Új Ember, 1955 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1955-01-02 / 1. szám

Kis templom az ecsedi láp partján •T­ÉTRŐL HÉTRE beszámolunk lapunk hasábjain a háború­ban megrongálódott templomok újjáépítéséről. Egyszer-egyszer arról is tudósítjuk olvasóinkat, hogy valahol egy kápolnát vagy templomot építettek. Sokszor megtörténik, hogy pársoros kísé­rőlevélhez csatoltan ezekről az eseményekről a plébános szerény­ségéből csak egy rövidke hír jut el hozzánk és rajtunk keresztül az olvasóhoz is. Elolvassuk a hírt, közreadjuk, azután mi is és az ol­vasók is napirendre térnek fe­lette. Hiszen templomik mindig épültek, ma is épülnek. Mit je­lent egy új templom az Egyház kétezeréves életében, egy kis ká­polna az Anyaszentegyház hatal­mas monumentumában? Ritkán gondolunk arra, hogy az ilyen rövidke híradásban egy egy­házközség életének mennyi küz­delme, hány ember lankadatlan és magasztos törekvése, mennyi áldozat van megírva. Nem is egyszer: a magyar katolikus egy­háztörténetnek jelzőkével bújnak meg a szűköcske szavakban, az apró, fekete betűk mögött, ami­lyen néhány nappal ezelőtt is megjelent karácsonyi számunk­ban. A Szatmár megyei Nagyszeke­resen Szeplőtelen Fogantatás ün­nepén egy kis templomot áldott meg az egri érseki helynek. Történelem van ebben a jelen­téktelennek látszó eseményben. Terítsük ki magunk elé a tér­képet. Nagyszekeres nevét ott ta­láljuk a Szamosközben, melynek sok vihart látott földjét a Tisza, a Túr és a Szamos öntözi. A macskamézgás öreg szilváiért, az aranyságára érő szilvórium, a finom erezeld szivardohány és a sárga- meg zöldkormos világhírű almafák hazájában. A »fecsegő nyírfáik, búsképű öreg fűzek«, diófaerdők és akácosok tágas ligetében. Az ecsedi láp partján, ahol másfél évszázadal ezelőtt még hatvanezer holdon ősikori szörnyetegként hempergett a vad­víz, imbolygó, süppedékes szige­teket ringatva a hátán.. Hadak és eszmék országútja szelte keresztül ezt a tájat. Vám (­orosz ) és Nemesborzova templomain még most is ott van a török félhold. Magának Nagy­­szekeresnek a XV. századi temp­lomában pedig írásos emlék be­szél a második tatárjárásról. Oli­garcha családok viszályaiban és a kuruc—labanc háborúskodásban falvak pusztulnak el nyomtala­nul. Erre vonul a huszitizmus és re­formáció Erdély felé. Itt tartják — Erdődön — az első református zsinatot s az új hitre való tömeges áttérések miatt egymásután némulnak el a katolikus templomom harang­jai, a középkori freskók­­ pedig mész- és vakolatréteg alá kerül­nek. Ez történik Nagyszekeresen is, pedig ezt a községet az 1332-ből keltezett pápai tizedjegyzék a legrégibb egyházas helyek közé sorolja; még papjának nevét is­­megemlíti. Az utolsó négy évszá­zad csak a temetőben szaporítja a katolikus híveket, az élők so­rában egyre ritkul számuk, aho­gyan mindig kevesebb lesz a kör­nyékbeli plébániák száma is. A közvetlen környéken ma a jánkmajtolsi plébániához 11, a köleseihez ugyanannyi, a fehér­­gyarmatihoz 13, a zajtaihoz 10 leányegyházközség tartozik. A felsoroltak között nem egy van, ahol a tíz-tizenkét községben a katolikus híveik száma együtt­véve sem haladja meg az ezret. Szamossályiban 1904-ben még háromszáz katolikus hívőt tartot­tak számon, ma nyolcvanan van­nak. Ezen a területen — az ország katolikus vidékei között talán a legnehezebb pasztorálos helyen — 20—22 kilométerre kerékpáro­zik a pap, hogy havonta