Új Ember, 1997 (53. évfolyam, 1/2528-52/2579. szám)

1997-01-05 / 1. (2528.) szám

2 fiflmiere Katolikus szemmel 1997. január 5. Lapszél Ki mitől „tart”? Az európai zsidó közösségek vezetői strasbourgi találkozóju­kon az antiszemitizmus újjáéle­désének problémáját is felvetet­ték. „...éberségre van szükség" — mondta Strasbourg főrabbija, a többi között hazánkra is céloz­va. II. János Pál viszont nemrégi­ben így fogalmazott: „Ha meg­­bocsájtásban élsz, békében lesz részed.” Inkább azért kellene hát éber­nek lennünk, hogy megbocsáj­­tásban, kölcsönös megértésben és kiengesztelődésben éljünk, s nem farkast kiáltanunk unos-un­­talan. Az azonban igaz, hogy nem árt ébernek lennünk. Mert itt-ott mintha az antikereszténység szellemét is ébresztgetnék né­melyek. (r.l.) Alap és szerződés Örömmel üdvözöljük, hogy Ro­mániában a szűk demokrácia hét esztendeje után az újabb (november)-decemberi fordulat­tal, a Demokratikus Konvenció győzelmével és a keresz­ténydemokrata Emil Constanti­­nescu államfővé választásával megnyílt a lehetőség a hathatós változások előtt. Örömünkre szolgál az is, hogy a romániai magyarság érdekképviseleti és politikai szervezete, az RMDSZ — felismerve a lehetőséget és vállalva a felelősséget — részt kíván venni ebben az útépítés­ben. Megteremtődött a társadal­mi alapja ezzel annak, sok egyéb mellett olyan szerződés is köttessék, mely Erdély törté­nelmi egyházaitól elorozott ja­vak visszaszolgáltatásáról is rendelkezik. Amiről az elmúlt hét évben legfeljebb az ígérgetésig jutottak el, és az „elérhető leg­jobb szerződés" (a mai magyar kormány nevezi így az általa még az előző román vezetéssel megkötött, s december 10-én a magyar parlament által ratifikált alapszerződést) még egy láb­jegyzet erejéig sem tesz emlí­tést. Mindez egyelőre lehetőség egy olyan út kezdetén, melyen nem várható átfogó és gyors si­ker, ahol az eredmények csak hosszú, kitartó és következetes munkával valósíthatók meg. Hi­szen az építés mindig nehe­zebb, keservesebb, mint a le­építés bármelyik formája. —te— Szállóige született A Magyar Tudományos Akadé­mia elnökének minapi beszédé­ben egy olyan mondat hangzott el, amely alighanem szállóige­ként fog tovább élni. Ez a lát­szólag nem túl finom kijelentés — „a polgár nem bunkó” — saj­nos el kellett, hogy hangozzék, mert csak így hívhatja fel a szükséges nyomatékkal a szé­lesebb közvélemény figyelmét a szellemi és erkölcsi értékvesz­tésre, arra, hogy a műveltség és a vagyonosodás rendszerint el­kerülik egymást hazánk legú­­jabbkori történetében. Glatz Ferenc történészpro­fesszor megállapítása sokunk egyetértésével találkozott. Az alapvető kérdés azonban meg­maradt: a szállóige után vajon mikor fog számottevő polgárság is megszületni a Kárpát-meden­cében? Fekete Gábor Várjon merjünk-e az idén, az új esztendő beköszöntével a régi üdvözléssel fordulni szeretteink, ba­rátaink, magyar testvéreink felé? Merjünk-e boldog új esztendőt kíván­ni a vérgőzös 1945 búcsúzásakor és a fekete fellegekből és sűrű ködből ki­bontakozó 1946 érkezésekor? Merjünk-e? Szabad-e? Lehet-e? Bátorságért szívesen menekülnék a régi magyar századokba. Tudni szeretném, hogy a lechmezei vereség után mit éreztek, mit vártak a ma­gyar özvegyek és árvák ezrei a hol­naptól, az új esztendőtől? Szeretném érezni az érzéseket, amelyekben megremegett az első család, mikor a tatárdúlás után visszalopakodott a helyre, ahol nemrég otthona volt, az üszkös gerendákból újat tákolt s a fe­dél alatt összebújt? Mit gondolt, mit hitt és hogyan remélt? Szeretném tudni, hogyan bírták ki magyarok ez­rei a bánatot, amikor fiaikat janicsár­nak hurcolta a török s a vad martaló­­cok támadásaitól rettegték asszonya­ikat? Köszöntek-e egymásnak