Új Ember, 1968 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1968-01-07 / 1. szám

Katolikus szemmelA televízió karácsonyi műso­rával a vallásos emberek is elégedettek lehetnek. A »Kis karácsony — nagy kará­csony« műsor művészi szinten sugározta a szenteste hangu­latát. (József Attila Betlehemi királyok versét Szenkár De­zső megzenésítésében felejthe­tetlen költészettel énekelte Csomós Mari). »Csuka tanár úr«, ez a Marcel Pagnol regé­nyéből készült francia film is a karácsony estébe illett, an­nak is, aki hisz, annak is, aki nem hisz, vagy csak közöm­bös. Már most felhívjuk a tv fi­gyelmét, hogy lesz húsvét és pünkösd is. Tavaly mindket­tőről megfeledkeztek. Pedig milyen könnyen kielégíthetné a hívők igényét is! Nagyhéten, nagypénteken zenei műsorban passiók, rekviemek. Vasárnap, hétfőn pedig a zeneirodalom legjobb miséi közül egy vagy kettő. A­z előadóművészetnek is van morálja. Korrektségnek ne­vezzük. Pontosságnak. A többi a tehetség és a »pillanat ke­gyelmének« ráadása. Nagyon éles hasonlattal egy sebészprofesszor föladatát idézhetnénk. Legelső a pontos diagnózis, a betegség megálla­pítása, ami után a szükséges műtét végrehajtása követke­zik. De csakis az, és semmi több. Egyszerű vakbélműtét. Lelki életünkben a jótettek törvénye se lehet más. Ne ar­ra törekedjünk, hogy jót te­gyünk, hanem, hogy segítsünk a rászorulókon. Hogy pontosan fölmérjük kinek, hol és mire van szüksége. A jótettnél ez a pontosság, mondhatnánk sza­batosság, mely a másik, a rá­szoruló felebarát baját, szere­­tetszomját tekinti, azzal törő­dik, s nem a maga »szereplé­sével«, lehet egyedül jó és eredményes. A többi isteni rá­adás, a lelki életben épp úgy, mint a művészetben, vagy a tudományos és gyakorlati élet bármelyik területén. N­agy élvezettel olvasgattam Heine most megjelent ta­nulmánykötetét, amit a Heli­kon adott ki „Vallás és filozó­fia” címmel. Heine ragyogó és gunyoros szellemének szikrái (miatt-,az ember maga is felfris­sül és vidáman derül a múlt század irodalmi vitáin, ame­lyek néha már kissé divatja­múltnak hatnak. A költő harcos antikatoliciz­­musának sziporkái (sajnos, oly­kor túlmennek a jó ízlés ha­tárán) ma már inkább csak csillognak, mint égetnek. Az ember úgy érzi, Heine néha fején is találná a szöget, ha kissé pontosabban célozna. Ezt írja például: „Vallás és szín­lelés ikertestvérek s annyira hasonlítanak egymásra, hogy néha meg se lehet különböztet­ni őket.” Ha azt írta volna: Vallás és színlelés néha iker­testvérek s annyira hasonlít­hatnak egymásra, hogy olykor meg sem lehet különböztetni őket — a hivő számára is meg­­c­í­­vlelendő észrevételt tett volna. Heine nem is egy helyen ag­gódik a katolicizmus jövőjéért. Friedrich Schlegeről például azt írja, hogy „a katolikus egy­ház reszketeg romjai alá me­nekült”. S Heine ilyesfajta vol­­tairói szellemességeit nemcsak az alkalom szülte — a kor sza­badelvű és haladó polgárainak mély meggyőződéséből fakad­tak az efféle megjegyzések. A költő csak hangot ad neki eb­ben a kötetében. A keresztény német romantikával hadakoz­va, Heine rögtön ezzel kezdi tanulmányát: „Méltán hihet­jük, hogy a