legalább egyszer szentmisét mondhasson a szórványban élő hívek számára. Ezt az utat is sokszor teszi meg csupán 12—18 híve lelki üdvéért. Azért tartjuk kiemelkedő ese­ménynek a nagyszekeresi kis­­templom megépítését mert a ka­tolikus élet vérkeringéséből a századok során így kiesett vidé­ken — ahol nemcsak karácsony táján, de minden vasárnap ala­csony, földpadlójú para­sztházaik­­ba kopogott be a szállást kereső Szent Család — legalább ezen az egy helyen immár végleges szál­lásra lelt. ITT VAN EZ a SZÁLLÁS a­­ nagyszekeresi katolikus te­mető bejáratánál s ezen az esős délelőttön, amikor ellátogattunk a még pelves falú, frissen me­szelt isteni házába, lehetetlen, hogy jelképet ne lássunk abban, hogy éppen ide épült ennek a marok­nyi egyházközségnek a temploma. Hiszen —­ múltját nézve — az egész táj egy nagy temető, de ebből a hatalmas temetőből mai papság csodálatos dolgok kelnek fel. Elveszett községek harang­szava szól itt a dombok és lápok alól s a dombok és a lápok raj­zába új falvak, emberi települé­sek képe íródik bele; az elszórtan heverő romok s a hősök csontjai felett kivirágzik az élet; a pász­­torkodó, halászgató, pákász­kodó őstermelés és népi kultúra ölel­kezik össze a mai kor vívmá­nyaival. A­z ÓRIÁSI BÁSTYA nyelte el­ a gabonahaknokat, amit az öt vármegyére kiterjedő ecsedi uradalom birtokai és részjószágai beszolgáltattak, hogy fenntartsák a Báthoryak, Bethlenek, Rákó­­cziak egyformán fontos főhadi­szállását, hadműveleti központját és szorult helyzeteikben menedé­két. Az a sok gabona és termés most kamatostól visszaszáll a kései utódokra, mert a lecsapolt és kiszárított lápi világ helyén is valóságos kánaánja teremtő­dött meg az Alföldnek. Az ősi eredetű pás­zt­orköd­ő életforma helyén napjainkban születnek meg a korszerű állat­­tenyésztés modern formái. Ahol még egy évszázaddal ezelőtt is ritka csemegének számított a gyümölcs, ott ma gyümölcsfa­erdők díszlenek és ellátják nem­csak az itt élő emberek asztalát a legízletesebb almafajtákkal, de jut belőlük kivitelre is. »Mind török, mind magyar s őfelsége vitézeitől rmném­ű káro­kat vallottunk. Isten tudja elő­­fizámiáim« — panaszolja egy régi okmány. Ma pedig tüzes fiatal arcok írják fel a megújuló táj homlokéra a jövendőbe vetett hit reménységét. És itt visszakanyarodunk a nagyszekeresi kistemplomhoz. Mert ez a templom arról beszél, hogy az a maroknyi ember a val­lás természetfeletti erejét is hozzá akarja adni törekvéseihez. A kis templom még kopár. Nincs berendezése és nincs ha­rangja. De majd lesz. Talán he­ver valahol a templom padlásán egy használatiból kivett kisha­­rang, ami majd elindul Nagy­­szekeres felé és ennek a máriaévi fogadalomként épült templomnak alacsony tornyából is messze­­hangzóan hirdeti majd a teme­tőkből feltámadó életnek a hitét és belez­ongja az új nemzedékek lelkébe az ezen a tájon élt Köl­csey szavát: »­őseitek parányi fészkeket raktanak? — szedjétek össze a romokat s tegyetek felőle mély alapot jövendő nagyságnak. Apró harcokat vívjanaik? — csi­náljátok a békesség művelt te­mérdekké!