Új Ember, 1952 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1952-01-07 / 1. szám

SZERKESZTŐI ÜZENETEK Haragtartó: Nem tudunk önnek igazat adni. Már túlzott érzékeny­sége is hiba, alapja valószínűleg túlzott önszeretete vagy mások iránti bizalmatlansága. Csak az, aki mindenkinél többre tartja önmagát,­­valamint az, aki mindig rossz szán­dékot tételez fel másokról, érzé­kenykedik és lát sértő­­ szándékot ott is, ahol ennek nyoma sincs. Er­ről igyekezzék leszokni. Egyrészt életét teszi tönkre vele, másrészt megrontja viszonyát a többi em­berrel. Az érzékeny lélek nemes érzésekre képes, fokozottan él át minden nagy dolgot: jóságot, szép­séget, örömet, fájdalmat, ezért tiszteletet és kíméletet érdemel. Az érzékenykedő ember viszont kelle­metlen és terhes. De tegyük fel, hogy valóban megbántották és jogo­san neheztel. Akkor sem helyeseljük haragtartását. Hisz, amint ön is beismeri, barátja bocsánatot kért és kijelentette, hogy mélyen saj­nálja a történteket, ön erre ahe­lyett, hogy meleg kézszorítással megbékélt volna, megleckéztette a bocsánatkérőt, majd közölte vele, hogy sajnos nem tud felejteni, még saját édestestvérével sincs be­szélő viszonyban, mert az másfél évvel ezelőtt egy vitájuk alkalmá­val élesebb hangot használt megengedettnél. Hol van itt a le­­­velében többször hangoztatott ke­resztényi szeretet? És mi történnék, ha Isten az ön tévedéseinek és hi­báinak elbírálásánál ugyanilyen haragtartást és kérlelhetetlensé­­get tanúsítana? Ajánljuk gondol­kozzék ezen. L. K. Azt írja, az utóbbi idő­ben minden különösebb ok nélkül ráunt megszokott vallási gyakor­lataira s terhére van az imádság. Úgy próbál segíteni a dolgon, hogy enyhít e gyakorlatain, el­hagyja a szokásos imádságokat s megelégszik egy-egy fohásszal: »ezzel a diétával próbálom ki­­kúrálni ezt az érthetetlen lelki gyomorrontást« — írja. S azt kér­dezi, helyesen cselekszik-e. Nos, a kérdés meggyőződésünk szerint nem ránk tartozik, hanem a lelki­atyára, aki a legjobban ismeri a gondjára bízott lélek igényeit is, betegségeit és kísértéseit is. Hogy mégis felelünk rá, azért tesszük, mert levele olyan elvi kérdést is érint, amely általánosságban érde­kelheti a hívőt. Az ön esete ko­rántsem egyedülálló; azokkal, akik rendszeresebb lelki életet élnek — akárminő kezdetleges fokon is ■— gyakran előfordul, hogy valóságos csömört éreznek. Idegenkedést az imádságtól, nagyfokú szórakozott­ságot s más hasonló kísértéseket. A szentek is jól ismerik a lelki szárazságnak ezeket a kínos tüne­teit. Orvoslásul azonban egyálta­lán nem az ön »lelki diétáját« ajánlják; ez az orvosság az asz­­kétikus írók szerint egyenesen ve­szedelmes. Mi a kísértő célja? Az, hogy ne imádkozzunk. S mi az ön orvossága? Az, hogy fölhagy szo­kott imádságaival. Az eredmény tehát: megteszi, amit a kísértő akar: gyógyítás címén beleegyezik a kísértésbe. A legkiválóbb aszké­­tikus írók ezzel szemben — Sza­­lézi Szent Ferenc szavaival — a következő javasolják: »Ily nyomott lelkiállapotban se veszítsük el bá­torságunkat, hanem haladjunk to­vább utunkon; jámbor gyakorla­tainkat ne hanyagoljuk el, inkább toldjuk meg valamely jócselekedet­tel s ajánljuk föl szívünket Isten­nek: bármily száraz is, épp oly kedves lesz előtte, mintha vigasz­talásokkal volna tele, csak őszinte és őt­,erős elhatározással szeressük H. M. Tökéletesen egyetértünk önnel; valóban nagy felelősség van rajtunk azért, hogy hogyan tanús­kodunk Istenről, hogyan képvisel­jük őt a világban. Igaza van ebben is: sok ember ábrándul ki Istenből azok miatt, akik folyton Istenre hi­vatkoznak s őt emlegetik. Du Bos, korunk egyik nagy kritikusa és ke­reszténye utalt egyszer rá, hogy amikor Nietzsche az »Isten halá­lát« hirdeti és életképtelenségét ta­nítja, elsősorban azt az Istent látja maga előtt, akit kora átlagos ke­resztényeinek életében és magatar­tásában látott eltorzítva. Nem af­féle csodálatos nagybácsi volt-e Isten sokak számára, akinek »min­denütt ki kell tartania, ahol mi cső­döt mondunk s mindenütt magya­rázatként szerepelnie, ahol más ma­gyarázat nincs kéznél?