Új Ember, 1962 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1962-01-07 / 1. szám

KATOLIKUS SZEMMEL «•Ki boldogabb?« címmel igen érdekes, tanulságos és megszívlelendő riport jelent meg a Népszabadság karácso­nyi szármában. Ki boldogabb? — Az az asszony-e, aki nem akarja, nem vállalja a gyer­mekáldást, vagy az, akinek van gyermeke. A végső kö­vetkeztetést Hirschner Imre, az ismert nőgyógyász nyilatko­zata sűríti, amelyet érdemes csaknem szó szerint idéz­nünk: Hosszú praxisom alatt azért még senki sem tett nekem szemrehányást, a­ogy segítet­tem gyermekének megszületé­sében, de azért igen, hogy nem beszéltem rá jobban ar­ra, hogy ne akadályozza meg a gyermek születését. A je­lenlegi rendelkezések értel­mében egy asszony bizony nagyon könnyen, szinte ve­szély nélkül néhány nap alatt megszabadulhat “terhétől«. Csakhogy ezt az elhatározá­sát olykor hosszú ideig, eset­leg egész életén át sajnálja. A segítség? ... Itt is az okoó, emberi szó ér a legtöbbet. Sajnos azonban az illetékes bizottságok munkája túlzsú­folt, a legtöbbször csak arra szorítkoznak, hogy kijelöljék, melyik kórházban hajtsák végre a műtétet. Pedig lehet másképp is. Ismerek egy kli­nikai bizottságot, ahol igen ,sok asszonyt térítenek helyes belátásra, mégpedig azzal, hogy megértetik: a legtöbb nő élete során — bármilyen nagy sikereket érjen is el egyéb­ként — elérkezik egy olyan korba, amikor boldogtalanná válik, mert nincs gyermeke. Az ember mindent elérhet az életben, de gyerek nélkül nem ismerheti meg talán a leg­nagyobb boldogságot, amelyre az emberi nem teremtődött. Tanulságos szavak, amelyek tudományos és emberi ta­pasztalatokból erednek. ao -»Ady ismeretlen szerelmei« címmel folytatásos tárcatanul­mány jelenik meg egyik napi­lapunk hasábjain. Ebben töb­bek között ezt olvassuk: »Ady­­ra csak az vessen követ, aki nem tudja, hogy Goethe, By­ron, Heine, Baudelaire sze­relmei nem voltak kevésbé kaszáltak, zavarosak, sőt, ext­­­rpr­agánsak.« Ez valóban így van, s az irodalomtörténész nem tehet mást, mint hogy lerögzíti a tényállást. A zseni lélektana — és élettana — mindenképpen bonyolult prob­léma, s ez a bonyolultság természetesen a szerelmi élet tavin is jelentkezik. Tévedés lenne azonban iisorika indukcióval olyasféle következtetésre jutni, mintha a zseniális alkotásnak valami­féle alapfeltétele lenne a “ku­szált, zavaros, sőt, extrava­gáns­ szerelmi élet. Koránt­sem. S éppen a mi irodal­munk története nyújt számos megnyugtató példát arra, hogy szinte remetés visszavonult­­ságban, vagy rendezett csalá­di élet keretei között is lehet jelentőset, zseniálisat alkotni. Kölcseyről például nem tud semmit a botrány-krónika. Kazinczy. Batsányi János. Vö­rösmarty. Petőfi. Arany, Tom­pa. Tóth Árpád, Babits példás és irigylendő boldog, zavarta­lan házaséletet, éltek. Vagy ha talán voltak is zavaraik, ez költészetük felszínén még fodrozódást sem okozott, s legkevésbé jelentett számuk­ra ihletforrást. A zsenit is kötelezik az ál­talános emberi erkölcs törvé­­nyei, s ezek áthágásáért leg­feljebb megértő megbocsátás ■illetheti őket, de nem — fel­­magasztalás.4 »Veszekedés a hosszú élet titka?" — ezzel a címmel kö­zöl egy kis érdekességet egyik napilapunk. Érdemes szó sze­rint közölnünk: »Egy 106 éves lawisville-i asszonyt megkér­deztek, minek köszönheti ma­gas életkorát. — Az embere­ket mindig, kivétel nélkül el­lenszenvesnek találtam. Örök­ké veszekedtem, morogtam, rájöttem, hogy az állandó elé­gedetlenség megőrzi az em­ber fiatalságát.