Új Ember, 1959 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1959-01-04 / 1. szám

KATOLIKUS SZEMMEL A nyugati sajtó hirde­tési rovatai gyakran lepnek meg furcsaságaikkal, érdekes ötleteikkel, fogyasztásra csá­bító különféle ajánlataikkal. Olyan különleges hirdetést azonban még nem láttunk, mint amilyen a Bristol—Fer­ranti cég fényképsorozattal dí­szített ajánlata egy nyugat­német világlapban. Védelem — mondja a félodalas hirdetés nagybetűs felirata. Véreb — kiált reánk egy másik feltűnő szó. Az ember azt hihetné, ta­lán valami fajtiszta házőrző kutyáról van szó. De szó sincs kutyáról. Az angol cég egy ra­kétát ajánl a német polgá­roknak. Itt látható a remekül kipróbált rakéta, amely nagy­szerűen bevált Angliában, Svédországban — hirdeti a hirdetés, s a filmkockákból összeállított fénykép bemutatja a gyorsan felszerelhető kilövő­pályát, a rakétát repülés köz­ben, s tömör bájjal leírják, hogy a gyújtószeg miként rö­píti szét a robbanófejét s vele mint válik füstté-porrá a ki­választott cél. Úgy ajánlják, mint nálunk a mosógépet vagy a televíziót. Vásároljatok né­hány rakétát, ez a legjobb márka, ez a vérebről elneve­zett, jól bevált pusztítószer. Furcsa érzés kerekedik abban, aki először lát ilyet. Lehet, hogy a féloldalas hirdetés jó üzlet a lapnak, a reklámozott rakéta eladása pedig jó üzle­tet jelenthet a hadi gyáro­soknak, de talán nem ártana, ha közben ott sem feledkezné­nek el a neves angol közgaz­dász híres könyvének a címé­ről: Rossz üzlet a háború. »•Akiknek nem kell Thomas Mann­« címmel a Népszabad­ság egyik legutóbbi száma reflexiót fűzött az Osservatore Romanónak egy »konzultá­ciós« cikkéhez, amelyben Tho­mas Mann műveivel kapcso­latban foglal állást. A cikk szerint az Osservatore Romano hosszabb fejtegetés után arra a megállapításra jut, hogy Thomas Mann műveinek olva­sása »csak olyan embereknek engedhető meg, akik nagyon szilárd kulturális megalapo­zottsággal rendelkeznek, s akiknek egészséges és erős er­kölcsi elveik vannak«. Mi nem kívánunk vitába szállni sem az Osservatore Romano meg­állapításai ellen, sem azok mel­lett. De szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy mindenképpen hibás az a következtetés, hogy ezek szerint »a Vatikánnak nem kell Thomas Mann«. Hi­bás azért, mert az Osservatore Romano, amelynek éppen úgy megvan a maga szerkesztőségi együttese, mint bármilyen más lapnak a világon, semmikép­pen sem képviseli az egyház tanítói hivatalát. Legkevésbé irodalmi és művészeti kérdé­sekben, amelyekben — noha nem térhet el a katolikus taní­tástól — mindenesetre szaba­don nyilváníthat véleményt. Ha az egyház, mint olyan, ítél­te volna vagy ítélné Thomas Mann műveit a katolikus hí­vek szempontjából károsnak, akkor ezeket a műveket a til­tott könyvek jegyzékére vet­ték volna, erről azonban nincs szó.— »Mit csinál a pap bácsi ott az oltár mellett?« — »Megke­resztelt egy pólyásbabát.« — »Mi az, hogy megkeresztelt?« — »Leöntötte vízzel és nevet adott neki.« — »S miért ön­tötte le?« — »Majd megtudod, ha már hitoktatásra jársz...« Szó szerint ezt a párbeszédet hallottuk egy öt év körüli leányka és az édesanyja kö­zött, amikor a templomkapu­ban a plébániai közleménye­ket böngésztük. S valahogy szíven ütött a kurta befeje­zés. Végeredményben persze igaza volt az édesanyának ab­ban, hogy szabatosan majd csak a hitoktatásra kijelölt pap fogja megmagyarázni a vallás dolgait a gyermekek­nek. Nem könnyű feladat ez, annál nehezebb, minél fejlet­lenebb még a gyermek szelle­me, s külön pedagógiai ké­szültség is kell hozzá. Valami­vel többet, valami okosat azonban mégis csak mondha­tott volna. S nyilván nem ké­nyelemszeretetből vagy nem­törődömségből mulasztotta el. A színhely is cáfolta ezt.