katolikus-keresz­tény világnézet a végét járja.” Heine — félreismerve a ka­tolikus hit- és erkölcstant és magát az egyházat — százhar­minc éve írt könyvében meg­húzta a lélekharangot a kato­likus gondolkodás felett. Ez érthető is, mert úgy tűnhetett, mintha a felvilágosodás utó­hullámaiban és a francia for­radalom társadalmi változásai nyomán a katolikus gondolko­dás előbb-utóbb elveszti len­dületét és erejét. A zseniális költő azonban, aki meg tudta írni a kevlari búcsút, történet­filozófiájában áldozatává lett a kor szellemének, amely úgy látszik, a legnagyobbakat is té­vedésbe ejtheti és olyan pró­féciákat sugall nekik, amelyek nem az igazság Istenétől va­lók. Sz. E. D Jákob pátrikárkának, úgy látszik, nincs szerencséje a magyar újságírókkal. Száz­­egynéhány esztendeje , 1863- ban lajtorjáját vette el Ágai Adolf a Magyar Sajtó című lapban. Egy francia léghajós nyilatkozatát fordította ma­gyarra a németből. Az ott emlegetett »Jakob’s Leiter«-t élő személynek, a léghajós va­lamelyik munkatársa nevé­nek vélvén, »Leiter Jakabbá« magyarította. Leiter Jakab azóta is szólásmondás újság­írói berkekben: az újságírói tollbotlás jelképe. Most meg saját nagyapja helyére teszi Jákobot délutáni lapunk. »Izsákot feláldozza Jákob« — írja híradása címé­ben, noha az angyal által meg­hiúsított emberáldozat idejé­ben Jákob még a világon se volt. Izsák gyermek volt, mi­dőn atyja, Ábrahám, fel akar­ta áldozni. Évtizedek múlva, negyvenesztendős korában vette feleségül Izsák Rebekkát, a szír Rátuel leányát, akitől az elsőszülöttségért versengő két ikertestvér fia, Ézsau és Jákob született. A hírközlési eszközök száz esztendő alatt nagyot fejlőd­tek. Leiter Jakab azonban vál­tozatlanul ott ólálkodik a szer­kesztőségi íróasztalok körül. Fontos Gábor Három nap­­ nélküle című novelláját olvastuk az Élet és Irodalom­ban. Röviden összefoglalva az írás tartalmát: az »ő«, aki nél­kül három napot kellett eltöl­­tenie a szabadságát élvező házaspárnak, nem más, mint egy nagyszerű gépkocsi. Vala­mi könnyelműség miatt kisebb károsodás éri, s három napba kerül, míg a szerelő használ­hatóvá teszi. De ez a három nap nemcsak a várakozás nap­ja lesz, hanem a szenvedésé is. Mert a férj és a feleség ebben a néhány órában eszmél rá, mennyire nem tudnak közösen élni, nem tudnak egymással még beszélni sem. Az autóban, a kormány mellett, az elsuha­nó tájakat szemlélve, egészen más... Úgy érzik, a mozgás­tól megfosztva börtönben síny­lődnek a drága üdülőben. Vég­re eltelik a három nap, s ők kéz a kézben mennek a kocsi­ért, hogy szédítő robogás köz­ben ismét megtalálják életük vélt értelmét. Úgy érezzük, két figyelmez­tető gondolatot sugall a novel­la. Az egyik: a gép kultusza közben az ember könnyen megfeledkezik arról, hogy tár­saslény, akinek a családban és a közösségben is rendeltetése van. Mintha a közösségi szála­kat sokan elmetszenék csak azért, hogy a gépekhez fűzzék inkább magukat. A másik: vajon nem fűzné össze ezeket az embereket elszakíthatat­­lanabb és tartósabb szálakkal mondjuk — a gyerek? ... ! A templomi éneknek fontos szerepe van a liturgiában Bánk József püspök, győri apostoli