« Louisville — hála Istennek — messze van tőlünk, és így csak közvetve üzenhetjük ama vén boszorkánynak: nem az a fontos, hogy valaki örökké veszekedve, zsörtölődve, mo­rogva, elégedetlenkedve száz­­egynéhány évet éljen, hanem inkább kívánatos, hogy az átlagos életkoron belül (amely a tudományos elörehalaiott­­■ ság jóvoltából ma már elég magas) szeretetet, derűt, jósá­got árasszon maga körül. Le­het, hogy így — a veszekedés alaptermészete lebírásával — nem ért el volna ilyen magas kort, de ez kiegyenlítődött volna azzal, hogy bizonyára tovább éltek volna azok, aki­ket ő az örökös veszekedésé­vel, morgásával, elégedetlen­ségével idő előtt a sírba ül­dözött.— Sok az ünnep Himódon — panaszolja a Kisalföld ripor­tere. Megszólaltatja írásában a Tsz könyvelőjét is. »Sok ná­lunk az ünnep — mondja a könyvelő. — A búcsúk is olyanok, hogy kezdik pénte­ken, és hétfőn-kedden pihenik ki a fáradalmakat... Az idén a betervezett 26 forint helyett csak körülbelül 13 forintot tud osztani a szövetkezet egy egy­ségre. Ebben pedig része van a négynapos búcsúknak is ...« A riporter szeme — per­sze — nemcsak a »sok ünne­pet­» látta meg, hanem azt is, hogy »sok a géphiba. Hét gépe van a szövetkezetnek, abból a legtöbbet teljesítő gyakran hibás. Nyáron azt mondották: száraz a föld, azért romlik el gyakran a gép. Most nem száraz a föld s az egy hete javított DDT újra rossz." Emlékeztessünk ezzel kap­csolatban: semmiféle egyházi ■utasítás nem rendelkezik úgy, hogy a templombúcsúk há­rom-négy napig tartsanak. Egy alkalommal már mi is szóvátettük azt a jelenséget, hogy a »búcsúnap« fogalmát helytelenül értelmezik azok, akik úgy fogják fel, hogy ad­dig tart a búcsú, ameddig fo­rog a körhinta a falu főterén és áll a harmadnapos bál az italbolt udvarán. Általában pedig úgy érez­zük, hogy különbséget kell tenni az ünnep és az ünnep­lés régi szokásai között. Nem soroljuk fel az összes különb­ségeket, csupán azt hangsú­lyozzuk, ki ez alkalommal, hogy az ünnep megszentelésé­nek elsőrangú jelentősége ab­ban van, hogy maga az ünne­pet megülő ember megszen­­telődik Isten kegyelmében. Az az ünneplési mód azonban, amely búcsú címén három napig mulatozik és kerüli a munkát, nem kedves sem Is­ten, sem ember előtt. Isteimére o­lvastuk A hazai könyvkiadás legszebb karácsonyi ajándéka kétségkívül MAETERLINCK »KÉK MAD­ÁR« című szimbolikus mesejátékának megjelentetése Vas István új — hű és szép — fordításában. A boldog­ságkeresésnek ez a poétikus szép­ségekben gazdag drámai költe­ménye időtálló remekműnek bizo­nyult, amely ma is frissen, eleve­nen hat az olvasóra. Aff­éle vers: nyolc boldogság írta: KOVÁTS JENŐ A. Mondd, mi boldogítóbb, hogyha ismered, mint a tiszta, békés lelkiismeret? Körülötted bú, baj, bánat gomolyog? Bármi bántson, csak ezt csináld. Mosolyogj! A jó könyvekről mit mondjak ? Jó barátoknál is jobbak. Nagyon sivár komor világ, hol nem vár fa, bokor, virág. Erdő­járás vidám szívvel szerez derűt, békét, erőt s beteszi az ajtót, hidd el, orvosodnak orra előtt. Nézz mindent az örök élet távlatában, akkor érted, botor minden földi bánat. Nem borzasztó a halál. Rettegjek tőle talán? Lelkem, Uram, Rád talál. Minden gondolatunkban, minden mozdulatunkban minket Urunknak ajánlj, mennyel Édesanyánk. Chesterton a gyermekiességről A gyermekiesség lényegét megragadóbban tán senki sem tárta fel, mint Chesterton. A karácsony szerelmese volt, so­kat vitatkozott azokkal a kortársakkal, akik lefitymál­ták a betlehemi barlangban született Kisded ünneplését. Ezért most, hogy elhagyjuk halálának negyedszázados fordulóját, idézzük fel tanítá­sát a Gyermekről, ahogy »Orthodoxiá«-jában, a «Tün­dérország morálja« fejezet­ben olvassuk. A gyermek Chesterton szá­mára­ »a legkomolyabb és ezért a legboldogabb lény. A gyermekkacagás a legszoro­sabb kapocs, amely a világot összefogja«, a gyermek az az ember, aki még érzi a lát­ható világon túl levő látha­tatlant. «Első és utolsó filo­zófiámat — mondja — mely­ben megiagadhatatlan bizton­sággal hiszek, gyermekségem­ben tanultam. A dajkámtól tanultam, a hagyomány és a demokrácia közös, fenkölt papnőjétől.