Új Ember, 1989 (45. évfolyam, 1/2217-53/2268. szám)

1989-10-29 / 44. (2259.) szám

Várjuk a pápát A pápák és a magyar nép Pár hete magyar zarándokok voltak Rómában és a Szen­tatya bejelentette: „Két év múlva ellátogatok Magyarországra.” Ha az ember vendéget vár, föl kell, hogy készül­jön fogadására. A Szentatya lelkipásztori látogatásra jön. Szeretné látni a magyar nép hitéletét, élő hitét. Először gondoljuk végig — ha nem is a teljességre törekedve — a pápák és a magyar nép közötti kap­csolatot. Amikor Szent Istvánnak döntenie kellett, hogy kinek a kezébe helyezze el magát, uralmát és a né­pét, akkor nem nézett sem keletre, sem nyugatra, ha­nem egyszerűen a pápától kért koronát. Tudta, hogy a Szentatya szolgálatában nem rabszolgává lesz a népe, hanem segítségével fölemelkedik. Az ideküldött igehirdetőkkel erkölcsében megtisztul. A későbbi évszázadokban sem feledkeztek el a ma­gyar népről a pápák. Amikor Európa nem vette észre, hogy mit jelent a törökök közeledése, amikor az egy­mással való küzdéssel és hatalmi harccal voltak el­foglalva — a pápának fontos volt Magyarország, kért és küldött segítséget. De nézhetjük a legutolsó időket is. — A hitleri megszállás idején a pápák próbáltak mindent megtenni az elhurcoltakért ,­ megmenteni éle­tüket, megőrizni őket a gázkamráktól. És amikor az 1956-os események hazánkon végig­söpörtek, s valami újat akartak hozni az országba, megintcsak a Szentatya, a pápa jött segítségünkre: két hatalmas levéllel próbálta felrázni a világ köz­véleményét, hogy a kibontakozás útja már akkor meg­indulhasson. Azután is a tárgyalások során újra és újra kiállt mellettünk. Küldötte az ő szavára és pa­rancsára próbálkozott, hogy a vallásszabadságot, a lelkiismereti szabadságot biztosítsák Magyarországon. Újabb és újabb kérdésekkel állt elő, hogy a papság és a hívek ne maradjanak pásztor nélkül, az igehirde­tés teljessége biztosítva legyen. Próbált kiállni a hit­oktatásért, és ha a zsarnoksággal szemben sok min­dent nem tudott is elérni, e szívós kérések eredmé­nyeként lassan bontakozik ki a lelkiismeret szabad­sága és a vallásszabadság hazánkban is. De nemcsak a magyar néppel, egész Európával és az egész világgal főpásztori felelősséggel veszi fel a kapcsolatot, bejárta a legnehezebbnek tűnő ízülete­ket is, ahol terrorisztikus elnyomás van. Fölemeli hangját az emberiség érdekében, próbál irányt mu­tatni a krisztusi tanításokkal. Igyekszik, az egyház ta­pasztalatait átadni. — Aggódó szemmel figyeli a vi­lág eseményeit, megszólal: részvétet küld egy-egy föld­rengésnél, imájáról biztosítja a szegényeket, az el­esetteket. Kiáll az indiánokért, az erdélyi magyaro­kért, mindenféle elnyomottért. Mindig és mindenhova próbálja a szabadság légkörét vinni. Biztosítani az emberibb életet, a keresztény szabadságot, hogy az erkölcsökben megújulva, az emberi méltóság jogai szerint élhessen mindenki. Ő, az Európát és a világot szemmel tartó­ lelkipász­tor, Péter utóda, Krisztus helyettese kíván most a magyarok meghívásának eleget tenni, és ellátogat hoz­zánk. Várakozásunk nem lehet ölbe tett kézzel való vára­kozás. Aktívan kell fölfrissíteni hitünket, megújítani erködéseinket. (Részletek az egyházmegyei körlevélből.) Gyulay Endre szeged—csanádi püspök Missziósvasárnapi üzenet A Szentatya ez évi missziós vasárnapi üzenetében arra figyelmeztet, hogy az egyháznak az egész vilá­gon hirdetnie kell az evangélium örömhírét. Amit az apostolok tettek az egyház terjedésének