Új Ember, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-01-03 / 1. szám

KATOLIKUS SZEMMEL AZ ISTENSZERETET Amint a keresztyén a hit szentsége, a reményé a bérmá­lás, úgy az oltáriszentség a sze­retet szentsége. Az istenszere­­teté és az emberszereteté. A kettő nem lehet meg egymás nélkül. Istent mindenek fölött, azaz mindennél jobban kell szeret­nünk. Isten már akkor szere­tett minket, amikor mi még nem szerethettük őt. Szeretet­­ből teremtett az Atya és arra rendelt, hogy országában egy­kor majd részt vegyünk örökké boldog életében. Isten szünte­len elhalmoz minket szerete­­tének jeleivel, testi-lelki jótéte­ményekkel és kegyelmeivel. Isten jóságos szeretete leg­inkább az Úr Jézus személyé­ben nyilvánult meg. Szerette a bűnösöket is és irgalmazott ne­kik, szeretettből halt meg éret­tünk a keresztfán. Amint az eukarisztia minden szentség közül a legelső, úgy a szeretet valamennyi erény kö­zül a legnagyobb. Amit ma hiszünk, azt egykor az Isten országában meglátjuk, ami ma csak reményünk tárgya, az majdan birtoklásunk tárgya lesz. Akkor már nem lesz hit és nem lesz remény, a szeretet azonban mindörökre megma­rad.★ Magyar újítók küzdelméről szól a „Nehéz emberek” című riportfilm. Egy-egy találmány sorsa azonban önmagán túl­mutatva, mélyebb és általá­nosabb diagnosztizálásra ad alkalmat a riporternek. Egy­­egy elakadt találmány sorsát kutatva, a felvevőgép akarva­­akaratlanul messzebbre lát és tovább kérdez. Ki a hibás? K­i a felelős? Mi a baj, a betegség neve? Tulajdonképp sokféleképpen megfogalmazhatnánk, de a­­ legáltalánosabb oknak a„kon­­­­zervativizmus” tűnik. Az ér­tékek közt ugyanis rendkívül­­ fontos , megtalálnunk a kü­lönbséget a valóban örök ér­tékek és a mu­landóak­ között. A „konzervativizmus” megne­vezéssel mi most nem a ha­­­gyományok szeretetét illetjük,­­hanem az időhöz, a múlandó­sághoz kötött magatartás me­rev védekezését, é­s épp az eleven igazságokkal szemben. A „konzervativizmus” lénye­gében magatartásbeli kérdés. Viszont: épp az örök igazsá­gok élése, betöltése örökös keresést jelent itt a földön. A „,konzervatív” úgy véli, hogy állva, egyhelyben állva meg­őrizhet valamit. A legörökebb igazságok teljesítése azonban, mint magatartás, örökös cse­lekvést, engedelmességet és keresést követel. Csupán a földi idő múlandóságának el­fogadása tehet bennünket, al­kalmassá az örök tartalmak megértésére és megragadásá­ra. Bármi legyen is a „kon­zervativizmus” nyelvén-szá­­ján, a „konzervatív” lényegé­ben mindig tartását, időbeli viszonyát kívánja megörökí­teni, állandósítani. Őt igazá­ban nem az igazság érdekli, hanem a maga igaza. Tartásá­nak igaza, tartásának öröklé­­te. Gyönyörű Jézusnak e prob­lémát érintő kijelentése, mellyel a farizeus moráltól örök időkre elválasztja ma­gát: „Nem az ember van­­ a szombatért...” S ezzel — úgy vélem — el­jutottunk minden „konzerva­tivizmus” gyökeréhez. Az egyéni önzés hatalmi szóval kívánná megfagyasztani a múlásra ítélt és múlásra ren­delt időt. Keresztény fogalma­zásban ez az öröklét és az Is­tentől múlásra rendelt idő összezavarását jelenti. Előbb-utóbb persze minden ,konzervativizmus” még föl­di pályafutásában is — para­dox módon — rövidlátónak és rövidlejáratúnak bizonyul. Épp amit meg akar állítani: maga az idő végez vele. De kanyarodjunk vissza a „Nehéz emberek”-hez. A ma­­radiság körmönfont, látsza­tokban és formalitásokban oly jártas és oly ügyesen alkal­mazkodó ördögével szemben ugyan mi lehet egyén és tár­sadalom leghatásosabb fegy­vere? A felelet könnyű, meg­valósítása annál nehezebb. A felelet: az igazság szenvedé­lyes keresése