­­ Egyetlen feltevésnél köthet­tünk ki: az édesanya nem érezte magát képesnek arra, hogy értelmesen és érthetően beszélgessen gyermekével a keresztség szentségéről. Alig­hanem, mert elfelejtette, amit egykor tanult róla. S ez az, amiért szóvátettük az esetet. Van egy minimális mennyi­sége a vallási ismeretnek, amellyel a hívő szülőknek ren­delkezniük kell, ha az előt­tünk legértékesebb örökséget, a hitüket is át akarják adni gyermekeiknek. Akik pedig — ilyen gyermeki kíváncsiskodá­­sok nyomán is — rájönnek arra, hogy egyes kérdésekben maguk sem eléggé tájékozot­tak, tekintsék kétszeres köte­lességüknek hitbeli tudásuk felelevenítését és gyarapítását. Ha nincs rá más módjuk, leg­alább azzal, hogy fokozott fi­gyelemmel, a továbbadás mód­jaira is gondolva, hallgatják meg a templomban a szentbe­szédeket.­ Az egyik amerikai újságban hirdetés jelent meg, melyben egy New York-i színésznő köz­hírré teszi, hogy »sex-appeal» iskolát nyit. Ebben az új tí­pusú iskolában a leányokat megtanítják viselkedni, öltöz­ködni, kozmetikázni. Ameny­­nyiben a tanítvány három év alatt nem megy férjhez, visz­­szafizetik a tandíjat. Nem becsüljük le a jó mo­dor, az ízléses öltözködés s a gondozott külső emberi — s főként asszonyi — értékeit. Azt is elismerjük, hogy mind­ezek birtoklása bizonyára nö­veli a férjhezmenés esélyeit. Ám kissé hiányosnak tartjuk az iskola »tanrendjét«. Mert lehetséges, hogy a fenti eré­nyekben tündöklő hajadonok hamarosan férjhez mennek, de nagy kérdés, hogy tartós és boldog lesz-e az olyan házas­ság, amely csak ezekre a ké­pességekre épül. Szerintünk a teljes értékű »sex-appeal« iskola tananyagá­ba okvetlenül felveendők még a következő tantárgyak is: fő­zés, varrás, takarítás, háztar­tás-vezetés. És nem utolsósor­ban: gyermeknevelés. Imádság az új év küszöbén Veled lépek át, Jézus Krisz­tus, az új idő határán, ki ugyanaz vagy tegnap, ma és mindörökre. Mindenható, igaz Isten vagy, mindent megvál­tott emberi életed, boldog szenvedésed, dicsőséges feltá­madásod. Te megváltottad ezt a surranó titkot is, a jelené­ben mindjárt múltba forduló időt. Benned nyerte meg szik­laközpontját az idők folyama, mert minden időt magába ölel az örökkévalóság. Add, hogy szememet mindig erre a láthatatlan valóra sze­gezzem. A látható ugyanis ideig tartó, a láthatatlan vi­szont örök. Emberi szíved le­gyen vigasztalásom, mert ve­lünk akar maradni a világ vé­gezetéig. Add, hogy mindent el tudjak viselni, amit ebben az évben reám akarsz mérni, mert hinni akarom, hogy pil­lanatnyi, könnyű szenvedésem a mennyei dicsőség túláradó, örök mértékét szerzi meg. Tartson országodba ennek az esztendőnek ideje is, utam az és feléd futok rajta. A régi tovatűnt, valami új valósuljon most meg. Segíts, hogy új le­hessek, mindig jobb, mint eddig. Add, hogy állhatatos lehessek a hitben, hogy erős lehessek, és minden dolgomat szeretetben intézzem. Segíts, hogy semmi rosszat ne tegyek s a Lélek szerint élve ne tel­jesítsem bűnös módon a test kívánságait. Add, hogy ebben az esztendőben bőven terem­jem meg a Lélek gyümölcseit és kedvesek legyenek előtted: az öröm, a békesség, a türe­lem, a kedvesség, a jóság, a hűség, a szelídség, az önmeg­tartóztatás és a tisztaság. És mindenek fölött teremts újjá szeretetedben és akkor biztos vagyok abban, hogy sem halál, sem élet, sem jelenvalók, sem