« Nem volt-e egyeseknek, sőt sokaknak valósá­gos menlevél és fölhatalmazás az Isten létében való (korcs és torz) hit a szellemi tunyaságra, a szociá­lis nemtörődömségre, a lelki egy­kedvűségre? Bizony minden keresz­ténynek meg kellene fontolnia, hogy saját személyében felelős magáért a kereszténységért, sőt egyenesen Istenért, s ha Isten hitelét rontja, Istent diszkreditálja a világban, embertársai előtt, nem kisebb vé­tekben vétkes, mint ama botránkoz­­tatáséban, melyről olyan keményen szól az üdvözítő az Evangélium­ban. Elkésett bulla a műremek mögött Nem mindennapi történetet ele­venít fel Giuseppe Pecora az Osservatore Romanóban. Amikor IX. Bonifác pápa 1390-ben jubilá­­ris búcsút hirdetett Rómában, tszakon háború tört ki és több más város lakosai mellett a milá­nóiak sem tudtak elmenni az Örök Városba. Antonio da Saluzzo érseknek azonban mentő gondolata támadt. Javaslatára a városi ta­nács elhatározta, hogy követet küld a pápához és megkéri: enge­délyezzen Milánónak a rómaihoz hasonló búcsút. Az első követ azonban, egy papi ember, akit útnak indítottak, dol­­gavégezetlenül rövidesen vissza­tért, mert a helyszíni tapasztalat­­ nyomán nem mert nekivágni a háborús területnek. így esett választás Paulo Dugnano polgár­a társra, aki örömmel jelentkezett a megbízatásra, vele azonban ala­posan megjárta a város. A »de­rék« kereskedő ugyanis hónapo­kig nem hallatott magáról. Ké­sőbb derült ki, hogy Dugnano megérkezett ugyan Rómába, de ott csak a saját üzleti ügyeivel fog­lalkozott s egy lépést sem tett milánói búcsú érdekében. Végül is a már decemberre fordult a jubi­leumi esztendő és a város nem várhatott tovább. Harmadszor is követet menesztett Rómába, egy bizonyos Giovanni Bossi-t, aki azután meg is oldotta feladatát. Igaz, hogy a milánóiak a Kis Jé­zus karácsonyi ajándékaként re­mélték a pápai bullát s ebben a reményükben csalódniok kellett, de így is örvendeztek, amikor bulla 1391. február 1-én megérke­­­zett a városhoz. A bulla bevezetésében IX. Bo­nifác megdicsérte Milano város »állhatatos jámborságát« s meg­adta a teljes római búcsút mind­azoknak a híveknek, akik egymást követő 10 napon belül felkeresik a név szerint megjelölt öt templo­mot, teljesítik a szokásos feltétele­ket és­­ a már építés alatt álló dóm költségeire felajánlják annak az összegnek egyharmadát, ame­lyet egyébként római zarándoklá­­sukra szántak volna. Hogy milyen kitüntetésnek vette a város a Ju­bileumi búcsúnak ilyen formában történt engedélyezését, mutatja, hogy a bulláról mindjárt 47 per­­gamentmásolatot készítettek s ezek kifüggesztésével tették közhírré annak tartalmát. Elrendelte a vá­ros azt is, hogy a fogházakban és az adósok börtönében ülő szemé­lyeket is, amennyiben kívánják, hozzá kell juttatni a búcsúhoz. A milánói búcsúnak 1391.