érthető, bár tévesen egyol­dalú racionalista okoskodás, amely nem veszi tudomásul a tapasztalati tényeket. Sőt azokat kizárja tudása köréből, ha a priori elveivel össze­egyeztethetetlenek. Megvalljuk, ez a nézet illik a Haladás­hoz, de nem érthető a másik lap cikkírója ré­giéről .M mint mantrata gondol­kodó tudhatja, hogy a tapasztalati tények tudomásulvételét, a tapasz­talatnak, mint a megismerés alap­jának elfogadását éppen az általa képviselt filozófiai iskola hangoz­tatja legkövetkezetesebben. Hiszen „az a kérdés — írja Marx — hogy az emberi gondolkodás tárgyi igaz­­ság-e nem az elmélet kérdése, ha­nem gyakorlati kérdés. Az ember­nek a gyakorlatban kell bizonyí­tania gondolkodása igaz voltát, vagyis gondolkodása valóságát és hatalmát, azt, hogy gondolkodása erről a világról való. Márp­edig — mondjuk mi — senki sem vitat­hatja, hacsak nem akar szembe sé­rülni a tényekkel, hogy Lourdes­­ban egész sereg rendkívüli gyógyu­lás történt Ezek a gyógyulások ez ott dolgozó katolikus és nem kao­tikus orvosok bizonysága szerint jelenlegi biológiai és fiziológiai is­mereteinkkel, a mechanikus okság elvéből nem magyarázhatók ugyan, de — tények. Tények, tapasztalati tények — és ez a lényeges. Mi te­hát ebben a kérdésben elismerjük „a gyakorlatot, mint az igazság ismérvét“, bár a csodás gyógyulá­sok „elhivése" épp oly nehezünkre esik, mint a nem vallásos gondol­kodóknak. De mi az eleve 13,áhí­tott elvekkel szemben elfogadjuk a tapasztalatot, szinte a tapasztalat ólomlábán járunk: ebben meg­egyezik a katolikus és a marxi felfogás: nem állítjuk, hogy az említett jelenségek lehetetlenek, csak azért, mert jelenlegi tudásunk­kal nem magyarázhatók. Ezt csak azok az ismeretelméleti idealisták tehetnék, akik nem a tudás tartal­mát vezetik vissza a tapasztalatok­ra, hanem a tapasztalatot a tudat tartalmaira , ezzel burkoltan kikü­szöbölik az érzéki valóság jelentő­ségét, sőt létezését is. Joggal cso­dálkozhatunk tehát azon, hogy ilyen egyoldalú racionalisztikus gondolkodással találkozhatunk még a Szabad Nép­ben is, amelynek em­lített cikke a csodás gyógyulások közismert tényeinek elfogadását is — babonaságnak minősíti „Ellenségnél nem szolgálok!" A Pedagógus Értesítő 1919 no­vember 15-i számában „Két állo­más között“­­című cikkében írja: „...A fekete gondolkozik, vagy kétszer is neki fog, hogy szóljon, de a szürkeruhás nem segít. A kíváncsiság hát csak kibökett vele: — Lemondtál a kántorságról? — Úgy szeptember közepén, az­óta nyugalmam van... az én isko­lámban rend lesz. Ezeknek a gye­rekeknek a tanulás a dolguk, nem e kántálás a temetéseken ... Ellen­ségnél nem szolgálok!“ Ha ezt valaki valóban így ki­mondta, akkor az sohasem volt igazi kántor. Legfeljebb volt egy „mellékjövedelmet biztosító pótfoglalkozása“. Ez az ember — saját szavai szerint — valóban csak „szolgált", de nem teljesített hiva­tást.. Elismerjük, hogy kántorképzé­sünk sok hiányossága között a leg­nagyobb az volt, hogy nem hiva­tásra, inkább foglalkozásra készí­tett fel. Kántoraink azonban az „oltár közelébe“ kerülve­­ több­nyire megkapták hivatásukat és a legtöbbjük el is mélyült benne. Ép­pen azért nagyon kevesen lehetnek, akik a Pedagógus Értesítő ismer­tette nyilatkozattal egyetértenének. Ha ezt a párbeszédet érdekesnek találta az idézett lap, úgy véljük, az sem lenne érdektelen, ha meg­szólaltatná azokat is, akik megma­radtak a kántorságban és mégis nyugalmuk van, legalább is lelki és egyáltalán nem érzik, hogy el­lenségnél szolgálnak. (Folytatás az első oldalról.) békének ez a kereszteshadjárata sikerrel jár és a békességnek a Királya a Szentévben megadja a sokat szenvedett és sóvárgó világ­nak a békét, az Istennek a bé­kéjét. — A Szentév — folytatta a pápa — a nagy kiengesztelődés éve is. Figyeljetek a mi sza­vunkra, kedvelt fiaink és készül­jetek fel arra lelkileg, hogy a ki­­engesztelődésnek ez az