jövendő, sem egyéb teremt­mény el nem szakíthat Isten szeretetétől, mely Krisztus Jé­zusban, a mi Urunkban van. Amen. A svájci konzervatív párt baseli kongresszusán a párt elnöke annak a kívánságának adott kifejezést, hogy az állam létesítsen diplomáciai kapcso­latot a Szentszékkel. Az anyuval erről nem leh­et beszélni” Az egyik fővárosi leánygim­názium harmadik osztályában úgynevezett beszélgetési óra volt. A pedagógus az előtte ülő 16—17 éves leányoknak azt a kérdést tette fel: ki van olyan bizalmas és őszinte vi­szonyban szüleivel vagy leg­alább azok egyikével, hogy mindent elmond nekik vagy legalább egyiküknek és min­den felmerülő kérdést megbe­szél velük. Megmagyarázta, hogy azért érdekli ez, mert a szülők oldaláról hangzott el olyan panasz, hogy a gyerekek nem mutatnak elég bizalmat, sőt titkolóznak. A felvetett téma váratlanul nagy érdeklődést keltett, a leányok egymás szájából vet­ték ki a szót. Még váratlanabb volt azonban az eredmény, ami a válaszokból kiderült. A 39 leány közül mind­össze négy jelentette ki, hogy fenntartás nélkül őszinte és baráti a viszonya a szülei­vel. A többi egyöntetűen nem­legesen válaszolt, amennyiben a valóban intim kérdésekről van szó. Az eredmény nagyon elgon­dolkoztató. Annál is inkább, mert ha az osztály társadalmi keresztmetszetét nézzük, az eléggé valóságosan tükrözi a mai magyar társadalmat és így bizonyos mértékig általá­nos következtetéseket is von­hatunk le belőle. A legmeglepőbb az, hogy a szülők és serdülő vagy felser­dült gyermekeik között ennek a bizalmatlanságnak oka az esetek nagyobbik részében je­lentéktelennek látszó semmi­ség, amin a szülők, ha akar­nak, nagyon könnyen tudnak segíteni. Mik voltak a gyere­kek — helyesebben talán már nem is gyerekek, hiszen nagy­leányokról van szó —■. nagy szenvedélyességgel elmondott panaszai? A legáltalánosabb ez a for­mula: »Az anyuval erről nem lehet beszélni.« »Ő ezt vagy azt nem érti meg.« A pedagó­gus részletesebb kérdéseire azután bizonyos típusok ala­kultak ki, amelyeket nagy vo­násokban így lehetne csopor­tosítani. A nem érdeklődő szülők. Ez rendszerint az a fajta, ahol mind a két szülő dolgozik és annyira el vannak foglalva munkájukkal és egyéb gon­dokkal, hogy a gyerekekre nem marad idejük. Vagy tü­relmük sem­ örülnek, hogy elég nagy már ahhoz, hogy el­intézze az iskolával kapcsola­tos dolgait, esetleg segít már a háztartásban. Még esetleg megkérdezik, mi volt az isko­lában, de ha a gyerek el kezd mesélni valamit, ami felnőtt szemmel talán jelentéktelen apróság, de a gyermek felől nézve és az ő életében nagyon fontos, egy darabig félig­­meddig odafigyelnek, azután másról kezdenek beszélni és a gyerek arra a megállapításra jut, nem érdemes. A helytelenül érdeklődő szü­lők. Ennek a gyermekek meg­állapítása szerint két fajtája van, és itt inkább az anyu­kákról van szó. Az egyik, aki nehezen akar belenyugodni, hogy a családban már nem ő a fiatal, hanem bakfiskorba serdült leánya és a megmásít­hatatlan tények ellen úgy vé­dekezik, hogy túlságosan gyer­meknek tartja a felnőttség kü­szöbére érkezett gyermeket, kineveti kis érzelmi ügyeit vagy éppen — emiatt többen panaszkodtak —, mint valami mulatságos dolgot meséli el azokat barátnőinek. És ezzel, anélkül, hogy gondolná, eset­leg soha be nem gyógyuló se­bet ejt gyermeke lelkén. Fő­leg, ha barátnőik elég tapin­tatlanok ahhoz, hogy utána még keresztkérdéseknek is alá­vetik, a száját ilyenkor kono­kul összeszorító áldozatot. A helytelenül érdeklődő szü­lők másik típusa a túlságosan