­feb­ruár 4-től szeptember 8-ig kellett volna tartania, de akkora volt­­ a részvétel és az adakozás, hogy­­ a város újabb kérésére a pápa 1392. húsvétjáig meghosszabbította. Voltaképpen ez az összesereglés tette lehetővé a világhírű milánói dóm felépítését. A dómnak előző­leg még csak a csupasz oldalfalai álltak. Most aztán hozzáfog­hattak a falak lezárásához és a hatalmas csúcsívek faragásához. Ancel lyoni segédpüspök egy francia lapban élesen elítélte a tá­madó háborút. A főpap arra hívja fel a hívőket, hogy tagadjanak meg minden részvételt egy esetleges preventív háborúban. Tudja meg minden kormány — írja —, hogy nem fogják követni, ha preventív háborút indít. MOSÓNŐ és a szelíd, öreg mosónő, hogy szorítja az olvasót­­. Barna kezét a lúg kiette, ámde csillogó, szép a lelke, csupa ámbra és csupa álom, szinte arany azúrban látom. A sok mosástól hétrét görbe, részeg ura verte, ütötte. A Szent Szűz lábainál térdel s törüli szemét kötényével. panaszkodik a nő a nőnek, jobban senki sem érti­­ őt meg. Elmondja, hogy már nem mos szépen, piszkos esik marad a fehérben, hetven éves, reszkető, fáradt, munkát bizony most már ritkán kap, haragszik is a menye érte. S gyakran jaj a csuklója, térde... S könnyein át mosolyog, mintha karjában a kis Jézus ringna. OLBEY IREN anmuumnminmmmmmnimmmmmmiiiiitiu Jézus neve A Megváltó szent nevének ün­nepét már az első századokban m­egülték a keresztények, kezdet­ben Urunk körülmetéltetése nap­ján,­­később vízkereszti oktáváj­a után, január 14-én. A vízkereszt utáni második vasárnapon 1721 óta ünnepli Jézus­­ nevét az Egyház. Egyes szentek különleges tiszte­lettel vették körül Jézus nevét. Az ismert fohász: »Ó, Jézus, én sze­relmem«, Antiochiai Szent Ignác püspöktől származik, aki az apos­toli kor végén élt. Assziszi Szent Fereinc annyira tisztelte Jézus ne­vét, hogy társaival felszedette a főidőn heverő papírdarabkákat is, nehogy, ha valamelyiken rajta van Jézus neve, azt megtapossák. A Jézus monogrammnak, IHS-nek, amelyet a legtöbb templomunkon ott látunk, Szienai Szent Bernar­­din volt az elkészítője és elterjesz­tője. Boldog Szuzo Henrik a mel­lébe metszette késsel Jézus nevét Xavéri Szent Ferenc naponta szá­mtelan--* e*szr:-átelte .Jézus nevét és minden ilyen alkalommal megnevezhetetlen édességet érzett Szent Garet Antal 1870 december 24-én halt meg Szent Claret Antal Mária, a dele­­lőjén álló kapitalizmus szelíd és alázatos, mégis hajthatatlan el­lenfele. Fiatal korában művésznek indult. A szövésben oly tökéletes­ségre tett szert, hogy néhány spa­nyol gyáros meg akarta nyerni, legyen szövőnagyüzemük vezetője. Mint maga mondotta, a templom­ban is többet gondolt a gépekre, mint a szentekre. A Gondviselés azonban más szerepet szánt neki, minthogy vezérigazgató legyen. Egy­­ nap, midőn a barcelonai ten­gerparton fürdőtt, elragadta a he­­­vesen hullámzó tenger. Úgy lát­szott, hogy belevesz a tajtékzó vízbe. Kétségbesésében a Szeplő­telen Szűzhöz kiáltott. Utolsó pil­lanatban vetette ki egy hullám a partra. Az eset megfordította élete út­ját. Pap lett, mégpedig annyira szentéletű pa­p, hogy számos rend­kívüli képességgel és jelenséggel tüntette ki az Úr, a többi között a lélekbe való látás adományával. Mikor egy gúnyolódó rászólt, hogy gyóntassa meg a szamarát, szelíden rászólt: »Neked van szük­séged gyónásra. Hét év óta nem gyóntál.« Életszentsége emelte őt a Ka­nári-szigetek püspöki, majd Cuba érseki székébe. Ez utóbbi helyen rengeteget dolgozott a rabszolgá­kért. Ahol csak tudott, küzdött a szörnyű intézmény el­en. Az Arai plébános és Don Bosco mellett a múlt század egyik leg­érdekesebb szentje. Ábrázolása is olyan megragadó, amilyet csak a középkor szentjeinél látunk: ket­tős fénykör díszíti. Egyik a feje körül, a másik a mellén. Mikor ugyanis 1861-ben megjelent neki az Úr, megadta számára a ke­gyelmet, hogy az Oltáriszentség egyik áldozástól a másikig érin­tetlenül maradt keblében. XII. Pius pápa 1950-ben avatta szentté. « A lélek szolgálata Damjáni Szent Péterről, a