kormányzó évvégi körlevelében nyomatékosan felhívja a figyelmet a templo­mi ének fontos szerepére a li­turgiában. Arra kéri az egy­házmegye papságát, hogy a hí­vekkel mindenütt taníttassák meg — lehetőleg több dalla­mon is — a Magyar Ordiná­­riumot, (Kodály Zoltán, Szi­geti Kilián, Halmos László, Kopasz Aurél, stb. miséit) hogy változatosságot tudjanak bele­vinni a misék éneklésébe. Arra is utal a főpásztor, hogy a nemrégiben megjelent egyházzenei Instructio sürgeti a templomi énekkarok felállí­tását is. Ezek szerepe, hogy ve­zetői legyenek a templomi kö­zös éneknek és ünnepélyes al­kalmakkor kórusműveket is adjanak elő. Arra kell töre­kedni, hogy jó énekesekből minden templomban kialakít­sanak egy kórust, mely a szép éneklés lelke és lendítője lesz a templomban. A plébánosok messzemenően tájékoztassák kántoraikat a megújított liturgia minden részletéről, hogy mint a temp­lomi ének vezetői, pontosan ismerjék a feladatukra vonat­kozó egyházi rendelkezéseket és azok szellemét. 1 ’# • •• •• Az új görög melkita pátriárka elfoglalta székét V. Maximos Hakimot, akit az elhunyt IV. Maximos Saigh helyére nemrég választott meg a melkita egyház zsinata, a ka­rácsonyi ünnepek előtt iktat­ták be méltóságába Damasz­­kuszban. Tudvalevő, hogy az új pátriárka előzőleg Galilea érseke volt. Minthogy Galilea érseki székhelye, Názáret, Iz­rael területén fekszik, az új pátriárka átköltözése Damasz­kuszba komoly problémát je­lentett. A szíriai kormány azonban nem gördített aka­dályt a beiktatás elé. Olvasóink közül többen fel­tették a kérdést, kik a melkiták s mit jelent a nevük. A melkita egyház eredete a negyedik egyetemes zsinatra vezethető vissza, amelyet a Konstantinápoly közelében fekvő­­ Chalcedonban hívott össze I. Leó pápa és Marcián császár a monofiziták által fel­kavart viták elintézésére. (A monofiziták tagadták Krisztus kettős, isten-emberi természe­tét, innen a nevük: monofi­­zita — egy természetet valló.) A zsinat Leó pápa »dogmati­kus levelének« hatása alatt el­ítélte a monofizita tételeket. Döntését azonban a monofizi­­táknak csupán egy része fo­gadta el. Ezeket nevezték a döntést el nem fogadók »csá­szárpártiaknak«, azt állítva, hogy a császár előtti meghódo­lásból fordultak el eddigi fel­­fogásuktól A gúnynevet átvették az arabok is, akik a következő századokban hódították meg Kis-Ázsiát. A »malka« arabul királyt és császárt jelent A melkita tehát király-, illetve császárpárti. A görög egyház­­szakadás idején a melkiták is szembefordultak a latin egy­­házzal, a XVII. század köze­pén azonban többségükben új­ra egyesültek vele. Főként Szíriában, a Szentföl­dön és Egyiptomban élnek. (16 000-en az Egyesült Álla­mokban.) Liturgikus nyelvük a görög, a bizánci liturgiát őr­zik, egyébként ma már arabul beszélnek. Egyházfőjük a pát­riárka, aki »A­ntiochia, Jeru­zsálem és Alexandria pátriár­kája« címet viseli. Püspökeik száma 18, akik 170 világi és 340 szerzetespappal gondozzák a másfélszázezer hívőt A vasárnap egyházi zenéje Bazilika 10 ó. Lisznay: Karácso­nyi mise, 11.30 ó. Bach orgonamű­vei VII. (Fehér László). Budai fe­rencesek temploma 16.30 ó. Bach: Karácsonyi oratórium II. rész. Szent Margit templom 6-án 18.30 ó. Karácsonyi énekek vegyeskari feldolgozásban: 7-én 10 ó. Kemp­­ter: Karácsonyi mise. Caldara: Zeng már. Szent Erzsébet temp­lom (Rózsák tere) 12 ó. Rakusz: Missa Parva. Liturgikus naptár Jan. 14. Vízkereszt után 2. vasár­nap. Zöld. Glória, Credo, Szenthá­romság prefációja. — Ének­rend 226. Kegyességgel. 