kezdetekor, az ma a missziós, evangelizáló tevékenységgel folytató­dik. A Szentatya idei üzenete különösen két szem­pontra irányítja a figyelmet: a bennszülött papi éss szerzetesi hivatások ébresztésére és a Pápai Missziós Művek, főként az alapítása 100. évfordulóját ünneplő Szent Péter Mű tevékenységére. A hivatások ébresztése a missziós tevékenység élet­erejének jele. A misszionáriusok türelmes kitartását, sokszor a vértanúságig menő áldozatkészségét dicséri az új keresztény közösségek létrejötte és a hivatások felkutatása. A mai misszionáriusok boldogok, hogy a helyi születésű papokkal és püspökökkel együttmű­ködve építhetik Isten országát. A II. Vatikáni Zsi­nattal új korszak kezdődött a missziós tevékenység történetében. Minthogy az egyház természeténél fogva missziós­, és minden helyi egyház arra hivatott, hogy önmagában újraalkossa az egyetemes egyház képét, az új egyházak is indítást éreznek arra, hogy részt ve­gyenek az egyetemes egyház küldetésében. Papszentelés A ferencesek pasaréti templomában október 13-án, pénteken este, a hat órakor kezdődött szentmise ke­retében Dékány Vilmos esztergomi segédpüspök, sze­mináriumi rektor szentelte fel szerpapokká Slama Bernát, Tóth Vince és Stipits Árpád ferences teoló­gusokat, áldozópapokká pedig Hegyi Bálint és Jáki Ákos ferences szerpapokat. Jáki Ákos október 15-én, vasárnap délelőtt 10 óra­kor a pasaréti ferences templomban, Hegyi Bálint pe­dig október 22-én, vasárnap délelőtt 9 órakor az egyetemi templomban mutatta be első szentmiséjét. tifme* : Miért zártak toloncházba egy regnumi papot 1950-ben László Gabor hittanár válaszol Hetényi Varga Károly László Gábor esztergomi egyházmegyés áldozópap 1913. május 16-án született Bu­dapesten. Érettségit 1931-ben tesz a pia­ristáknál, és még ebben az évben jelent­kezik a Pázmány Péter Tudományegye­tem teológiai fakultására. 1936-ban szen­telik pappá Esztergomban. Ezután hitta­nári beosztást kap Budapesten a Zrínyi Miklós, a Mária Terézia, az Eötvös és a Szent István Gimnáziumban.­­ Ez utóbbi­ban 1941—1949-ig tanít. A háború alatt kétszer behívják lelkésznek. 1937-től tag­ja a Regnum Marianum papi közösségnek. Fő munkaterülete a kongregáció, a cser­készet és a bábszínház. 1940-től az oktató­filmek katolikus bíráló bizottságának tag­ja. 1944-ben teológiai doktorátust szerez. 1945—49-ig egyetemi lelkész a Színművé­szeti Akadémián és a Színészképző Főis­kolán. 1946-tól a Magyar Rádióbizottság tagja, 1947-ben pedig az IM­DA Nemzet­közi Katolikus Rádióbizottság választ­ja­ so­raiba. 1949. szeptember 1-jével államilag elbocsátják hittanári állásából. Ezt meg­előzendő azonban rendőrhatósági eljárást indítanak ellene, amelyről ő tulajdonkép­pen csak a sajtóból értesül. Korábban is cikkeztek munkája ellen, de annak nem lett következménye. Ilyen írás jelent meg például róla a Népszavában, hogy „László atya és az ördög bábszínháza”. A cél min­denesetre egyértelmű volt: László atya vallásos, ifjúságnevelői tevékenységet megbénítani, megszüntetni. Mert hát túl jól és túl szépen mentek a dolgok a keze alatt a Regnumban. Nem is tudni, mi lett volna ebből az ifjúságból, ha tovább hagy­ják az ilyen László Gáborokat garázdál­kodni ... Mióta alkalmazta Tanár Úr a bábszín­házát a valláserkölcsi nevelőmunkában? — A Regnum Marianumban már 1943 óta báboztunk diákjaimmal. Elsőként a János Vitézt mutattuk be. Emlékszem, a szöveghez Kacsóh Pongrác zenéjét akkor Nemeshegyi Péter zongorázta, aki mint je­zsuita később