és feltétel nélkü­li szeretete. Hosszú távon reá­lisnak is egyedül ez az út bi­zonyulhat. Megvalósítása természetesen a legnehezebb egyéni és tár­sadalmi feladat. A keresztény magatartás e tekintetben ket­tős: egyrészt ismeri a nehéz­ségeket, miket az emberi ter­mészet nehézkedése támaszt, másrészt teljes bizalommal fordul minden önzetlen pró­bálkozás, igyekezet felé. Rea­lizmusának épp ez a feszültsé­ge árulja el reményeinek sú­lyát és komolyságát. ★ „Modern legenda” cím alatt félig bibliai, félig mai környe­zetbe helyezve rajzolja meg Jézus születésének történetét egyik képes hetilapunk. A haj­léktalan Szent Család ingat­lanforgalmi hirdetőtáblán ke­resi a szállást Betlehem kapu­jában. Orvos táskával és hom­­loktükörrel felszerelve kopog­tat a betlehemi istálló ajta­ján. Szent József gyermek­mérleggel igyekszik haza a kupolás arab kölcsönzőből és így tovább. Az evangéliumi „comics” némileg a híres francia raj­zoló, Jean Effel ihletéséről árulkodik: karikatúrája akar lenni a szent születés miszté­riumának. Ám ha tovább néz­zük, a rajzos történetből na­gyon komoly mondanivaló bontakozik ki. Ha most születnék a kisded Jézus!... A Szent Család gondjai olyan formában je­lentkeznének, ahogyan a mai egyszerű családoké, akik gyer­meket várnak és fogadnak. A Szent Család rokona a mai egyszerű családoknak is, a kisded Jézus testvére minden kisdednek, akit ma hordoz méhében és szül meg édes­anyja.★ A Vöröskereszt mozgalom mindenkire kiterjedő ember­séges célja biztosíték arra is, hogy ez a szervezet politikai és világnézeti meggondoláso­kon túl szolgálja az emberisé­get, és korunk sokérdekű vi­lágában egyik összekötő ka­pocs legyen. Ezért természe­tes, hogy megbízottai, társa­dalmi munkásai között min­denki képviselve van, világiaik és papok egyaránt. Felhívását templomainkban is ismerte­tik, papjaink segítik a véradó mozgalmat. Ezért nem tart­juk szerencsésnek, hogy „Csa­ládi Lapok” című újságjában egyre-másra olvashatunk olyan cikket, mely a vallással foglalkozva, sérti a hivő em­ber érzését. Lekicsinylő hang­ja nem szerencsés sem a hi­vő, sem a nemhivő számára. Viszont elriasztja azokat a vallásos embereket, akik a Vöröskereszt mozgalmat hu­mánus céljai miatt támogat­ják és nehéz helyzetbe hozzák azokat a papokat, akik meg­győződéssel dolgoznak érdeké­ben. Kínos számukra, ha ta­pasztalniuk kell, hogy a Vö­röskereszt mozgalom lapja megnyilatkozásaiban nem kö­veti azt az elfogulatlanságot, mely éppen arra tenné alkal­massá, hogy mindenkit bekap­csoljon szép célkitűzésű moz­galmába.★ A budapesti Pedagógus Könyvesbolt kirakatában örömmel látjuk magyar írók idegen fordításában megjelent műveit, Mikszáth, Móricz, Jó­zsef Attila, no meg a külön­bözőképpen becsült, de min­dig lenyűgöző Jókai műveit. Szeretnénk, ha minél több ilyen kirakat lenne Magyaror­szágon, nemcsak Budapesten, a nyári idegenforgalom góc­pontjain, a Balaton kulcshe­lyein, Egerben, a Hortobá­gyon, Szegeden, a Duna-ka­­nyarban, Pécsett és mindenütt, ahol idegenek nagyobb szám­ban járnak. Azt hisszük, ke­letje lenne ennek a vásárnak, hiszen amúgy is sűrű a pa­nasz, hogy külföldieknek való nívós emléktárgyakkal nem mindig tud szolgálni a ma­gyar idegenforgalmi kereske­delem. A magyar irodalom a világ­­irodalom nem eléggé feltárt, de mindenben méltó szerves tartozéka, keressünk meg min­den eszközt, ami a feltárást elősegíti. Püspöki konferencia A Magyar Püspöki Kar Hamvas Endre kalocsai érsek elnöklésével december 17-én konferenciára gyűlt össze a budapesti Központi Szeminá­rium tanácskozó termében. A tanácskozáson a konferencia valamennyi