« A chestertoni paradoxonok és költői hasonlatok mögül izgalmas igazságok szikráz­nak elő. «Mi, Tündérországban, kik mellesleg a legésszerűbb lé­nyek vagyunk, megengedjük az ésszerűséget és a szüksé­gességet ... Ha három testvér három lovon ül, el kell fo­gadnom, hogy hat élőlény és tizennyolc lábszár van együtt az igazi racionalizmus és Tündérország tele van ezzel.* «De mikor a Tündérország bölcse, a gyermek kidugja a a fejét a sövényen és olyan dolgokat figyel meg, mint a hajnal és a halál, azt érzi, hogy azok nem olyan maguk­tól értetődőek, mint a kétszer kettő, nem olyan maguktól értetődőek, ahogy azokat a felnőttek felfogják. Érzi, hogy a tények, a dolgok­ eset­lege­sek és titokzatosak.« Ez az első, amiben példa­képünk kell, hogy legyen a gyermek: meglátni a lét ér­dekességét. Megegyezik ez a filozófia egyik legősibb tör­vényével, amely szerint min­den bölcselkedés kezdete: a csodálkozás. Chesterton nagy tanítása: Igazi férfi, igazi em­ber akarsz maradni? Ne hagyd magadban meghalni a gyermeket, aki tud csodál­kozni. A második nagy tanítása a férfi számára: nem szabad megfeledkeznünk róla, hogy életünk egyetlen kaland, a keresés kalandja. Egyáltalán sem passzív önátadás a mi viszonyunk a látható mögött lappangó láthatatlanhoz, ha­nem nagyon is aktív kutatás, hajszolás. Ennek tanúságául írta meg a világirodalom első teológiai detektív regényét »Ember, aki csütörtök volt« címmel. Anarchisták és de­tektívek viaskodnak benne iz­galmas kalandokon át, hogy kiderüljön: földi küszködé­seink során azt keressük, aki elküldött bennünket a világ­ba, az Atyát, »aki bujócskát játszik gyermekeivel, megérti, megosztja még játékukat is, gyermeki bizalommal közelít­hetnek hozzá, a maguk nyel­vén gagyoghatnak vele«. A harmadik, amire Ches­terton tanít: a hálás életöröm. »Meg szoktuk köszönni a név­napi és születésnapi ajándé­kot — mondja — akár szi­var, akár papucs. S nincsen-e, akinek megköszönjem azt a születésnapi ajándékot, hogy a világra születtem?« Másutt pedig így vall: »Az ember in­kább önmaga, sokkal inkább emberi, ha lelkének öröm az alapvonása, a bánat csupán a felület hullámzása azon. Az öröm izgató tevékenység, amely mindent éltet. A ke­reszténység egyszerre és tö­kéletesen kielégíti az ember ősi, helyes ösztönét, mikor hi­tével az örömöt gigászi mére­tűvé fokozza, a szomorúságot pedig letörpíti.« Természetes és vidám is­ten-közelség: ez a keresztény gyermekség lényege Chester­ton szerint. Természetes Jé­zus-közelség is, ez, ahogyan “A gyermekek éneke« című költeményében mondja: Miénk a föld napestig, a parázs langy heve, a hó, a fák a kedves halott Bátyánk (Jézus) neve. Őt már aranyba vésték ravaszkodó nagyok, mi meg csak elmeséljük, amit reánk hagyott. Nekünk a Törvényt adta, az imát és igét, velünk meg angyalmódra ját­szik a vidék ...