kíváncsi. Az ilyen szülő olyan mértékben viszi túlzásba az érdeklődést, hogy nem áll meg annál a pontnál sem, amelynél az emberi személyiség tiszte­letének kellene megálljt pa­rancsolni még saját gyerme­künkkel szemben is. A kíván­­csiskodás sokszor olyan mér­tékű, hogy a mama valóságos nyomozóapparátust helyez mű­ködésbe, hogy megállapítsa, hogy a barátnők, vagy az eb­ben a korban már fel-feltüne­­dező fiatal gavallérok ki fiai ki­hornyai és hogy a gyerek a jól választott-e«. Amivel túl­zott jelentőséget tulajdonít egy jellegzetesen serdülőkori jelenségnek és ez megint csak bántja a gyermek önérzetét. Természetesen gyakoriak a viták a szépítőszerek haszná­lata körül is. Ebben a tekin­tetben vannak szülők, akik egyáltalán nem törődnek vele, de van olyan apa is, aki sze­­metszikráztató pofont helyez kilátásba leányának, ha húsz éves kora előtt rúzst lát meg rajta. Az eredmény, mint az várható, hogy a leány titok­ban használja a keresztmamá­tól kapott szépítőszereket. Ugyanakkor azért több leány volt, aki elmondotta, hogy édesapjával nagyon kel­lemesen el tud beszélgetni, esetleg hosszasan el is tud vi­tatkozni művészeti, irodalmi vagy egyéb személytelen kér­désekről, mint amilyen a mo­dern tánc, egy-egy színdarab stb. Általában azonban — ez volt a pedagógus benyomása — nagyon magányosnak és na­gyon egymásra utaltnak érzik magukat ezek a 16—17 éves leányok. Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy bizonyos ge­nerációs feszültség a felnőttek és a gyereksorból már kike­rült serdülő fiatalság között mindig volt és mindig lesz is. Ezt most még fokozottabbá teszi az életnek mindaz a ren­geteg mozgalmassága, amelyen a felnőttek az elmúlt néhány évtized alatt átestek. Az is nagyon valószínű, hogy a gyer­mekek megállapításaiban sok a fiatalos hév és a korral járó erősebb én-központiság. Éppen ezért igazságtalan lenne egye­dül a szülőket elmarasztalni az egész kérdésben, de jócs­kán marad még, ami elgon­dolkoztató lehet számukra. Sajnos az a helyzet, hogy szülővé csak úgy lesznek az emberek és nagyon sokan van­nak, akik úgy vélik, hogy a szülői kötelességnek eleget tettek azzal, ha enni, inni ad­nak a gyereknek, öltöztetik és esetleg utána néznek, hogy megcsinálja-e a leckéjét. Pe­dig annak, aki részt vállalt Is­ten teremtői tevékenységében, mikor gyermeket hozott a vi­lágra, véges-végig az isteni Gondviselés eszközének kell maradnia. Nem lehet tehát ér­dektelen szemlélője a gyerek fejlődésének és nem unottan, hanem inkább valami különös és mély megrendüléssel kell figyelnie, hogyan mozog a fel­serdülő gyermek először tapo­gatózva, majd egyre bizto­sabban az életben. Legyen tü­relme végig hallgatni az isko­lai történeteket vagy a szóra­kozásokról szóló beszámoló­kat, még ha kissé túlzott bő­beszédűséggel adják is elő azo­kat, ha látható, hogy a gye­rekből kikívánkozik ez az el­beszélés, hiszen számára óriási fontosságúak ezek az élmé­nyek. Persze helytelen a másik véglet is, a tapintatlan érdek­lődés. A serdülő vagy éppen felserdült kornak legfonto­sabb lelki jellegzetessége az érzékenység. Ezt nem lehet eléggé tiszteletben tartani. Az emberi személyiség tisztelete éppen ott kezdődik, hogy fi­gyelembe vesszük érzékenysé­gét. És hányszor vétünk ez el­len még felnőttek közötti vi­szonylatban is! Az már eszünkbe sem jut, hogy a sa­ját gyermekünknek is meg­van a jogos tiszteletet elváró em­beri méltósága. Persze, hogy sokszor nyelvesek ezek a gye­rekek és sokszor és sokat kell tőlük nyelni. A szülői bölcses­ség feladata, hogy