tagja megjelent. Először meghallgatták a zsinat harmadik ülésszakáról, majd a bombayi Eucharisztikus Kongresszus eseményeiről szóló beszámolót. A követke­zőkben a zsinati liturgikus konstitúció nemzeti nyelv használatával foglalkoztak be­hatóan és ezzel kapcsolatban a püspöki kar valamennyi tagja felhívja a papság figyel­mét arra, hogy a magyar nyelv használatában és általá­ban a liturgikus konstitúció­­ban a papság semmiféle újí­tást ne vezessen be egyénileg mindaddig, amíg a püspöki kar erre vonatkozó egyöntetű határozatáról nem értesült. Ezután a Központi Hittudo­mányi Akadémia beadványá­val foglalkoztak, amelyben az Akadémia közli a püspöki karral, hogy Cserháti József püspök, pécsi apostoli kor­mányzó tanszékvezetői tanári megbízásáról lemondott. Az Akadémia kérésére a püspöki kar kiírta a pályázatot a meg­üresedett tanszékre. Végül a konferencia foglalkozott a Szent István Társulat előter­jesztésével, amelyben azt ajánlja a Társulat, hogy a Püspöki Kar közös körleveleit központilag adják ki. A kon­ferencia a késő déli órákban ért véget. (M. K.) Ogis wicimis Imitus... Emlékezés Gulácsy Irénre Ezt szerette mondani: „Ami­kor én már csak egy marék hamu leszek...” S egy ma­réknyi hamvát sem tudtuk összeszedni, mert csodálatosan boltozott, nagy ívű koponyája sem szolgált ismertetőjelül. A Vitéz utcai halálhoz közel há­romszáz halottjának porai kö­zé vegyült és az övé is. Új­pesti szövőlány és grófi tábor­nok, író és házfelügyelő ham­vai keveredtek el ott névtele­nül Kosztolányi Dezsőné megír­ja a „Tüzes cipőben” című emlékező kötetében, hogy ajánlatomra Gulácsy Ivánná akart szállást keresni házuk lebombázása után. Gulácsynak nagy lakása volt és segíteni szeretett volna az üldözötte­ken és hajléktalanokon. De ahogyan megjósolta, hogy ő nemsokára egy marék hamu lesz, már élete utolsó napjai­ban arcára volt írva a halá­los elszánás és maga a halál. Kosztolányiné éppen ettől a halálra szánt arctól ijedt meg és futott tovább. Én pedig egy bátor asszony arcképét, pró­bálom itt néhány vonással megeleveníteni, akinek ha sike­rül az akciója, megmenekedett volna a Vitéz utcai háromszáz ember is, hiszen Gulácsy agi­­tálására és személyes közre­működésével a vészt hozó lő­­szeres vagonokat a ház lakói visszatolták a Bem téri nyilas kaszárnya elé. Csakhogy a nyi­lasok féltve saját bőrüket, me­gint jó messzire eltolták a sa­ját környékükről a duna-parti villamos sínein a Vitéz utca torkolatába. Az egykor oly sokaktól ol­vasott Gulácsy Irén életéből személyes kapcsolat révén és férje elbeszéléseiből ismerek néhány momentumot, ami előttem utolsó nagy ember­baráti vállalkozását is meghi­telesíti. Férje, Pálffy Jenő, kezdő mérnökként a Fertő-tó lecsapolási munkáihoz szerző­dött. Ebben a vad vizes Eszter­­házy-birodalomban, amelyet első díjnyertes regényében, az Eszterházy bérlőinek fölkelését leíró „Förgeteg”-ben oly bát­ran megírt, Gulácsy Irén hét­számra egy kis szolgálóval egyedül élt egy mérnöklakás­ban, mert férje sokszor csak hetente térhetett haza munká­jából. S itt ezeknek az ősmo­csaraknak az útvesztőiben még a század elején is élt a betyárvilág. Egy éjszaka rablók támadtak a két védte­len asszonyra. Gulácsy Irén férje vadászfegyvereivel, ami­ket a szolgáló töltögetett neki, addig védelmezte a csak asz­­szonynép­ lakta házat, amíg a lecsaposok is közeledtek és a betyároknak nyoma veszett. Pálffy Jenő ezután, lévén, hogy két testvér báty­ja is a váradi püspökség területén la­kott, sőt az egyik ott lelkész­­kedett, átszerződött a váradi káptalan lecsapolási munká­lataihoz. Itt ugyan a felesége biztonságos