Új Ember, 1958 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1958-01-05 / 1. szám

KATOLIKUS SZEMMEL Szép szokás kezd felelevenedni napjainkban, amelyet, mint a hála­­érzet, az idősebbek iránti tisztelet, s a múlt értékei megbecsülésének ki­fejezését csak dicsérhetünk. Az is­kolák egyre-másra megünneplik ala­pításuk kerek évszámú jubileumait. Csak a közelmúltban zajlottak le a nagykőrösi Arany János, majd a soproni Berzsenyi Dániel gimnáziu­mok jubileumi ünnepségei, a napok­ban pedig a budai Rákóczi Ferenc általános gimnázium emlékezett meg ünnepélyes keretek között alapításá­nak 50. évfordulójáról. S ez utóbbi ünneplés annál is inkább megmelen­gette szívünket, mert ez utóbbi egyenes folytatása az 1907-ben „Ér­seki katolikus főgimnázium” név­vel társadalmi úton alapított egye­sületi középiskolának. Ez a gimnázium — s ezt a jubileu­mi ünnepélyen elhangzott ünnepi be­szédek is általánosságban elismerték —­ a múltban is Buda legnívósabb középiskolái közé tartozott, amely­nek tanulói a tanulmányi versenye­ken­­— természettudományi vonalon is — állandóan élen jártak. • Ötven év a magyar kultúra törté­netében nem nagy idő, de erről az ötven évről elmondhatjuk Arany Já­nossal, hogy „századoknak szolgált mesgyeül”. S ötven év könnyebben is betekint­hető, mint ősibb iskolák 300—400 éve. Amennyivel rövidebb ez a múlt, annyival elevenebben is él még do­bogni meg nem szűnt tanár- és öreg­diák-szívekben. Hiszen még az in­tézet legrégibb tanárai közül is élnek néhányan, a legöregebb diákjai kö­zül pedig számosan. S ezek bizonyá­ra kegyeletes szeretettel emlékeznek vissza a régmúltra. Az iskola arc­élét kirajzoló kiváló igazgatókra: a melegszívű Sebők Imrére, az aszké­­tikus Fokorny Emánuelre, a termé­szetrajongó Hudyma Emilre, a barát­ságos Gáspár Pálra... S a kitűnő tanárokra, akik közül hadd említsük csak Radványi Kálmánt, a finom lelkű ifjúsági írót. Szeretettel emlé­kezünk vissza valamennyiükre, s a jubileum alkalmával nem kívánha­tunk jobbat az utód­iskolának, mint azt, hogy tudományos­ színvonalban, hazafias szellemben, a jellemnevelés terén folytassa — amit elődje kez­dett. ISI Tanácstagnak választottak egy idős tanárt. Ez alkalommal beszél­getést folytatott vele egy volt tanít­ványa, ki jelenleg újságíró. Nyilat­kozatának csak egyetlen mondatát idézzük, amelyben igen fontos ne­velési problémát érint: »Van egy kifogásom a mai ifjúság ellen, túl­ságosan sokat szórakozik. Nem jó, ha a diákok reggelig tartó mulat­ságokon vesznek részt minden hé­ten. Helyes lenne, ha a szülők és a pedagógusok egyaránt küzdené­­nek ez ellen.« Hát igen, itt van tíz ifjúság szóra­kozásának kérdése, amelyet felelőt­lenség lenne a rendelkezésünkre álló néhány sorban elintézni, de szó nélkül sem mehetünk el mellette, így hadd terjeszkedjünk ki inkább csak a leglényegesebb alapelvekre. Az, hogy az ifjúság szórakozni, mu­latni szeret, önmagában véve még nem hat. Lelkivilága, szervezete ezt éppúgy megkívánja, mint a kis­gyermeké a játékot. A baj csak ott kezdődik, ha ez a szórakozás a ta­nulás rovására, a testi vagy lelki egészség kárára történik. S ez ellen kell valóban küzdenie szülőknek, pedagógusoknak , az egész társa­dalomnak. De a világért sem — hogy divatos kifejezést használjunk — »adminisztratív« eszközökkel. A fiatalság túlcsapó energiáit nem el­fojtani kell, hanem egészséges me­derbe terelni. Sem az eltiltással, sem az állandó sopánkodó megbot­ránkozással nem megyünk semmi­re, csak egy módon segíthetünk: ha az