XI. századnak erről a nagy szentjéről és reformátoráról jegyezte föl ta­nítványa és életirója. János, hogy am­ikor még a világban élt, de már mind többet foglalkozott a gondo­lattal, hogy magányba vonul, egy napon két férfival találkozott, akik egy Szent Romuáld szellemében élő remetetelepről, a Keresztről neve­zett Fons Avellanusból jöttek a városba. Nyomban tudakozódni kezdett náluk afelől, vájjon befo­­gadnák-e oda őt; majd amikor két remete eltávozott, így kiáltott­a föl: »Kik ezek, akik noha oly sze­gényeknek és szűkölködőknek lát­szanak, ennyire lenézik ennek világnak a hívságait? Nemde jog­a­val mondom őket valóban függet­len selkffeknek és boldogoknak!« Nem sokkal ezután Péter maga is búcsút mondott »a világi lármá­nak«. Szigorú, kemény, önmegta­­gadó életet folytatott, azért, hogy — mint János írja, nyilván meste­rének tulajdon szavai után — »a testet minden erejével a lélek szol­gálatára szorítsa« S ezzel a pár szóval tökéletesen jellemezte a ke­resztény aszkézist, annak lényegét, célját, értelmét: »A testet a lélek szolgálatára szorítani«. Ezt természetesen, mint annyi egyebet is, nem mindig és nem mindnyájan értik meg még a ke­resztények sem. Aszkézison valami különlegeset értenek, olyasmit, ami­nek sajátos, nem mindenki szá­mára hozzáférhető, sőt szinte ti­tokként kezelt módszere, techni­kája van; olyasmit, ami vagy tel­jességgel értel­metlen a szemük­ben, vagy valami már-már em­berfölöttinek, már-már mágikus hatalomnak az elérését célozza. Pedig az aszkézisban, ha keresz­tény módra fogjuk föl, szó sincs ilyesmiről. Hogy vannak valóban rendkívüli aszkéták, különleges típusai egy-egy kornak vagy szel­lemi áramlatnak, különösen az újkor előtti századokban, az leg­följebb az önsanyargatás egyes egyéni teljesítményeiről, hősiessé­géről, sőt kivételesen különcködé­séről tanúskodik, de sosem volt és sosem lehet sem követendő példa, sem szabály általában keresztény hivő számára. Hogy a vannak a kereszténységen kívül, például az arab vagy a hindu vallásosságban, olyan törekvései az­ aszkézisnak, amelyek valóban bizonyos mágikus erő, ember­­fölöttiség felé irányulnak, az kétségtelen, de ezek a keresztény­ségen kívül vannak s éppen arra jók számunkra, hogy megmutas­sák, mennyire különbözik tőlük a keresztény aszkézis. Ez ugyanis sosem öncélú, sosem irányul ok­kult vagy mágikus hatalom elnye­résére, hanem mindig szolgája az ember Isten felé emelkedésének, tökéletesedésének és­­ csak annyi­ban keresztény, amennyiben ilyen. Annak útja-módja, hogy »a tes­tet a lélek szolgálatába állítsuk«. Ma, a mi korunkban nyilván nem olyasformán, ahogyan a más világban élő középkori ember, vagy éppen az első keresztény idők afrikai remetéje tette. Mert az aszkézis ilyen vagy olyan for­mája nem »dogma«, hogy úgy mondjuk, ami időtlenül érvényes, hanem eszköz, s mint ilyen, kori idő,, hely szerint változhatik. Vál­tozik a különféle állapotok szerint is. Cassianus »Collationes« című művét például mely a középkor kedves aszkétikus olvasmánya volt, egy világ választja el Sza­­lézi Szent Ferenc »Filoteá«­­jától, mely a világban élő s ab­ban dolgozó »modern« (XVII. századi) ember számára készült. Nyilvánvaló, hogy a mai ember tanítója nem Cassianus tesz, ha­nem a »Filotea« Ennek szellemé­ben igyekszik majd a lélek szol­gálatába állítani a testét. Semmiképpen sem olyan rend­kívüli gyakorlatokkal, amelyekre módja sem lehetne anélkül, hogy állapotbeli kötelességeit el ne ha­nyagolná. Hanem éppen ezeknek az állapotbeli kötelességeknek »a lelkiismeretes, Isten nevében való derék teljesítésével. Ez a modern aszkézisnak az a mind népszerűbb és