Japánba került, és híres teológus lett. Aztán előadtuk Werfel Ber­­nadette-jét, Calderontól valamit, meg az evangéliumi példabeszédeket. Legszebb darabunk Jézus kínszenvedése volt, nyolc felvonásban, Rónay Kázmér tanár úr dísz­leteivel. Három évig játszottuk nagyböjt­ben, igen szép sikerrel. Vasárnap délutá­nonként a kisebbek szórakoztatására ka­landtörténeteket is játszottunk. Egyébként formálisan egy ilyen miatt buktunk le. A bábozást 1949-ben betiltották, mert azzal, úgymond, lázítottunk. Hogyan lehet bábozással lázítani? — Szerintük lehetett. Egyik darabunk­nak ugyanis ez volt a címe: „A vörös kalózok”. Szokásos kalandtörténet a ten­geren. Az előadás címét a Regnum bejá­rata felett plakátoltuk is. Az arra járó párttagok ezt nyílt provokációnak tekin­tették, s nemcsak a „Vörös kalózokat” til­tották be, de bábszínházunkat is bezárat­ták. Hiába mutattam a háború után meg­alakult MSZOSZ (Magyar Szabad Szín­játszók Országos Szövetsége) alapító tag­sági papírunkat, nekünk már nem volt „szabad színjátszani”. Még kulisszáinkat is elvitték. Úgy tűnik, az ügy ezzel lezárult. — Magam is úgy véltem, de csalatkoz­nom kellett. A tanév vége felé, 1949 ta­vaszán tanár kollégáim elém tesznek egy újságot, amelyben „Addig jár a korsó a kútra ...” címmel néhány soros cikk ar­ról tudósít, hogy engem a VII. kerületi rendőrkapitányság 1800 Ft pénzbüntetés­re ítélt. Ez nyilvánvaló tévedés, nem tu­dok semmiféle pénzbüntetésről, mondom kollégáimnak. De aztán mégsem volt té­vedés, mert másnap idézést kapok a rend­őrkapitányságra. A rendőrbíró kihallgat, a MSZOSZ-igazolványt ő sem fogadja el, hanem engedély nélküli babozás vétsége miatt 1800 Ft pénzbírságra ítél­t, mint az előző napi Népszavában már meg volt írva, nyilván, hogy beteljesedjék az írás ... 1800 Ft nagy pénz volt 1949-ben. Ki tud­ta fizetni? — Még ha lett volna pénzem, akkor sem fizettem volna. Fellebbeztem. Erre meg­duplázták 3600 Ft-ra. Perújrafelvételt kér­tem. Hiszen igazolványunk alapján az egész ország területén jogunk van bábozni. Az újratárgyaláson ismét 1800 Ft-ot szab­tak ki. Ezt megint megfellebbeztem, mire megint 3699 Ft-ra vagy 30 napi elzárásra büntettek. Ezután már fellebbezésnek nem volt helye. Ismételt fizetési felszólítások után a bábozás miatt végül is bekísértek a Mosonyi úti toloncházba. László Gábor a 30 napot 1950-ben — csövesek, zsebtolvajok és diplomás em­berek társaságában — a toloncházban letöltötte. Bevonulása napján, amikor a rendőr eljött érte a lakására, reve­rendában indult el vele. — Nem szé­gyell ebben az öltözékben velem jönni az utcán? — kérdezte tőle a rendőr. — Ha maga nem szégyelli, én sem — hangzott a válasz. Amikor a toloncházból kiszabadul, középiskolai hitoktatást, bábozást már meg sem kísérelhet. 1951 novemberé­ben elveszik a Damjanich u. 50. sz. alatti Regnum Marianum házat is. Sorra szűnnek meg az egyházi intéz­mények állami parancsra, őt magát először Törökőrre kisegítőnek, majd Dunakilitibe helyezik káplánnak. Ugyancsak káplánként működött 1955- től Esztergom-Vízivárosban, majd Esz­­tergom-belvárosban. 