ifjúságot nem hagyjuk ma jár a szórakozásaiban sem. De korántsem hangulatrontó »erény­­csőszködéssel«, hanem úgy, hogy mi felnőttek is velük együtt szóra­kozzunk, hogy magunk teremtsük ■meg az ifjúság szórakozásának le­­htőségeit, feltételeit, kereteit és, szinte észrevétlenül —­ korlátait. Vigyázzunk, hogy a kinövések el­leni »küzdelmünk« ne váljék komi­kus donkihotei szélmalomharccá. Sok felnőttet például halálosan megbotránkoztatja a divatos tánca, a rockandroll, elfeledkezvén arról, hogy ez egyáltalán nem »erkölcste­lenebb«, legfeljebb bolondosabb, ak­­robatikusabb s így bizony fárasztóbb mozdulatritmika, mint a mi ifjú­korunk akkoriban ugyancsak »mo­dern«, ma már elavult táncai: a ■»lává«, a »vansztepp«, a­­simmi«, a »cseriszton«, a »blockboton«, meg a »horszi-horszi«. A szórakozás zárórájának kérdé­sével is csínján kell bánni. Mert ■ugyan egyáltalán nem lelkesedünk a gyakori reggelig tartó mulatságo­kért, de azt a farizeuskodó, hipok­­rita korszakot sem kívánjuk vissza, amelynek — egy akkori »sláger« ta­láló megfogalmazásában — az volt az »erkölcsi« alapelve, hogy »min­den finom úri lány, alszi'e este tíz után, mert a randevúra épp elég a délután« ... Bizony, nem kell sajnálni a fárad­ságot, hogy ebben a kérdésben meg­találjuk a helyes mértéket, de erre csak olyan felnőttek lesznek képe­sek, akikről az ifjúság nem azt érzi, hogy »már öregek«, hanem azt, hogy­­ »szintén voltak fiatalok«. 1*1 Elmúlt a karácsony és elmúlt az új esztendő is és így talán nem lesz ünneprontás, ha egy szerény kis megjegyzést fűzünk a Magyar Rá­diónak egyébként elismerésre mél­tóan szép karácsonyi programjához. Karácsonyi számunkban egyébként elismeréssel emlékeztünk meg a sok, komoly és az ünnep hangulatához illő zenei műsorról. Amit viszont most szóvá teszünk, az Dezséri László karácsonyi jegyzete, amely 24-én délután hangzott el. A szépen megírt, hangulatos írásában azt érez­tük kissé időszerűtlennek, hogy he­lyenként ugyanazt az érzelgős „kriszkindli” hangulatot igyekezett felébreszteni, amelyet az önző és képmutató polgárság kerített a betle­hemi jászol köré, hogy nyugodtan megfeledkezhessen arról, amit a Megváltó eljövetele valóban jelen­tett. A karácsony, teológiai tartalmát mellőzve is nem a polgári világ meg­hamisított Jézus­kás, érzelgőssége, ha­nem a legszebb és legkeményebb emberi erények kút forrása.­­ A Magyar Epítőművészek Szövet­ségének Műemléki Bizottsága komoly eredményt ért el azzal, hogy „Műem­lékvédelem” címmel rendszeresen megjelenő folyóiratban hívhatja föl a ■magyar olvasóközönség figyelmét eddig megmentett és sajnos, még mindig pusztulófélben levő építé­szeti emlékeinkre. A dr. Gerő László és néhány lelkes társa szerkesztésé­ben megjelent első szám tartalma és kiállítása szíveket megdobogtató meglepetés. Most látjuk, mit veszítettünk ed­dig azzal, hogy ez a lap nem létez­hetett. Az első szám minden cikkét üdvrivalgással kellene fogadnunk, akár a „Magyar városkép” című or­szágos jelentőségű tanulmányt em­lítsük, akár a soproni műemlék-hely­reállításokat, akár pedig a bükk­­szentléleki, diósgyőri, kisvárdai és nagyvázsonyi vár- és kolostorépüle­tek helyreállításáról és mai felhasz­nálásáról szóló cikkeket. Dúsan il­lusztrált cikk irigyelteti meg velünk a csehszlovákiai magas színvonalú műemlékvédelmi eljárásokat is. Leg­­szívhezszólóbban azonban Entz Géza Esztergom műemléki kérdéseit tár­gyaló cikke szól hozzánk. Esztergom az egyik legrégibb magyar város, im­máron ezer esztendeje építik