189. Nyújtsd ki mennyből. 304. Pannóniában nőtt 18. Az Ige megtestesült. — Jan. 15. Hétfő. Fehér. Szent Pál első reme­te, hitvalló, Glória. Vagy: Szent Maurus apát, az apátok miséje, Glória. Egyikben sincs megemlé­kezés a máikról, ezt ezentúl nem jelezzük többé. — Jan. 16. Kedd. Vörös. Szent I. Marcell vértanú­­pápa, **Si dirigis*. mise, Glória. — Jan. 17. Szerda. Fehér. Remete Szent Antal, Glória. — Jan 18. Csütörtök. Fehér Árpádházi Szent Margit szűz. Glória. Vagy: Szent Priszka (Piroska) vértanúszűz a vértanúk 2. miséje, Glória (vörös szín). — Jan. 19. Péntek. Zöld. Mondható a vasárnapi mise Glória és Credo nélkül, köznapi prefáció. Vagy: Szent Márius, Márta. Audi­­fax és Abakum vértanúk (vörös). Glória. — Vagy: Szent Kanut vér­­tanú-király (vörös). Glória. Mond­hatók köznapi gyász- és votivmi­­sék is. — Jan. 20. Szombat. Szent Fábián és Sebestyén vértanúk. Glória. Láttuk EMOD AUREX (1897—1958) em­lékkiállítása, amely most nyílt meg a Nemzeti Galériában, nem csupán egy magyar festő alkotó­munkájának felelevenítése, bemu­tatja azt is, milyen pusztításokat végzett a háború a magyar művé­szetben, művészeink életében. Em­őd Aurél a 20-as és 30-as évek egyik sokat ígérő művészi egyéni­sége volt, aki egymás után aratta itthon is, külföldön is sikereit, s több festménye van nagy külföldi képtárakban. Itthon azonban a bombázások két ízben is megsem­misítették műtermét. A kiállítás egy virtuóz tudással, mély humá­nummal teli életmű drámai erejű torzója. Az egyházközség sorsa Fővárosi plébániák gonddal Község és közösség: a szavak már eredetükben is összefüg­genek. De valóban közösség-e az egyházközség? Valamikor egy falu közössége alkotta az egyházközséget, s kétségtelen, hogy falun ma is sokkal erő­sebbek a közösségi kötelékek, mint a városban. A városiaso­dás azonban soha nem sejtett méreteket ölt napjainkban, gombaként bújnak ki új váro­sok a földből, s a nagy váro­sok tízmilliós metropolisokká nőnek, ahol már egy-egy fel­hőkarcolóban többen laknak, mint az egykori falvakban. A városiasodás és a modern tá­jékozódási eszközök következ­tében az adminisztratív egység — a házak, háztömbök, kerü­letek — lakói a legkülönbö­zőbb szellemi, műveltségi szin­ten állnak, s a legkülönbözőbb szellemi és világnézeti hatás­nak vannak kitéve. A városi ember mindjobban elidegene­dik szomszédaitól, s a vasár­napi szentmise — mely lénye­ge szerint közös áldozatbemu­tatás — egy óra egy héten, né­hány ismerős arc felismerésén túl alig teremt több közösségi kapcsolatot, mert a legtöbb arc mindig idegen marad. Világszerte probléma az egy­házközségek közösségi szelle­mének élesztése, sőt komoly szociológiai probléma előtt áll a profán világ is: az egyre jobban egységesülő emberiség­ben oly mélyen él a közösségi szellem