termékenyebb »kicsiny« ú*^ji, melynek úttörője Szalézi Szent Ferenc volt és amelynek talán legvonzóbb mai mestere és képvi­selője Lisieuxi Szent Teréz. Az­­ immár klasszikus tanításuk ala­pján megtépázta ama »savanyú« eresztény típusnak a nimbuszát, amelyik ecetes képpel járt a vi­lágban s dolgozott a munkahe­­­lyén, megsavanyítva (talán éppen szeretet nevében?) környezete életét is. Ki hiszi ma már, hogy a »szent ember« megnyúlt képű, kedélytelen s fanyar, mint az éretlen gyümölcs? Nem, ma mér az életszentség képzetéhez­­ egyre jobban hozzátársul­ a derű, ki­egyensúlyozottság, az Isten szeme előtt élők munkás optimizmusa. Azoké, akik mosolyogva tudnak lemondani és szövésén vállalnak áldozatot, csöppet sem azzal képpel, hogy »íme én most áldo­a­zatot vállalok« Azoké, akik nem hordanak ugyan, mint a középkor aszkétái, kemény sarut, szakado­zott köntöst s alatta szöges övét, de akikre ma is csak úgy tekint­het az ember, ahogyan egykor Damjáni Péter a két fons ave­ la­­nusi­a: »Nemde joggal mondjuk őket valóban független lelkűteknek és boldogoknak?« — ' ---T Még hetekkel kará­csony után is azt a pejglit majszolgatták, amit a menyük hozott ünnepekre, öreg em­bereknél sokáig eltart az efféle Most éppen elemózsia, vacsora után üldögélnek jó melegre fűtött kis szo­­bácskájukban. Az asz­talon még ott van­nak a nemrég elköl­tött vacsora marad­ványai. Kávéscsésze, tojásospohár, gyü­mölcsöstül pár kis für­­töcske aszalt szőlővel. És a tésztástál Kará­csonyról megmaradt mákos és diós kalács­­szeletkékkel.­­ Hallgatnak, öreg­apó már rágyújtott a pipára és tempósan pöfékel. Öreganyó pe­dig elrévedezve sö­pörgeti reszketeg ke­zekkel a pejglimorzsá­­kat az abroszról. Egy nagyobb darabka má­kos törmeléket önfeled­ten, szórakozottan szájához emel és maj­­a szolgalni kezdi. Rátéved éppen nagyapó vizenyős te­kintete, s gyöngédséggel apáskodó meg­szólal: — Nono, anyjuk, meg fog ártani... és még hozzá mákos! — No és aztán?. — A PEJGLI mered rá kérdően nagyanyó. —■ Hát te a mákosat nem szereted, — Már miért ne szeretném­­­­­­ rontja el magát koty öreg asszony, megte az ledkezven hirtelen a hallgatólagos családi pejgllegyezménytől. — Mert te mindig a diósat szer etted ... Most már nem volt visszakozás, be kel­lett hát vallania nagy­­anyónak: — Dehogy is sze­retem én a diósat. Elhallgattak. Öreg­apó gyömöszölgette szortyogós pipáját és gyújtogatta a dohányparazsat. hunyó Ne­gyedóra is beletelteit, míg újból megszólalt: — De hát akkor miért adtad mindig nekem a mákost? — Én adtam? — te választottad és hagy­tad nekem a dióst. Nagyapó hossza­san elgondolkozott, majd élénken, kissé zsörtölődő hangon fel­kiáltott: — De te kezdted az az egészet! Határozot­tan emlékszem, fiatal házas korunkban (nagyanyó önkéntele­nül közbesóhajtott), első karácsonyunkkor a szüleidnél tartott ün­nepi vacsorán te két szelet mákos pejglit tettél ki a tányéromra. —­ Hát persze, hogy azt adtam neked, mert én is azt szerettem, mert az a jó. — Szerinted a má­­­kos jó? —­ Hát te nem azt szereted? — Én csak a diósat szeretem. — De hát akkor miért etted mindig a mákosat? — csattant fel nagyanyó. — Gondoltam, hogy neked hagyom a javát. — No’hát ez aztán furcsa história! — so­pánkodott nagyanyó. Nagyapó viszont ka­cagni kezdett ezen a »furcsa histórián«, hogy ők csupa figye­lemből és gyöngéd­ségből egy hosszú életen át azt etették egymással, amit nem szeretnek, s csak most jönnek rá a tévedésre. Végül nagyanyót is magával ragadta az ura harsány jókedve. És együtt kacarásztak köjlécselve. igazán jóizűt krákogva­ nevet­tek. Végül még könny is kicsordult a a szemükből. K. Gy. i

Next