« Magyar Ferenc a szentmisével kapcsolatos engedélyek meghosszabbítása A püspökök az 1955-ös évre meghosszabbították az érvényben lévő valamennyi kétszeri és há­romszori misézési engedélyt, vala­mint az esti szentmisék tartására vonatkozó felhatalmazásokat. A szokásos első szombati ájta­tosság 1955. január 1-én este 6 órakor a Bazilikában lesz. A szentmisét Ferenczy Géza pré­post, esperes-plébános, a szent­beszédet pedig Mag Béla tb. kanonok-plébános mondja. A Gyöngyös-felsővárosi egy­házközség bensőséges ünneplés­ben részesítette Fehér Sándort, aki huszonöt éve, ritka hűséggel és szorgalommal teljesíti sekres­tyés­ munkáját. Az inkei plébánia hívei a Má­­ria-év emlékére helyreállították a háborúban megrongált színes templomablakukat. Az új mű­vészi ablak megoldását dr. Schaub Zoltán fóti plébános vé­gezte el. GÁBOR BÁCSI Veréb Gábor emlékének Szeretett élni, s mily vidáman élt, míg bírta szívvel s tüdővel! Ki hitte volna, társaim, hogy ő megy közülünk legelőbb el? Szinte most is hallom rekedtes hangját, pedig már néma régen, s látom, lehúnyta bár, a huncut csillogást hunyott szemében. »Híj­, barátom, az volt a jó sor! — mesélte — az volt a nagy élet!* S föltűntek a regék ködében a markos csarno­ki legények.­ Jött a vagon, sípolt a mozdony, hasított disznó, marha, göböly. . »Raktuk ám, csak úgy rítt a csontunk, hogy ki ne fussunk az időből. i, mert éjfélre már várt az étel, vacsora huszonnégy tojásból, bő szalonnásan, hogy utána fürgén csusszanjon a pohár bor, vagy vesevelő néhanapján, jobbat nem ettem soha még én, gőzölt a kondér s hozta rengve, a rézangyalát! Rézi néném. Aztán meg.. . — Nőttek a legen­dák, hajlongott, csapkodta a térdét, és rá-rávágott a szemével, hogy amit nem mond, azt is értsék. S most nem mond többé soha semmit, ráncai közt szeme se rebben. Mégis, társaim, itt hunyorgat a szívemben, a szívetekben. Itt pezseg e bőtüzü élet, bennünk lobog tovább a lángja.­­ El-eltünődve gondolunk rá, szeretettel, mint az apánkra. Rónay György MINDENKIT ÉRDEKEL A begyűjtési miniszter rendel­kezése szerint magánfogyasztásra csak előzetesen kiváltott enge­dély alapján szabad sertést leölni. Az engedélyt a lakóhely szerinti községi (városi, kerületi) begyűj­tési szervek adják ki. Malacot és süldőt magánfogyasztásra nem szabad levágni, csupán hízott ser­tést. Minden leölt sertés után, öt napon belül, zsírbeadást kell tel­jesíteni a vágás helyén. A beadást a lakóhelyen lévő begyűjtési meg­bízottnál igazolni kell. SZÉLJEGYZETEK »Gépesítik­ a kéményseprőik munkáját.« —Várjon a kémény­seprő-gép is szerencsét jelent majd? * Decem­berben kétezer annyi sertéshúst adott a Budapesti Ser­tésvágóhíd, mint az előző hóna­pokban. — Az ilyen disznóságok­­nak mindenki örül. Sxyx Mária szamara Gárdonyi Géza legendájára, a »Karácsonyi álom«-ra készült egyszer a kolozsvári Nemzeti Színház. Az előadáshoz egy sza­márra is szükség volt, mert a darab szerint Mária szarpárhá­­ton jelenik meg a színen... E célra az igazgató megfogadta egy székely vízhordó szamarát, »aki« is hűségesen eljátszotta a maga csöndes szerepét. Mikor azonban a »Karácsonyi álom« lekerült a műsorról, a szamárnak vissza kellett térnie foglalkozásához, a vizeshordó elé. Az egyik színész egy napon a városban sétálván, arra lett fi­gyelmes, hogy egy vízhordó szé­kely dühösen rángatja kóc­­madzag kötőfékén a szamarát. A jámbor füles azonban — tör­ténetesen az egykori »kolléga« — sehogy se akart mozdulni. Erre már a góbéból is kitört az indu­lat: »Hogy a kánya csípné meg a füledet! De nagyra vagy, amióta színész voltál!