éve el­vegye a ti összes bűneiteket és tisztán, vétkeitektől megtisztulva álljatok az Isten elé. A Szentév­ben vissza kell térni a szeretethez is. Az igazságosság és szeretet nem mond ellent egymásnak, valamint a béke és a jogos érdek sem álla­nak egymással ellentétben, hanem kiegyenlítik egymást. A szeretet­nek és a törvény betűinek, a bé­kének és a jogos kívánságnak egybehangolása éppen azt hozza meg számunkra, amit eddig csak sóvárogtunk: az igazi békének és szeretetnek az uralmát. Könyörög­jünk hát a békéért a kegyelmek Urához, hogy ezt az évet, ilyen értelemben is tegye számunkra szent évvé, mert a szívek keresz­teshadjáratának diadalmaskodnia kell. Ezek a gondolatok, amelyek a mi atyai szívünket, most eltöl­­tik, amikor a Szentév küszöbén hozzátok fordulunk és hívunk tite­ket a kereszténység székhelyére, Rómába, Rómába, amelynek kö­veit az első keresztény mártírok vére szentelte meg, ahol az apos­tolfejedelmek nyugszanak, s ahon­nan a hit, szabadság és a béke árad szét a világra. 1950 JANUÁR 1. Mindenki­ érdekel kukoricát, csöves és mor­zsolt állapotban csak szállítási igazolvánnyal szabad szállítani az ország egész területén a belkeres­kedelmi miniszter december 17-i rendelete szerint. Termelőknek a községi elöljáróság, egyéb esetek­ben a belkereskedelmi miniszté­rium ad szállítási igazolványt. Az állami szolgálatba először kinevezett nős vagy csa­ládos alkalmazottak költözködési költségeinek megtérítéséről intéz­kedik a kormány december 17-i n­delete Szentévnyitó főpapi mise a budavári főtemplomban A MAGYAR KATOLIKUSOK Szentéve karácsony első nap­ján a budavári Nagyboldogasz­­szonyról nevezett főtemplomban ünnepi püspöki szentmisével és szentbeszéddel kezdődött. Este 6 órára óriási hívősereg gyűlt egybe a Szentévet megnyitó misére. A templom szentélyében az egyik ol­dalon foglalt helyet a papság, a másik oldalon a magyar szentévi bi­zottság és az Actio Catholica or­szágos elnökségének tagját A szentmisét Pétery József váci püs­pök pontifikálta majd evangé­liumkor Kovács Vince váci se­gédpüspök mondott szentbeszédet Beszédében ismertette a Szentév keletkezésének történetét, majd utalt arra, hogy a Szentatya a szentestén a Szentkapu megnyitá­sával nyitotta meg az ünnepségek sorozatát Milliók mennek át ezen a kapun a Szentév folyamán — mondotta —, hogy hódolatukat vi­gyék Krisztusnak, a lelkek hal­hatatlan királyának és hűségüket tanúsítsák a kereszténység közös atyja iránt. A Szentév nem csu­pán káprázatos vallási szertartások alkalma, hanem ugyanakkor, sőt elsősorban is a katolikus világ közös imája, bűnbánati, engeszte­lési cselekménye. Nem szabad, hogy azok a megszámlálhatatlan milliók, akik a Szentév folyamán nem jutnak el Rómába, ezért ki­kapcsolódjanak a Szentév áhíta­tából vagy elessenek annak ke­gyelem kincseitől Ellenkezőleg, imáik, böjtjeik, jótékonykodásuk, főleg szentáldozásaik révén ők is részt vehetnek a katolikus világ nagy ünnepében és részesülhetnek annak lelki javaiban. A Szentév és annak lelki élménye minden ben­­sősége mellett, nem marad az Egyház és a hívők magánügye. A Szent­év egész lefolyásában van valami megbékítő, összeolvasztó erő. Nem a gyűlölet, hanem a megbocsátás, kiengesztelődés légköre uralkodik ebben az évben Róma felett és mindazoknak lelkében, akik hívő szívvel Róma felé tekintenek. Erős a mi reménységünk — mon­dotta a továbbiakban szentbeszé­dében Kovács Vince segédpüspök —, hogy ez a Szentév is közelebb hozza lelkünkhöz és az egész em­beriség lelkéhez Isten országát, a béke, a szeretet, a jóság Isten­ or­szágát, amikor a betlehemi Kisded bölcsőjénél minden jóakaratú em­ber találkozik s az emberiség egy akarattal foghat hozzá a karácso­nyi program megvalósításához: ke­resni Isten dicsőségét és az embe­riség boldogulását. Íme a Szent­kapu nyitva áll, s vele nyitva az út az Istenhez minden istenkereső lélek számára, és