lakos­sal, köreiben a nemzet egész törté­nelme szól hozzánk. „Nemcsak Vi­segrádi hanem Esztergom is meg­érdemelné a Magyar Tudományos Akadémia és a Nemzeti Múzeum fo­kozottabb érdeklődését...” — írja Entz Géza. Minden reményünk megvan, hogy a hézagpótló „Műemlékvédelem" tovább fejleszti nemzeti érdekeink megmentésének és megőrzésének féltő vigyázatát. Orosz József kalocsai érsek betegsége A Magyar Kurir jelenti: Grősz Jó­zsef kalocsai érsek, a püspökkari ér­tekezletek ez idő szerinti elnöke in­fluenzában megbetegedett. A fenye­gető tüdőgyulladáson a gondos orvosi segítség úrrá lett és a főpásztor ál­lapotában némi javulás állott be, de a karácsonyi ünnepeket ágyban kel­lett töltenie. Ennek következtében a papság és a hívek karácsonyi tisztel­gése elmaradt és imádsággá neme­sült. A karácsonyi ünnepek alatt a székesegyházban a főpapi szentmisé­ket dr. Bárd János segédpüspök pon­ti­fikiálta. ___________ Szettfflónyi hírek Dr. Hamvas Endre csanádi püspök Merksz Elemér kanonokot, teológiai tanárt püspöki helynökévé; dr. End­­rey Mihály püspök, esztergomi spe­ciális delegátus Peisz Lajos buda­pesti helynököt és Budai János esz­tergomi szemináriumi rektort eszter­gomi protonotárius kanonokká ne­vezte ki. Restaurálják a kapuvári Szent Ferenc templomot A hívek áldozatkészségéből res­taurálták a kapuvári Szent Ferenc­­templomot. A belső díszítés Zellhofer Ernő magyaróvári iparművész ter­vei alapján készült. Triduum vezet­te be a megáldási ünnepséget, ame­lyet Rákosy Elek esperes-plébános végzett. A templom újjáépítésének megszervezéséért Horváth Brúnó templomigazgatót illeti elismerés. ti­xott fűi a Vacátsouplá'A A tiszi bácsi, aki az isiben hitok­tat, ádvent első napjaiban egy olyan hosszú leckét adott fel, amely egész karácsonyig tartott. Rajzolni kellett egy rajzlapra, jó nagyra, egy kará­csonyfát. A fára sok ágat, az ágakra sok gallyát. És ha az ember, mármint X. András II. oszt. tanuló, valami jót cselekedett, azt dísznek rá kellett rajzolni a fára. Ezt a karácsonyfát adta ajándékul a nevezett tanuló Kis Jézusnak. Persze, akkor szép az a fa, ha jól ki van díszítve. Mert ugyebár nem valami nagy dicsőség üres ágakkal köszönteni a Kisdedet karácsony szent estéjén. Ezért aztán egész ad­ventben folyt a hajsza a jócselekede­tek után. *— Apu, az igazi jócselekedet, ha az ember kipucolja a cipőjét? — Hogyne! Ha te nem tisztítod, akkor anyádnak vagy nekem kell. így tehát rákerült a cipő a fára a görbebot szomszédságába, amely egy vak embernek az Utcán való átveze­tését jelentette, a könyvek mellé, amelyek a megtanult leckéket jelen­tették, az ötösök közé, melyek büsz­kén lógtak a gallyakon. Volt egyéb­ként ott már harisnya, ami anyu kí­mélése végett sajátkezűleg kimosó­dott — több-kevesebb sikerrel, egy sakkfigura, amely azt jelentette, hogy nem verekedtek össze Gyurival játék közben, pedig nagyon kellett volna, mert visszacsempészett egy kiütött lovat. És még egy valami, amire apu megkérdezte: — Ez micsoda, Andris? — Ez egy autó számtáblájához való villanykörte. A Belecki belerú­gott, kitörte az üveget és ellopta, összesen öt Tefu kocsiról. Nekem is akart belőle adni és én azt mondtam, hogy köszönöm, nem fogadok el lo­pott holmit. Egy nap egy nagyra sikerült fül ke­rült az el nem fogadott villanykörte mellé. — Ez meg mit jelent, Andris? — Ez az én fülem! Megmostam! Az is jócselekedet! Igaz? Első pillanatra meghökkentő volt a dolog. De aztán jól utána gondolt apu, már mint a nevezett II. oszt. tanuló apja. És be kellett