« (Raics István ford.) »Kicsinynek lenni annyit tesz, mint beismerni erőnk végességét, de hibáink miatt nem veszteni el bátorságun­kat, mert a gyermekek eles­nek, de éppen mert kicsinyek, nem ütik meg magunkat na­gyon« — írja Kis Szent Te­réz. Lényegében ugyanaz ez, amit Chesterton, a robosztus férfi mond: Ne feledj el cso­dálkozni, mer vállalni a kere­sés kalandját s tudj hálás életörömöt érezni. Akarj gyermekies lenni. Sinkó Ferenc jókai nyomában... Hűvös szél borzongatja a Balaton felszínét, sirályok röpködnek a víz fölött, a mó­lón fehéren porlódnak szét a messzeségből jövő hullámon. A rikító foltok hiányoznak, a pasztellszínek világa ez: Ti­hany éppen csak átdereng a szürke párafüggönyön, az égen szakadozott felhők úsz­nak dél felé... Lassan megindulunk a Jó­kai utca felé. Jobbra-balra hervadó kertek. Berzsenyi Dá­niel híres versére kell gon­dolnom: “A közelítő tél«-re: az ember úgy érzi, hogy a zörgő, sárga levelek mindent elborítanak. Sárga a földszin­tes ház is, amelyhez érünk. Valamikor itt lakott a fehér hajú, kék szemű mesemondó. Ma az épület múzeum. Egy kicsit viszolyogva lépünk be a kapun. Ugyan mi újat mondhat egy múzeum Jókai­ról, akinek emléke ma is eleven erővel él a magyar szívekben. Az üvegezett verandán La­­borfalvy Róza mellszobrát pillantjuk meg. A fej görö­gös, a póz szecessziós. A kez­det tehát rossz. Az első terem­ben a múzeum gondnoka fo­gad minket. Halk szavú, fi­nom, idős ember, őt is a rég­múlt idők emlékei lengik kö­rül. Ahogy beszélni kezd, egyszerre megelevenednek a daliás idők: az 1848-as napok, a szabadságharc és a bujdo­­sás keserű hónapjai. Az em­lékek most már formát is öl­tenek. Az üveglappal bevont hosszú asztalon ott láthatjuk a szabad sajtó első termékét. Valóságos relikvia a megsár­­gult, rongyos menlevél, ame­lyet Laborfalvy Róza szerzett a bujdosó költőnek. Ez az ok­mány tette lehetővé Jókai visszatérését a fővárosba, ahol Sajó álnéven kezdett írni. Ezekről a mozgalmas napok­ról mesél a »Bujdosó nap­lója« és a »Tengerszemű hölgy« egyik régi kiadása. Alkonyodik ... Az egyik ké­pen már nehéz lenne a mű­vész kézjegyét kibetűzni. De ez nem is fontos. A festmény azonban varázslatosan szép: a Balaton tárul elénk átlát­szó vizével és az égen vonuló felhőivel. Talán a legszebb kép ez, amelyet valaha is a magyar tengerről festettek! A homály egyre jobban el­lepi a szobát. Még egy utolsó pillantás az ablakon keresz­tül az utcára. A tar fák kö­zött jól látszik a Kerek-temp­lom, amelyet a római Pan­theon mintájára Fruman An­tal építész épített 1841-ben. Jókai is jól ismerte a kis templomot, hiszen az 1846- ban már teljesen készen állt... Talán egy tekintetet is vetett a szép épületre, amikor a tol­lát a tentába mártotta, hogy »Az aranyember« kezdő sorait a papírra vesse. Mert ez a csodálatos regény — amelyet Mikszáth hajnali álomhoz ha­sonlított — ebben a házban és ebben a szobában született meg... Indulunk hazafelé... Az aj­­tó közelében régimódi távcső, amellyel az író az égbolt tit­kait kutatta. Mire kiérünk az épületből, már feltünedeznek az első csillagok... Mindaz, amit ma láttunk — a ködös Balaton, a szélben vergődő sirályok, a szép fest­mények, a csillagos égbolt — két szóban tömöríthető össze­­balatonfüredi varázs. —1­v­tt: Csipkedíszek csodája A külsejében megújult Nagyboldogasszony templom A várbeli Nagyboldogasz­­szony-templom tornya körül régóta eltűnt a vaskos áll­ványerdő, amely éveken át őrizte, s amelyből olyan volt, mint valami gigászi gerenda­bástya. Mielőtt a templomot felkeresném, a Halászbástya kőtárában — ahol a középkori templomnak a pusztulásból megmenekített kőrészét őrzik — megállók a középkori ma­gyar föld­­szobrászatnak talán a legszebb darabja, az Üdvöz­let Angyala előtt. Érdemes eh­hez a szoborhoz újra is elza­rándokolni. A régi kapu fölött állott, az