1957-től az Esz­tergom Várplébánián karkáplán és a szemináriumban a musica sacra taná­ra. 1950-től már tagja az Egyházme­gyei Liturgikus Bizottságnak, 1960-tól az Országos Cecília Egyesület Eszter­gom egyházmegyei igazgatója és az Országos Nyári Kántorképző ügyveze­tője. Temérdek elfoglaltsága mellett ott volt még számára a mindennapok lelkipásztori munkája. Valakinek mégis eszébe jutott, hogy László atya szabad idejében semmi egyébbel­­ nem foglalkozhat, mint a demokratikus ál­lamrend megdöntésének gondolatával. Fel kell tehát adnunk a kérdést: Sok­­teendője mellett hogyan jutott ide­je arra is, hogy paptársaival államellenes összeesküvést szőjön a Magyar Népköztár­saság szocialista államrendjének megdön­tése céljából? Hiszen ez már első hallás­ra képtelenség. — Nekünk bebizonyították, hogy nem képtelenség. Mert ha Moszkvától több ezer kilométerre kivégezhettek egyszerű kol­hozparasztokat azért, mert meg akarták dönteni a szovjet hatalmat, és vissza akar­ták állítani a cári rendszert, akkor ne­künk, néhány papnak, itt a főváros tő­­szomszédságában igazán csak gyerekjáték lett volna lefegyvereznünk a rendőrséget, a hadsereget és bevonulnunk a parlament­be, hogy kikiáltsuk a királyságot. Persze nem szó szerint ezekkel vádoltak bennün­ket, csupán mindezek ideológiai előkészí­­tésével. Mikor tartóztatták le másodízben? — A bírósági tárgyaláson. Hagyó József oltártestvéremmel mi szabadlábon véde­kezhettünk míg a többi „összeesküvő” — főként regnána pap — akkor már vizsga­­ történész kérdéseire lati fogságban volt. A tárgyalást Budapes­ten rendezték a Fő utcában és 2—3 napig tartott. Ítéletet 1961. július 6-án hirdettek. Államellenes összeesküvés, szervezkedés bűntette miatt másfél év börtönt kaptam. Korábbi szokásomhoz híven az ítéletet megföllebbeztem. De ők is hűek maradtak önmagukhoz, és a Legfelső Bíróság meg­duplázta ítéletemet: három évet kaptam. Ugyancsak „államellenes összeesküvésben, szervezkedésben való részvétel” vádjával ítélték el ebben a perben velem együtt több paptársamat is. Werner Alajost 5 év­re, Tompa Nándort 4 és fél évre, Kegle­­vich Istvánt 5 évre, Rózsavölgyi Lászlót 4 és fél évre, Hagyó Józsefet 4 és fél évre. Szerepelt a tárgyaláson még egy pap, de nevére már nem emlékszem. Viszont ve­lünk együtt ítéltek el egy Orosz Ferenc nevű vegyészmérnököt, nem tudom, meny­nyire. — Az ítélethirdetés után ön- és közve­szélyes fenevadként kezeltek a Fő utca alagsorában, az ún. „Susogóban”. Itt min­dent titokként kezeltek. Nevünk helyett is számot kaptunk. Cellatársam Szívós Tibor volt, a Szent István Gimnáziumban vala­mikor tanítványom. 8 évet kapott, mert versenybiciklista lévén 1956 után többször átszökött Ausztriába. Az ottani sportklub részére itt toborzott versenytársakat. — Szeptember 8-án Márianosztrára vit­tek bennünket. Ég és föld volt a különbség Márianosztra javára. Találkozott-e a márianosztrai börtön­ben büntetésüket töltő egyházi személyek­kel? — Igen, és sokuk nevére is emlékszem. Ott raboskodott ebben az időben többek között Halász Piusz, Szunyogh Xavér, Werner Alajos, Keglevich István, Tury Lajos, Rónay Detre, Hervay Levente, Né­meth Ferenc, Szigeti József, Lotz Antal, Tabody István és a piarista Lénárd Ödön, akiről hírlik, hogy a papok közül Magyar­­országon ő töltött legtöbb időt — mintegy 18—19 évet — börtönben. Vagy ötvenen voltunk ott papok. Engem később Lotz An­tallal együtt elvittek Tökölre, nem tudom, miért. Börtönbüntetésem kezdetén telje­sen berekedtem, nem tudtam hangosan be­szélni. Ez végig elkísért. Ezzel a „részle­ges hangszálbénulással” szabadultam 1963. március 24-én, amikor amnesztiát kaptunk. Hogyan alakult a sorsa a szabadulás után? — Még aznap elmentem Esztergomba, a püspökségre. Schwarz-Eggenhoffer úr nagy szeretettel fogadott. Pár nap múlva behivatott az állami egyházügyi megbízott. Ketten kádereztek hosszasan, s