rajta keresztül az Egyház Krisztusához hívja mindazokat, akik fáradtak. A szentbeszéd után Pétery Jó­zsef váci püspök folytatta a szent­mise pontifikálását, majd áldásban részesítette a híveket. A szentmise végén a hívők elénekelték a ma­gyarok szentévi himnuszát, majd utána a pápai himnuszt. December 24-én, szombaton déli 12 órakor az ország valamennyi templomában szentségimádás volt a Szentév megnyitása alkalmából, majd a templomok harangja fél órán át hirdette a katolikusok nagy ünnepét. Ugyanaznap az éj­féli miséken országszerte hatalmas hívősereg vett részt. A lelkipász­torok szentbeszédeikben ismertet­ték a Szentév jelentőségét A ka­rácsonyi éjféli misén, Nagykará­csony napján és karácsony más­napján a kora reggeli óráktól kezdve bemutatott szentmiséken országszerte szinte megszakítás nélkül járultak a hívők óriási tö­megben a szentáldozáshoz. »­­ Hol aludjék Évike? PONTOSAN három éves. Kerek kék szemekkel néz a világba, kerek két kis pofácskája úgy csüng, mint az alma, kerekre csü­csörített csöpp szájából szüntelen csorog a szó. Ide-oda gurul a szo­bában, mindent megkérdez, mert minden érdekli. Most látogatóban van otthon anyjánál. Hétközben nagyanyó őrzi a város másik végében, a földszintes házacskában. Ott van a kis ágya is, ruháit is ott tartják nagyanyó szekrényében. Most épp a szekrényt nyitja ki. — Ez is szekrény? — kérdezi. — Igen, kislányom. A kislány gondolkozva áll a nyitott szekrény előtt. Azután be­dugja a fejét az egyik fiókba: — Hapci — mondja. Nevet. Híze­legve nevet és megsimogatja anyja háziköntösét, amely ott függ. Éneklő hangon, mint egy ezüst síp, hozzáteszi: — Sz­ép. Anyja nézi. Aztán halkan meg­szólal. — A nagymamánál is szép! A gyerek nem válaszol. Elfor­dul és gondolkozva jár körül a szobában. Mint aki súlyos problé­mákon tűnődik, hátrateszi a ke­zét is. Anyja követi szemmel és ő is gondolkozik. Egész héten nem látja Évikét. Tanyai tanítónő, rengeteg a munkája. Reggel ko­rán kel, késő este fekszik. Az ura közigazgatásban dolgozik és egész héten a falvakat járja. Nem lehet másképp: Évikét nagyanyára kell bízni. A gyerek gyalogol a maga csöpp életének útján, mint egy igazi vándor. Csak a kis batyu hiány­zik a hátáról. Vagy talán látha­tatlanul az is ott van. Megáll a puha, párnázott karos­szék előtt. Az anyjára néz és fél­rehajtott fejjel kérdi:. — Ktt se lehet? — Nem, kicsikém, ez nem al­vásra való! A gyerek áll és töri a fejét, hir­telen felderül az arca: — összetoljuk a kettőt Évi­kének. Itt szeret játszani nagytakarí­táskor, amikor hol vonatot jelent a két összetolt karosszék, hol pe­dig kiságyat. — Nem jó az éjszakára Éviké­nek — mondja az anyja — szét­csúsznak, és leesik. A gömbölyű száj bezárul és a csöpp vándor továbbindul. Megáll a kerevet előtt és ráteszi a te­nyerét. Csak annyit kérdez: — Itt?! — Nem lehet ott sem, kicsikém. Ott anyu alszik. Anyu fáradt és korán kel A kis kéz csüggedten hull le a bútorról. A gyerek körülnéz. A kályha mellett ott áll a fásláda. Szép sárga a színe, köröskörül pi­rossal szegélyezve. A gyerek meg­áll előtte és határozott hangon kijelenti: — Évike itt alszik. — Nem lehet ott se — mondja az anyja és nyel egyet — Rövid Évikének. A gyerek a fejét rázza. Felmá­szik a ládára, hanyatt fekszik, ki­nyújtja a lábait. Bokájától kezdve ugyan lelóg a ládáról, de ő ren­dületlenül hajtogatja: — Látod,­­nem rövid! — De kemény — kiált anyja. A gyerek a fejét rázza. — Nem baj. Évikének itt jó lesz. Mit mondhat erre anya? Hall­gat. Hallgat amíg nem kattan a kilincs és be nem jön nagyanya. Az húzza rá a gyerekre a mac­kót, a kis kabátot és az vitatkozik vele: — Hazajön Évike. Itt alszik. Csak most sétálunk egyet. Elsétá­lunk nagyanyáig. Elhallgat a gyerek is. Mikor az anyja megcsókolja, egy nagy só­hajtás csuklik át csöpp torkán. És a szemeiben ott tükröződik a pirosszegélyű sárga fásláda. (­FJ )

Next