összeboruló ívek alatt az Angyali Üdvözlet jelenete, amit azóta széttörtek a száza­dok, a templomra rászakadt viszontagságok, de ez az an­gyal megmenekedett. Oly szép, hogy verset kellene hozzá írni. A kőbe vésett lebegés c­ím át­surrant a föld tér-dimenzióba, s nem a nehézkedés szegezi a földhöz, hanem akarata, és ar­ca, amint a fölséges hírt hoz­za, csupa alázat az előtt, aki több még az angyalnál is: „Igen” szavára Isten anyja. Mindez benne van a kőben. A lebegés és alázat csodája. Egyetlen kapu egyetlen rész­lete! A Schulek-féle restauráció­nak v­­áratlanok az érdemei. Melléépített házak közül sza­badította ki a templomot; a kápolnagyűrűt, amivel a kö­zépkor építette körül, teljesen hozzáolvasztotta az épülethez; egységes megoldást adott bel­sejének; merőben új tornyot, főhomlokzatot és tetőzetet épí­tett neki. És különösen csodá­latos színörvénybe merítette az ablakok telt vörös, kék, fe­hér, sárga színkompozíciójával. Ezekkel a finom szobrászati részletekkel azonban nem volt ideje és módja törődni. S kü­lönben is, a gótika értékelése ellenére akkor még hibásak­nak és tökéletleneknek érez­ték a gó­rus szoborműveket; jobbnak tartották azokat neo­­gót iparművészeti darabokkal kicserélni. A templom így, neogótikus voltában is, mél­tán lett látványosság, a bel- és külföldi idegenforgalom von­zópontja. S Budapest vallási életének is egyik góca, különö­sen az egyházi zenéé. Az ostrom azonban tönkre­tette, tetőzete, tornya súlyosan megsérültek. A templom belse­je is háborús rongálódást szen­vedett, még tabernákulumát is érte golyólövedék. A külsején esett sérülések hatásai azután tovább fokozták a belső ká­rosodásokat. A beázások évek alatti fokozódásai rongálták a festést. Megrongálódott már a templom villanyvilágítása is, a csillárok körkoszorúi, az ol­dalhajók világítása. Hét és fél évvel ezelőtt, a Várnegyed újjáépítési munká­lataival egyidőben, indultak a templom restaurálási munká­latai. Még nem volt kor, amely a magyar múlt épületeire any­­nyi pénzt áldozott volna, mint a miénk, a népi demokrácia. A Várnegyed több száz házá­val a magyar középkor élővé tett szigete veszi körül Nagy­boldogasszony templomát, amely megújhodásának jelen­tős állomásához van elérkező­ben. Majdnem teljesen befeje­ződtek a külső újjáépítési munkálatok. Az állam igen nagy összeget szánt erre: ti­zennyolcmillió forintot. Íme Kátay Béla apáttal, a templom plébánosával, járjuk körül az épületet. A torony állványzata, amint mondottuk, eltűnt. Óriási munka eredmé­nye maradt a helyén: rongá­lások nélkül, minden részleté­ben újonnan faragott burkola­ti kövekkel emelkedik magas­ra a torony mézszínű kövei­vel, a gótika csipkedíszeinek csodája, a délutáni napsütés­ben. Az a valóságos kőfaragó­műhely és kőraktár, ami a homlokzat előtti elkerített ré­szen és a déli fal mentén éve­ken át látható volt, eltűnt. Kö­vei fokozatosan kifaragva ke­rültek fel az állványokon át a maguk helyére, a toronyra és a főhomlokzatra. Tökéletesen épek a szentély, a déli oldal, a főhomlokzat falai. Eredeti színeiben ragyog, s akár új korában, olyan a tetőzet. Min­den egyes darabja zöldmázas, üvegkemény csempe, roppant gonddal ellenőrizve és helyre­pótolva minden hiányzó darab. Most már nincs további be­ázás, ami fokozatosan rongál­ná az épület állagát. Csak az északi fal mentén húzódik még állványzat és an­nak restaurációja folyik. Csak ott, az északi fal mentén, mű­ködik még a kőfaragó műhely, s kertinek kövek az állvány­zatra. De ez már csekély mun­ka ahhoz képest, amin a res­tauráció túl van. S még a déli