városi házban lak­hatott, de a világháború mesz­­szi frontokra sodorta a daliás férjet, aki megrokkanva tért haza s nemsokára teljesen megbénult. Pálffy Jenő szolgá­lati ideje a káptalannál jófor­mán csak egy-két évet tett ki, így ingyen lakást biztosítottak neki a káptalan egyik székes­­egyház melletti házában, de nyugdíjat nem adhattak neki, így lett Gulácsy Irén író. A ma Pesten élő Hegedűs Nándor, a Nagyvárad című hajdani lap szerkesztője a megmondhatója, hogy a súlyos beteg férj helyett is dolgozó fiatalasszony mint vállalta a legkényesebb, legtöbb felelős­séggel járó riporteri munkát, amikor a romániai kapitaliz­mus ostora legkönnyebben a magyar munkásság, bányászok, gyári munkások, napszámosok hátán csattanhatott es Gulá­csy Irén matracai ott álltak becsomagolva: ha viszi a Szi­guranca, ágyneművel együtt vihesse. Gulácsy Irén szembe­nézett ezzel is mindaddig, amíg a „Fekete vőlegények” című regényének átütő sikere és férje halála föl nem men­tette a keserves újságírói munka alól. Nagyváradon csupa gond és felelősség űzte, de az Alföl­dön, Szeged környékén szüle­tett asszony előbb mégis Ko­lozsvárra költözött át, bár er­délyi rokonai már nem éltek. Kiadója sürgetésére költözött aztán Pestre, az ominózus Vi­téz utcai lakásba, amely maga alá temette. De előtte a Gesta­­póval is meggyűlt a baja. Far­kas Istvánt, a festőt, különben kiadójának örökösét akarta megmenteni. Bátor kiállása miatt a Svábhegyre hurcolták, ahol szintén csak erélye men­tette meg. Utoljára egy esti misén találkoztam vele 1944 decemberében az ovális belse­­jű Szent Anna templomban. „Nincs már más vigaszom Is­tenen kívül...” — célzott a rémségekre, mikor a mise után teára felmentem sokszobás la­kására, ahol mindene ládák­ban állott, mint aki költözik. Műveiben, amelyek között később egyenetlenek is akad­tak, nem hivalkodott vallásos­ságával. Tomorynak és Mohács előtti paptársainak mégis em­lékezetes emlékművet állított a „Fetekte vőlegények”-ben. Az emberi sorsokban meg tudta mutatni „az egyetlen vigasz” felé vezető utat. Mikor a lő­­szeres vagonok mellé elsőnek kiállott, az életét is odaszánta embertársaiért. S Isten más­képpen, de elfogadta tőle az áldozatot. Possonyi László MISENAPTÁR Ennek a hétnek a vasárnapja a karácsonyi idő II. vasárnapja. Szín: fehér, Jézus szent nevének miséje, Glória, Credo, karácsonyi prefáció. — Énekrend: 35. Szűz Mária e világra. 21. Dicsőség. 29. 6 gyönyörű szé­p. 41. 0 szép Jé­zus. — Hétfőn, 4-én, a jan. 1-i mise mondandó, Glória, karácso­nyi prefáció, Credo nincs. — Kedden, 5-én, rítus, mint tegnap, 2. könyörgés: Szent Teleszforus vértanúpápáról, kiről szintén mondható a mise (vörös), Si diri­­gis mise, Glória, megemlékezés a napról nincs, karácsonyi prefá­ció. — Szerdán, 6-án, Urunk meg­jelenésének ünnepe (vízkereszt mise kötelező). Szín: fehér, Gló­ria, Credo, vízkereszti prefáció és Communicantes (csak ezen a napon az utóbbi). — Énekrend: 43. Az isteni gyermeket. 21. Di­csőség. 18. Az Ige megtestesült. 44. Fényességén e mai napnak. —­ Csütörtökön, 7-én, mise vízke­resztről, Glória, a Gredo elma­rad, vízkereszti prefáció. — Pén­teken, 8-án, rítus, mint tegnap. — Szombaton, 9-én, Szűz Mária szombati miséje mondandó, Gló­ria, II. mise szövege a szombati misék közül, Gredo nincs, Szűz vasárnap miserendje: vízkereszt Mária prefációja. — A következő utáni vasárnap: Szent család ün­nepe. Szín: fehér. Glória, Credo, vízkereszti prefáció. — Énekrend: 25. Mennyből az angyal. 213. Áld­juk Isten (főleg az 5. és 6. vers). 23. Istengyermek. 159.