látni, hogy helyes az okoskodás. Elvégre fület mosni: nagy aszkézis, a test mortifikálása. Aztán ha meglátná a tanító néni, anyuról gondolna rosz­­szat. Apu elnézte a fület a karácsonyfán és gondolkodott. Az ember jót-fut egész nap, dolgozik, izzad, töri a fe­jét és arra gondol, hogy az is mind rákerülhetne egy karácsonyfára, amit az ő, apu számára rajzolhatná­nak. És ki tudja, talán rajzolnak is. És mikor végleg találkozik a kisdeddel, angyalok hordozzák mellette. (S. F.) 2 A MEGSZEDETT GYÜMÖLCSFA (Egy anyának) írta: SÍK SÁNDOR Magad maradtál, mint a megszedett Cseresznyefa, gyümölcsfélén, Előtte még a hosszú nyár, De rajta már Piroska gyöngy több nem terem. Sértetlen áll és teljességesen, Dús még a lomb, a törzs sudár. Vájjon úgy érzi-e, Hogy immár senkié? Hogy életének nincs értelme már? A forró éjben, míg a hold Részvételen fogy és telik, A szívszorító éji ég felé Harmat módjára öntené Magányossága néma könnyeit? Nem, nem, hiszen a fák törvénye ez: Kiserked a gyámoltalanka ág­y máris kinő, az egyik jobb felé,­­ A másik bal felé, Az anyatörzstől elfelé, tovább. Visz, visz magával elfelé, tovább Minden zamatot, minden illatot. Fanyar golyók, csak színesedjetek Csak édesedjetek, Az anyatörzs áldása rajtatok. Csak vigyétek az áldást a szedőnek, Kinek a Kertész nyári kedve szánt. Elereszt Immár reszkető karom S eztán majd békén elt­anulgatom A legnehezebb anya­ tudományt. KÉRDÉSEK 1. Üdvözülhet-e, aki szentségtö­rést követett el? 2. Mit mond a katolikus teoló­gus: eljuthat-e valaha is Földünkről más bolygóra az ember? 3. Milyen szentírást szabad olvas­nia a katolikus hívőnek? (Válaszok a 4. oldalon.) Zsidók és pogányok tanúsága Karácsony szent titka, az Ige megtestesülése nem csupán a hit szent érzelmekkel szemlélt tárgya, hanem — különösen az elmúlt száz esztendőben — a szenvedélyes vitá­ké és beható tudományos kutatásoké is. A racionalista keresztényellenes­­ség hamarosan ráeszmélt, hogy nem elegendő Jézus istenségét tagadni. Az a Jézus, aki az evangéliumokban megjelenik, több, mint ember. Isten­ember. El kellett jutni odáig, hogy tagadják Jézus történeti létezését is, hogy mesebeli alakká tegyék, aki csak a keresztények fantáziájában született, élt és halt meg és táma­dott fel. Igen ám, de Jézus történetiségé­nek, létezésének nem csupán az evangéliumok a tanúi. Vannak ke­reszténységen kívüli, zsidó és po­gány művek és személyek is, akik említést tesznek róla. Legfontosab­bak: a Talmud, Josephus Flavius, az ifjabb Plinius és Tacitus. Ezekkel kapcsolatban is megvan az említetteknek a maguk receptje. Egyszerűen és sommásan hamisítvá­nyoknak, későbbi keresztény betol­dásoknak nevezik a nem keresztény történetírók műveiben azokat a ré­szeket, amelyek Jézusról szólnak. A tagadás viszont mindig szorgosabb kutatásra és mélyebb, alaposabb elemzésre ösztönzi az elfogulatlan tudományt. Nemrégiben megjelent a magyar könyvpiacon két könyv is, amely a kérdést azzal a meglepő egyszerű­séggel intézi el, hogy a szakemberek egyöntetűen és kivétel nélkül ke­resztény hamisítványoknak, betoldá­soknak tartják a zsidó és pogány tör­ténetírók műveiben a Jézusra vo­natkozó megállapításokat. Ezért ér­dekes a kérdés: mi a szakemberek véleménye a vitatott helyekről. A Talmud és Josephus Flavius A Talmud tanulságának­ értékét legelfogulatlanabbul Joseph Klaus­­nernek, a jeruzsálemi héber egye­tem tanárának elemzései adják meg. Klausner megállapítja, hogy a Tal­­mudban található és Jézus életéről vagy tanításáról szóló