mivel úgy találták, hogy „nem javultam meg”, aján­lották, válasszak civil pályát és tűnjek el Esztergomból. Mikor azt mondtam, hogy Tökölön a nevelőtiszt arra tanított ben­nünket, hogy a törvény szerint minden szabadult rabot vissza kell venni korábbi munkahelyére, ezt válaszolták: „Igen, de papokra ez nem vonatkozik.” Ettől kezd­ve „leprás” lettem. Sok régi pap barátom elhúzódott tőlem: „Jaj, nem lesz abból baj, ha velem barátkozik?” — Mivel az orvosok hangszálbénuláso­­mon nem tudtak segíteni, ideiglenes nyug­díjaztatásomat kértem. Ezt teljesítették, de Esztergomból el kellett távoznom. Buda­­pesten, a Béke téri plébánián kértem és kaptam egy fűtetlen zugolyt. Ide jöttek ér­tem regnumi fiatalok, és hívtak összejö­veteleikre. Jártam is szorgalmasan estén­­kint különböző csoportokhoz, Schwans- Eggenhoffer hallgatólagos helyeslésével. Különböző kúrák meg az idő múlása kö­vetkeztében a hangom is lassan rendbe jött. — Újabb házkutatás miatt a Béke téri plébános (sSzkladányi Ákos) igyekezett tő­lem megszabadulni, így hát 1965 március végén leköltöztem Szentendre-Izbégre öreg édesanyámhoz. (Itt is házkutattak egy ízben.) Innen jártam be regnumi cso­portokhoz hetente négyszer. Szentendrén is, később Albertfalván meg Budakalá­­szon vasárnaponként kisegítő miséző vol­tam édesanyám haláláig, 1974 novembe­réig. — Ekkor jelentkeztem Lékai bíborosnál szolgálattételre. Először leküldött hétvége­ken beteg plébánosok vasárnapi helyette­sítésére. 1975. szeptember 8-án így kerül­tem Nagybörzsönybe, a súlyosan beteg Horváth Pál plébános helyettesítésére, ő az év­­ novemberében elhunyt, s azóta ideiglenesen helyettesítem őt 14 éve. Köz­ben megválasztottak az esperesi kerület szenátusi tagjának, aztán meg a kerület jegyzőjének. Újabban mindkét tisztségem­re mást neveztek ki — felülről. Dehát az Úristen a tudója, hogy mire jó ez így. — Mert hogy jó, az biztos. Az Istent szeretőknek minden a javukra válik. A kapu Almomban megnyílt a kapu. A fény­re tárultak "a szárnyak, hívogatóra, melengetőre és én csodáltam, vágytam, mint a gyermek. De mielőtt küszöbét átléphettem volna, ellebbent, elmúlt a káprázat, fölébredtem. És csak ez­után, amikor a tudat az álom ködéből fölmerült, tört rám a félelem. Ülök az ágyon. Kezemmel őrzöm, fé­kezem vágtató szívemet. Végre csitul a test és a lélek riadalma, ismét cso­dálkozó, fáradt, összetört­ magam va­gyok. Micsoda virtus, micsoda nagy ka­land, amit megéltem! Abba a fény­kapuba így kiállni, keskeny küszöbé­ről így ágaskodni lét és nemlét közé! Ahol az innen: még a test, a súlyos, a lomha, a megszokott. S ahol a túl: a más, a szellem, a testetlen, a fénybe tekintő, mint maga a fény. Az átlépés most elmaradt! Az élő test arctalan anyagba fordulása: a rettegett halál! Innen vagyok. Még a földből élek, itteni javakból, vízből, jégből, napsü­tésből. De majd törzsemből bodzafa nő, féreg, bogár a koponyámból és megesznek a cinkék engem is. Uram, miként milliárdok útja erre visz, és ez lesz „szép” jövőm. De láttam nyílni a kaput! Sötétből fényre nyílt, s nem újfent sötétre: a test, a széteső, az örökre kihunyt, kiélt anyag sötétjére, néma, lelketlen ma­gányra. Hív, vonz, éltet a fény. Még ha gyertya lángja is nyirkos sírházakon, őszi temetőkben. Mert hiszem, fény­körében, megtisztulva minden földi sártól, ott vannak velem elmúlt sze­retteim. Én még innen, ők már túl a fénykapun, emlékező, szomorú sze­memre könnyű, szép mosollyal, aggód­va vigyázva. _ ValÓ rádió

Next