­­ édes Jé­zus, A bombayi zarándokok ünnepélyes fogadása Lapunk legutóbbi számában röviden hírt adtunk arról, hogy a 38. Nemzetközi Eucha­risztikus Kongresszus magyar zarándokai december 20-án Bécsen keresztül hazaérkeztek. A Keleti pályaudvaron Vár­­konyi Imre c. prépostot, az Actio Catholica országos igaz­gatóját, Pottyondy Imre nagy­prépostot, szemináriumi rek­tort,­­ Beresztóczy Miklós c. prépostot, a magyar ország­­gyűlés alelnökét és Szántay Istvánt, az Actio Catholica fő­titkárát ünnepélyesen fogad­ták. A különváróteremben el­sőnek Esty Miklós pápai világi kamarás, az Actio Catholica országos alelnöke üdvözölte a megérkezőket, akiknek foga­dására megjelent Hamvas Endre kalocsai érsek képvise­letében Kováts Géza mb. iroda­igazgató, Rozsák­ Menyhért győri és Miháczi József váci általános helynök, Madai And­rás, az Állami Egyházügyi Hi­vatal főosztályvezető-helyette­se, Herling Jakab, az Állami Egyházügyi Hivatal csoport­­vezetője, Váradi Béla ferences és Albert István piarista rend­főnök, a Központi Szeminá­rium elöljárói és sokan mások. Timkó Imre, a Központi Hittudományi Akadémia e. i. dékánja mondott üdvözlőbe­szédet, amelynek elején rámu­tatott arra, hogy a magyar zarándokok történelmi és apos­toli utakon jártak és a keresz­tények megbékélésének ösvé­nyein haladtak. „Ott voltunk lélekben az ünnepségek oltá­rával koronázott Oválon — mondotta —, amelynek egyik fókuszában a megtestesült Is­ten bennünket szerető szíve dobogott, a másikban pedig az Istent kereső emberiség kí­vánsága és a békességet só­­várgó tömegek vágya izzott. Mindent, amit láttatok, osz­­szátok meg velünk is épülé­sünkre, lelkesítésünkre és megerősítésünkre. Isten hozott benneteket.” Az üdvözlésre Várkonyi Im­re prépost, az Actio Catholica országos igazgatója válaszolt, aki többek között ezeket mon­dotta: „Hosszú utat tettünk meg, huszonhatezer kilomé­tert, és ez alatt a hosszú út alatt sok országot és népet láttunk, és jó érzés volt ta­pasztalnunk, hogy a mi né­pünk mentes azoktól a súlyos problémáktól, melyekkel ta­­lálkoztunk. Nemcsak önma­gunkat, hanem a magyar ka­tolicizmust is képviseltük és minden szerénytelenség nél­kül mondhatjuk, az a megbe­csülés, mely útitársaink részé­ről körülvett bennünket, azt mutatja, hogy megfeleltünk feladatunknak.” Napbarnítottan érkeztek za­rándokaink s a hosszú távol­lét után fokozott érdeklődés­sel hallgatták az itthoni híre­ket. Várkonyi Imre igazgató inkább az útról beszélt, hi­szen tudósításaiban részletesen beszámolt a kongresszus ese­ményeiről. — Sok jó barátot szerez­tünk s legnagyobb élményem Bombay mellett Betlehemben volt, ahol az Üdvözítő szüle­tésének helyén mi, különböző nemzetiségű emberek egy szív­vel imádkoztunk a békéért. Beresztóczy Miklós prépost az OBKB főtitkára napbarní­tott arcán elégedett mosoly — a gyönyörű út után nagyon jó végül itthon lenni! Néhány gyors mondattal fel­villantja az Eucharisztikus Kongresszust, és találó jel­lemzést ad az indiai állapo­tokról. Pottyondy Imre nagyprépos­tot szeretettel veszik körül a szeminárium elöljárói, akik kissé aggódva engedték a hosszú útra. — Az utolsó napok már fá­rasztottak — mondja —, de néhány pihenő nap teljesen rendbe hoz. — Az éghajlat bizony mind­­annyiunkat feladat elé állított — kapcsolódik a beszélgetés­be Szántay István főtitkár. — Az egy hónapos hajózás alatt a legváltozatosabb időjárást éltük meg, köztük komoly vi­hart is. Mindent összevéve nem panaszkodhatunk. India népét mindannyian szívünkbe zártuk s elmondhatom, csak az érti meg igazán a pápa sza­vait az éhségről és nyomor­ról, aki saját szemével lát­hatta, hogy mit jelent a sze­génység indiai