iránt a vágy, mint ta­lán még soha, de az alapvető közösségi formák ugyanakkor fölbomlóban vannak. Meg kell teremtenünk a nagy emberi közösségek sejtjeit, másképp a belső ellentmondások szétfe­szítik a közösségeket. Az egy­ház is, amikor forrásaihoz for­dul, amikor őszinte nyitott­sággal kész meríteni korunk szellemi áramlataiból, mind­jobban felismeri önmaga kö­zösségi jellegét, közösségi hi­vatását. A II. Vatikáni Zsinat tanítása hangsúlyozza, hogy az egyház Krisztus misztikus tes­te, elszakíthatatlan kötelék fű­zi a tagokat egymáshoz és Krisztushoz, a főhöz. A misz­tikus test, az egyház nagy kö­zössége azonban a kisebb egy­ségekben realizálódik: az egy­házmegyékben, az egyházme­gyék az egyházközségekben. Az egyházközség a keresz­tény közösség alapvető sejtje, mert »egybefog minden ott ta­lálható emberi különbséget és belefűzi az egyház egészébe« — mondja a zsinatnak a vilá­giak apostolkodásáról szóló ha­tározata, megállapítva, hogy »az egyházközség szembeszökő példa a közösségi apostolko­dásra«. Mert az egyházközség már egyértelműen a hívekre, a világiakra épül, s ezért is sürgette a múlt év őszén Ró­mában tanácskozó világiak kongresszusa az egyházközségi világi képviselőtestületek föl­állítását. »A világiak — tanítja a zsinat — részesei Krisztus a Pap, a Próféta, a Király tisz­tének, ezért tevőleges szere­pük van az egyház életében és tevékenységében. Az egyházi közösségeken belül annyira szükséges az ő részvételük, hogy enélkül többnyire a lel­kipásztorok apostol­kodása sem lehet teljesen eredményes.« A közösség járom a budapesti plébániá­kat. Igen, nálunk megvannak, működnek az egyházközségi képviselőtestületek. S mégis micsoda skála a formalitástól az aktivitásig! Szalay József kanonok, a Szent Kereszt egy­házközség új plébánosa mond­ja: — Vidékről jöttem, s vidé­ken erősebbek az egyházköz­ségen belül a közösségi köte­lékek. Engem mégis meglepe­tés várt itt. Nyugodtan mond­hatom, hogy itt adakozóbbak a hívek, jobban átérzik a közös­séghez való tartozásukat. Ka­rácsony előtt egymás után jöt­tek a csomagok, ruhák, segít­ség a szegényebbeknek. Ez itt hagyomány, amit csak ápolni kell; szép hagyomány, szelle­mében is valóban méltó a ka­rácsonyhoz. Vagy ott egy másik egyház­­község, a budai ferences plé­bánia. Gábris Grácián plébá­nos mondja: — A legfontosabb, hogy a híveket a lehető legteljesebben ellássuk. Nálunk például a ko­ra délutáni órák kivételével mindig nyitva a templom, s mindig ül valaki a gyóntató­székben. Törődünk a templom­mal és törődünk a hívekkel. S ezt megérzik, észreveszik, se­gítenek benne. A minap jelent­kezett például egy 40 éves mérnök, aki most költözött a plébánia területére, az iránt érdeklődve, miként dolgozhat­na az egyházközség javára. Egy pesti, külvárosi plébá­nos viszont képtelen megfiata­lítani a világi képviselőtestü­letet. A fiatalok fáznak a kö­zösségi munkától, magukba zárkóznak, s többnyire nyug­díjasokból álló testület nem is igényel magának aktivitást. S valóban: az egyházközség nem lett közösséggé; eljárnak a templomba, de a templom nem otthonuk, nem érzik maguké­nak. A hivatal És milyen részt vállalnak