« Öreg pásztor a szentélyrács előtt A budafoki hegyoldalon kapasz­kodó utcákra és házakra ráborul a karácsonyeste csöndessége és várakozással teli hangulata. A vá­rakozás izgalma benne van még a cipők és csizmácskák kopogásá­ban is, amely most betölti a hegy alatt álló plébániatemplom hajó­ját. A templom megtelik gyerekek­kel, apákkal, nagyapákkal. Amíg a gyülekezés folyik, As­­guthy Ádám esperes és Keszthelyi Ferenc káplán, a szentesti temp­lomi katekézis rendezői magyará­zattal szolgálnak: — A főváros déli részén több templom bevezette már a kezde­ményezést, hogy minél tisztábban és mélyebb hatással közvetítse karácsony hangulatát és szellemét. Ez a közvetítés megkezdődött már az ádventi koszorú gyertyáinak meggyújtásával. Adventi vasár­napokon az esti mise előtt a templomban kialudt minden vilá­gosság, csak a templomhajó köze­pén függő ádventi koszorún égett annyi gyertya, amennyit az előző vasárnap meggyújtottunk. Mikor a csengetésre megszólalt az orgo­na, a koszorúhoz vonult a pap és a ministránsok fehérbe öltözött sora. A koszorú alatt énekekből, szentírási szövegekből, a papi zso­lozsma imádságaiból és elmélke­déseiből összeállított kis szertar­tás keretében gyújtotta meg a nap az újabb gyertyát, majd erről a ministránsok gyertyáit. A tájékoztatásnak véget kell vetni, mert a templom megtelt és kezdetét veszi a szentesti kateké­zis. Ministráns lép a szentély rá­csához és csengő hangon olvasni kezdi a karácsonyi evangélium szövegét. Mikor odaér az olvasás­ban, ahol a szent író az angya­lokat említi, megáll. A templom minden sarkából, mint üde tavaszi szél, felharsan: »Mennyből az an­gyal . ..« Amikor meg a pásztorok kerülnek szóba, újból harsogni kezdenek a friss gyermeki tor­kok: »Pásztorok, keljünk fel...« Ének, vers, történet követi egy­mást váltakozva, hogy egy pilla­natra se lanyhuljon a figyelem. Közbe-közbe odavetett néhány mondattal magyarázat: mit jelent az ünnep, mit az ajándék, hogyan viszonozhatják a gyerekek az ajándékozó szerettetet jó tanulás­sal, jó viselkedéssel, azzal, hogy a család és a haza örömére és ja­vára derék emberekké válnak. A katekézis után, amikor egy­két kisebb hallgató abban a hi­­szemben, hogy vége a látnivalók­nak, mocorogni kezd, mozgás tá­mad a templom kapujában. A hajóra kék fény borul s benne egy kis csoport tűnik fel énekelve, öl­tözetük: csizma, bekecs, bunda, egyiküknek hatalmas fehér sza­káll köríti az arcát. — A pásztorok!... suttogják a kicsinyek. Válaszképpen az öreg szakállas csengő gyermeki hangon rázendít: Dicséret, dicsőség a magas mennyekben! Dicsérjük Istent most jövetelünk* ben, Legyünk szerencsések egész életünkben. Minden áldás szálljon most a mi fejünkre. Édes magyar hazánk legyen békességben. Amíg a kis csoport a padok elé vonul és végigjátssza a szép szegedi betlehemes játékot, a ri­porter feszülten figyel. Valaha templomainkból indult el a bet­lehemes játék, a misztériumjáté­kokból. És mostanában, amikor lassanként az a sors fenyegeti, hogy koldulási alkalommá züllik a városi utcákon és vasutakon, íme, itt is, ott is egyre több helyen ismét feltűnik a templomokban! Vajon sikerül-e véglegesen vissza­vezetni hagyományaink e kincsét forrásaihoz? Meg lehet-e menteni az öreg pásztort, aki kint a mes­tergerendák alatt egészen elpogá­­nyosodott tréfacsinálóvá borzaso­­dott? Úgy látszik, sikerült .A budafoki templom, mely úrnapi virágsző­nyegeiről volt híres régebben, a szerencsés választással példát mu­tat, hogyan lehet hozzáalkalmazni a betlehemi játékot a templom­hoz. Mikor a játék vége