fogalmakkal mérve. Még sok kérdés és sok fele­let, de a megérkezetteknek végül is búcsúzniuk kell, hogy néhány napi pihenés után csodálatos élményekkel gaz­dagodva lássanak neki itthoni feladataiknak. Miért ne lennénk boldogok? Amikor ősi szokás szerint boldog újévet kívánunk egy­másnak, jó lenne, ha emléke­zetünkbe idéznék s ugyanak­kor meg is fogadnók Szent Pál apostol intelmét: „örven­dezzetek az Úrban!” Nagy jót művelnénk ezzel magunknak is, másoknak is, mert a kívül­állók, akik „gyümölcseiről is­merik meg a fát”, vajmi rit­kán észlelhetik, hogy azok, akik a hívő keresztény híré­ben állnak, viselkedésükben vagy munkájukban valami kü­lönösebb örvendezésnek adnák bizonyságát, holott az apostol­­szavaiból következnék, hogy éppen ez az örvendezés a ke­resztény lélek egyik legjel­lemzőbb vonása. A tapaszta­lás azonban, sajnos, azt mu­tatja, hogy nem igen vagyunk mi derűsebbek és vidámab­bak, mint nem-keresztény vagy nem-hivő embertársaink. Mondhatná valaki, hogy az apostol előtt inkább az esz­mény, mint a ténylegesség le­begett, arról beszélt, hogy mit várna ő a keresztényektől, s nem arról, hogy milyenek azok a valóságban. S nyilván azt is fel lehetne hozni, hogy vallá­sunk tanítása szerint az öröm és boldogság teljessége Krisz­tus Urunk második eljövete­lére van fenntartva, amikor halál és szenvedés, gond és szorongás örökre megszűnik. Ezt az utóbbi ellenvetést nem is háríthatjuk el könnyedén. A keresztény élet mindig ke­mény feladat volt, a mai mo­dern világban is az. Nem megy nehézségek nélkül, út­vesztők is bőven fenyegetik, Krisztus követése magában foglalja a keresztben való osz­tozkodást is. S lám, Szent Pál, aki mind­ezekkel a nehézségekkel ugyancsak tisztában volt, még­is azt kívánja, hogy megszo­rítások és fenntartások nélkül örvendezzünk az Úrban. Nem ellentmondás, nem paradoxon ez megint? Ám a feloldás kul­csát nyomban megtaláljuk az apostolnak abban a figyelmez­tetésében, hogy mi valameny­­nyien „Isten gyermekei” va­gyunk. Csak talán annyira is­mert előttünk az emberi mi­­voltnak ez a meghatározása, hogy rendszerint nem is gon­dolunk rá. Pedig, hogy mi va­lamennyien Isten gyermekei vagyunk, a keresztény szem­léletben korántsem egyszerű szókép, hanem világos való­ság. Hála a megtestesülésnek, a Gyermeknek, akinek szüle­tését karácsonykor ünnepel­tük, a viszony köztünk és Is­ten között több, mint a te­remtmény viszonya Teremtő­jéhez, az alárendelté főnöké­hez. A gyermek viszonya ez az ő atyjához. S ha ez így van, mint ahogy mi igaznak tud­juk, akkor a mindennapi élet­nek még akkora baja és baja sem foszthat meg minket attól az örömtől és boldogságtól, hogy íme, szerethetünk és minket is szeretnek. Akkor pedig az sem kétséges, hogy az az öröm, amelyről Szent Pál beszél, nem lehet olyas­valami, aminek csupán elébe nézünk, hanem olyasvalami, aminek már a jelenben is bir­tokában vagyunk. S ha ennek ellenére mégsem állandósul bennünk a belső elégedettség, a hiba kétségkívül ott van, hogy nem tudjuk, vagy nem akarjuk a velünk történőkben meglátni mindenkor az Atya akaratát és az ő szeretetének megnyilvánulását. Nem vak fatalizmus az, amit a kereszténység hirdet, hiszen Isten akarata az is, hogy életünket igyekezzünk mi magunk is minél jobbá és emberhez méltóbbá alakítani. Ha azonban ennek az isteni parancsnak erőnktől telően eleget teszünk, akkor az ő gondviselő szeretetének tudata éppen elegendő ok az örven­dezésre. S ebből meríthetjük azt a legmagasabb fokú bol­dogságot is, amely feloldja és feledteti a személyes gyönge­­ségeket, a személyünket érő mégoly keserves kudarcokat is. M. R.

Next