a világiak az egyházközség anya­gi gondjaiból? Találtam plébániát, ahol a gyakorló katolikusokat tekint­ve egy főre havi 50 fillér be­fizetett egyházi adó esik, s ta­láltam olyat, ahol 17 forint; találtam olyan plébániát, ahol a plébános már nem mer rend­kívüli gyűjtést hirdetni, mert a befolyó összeg legfeljebb a beázott templom vakolatának leverésére elég, s találtam olyat, ahol egy év alatt száz­ezer forint is összejött a temp­lom restaurálására; találtam plébánost, aki a hívek közö­nye, közömbössége ellenére is alkot, a látszólagos teljes si­kertelenségben igyekszik cso­dát teremteni, s találtam vilá­giakat, akik valóságos motor­jai a plébániának. A legtöbb gondot a hatalmas, gyakran túlméretezett fővárosi templo­mok fenntartása jelenti, me­lyek évi kiadása nemegyszer eléri a 300 ezer forintot is. Nem beszélve a felújítási költ­ségekről : a kőbányai Szent László templom restaurálásá­hoz 15 millió forintra lenne szükség. (Beszéltem plébános­sal, aki a legszívesebben le­bontaná a régi, a liturgiai kö­vetelményeknek sem megfele­lő templomot, s újat építene helyette.) Mert a plébánia­hivatal is. Szükség van a plébániahivatal­ra, szervesen beépül az egyház szervezeti hálózatába, s csak rajta keresztül realizálódhat az egyházközség közösségi éle­te is. S íme, akár egy tükör­kép: ahol van közösségi szel­lem az egyházközségben, ott az új lakók, az új hívek — hogy ezt emeljük ki példának — maguk jelentkeznek, hogy befizessék az egyházi adót, hisz ez egyúttal jelkép is, a közösségbe való bekapcsolódás jelképe. S ahol nem született meg a közösségi szellem, a ré­gi adófizetők is egyre fogynak. Az új lakótelep megint kü­lön kérdés. A Szent Kereszt plébánia — melyhez a hat éve átadott 36 ezer lakosú József Attila lakótelep is tartozik — még ma sem tudja egészen pontosan számba venni a hí­veket. Óbudán, a Józsefváros­ban egész negyedeket bonta­nak le, a kőbányai új lakótelep most áll átadás előtt. Hova járnak a hívek templom­ba? Melyik közösséget vallják ma­gukénak? Itt is, ott is talál­kozhatunk aktív világiakkal, akiket gyermekkori emlékeik, a megszokás, baráti kapcsola­taik eltávolítanak saját egy­házközségüktől, s másutt ta­lálják meg a helyüket. S amire itt már alig jut hely: a Mártírok útján álló fe­rences templommal szemben levő házak már nem a feren­cesekhez, hanem a Szent Anna plébániához tartoznak — hol húzódnak az adminisztratív és hol a tényleges határok? Ki melyik templomot érzi ma­gáénak? S ki hol találja meg a közösséget? A Szent Kereszt templom­ban már áll a hívek felé for­duló áldozati oltár, a ference­seknél karácsonyra, az éjféli misére készült el, a Szent László templomban jövőre föl­állítják: egyre több templom­nak­­ad új arcot, új szellemi­séget a szentmise-áldozat kö­zösségi jellegét mind tisztáb­ban megfogalmazó új liturgia. Biztató jel ez, mely a nehéz­ségeken, s az eddigi eredmé­nyeken túl, a fokozatos kitel­jesülést ígéri: a Misztikus Test titkának mind igazabb átélé­sét. Pályi András­ t maradi 5 lé­pcsőM-iod­e Nagyon kedvelem. Évekkel ezelőtt a Paulus Gesellschaft jóvoltából ismerkedtem meg vele, amennyiben a Bécs— Salzburg