felé ki­nyílik az eddig sötétben rejtőző oldalkápolna zárt ajtaja és bent fehér fényben feltűnik a betlehemi barlang figuráival és szobraival é­s mögüle előlépnek a fehérruhás angyalok, a legteljesebb és legtisz­tább áhítat üli meg a templomot és a hajó homályából előcsillogó szemeket... A MEGLEPETÉS Néha asz,­élet olyan történetkéket fabri­kál, mintha egy régi képes gyermeklap­­ból lopta volna ki. Még csattanót is olyat rak hozzájuk, amilyent egy ezüs­tös hajú, kedves, öreg hölgy talál ki, aki vidéki magányában erkölcsös elbeszélése­ket ír az újságok ka­­rácsonyi számába. Itt történt meg Ucis ismerősömmel, Mar­garétával, Pesten. Tavaly karácsony előtt, amikor bekö­szöntött az ajándák­­várás izgalmas és szép időszaka, hogy, hogy nem, fülébe jutott valami sutto­gás. Talán otthon le­sett el valamilyen elejtett szót, vagy valamelyik pajtása csacsogott arról, hogy ki hozza és ki nem hozza a kará­csonyi ajándékot. Elég abból annyi, hogy egy nap fogta magát, neki állt ku­tatni a szekrények­ben és félórai kere­­sés után diadalmas arccal vonult ki a konyhába édesanyjá­hoz. — Megtaláltam Jézuska ajándékát — kuncogott. És fel­mutatta a piros reti­­kült, ami ott várta volna a szekrényben karácsony estéjét. Mondani sem kell, hogy édesanyjának kiperdült a szeméből a könny... Azonban az anyák gyorsan felejtenek, meg a gyermekek is.­­ Margaréta egy esz­tendővel idősebb lett. S közben meg­­tanult egyetmást, ami a megajándéko­­zottból ajándékozó­­vá teszi az embert. Az idén már együtt törték a fejüket any­­jával, hogy mivel le­­hetne megajándé­kozni — a papát. ‘— Tudod mit? “ mondta a mama *—* te most zongorázni tanulsz. Mi sem es­­nék jobban apádnak, mintha karácsony este eljátszanád ne­ki a »Mennyből az angyal«-t. Margaréta belátta, hogy ez bizony jó lesz. Anyja leját­szotta előtte párszor a karácsonyi dalt és ő szorgalmasan gya­korolni kezdett. Olyan buzgalommal, hogy lelkesedésbe jöttek testvérei is, s vele együtt énekel­tek naponta, míg a papa elő nem került munkájából. Testvéri egyetér­tésben zengedezett a társaság ekkor is, midőn egy nap be­toppant látogatóba valam­elyik ismerő­sük. Gyönyörködve hallgatta a gyermeki muzsikát és éneket s mikor a papa mun­kájából hazatérve becsöngetett, barát­ságosan rákiáltott: — Gratulálok! Mi­lyen szépen játssza leányod a »Mennyből az angyal«-t! A papa felhúzta a szemöldökét és mi­kor a jó ismerős el­távozott, elővette Margarétát: — Te a »Mennyből az angyal«-t játszod! Hadd hallom! Margaréta der* medten ült a zongo* rához. — No, ez nem va* lami híresen megy néked! — állapította meg a papa. — Pe­dig meg kellene ta* nulnod rendesen­­.­­. . Hadd legyen megle­­petés karácsony es­­téjére nagypapának! Ezzel valamelyik szekrényből előha­lászta a karácsonyi ének kottáját, oda­nyomta a lány orra alá és ment házi dolgai után. Margaréta bús kép­­pel ballagott a kony­­hába, szeméből csor­­gott a könny: — Anyu! Oda van a meglepetés! Anyu egy pillana­tig elgondolkozott, aztán felemelte az ujját s elmondta, amit a karácsonyi tárcákban szoktak elmondani ilyenkor azok az ezüstöshajú, öreg hölgyek: — Látod!.. . Ta­valy te túrtál bele a szekrénybe és meg­­ríkattál engem! Olyan az élet, mint egy szigorra öreg ta­nítónéni. Még kis csínytevésekért is rákoppint az ember körmére ... Nemcsak azok örömét kell tisztelned, akik aján­dékot kapnak, de azokét is, a­kik adják az ajándékot. 8. F.

Next