megálla­pítsa, meddig terjedhet ez a nyelés. De azt sohase felejtsük el, ha a gyerek konfidens, esetleg hetykén válaszol, ez nem jelenti szükségképpen a szülő iránti tisztelet és szere­tet hiányát, lehet ez egysze­rűen csak a korral járó fara­­gatlanság és nemtörődömség. Összegezve az elmondotta­kat, álljon itt végül néhány fontosabb tanulság a kérdés­sel kapcsolatban. Az első és legfontosabb, hogy a szülő magatartásában mindig meg tudja különböztetni a lénye­­ gest a lényegtelentől. Ne t­i-­l lajdonítson túlzott fontosságot­ olyan felvett kamasz szoká­soknak, amilyeneket minden­kor minden kamaszai felvet­tek és amilyenekkel a mai­­ fiatalok életében is bőségesen­­ találkozunk. Ilyen például, hogy ezek a mai fiatalok, leányok, fiúk,­ minden további nélkül tege- s­ződnek és egymást kereszt-­­ nevükön szólítják. Ezek nem­­ jelentenek semmit, legkevésbé a gyermek erkölcsi magatar­tását illetően. De a nevelésnek igenis irányulnia kell arra, hogy bármilyen külsőségek között is változatlan fényben ragyogjanak a gyerek előtt azok az örök erkölcsi elvek, amelyek minden korban és minden külsőségek között ér­vényesek. És az a szülő, aki ezeket a lényegeseket tartja szem előtt, nem fog szenvedni a gyermek bizalmatlansága miatt sem, amelyet egyébként ő, a nagyobb élettapasztalatá­val és jobban edzett türelmé­vel sokkal könnyebben ki tud váltani. A másik fontos szempont pedig a hatalmi attitűd kikap­csolása a nevelésből. Sajnos, általában úgy van, hogy a ne­velt a nevelőnek sokkal in­kább hatalma, mint befolyása alatt áll. A nevelésben azon­ban a hatalom eszközeivel még kisebb gyermekek eseté­ben is csak nagyon módjával szabad élni. A felnőttebb gye­rekek neveléséből pedig men­nél inkább ki tudjuk kap­csolni, annál jobb. A hatalmi megnyilatkozással szemben ugyanis mindig megjelenik az ellenállás. A szentek és nagy pedagógusok tevékenysége és írásai is egyöntetűen ezt bizo­nyítják. Egyetlen megértő, szeretettől sugárzó, és felvilá­gosító mondat többet használ, mint száz rideg parancs. Boromby Károly VERS A SZÉNBÁNYÁSZOKHOZ Nemrég, hogy a szobába értem a farkasordító hideg biztatni kezdett, hogy megírjam nektek üdvözlő versemet. Kezem ugyan kicsit fagyos még, de múlik már itt bent a tél, most kezd a kályha duruzsolni, s a lángja rólatok beszél. Beszél a láng, s a langy melegben valami rejtett, jóleső mosoly sugárzik a szememben, mintha a szárnyaló idő előbb sietne, s már a május hajolna be az ablakon, s a hó helyett fehér virágot lengetne kint a fuvalom. Látjátok, a meleg szobában mily szikrát vet a képzelet! Amíg ti lent a bánya mélyén bontjátok a kövér szenet, fönt értetek is küzd naponta sok ismeretlen jóbarát, és tettes szóval támogatja az igazság diadalát. Meleg lakás ... Szép béke vágya bejárja koldus lelkemet, a békevágy, hogy a világot fűtse a tiszta szeretet. Ezt is kívánom, ezt a drága szíveket izzító szenet! Legyünk mindig, most és örökre sugárzó, boldog emberek! Csanád Béla 4 / A református Kovács Mihályról, a katolikus egyházi festészet egyik úttörőjéről 140 évvel ezelőtt, 1818. július 25-én született Tisza-Abádon (a mai Abádszalókon) refor­mátus jobbágyi családból Ko­vács Mihály, a­­múlt század derekának egyik legnevesebb magyar festőművésze. Mint­hogy a művész pályája ké­sőbbi folyamán szoros kapcso­latba került a magyar katoli­cizmussal, az évforduló alkal­mából ellátogattunk szülőfalu­jába, amely azóta virágzó nagyközséggé, még­pedig szö­vetkezeti községgé fejlődött. Ütünk először a csaknem 200 éves, de a hívek áldozat­­készségéből épp