közötti német étke­zőkocsi német pincéjének ajánlatára rendeltem Toma­ten juice (ejtsd: dzsúszt). Bécsben is kapható. Nagyon előkelően tálalják, üvegtálcán kétdecis pohár, parányi só és borsszóró, kanál. Ára is előkelő, 7—10 schilling között, a hely előkelősége és rangja szerint. Honunkban, hazánkban, ahol a világ legjobb zamatú paradicsoma terem, paradi­csom ivójé nem kapható. Va­lahogy elkerülte figyelmünket. Azazhogy mégsem. Mert a minap megpillantottam egy belvárosi csemegeüzlet kiraka­tában. Meglátni és megvenni pillanat műve volt. Elismerés­sel ítélkezhetem a konzervdo­boz tartalmáról (cca 400 gr) áráról (Ft 5.801, majd az ízé­ről, amely kitűnő. Készült Bulgáriában, kapha­tó Budapesten, a paradicsom fővárosában. (Mintha a nyáron arról is olvastunk volna panaszos so­rokat, hogy eladatlanok ma­radtak nagy paradicsomkész­letek.) Figyelmeztetem a piackuta­tókat, hogy a paradicsom­­dzsusz nyugati híveinek szá­ma növekvőben van. Üzleti lehetőség! Új mechanizmus­ (s.­b.) Változások az osztrák katolikus sajtóban Kéthavonként jelenik meg az új esztendőben a S'order kiadó bécsi havi folyóirata, a »Wort und Wahrheit«. Szer­kesztését Otto Maurer veszi át Otto Schulmeister, az eddigi főszerkesztő tagja marad a kiadóbizottságnak. * A bécsi Herold nyomda és kiadóvállalat felmondott a »Furc­e« című folyóirat szer­kesztősége egy részének, Kurt Skalnik főszerkesztőnek is. Va­lótlannak bizonyultak azonban azok a híresztelések, miszerint a vállalat meg akarja szüntet­ni a lapot. A vezetőség hatá­rozottan kijelentette, hogy a közgyűlés döntése éppen el­lenkezőleg, a folyóirat meg­erősítése mellett tör pálcát. A lap vezetését Willy Lorenz veszi át. Kurt Skalnik volt fő­­szerkesztőnek a vállalat köszö­netét fejezte ki tízévi mun­kásságáért. A változásokat a lapokkal kapcsolatos pénzügyi nehézsé­gekkel indokolják. Spesz Sándor halálára A múlt év november 29-én eredményekben gazdag mun­kás­papi élet fejeződött be a Tátra tövében fekvő ősi város­ban, Bártfán. Meghalt Spesz Sándor prelátus, teológiai ta­nár, szakíró és publicista. Fél századot átölelő tevékenysége felülemelkedett a nemzeti és nyelvi korlátokon. Latin, ma­gyar, német és szlovák nyelven írott művek hosszú sorával nem csupán a keresztény mű­veltséget szolgálta, de szülő­földje népeinek közösségét, egymásra utaltságát is doku­mentálta. 1889 november 23-án szüle­tett Luhnvnyán Gyermekko­rát Bártfán töltötte, ugyanitt végezte el középiskoláit is. Teológiai tanulmányait hazai és külföldi főiskolákon és egyetemeken végezte el. 1911- ben filozófiai, 1915-ben teoló­giai doktorátust szerzett. Te­hetségére nyomban felfigyelt főpásztora, a boldogemlékű és szentéletű kassai püspök, Fischer-Colbrie Ágoston, s minden támogatást megadott neki, hogy tudományos és pe­dagógiai képességeit kibonta­koztathassa. 1921-ben kinevez­te a kassai szeminárium taná­rává, s másfél évtizedig mű­ködött itt Spesz Sándor, utá­na a pozsonyi papnevelő inté­zetben folytatta munkásságát 1939-ig, nyugalomba vonulá­sáig. Nyugalomba vonulása után Ótátrafüreden, a csehszlovák papság üdülőjének, a Caritas­­háznak volt lelkésze. Emil Korba

Next