tudósítások szá­ma egészen csekély. Ennek a néhány helynek az értékét is erősen csök­kenti az a tény, hogy nem tárgyila­gos történeti tudósítás, hanem hit­vita. A közszájon forgó népies és ter­mészetesen ellenséges elbeszéléseket rögzítették le bennük a Talmud sz­er­­kesztői. Mégis, éppen ezzel bizonyít­ják, hogy nem csupán az evangéli­umokban, hanem a zsidó nép tuda­tában is történelmi személyként élt Jézus. „Annak a képnek, melyet az evangéliumok Jézusról adnak — m­ondja a keresztény elfogultsággal nem vádolható zsidó professzor — nagy általánosságban megvan a tör­ténelmi értéke. Ezt éppen a talmudi források tanulmányozása után álla­píthatjuk meg teljes bizonyosság­gal.” (Klausner 10—11.) Josephus Flavius, vagy eredeti zsidó néven Joszef ben Matti­jahu Hakonen, két főművében, a „Bellum Juda­cum”-ban és az „Antiquitates Judaicae”-ben három helyen szol­gáltat bizonyságot Jézus személyéről. Az Antiquitetes 20., 9. fejezetében elmondja, hogy Annus kivégezte Jakabot: „A nagytanácsot törvény­­­széki ülésre hívta össze és eléje ál­lította Jakabot, aki testvére volt Jé­zusnak, akit Krisztusnak neveznek”.. Ennek a helynek a hitelességét a szakemberek majdnem kivétel nél­kül elfogadják. A második hely, az Antiquitates 18., 5. fejezete Keresztelő Szent Já­nos kivégzését mondja el. Más okot hoz fel a kivégzés indítékául, mint az evangélium, tehát a szaktudósok túl­nyomó többsége szerint nem szár­­mazhatik keresztény kéztől. A hely közvetett bizonysággal szolgál, mert bár nem említi név szerint Jézust, Keresztelő Szent Jánost ugyanolyan környezetben és ugyanolyan jellem­nek ábrázolja, mint az evangélium. A harmadik hely, a legjelentősebb, melyet „Testimonium Flavianum” néven már a IV. század atyái emle­getnek, az Antiqoitnia? 10. k. 3. fe­jezetében olvasható Pilátussal kap­csolatban­ .Ebben az időben élt Jé­zus, ez a bölcs ember, ha ugyan sza­bad őt embernek neveznünk. Ugyan­is csodákat művelt és tanította az embereket, akik szívesen hallgatják az igazságot és sok zsidót és görögöt megnyert, ő volt Krisztus. És ám­bár főembereink feljelentésére Pilá­tus keresztre feszíttette, most is hí­vek maradtak hozzá, akik addig sze­rették. Mert harmadnapon feltámadt és megjelent közöttük, mint ahogy Istentől küldött próféták ezt és sok más csodálatos dolgot megjövendöl­tek felőle. És még ma is megvan a keresztények felekezete, mely róla vette a nevét.” Az idézett helyről évszázadok óta folyik a vita. Katolikus tudósok is vannak, akik későbbi betoldásnak tartják. Ilyen a nagynevű domini­kánus, Lagrange. Vannak viszont nem katolikus szakemberek, mint Burkitt s Harnack, akik nem talál­tak semmi alapot hitelességének kétségbevonására. De van még egy harmadik felfogás is, amelyet a zsi­dó Klausner képvisel. Eszerint a hely lényegében hiteles, csak idők folya­mán egyes másolók hozzáfűzött ke­resztény széljegyzeteket is belemásol­tak a szövegbe. Klausner ki is mutat­ja, melyek szerinte az eredeti monda­tok és melyek a későbbi betoldások. Josephus Flavius tanúságtétele körül tehát folyik a vita. Semmi esetre sem lehet sommásan kijelen­teni, hogy minden szakember elveti azt. Sőt, éppen a nem katolikus­ tu­dósok azok, akik hitelességét bizo­nyítják. Plinius és Tacitus Az első latinul írott okmány, mely Jézusra vonatkozó adatokkal szolgál,. Ifjabb Plinius levele, aki I1l­és 1130 között Pontus és Bithynia kormány­zója volt. A levélben utasításokat kér a keresztények üldözésére vonatko­zóan. Krisztusra vonatkozóan annyi­ban szolgál