a közelmúlt­ban szinte újjávarázsolt kato­likus templomba vezetett, ahol is dr. Tálas József plébános szíves útmutatása nyomán Ko­vács Mihály két függő szent­képét láthattuk. Mindkettő a múlt század hetvenes éveiből származik, az egyik olaszos modorban festett poétikus Madonna-kép, a másik a Fáj­dalmas Anyát ábrázolja a szo­morúság pátoszával. Aztán felkerestük a művész szülőházát a Mikszáth utcá­ban. (Miért nem hívják Ko­vács Mihály utcának?) Igény­telen, földes padozatú paraszt­ház. Itt is és a szomszédos por­tán is oldalági leszármazottak laknak, Létai Jánosék és H. Kovács Jánosék (a »H« a név előtt a régi »halászgazdai« tisztségre utal), gazdálkodó parasztemberek, akik azonban megható kegyelettel és meg­kapó kulturális érdeklődéssel őrzik országos hírű dédnagy­­bátyjuk emlékét, még­pedig az élénken élő családi hagyomá­nyokon kívül egy művészi al­kotást is: a művésznek édes­apjáról 1849-ben festett rend­kívül finom portréját. (Ezen kívül még csupán egy Kovács­kép ismeretes Abádszalókon: Dr. Mészáros leszármazottai őrzik kegyelettel az orvosi ho­noráriumként 1895-ben festett Három Gráciát.) A rokonok előadásából ki­bontakozik a művész élet­pályája. (A hézagokat később kitölthettük saját önéletírásá­nak és a róla szóló műtörté­neti monográfiának adataiból.) Már művészi tehetségének kibontakozása kezdetén val­lási indítékokra bukkanunk. Egy öreg családi Bibliának metszetes illusztrációi, majd a helybeli katolikus templom olajfestményei keltették fel a művészi érdeklődést a kis jobbágyfiúban. Tanítói felhív­ták tehetségére Orczy László figyelmét és az ő segítségével Kovács Mihály a kunhegyes­ latin iskola elvégzése után előbb Pesten, majd Bécsben képeztette magát, s esztendők­re húzódó tanulmányutat tehe­tett Itáliában. Ez alkalommal IX. Pius pápát is lefestette. Arról is tudnak a szalóki rokonok, hogy képeinek leg­nagyobb része a művész ha­gyományozása és spanyol szár­mazású feleségének ajándéko­zása folytán az egri líceumba került. De hogy mi volt en­nek az indítéka, azt már ma­gunknak kell elmondanunk. Kovács Mihály 1849-ben Itá­liából hazatérve Egerbe rán­­dult s itt megismerkedett Tár­­kányi Béla egri érseki titkár­ral (a későbbi kanonokkal), a__. neves katolikus papköltővel, s az ismeretségből a szó szoros értelmében vett sírig tartó ba­rátság fejlődött, amely annál gyümölcsözőbb lett, mert Tár­­kányi nemcsak jó barátja, ha­nem finom tapintatú mecé­nása is volt Kovácsnak. Köz-­l benjárására Bartakovics érsek műtermet bocsátott rendelkez­­­zésére az egri líceumban, aján­lására az egri kanonokok és notabilitások úgyszólván kéz­ről kézre adják, mint portré­festőt (magát Tárkányit is megfesti) s ő ösztökélte oltár­kép festésre, felhasználván be­folyását arra, hogy az egri egyházmegye templomai Ko­váccsal festessék meg oltár­képeiket. Ez ösztönző barátság ihletésének köszönhetünk mint­egy negyedszáz értékes temp­lomi képet, melyek között leg­nagyobb szabású a tiszapol­­gári templom »Mária menny­­bemenetelét« ábrázoló főoltár­képe, amely művészi értékein kívül arról is nevezetes, hogy Kovács előtt magyar művész ilyen nagy méretben — 770- 480 cm nagyságban — még nem festett... S feljegyzésre érdemes az is, hogy ebben a barátságban, eb­ben a támogatásban semmi nyoma nincs az ún. »lélek­­halászásnak« Protestánsként halt meg 1892. augusztus 3-án Budapesten, református pap temette, s a Kálvin téri ref. lelkészség halálozási anya­könyvében van bejegyezve. De holttestét Eger városa 1929-ben hazavitette Egerbe ... Kunszery Gyula

Next