kapu van felállványozva, az úgynevezett „Menyasszonyka­pu”, amit azért hívnak így, mert a Nagy­boldogasszony­templom főoltáránál tartott es­küvők után ezen a kapun ke­resztül vonul ki az ifjú pár és a násznép. Még itt bajlódnak az újjáépítéssel. És újjáépül még valami. A Szentháromság-szobor Csak elámulok, amikor meghallom, hogy nem kevesebb, mint két­millió forint költség van ennek teljes művészi restaurációjára előirányozva. Igaz, hogy talán az ország legszebb, leggazda­gabb Szentháromság-szobra. A XVIII. századi budai nagy pes­tis megszűntéért, fogadalomból emelte Buda város tanácsa, amely akkor itt székelt a szo­borral szemben, abban az emeletes saroképületben, mely ma a Vár múltjának múzeu­ma. Bemegyek a Nagyboldogasz­­szony templomba és végigjá­rom. Belemerül az ember a színekbe. Ma is olyan a belse­je, mint egy forró káprázatos szívé, ma is ilyennek lehet képzelni valahogyan az isteni Szívet, ilyen vörös, arany-fehér sugarakkal tündöklőnek. De bizony feladat bőségesen van még mindig, hiszen addig nem volt érdemes azt elkezdeni, amíg a külső nem volt készen. Itt legsürgősebb munka az óriási falfelületek teljes újjá­építése. Úgyszólván egy négy­zetmétert sem érdemes meg­tartani a régiből, mert ez a vakolattal együtt korhad, mál­­lik le a falakról. Ugyanilyen feladat a villanyvilágítás rendbehozása. Talán bizonyos mértékig szerencse, hogy idáig nem nyúltak hozzá, mert ma már nem is korszerű a vil­­lanylámpa-sorokból álló temp­lomvilágítás; ma már újabb falusi templomainkat is fény­csővilágítással tervezik. Elné­zegetjük, hogy a templom leg­­elrejtettebb zugait, legtitko­sabb belső szépségét is milyen ragyogóan világítanak meg a neonfények. És végigjárjuk az oltárokat: a Mennybevetettnek ajánlott főoltárt; a Jézus Szí­ve modern kultuszának aján­lottat; a Szent Vér és Szent László oltárokat, amelyek a középkori kápolnakoszorúból maradtak erre a korra. És ak­kor egyszerre csak azt mondja Szappanos Béla, a pap, a ki­tűnő egyházi szobrászművész: — Mi lenne, ha a Nemzeti Múzeum ideadná, ha kell örök használatra kölcsönbe, azt a tíz eredeti gótikus, igazi fara­gott oltárát, ami van neki, és amit nem tud jobb helyen tar­tani, mint a pincéiben? Ha a valóságos történeti múltat őrző külső falak után ide be, a templomba lépünk, a temp­lom műemléki jellege itt va­lósággal véget ér. A főoltár az, ami — művészi kidolgozá­sánál fogva — értékes. A többi oltár nem múlja fölül a neo­­gót szabványt. Mi lenne, ha valódi, mintegy ötszáz éves, gótikus oltárok emelnék a templomnak, egyebek között idegenforgalmi értékét is? A gondolat — éppen egysze­rűségével — tündöklő. Meg­kérdezem, hogy említette-e már valahol, hivatalos helyen. — A kerületi tanácsnál — mondja ő. — És mit mondtak rá? — Azt, hogy a sajtónak kel­lene felvetnie és nyilvánosság­ra hoznia ezt a dolgot. Egymásra nézünk és szavak nélkül is értjük egymást. Amit a Schulek-féle helyreállí­tás nem tudott akkor még végrehajtani, íme, azt most végrehajtaná az új. Minden­esetre érdemes volna a nyilvá­nosság előtt megvitatni a lehe­tőségét... IJJAS ANTAL Halálozás. Szalma József, a csanádegyházmegyei Szőreg község plébánosa életének 71. évében elhunyt. özv. Pongrácz Lajosné Hai­­dekiker Gizella életének 76. évében, a haldoklók szentsé­gét buzgón felvéve, december 28-án a makói kórházban el­hunyt. Fia, Pongrácz Lóránt apátfalvi plébános kéri pap­­testvéreit és ismerőseit, hogy az elköltözöttet imáikba fog­lalni szíveskedjenek. (Külön értesítés helyett.) • Markó M. Leonilla szat­mári nővér Győrben, decem­ber 19-én elhunyt.

Next