bizonyságul, hogy úgy szól róla, mint történeti személyről, akit a keresztények Istenként imád­nak: „Azt állították, hogy minden bűnük vagy eltévelyedésük az volt, hogy egy meghatározott napon, nap­kelte előtt össze szoktak gyülekezni és"Váltakozva dicsőítő énekeket éne­keltek Krisztusnak, mint istennek tiszteletére.. A levél annyira pliniusi, római és pogány szellemű, hogy ma már nincs komoly tudományos kutató, aki hitelesnek ne fogadná el. Annál is inkább, mert később, 125-ben Hadrianus ugyanolyan levelet küld Minucius Fundanus ázsiai prokon­­zulnak, mint amilyet Trajanus kül­dött Plinius levelére. A Hadrianus levélről pedig biztos keresztény for­rás is szól: Szent Justinus te meg­említi Apológiájában. Megkísérelte a racionalista kritika cáfolni Tacitus bizonyságának hite­lességét is. A nagy római történet­író Néró gyújtogatás utáni keresz­tényüldözéséről szólva tesz említést Jézusról: „Néró azokat állította oda bűnbakul és gyötörte válogatott kín­zásokkal, akiket gyalázatosságuk miatt a tömeg gyűlölt és keresztény­nek nevezett. E név eredete Krisz­tusra megy vissza, akit Tiberius uralkodása idején Pontius Pilatus kivégeztetett”. Amint az idézetből látni, Tacitus hangja annyira ke­resztényellenes, hogy keresztény be­toldásnak semmiképp sem lehet mi­nősíteni. Azzal akarták hitelességét kétség­be vonni, hogy Tacitusnak nem le­hetett megbízható forrása a több év­tizeddel azelőtt Júdeában történt eseményre vonatkozóan. De ez az ál­lítás is megdőlt. Batiffol kimutatta, hogy Tacitus rendszeresen használta az idősebb Plinius feljegyzéseit, aki pedig Titus seregében volt Jeruzsá­lem ostrománál. Richard Wünsch és Kurt Linck Antonius Juliannist teszi meg Tacitus forrásává, akiről római források és Josephus Flavius is meg­említi, hogy részt vett Jeruzsálem ostromában. A komoly, tárgyilagos tudomá­nyosság ma már nem is vonja két­ségbe Jézus említett nem keresztény tanúinak hitelességét. Megállapítá­sait természetesen figyelmen kívül lehet hagyni. De azt semmikép se le­het állítani, hogy a világ tudomá­nyos közvéleménye egyöntetűen el­veti és hamisítványnak minősíti eze­ket a bizonyságokat. Egy élet a leprásokért A közelmúltban elhunyt egy fran­cia szerzetesnő, aki a tud­mány és a gyógyászat terén egyaránt párat­lan értékű jótéteménnyel ajándé­kozta meg az emberiséget. Neve: Mary Susanne. 25 évig volt a Fid­­zsi-sziget lepratelepének ápolónővé­­re. Ez idő alatt alaposan tanulmá­­nyozta a leprabetegséget s ennek gyógyítására két oltóanyagot fede­zett fel, amelyet most már az egész világon használnak. Az egyik oltó­­anyag célja a leprabet°gség elle­ni védelem, a másiké a betegség gyó­gyítása. Az elsőnek jelzése -SM-, ami a marista nővérek ismertető je­le. A másik oltóanyag neve: »Ma­­rianum«. Az apácanővér ké­sbb a lyoni egyetem kutatóintézetében mindkét oltóanyagon javításokat­­ végzett. A marista kongregáció a két oltóanyagot ingyen bocsátja ren­delkezésre a 15 milliót kitevő leprás számára. Eddig 300 000 leprást oltot­tak be, nem várt eredménnyel. Az angol katolikus ápolónők szö­vetsége elnökének most kiadott köz­lése szerint Angliában 25 000 katoli­kus ápolónő van, vagyis az összes kórházi és szanatóriumi ápolónők 70 százaléka katolikus. • A Cecília Egyesület (OMCE) ezentúl minden hónap második szer­dáján tartja szokásos havi összejöve­teleit, így januárban 8-án, szerdán este fél hét órai kezdettel egyházze­nei bemutató lesz az Egyetemi-temp­lomban. Utána beszámoló a nemzet­közi orgonakongresszusról.

Next