egy­szerűen, komoran Szilveszter éjsza­káján boldog újesztendőt? Hiába kérdezem, erre nincs fele­let. A mindennapok dolgát, az egy­szerű életek sorát nem írja meg a történelem. Adatokat közöl, kirá­lyok és hadvezérek harcait vonul­tatja elénk, s mikor ezt és így vas­tuk, tanultuk, talán azt hittük, hogy a történelmet ezek a kivételes lé­nyek, hősök és kiválóságok csinál­ják, a többi ember pedig csak nézi messziről, olyan hűvösen és olyan érintetlenül, mint mi a történelem­­könyv beszédes betűit. Most aztán itt vagyunk 1945 számvetése idején, s tudjuk immár, érezzük kopott ruhánkon, lyukas cipőnkön, üres kamránkon és fa­gyos kezünkön, hogy mi a történe­lem, milyenek a nagy idők? Most ebben élünk, nagy időkben, történelemben, sőt világtörténelem­ben. És e fölött a szó fölött, „világtör­ténelem", ne fusson át a szemünk. Világrészek történetének része a sorsunk. Miénk a szenvedés, a ke­hely csordultáig. Éhség, fázás, nél­külözés mind a miénk. Rettegünk a holnapoktól a betevő falatok miatt, sápadó gyermekeink miatt. Veszély leselkedik ránk a sötét utcákon, s két falu között sokszor megtett gya­logmeneteknek gyakran kalandos a vége. Ránkszabadultak a legele­mibb gondok, s felszabadultak a legaljasabb emberi ösztönök, mint­ha összetörtek volna a tízparancso­lat kőtáblái, mintha sohasem kiál­tották volna világgá Sión hegyéről a társadalmi rend alaptörvényeit: Ne lopj! Ne ölj! Hamis tanúságot ne szólj felebarátod ellen! Mindez a miénk. Nagy időkben ez a mi kicsike, szomorú sorsunk. A világtörténelemből ennyi jutott ránk: a tűrés, a szenvedés. Ezzel bűnhődünk bűneinkért és viseljük a kisnemzetek sorsát. De lesz-e holnapunk? Érdemes-e így köszönnünk: boldog újesztendőt? Érdemes. Nemcsak a közkeletű latin mondás bölcsességében bízva, amely szerint „sub pondere eresett pálmán". Súlyok alatt növekszik a pálma, a növényvilág egyik leg­szebb sudárnövésű ékessége. Ha­nem magunk miatt, azok miatt az értékes gazdagodások miatt, ame­lyeket a szenvedés okoz. Ne ijedjünk meg ettől a szembe­állítástól, hogy szenvedés és gazda­godás. Ne értsen senki félre. Messze túlhaladtuk már azt az egyoldalúságot, amely az állandó­sított földi nyomor hordozóinak csak a túlvilági boldogságban adott vigasztalást. Ezen túlvagyunk. A Szentatya a segítségünk, aki jelen­tette, hogy az erények gyakorlásá­hoz bizonyos fokú jólét szükséges. De a másik végletbe sem esünk, s nem hisszük, hogy a földön paradi­csomot lehet teremteni. Szenvedés pedig volt a földön, s mindig lesz, még abban a félelem nélkül való életben is, amelyet az Atlanti Char­ta csillogtatott meg a világháború derekán az emberiség előtt. Pana­szunk ma az, hogy embertelenül sok a szenvedés. Ám senki sem intézheti el a szen­vedést azzal, hogy szükséges rossz a földön. A szenvedésben van annyi emberség, mint az örömben, legalább annyi, de inkább több. A szenvedésben könnyebb az egy­­másratalálás, mint az örömben. A bajban összeszorulunk, mint a vi­harvert madarak, összebújunk, s rá­jövünk, hogy mindnyájan magya­rok együvé tartozunk. A szenve­désben megszűnik a közöny, kicsa­pódik a vad önzés, tárgytalanná vá­lik a fukarság és zsugoriság, s meg­marad, megmutatkozik a­­ szeretet. Erre van a legnagyobb szüksé­günk. Szeretetre. Ha szeretetünk van, mindenünk van. Jegyezzük meg ezt jól és te­gyük bele az életünkbe. Nekünk, magyaroknak, nagy rész jut a szenvedésből. Mintha ezen a télen kellene bepótolnunk, amit más nemzetek esztendőkön át visel­tek el megkínzott Európánkban. Vál­laljuk, mást nem tehetünk, s érleljük ki szenvedéseinkből a minél átfo­góbb, minél teljesebb szeretetet, csa­ládunk, nemzetünk iránt. S talán ta­vaszon, amikor megpillantjuk az el­ső zöld vetést, s megérezzük az első melegítő napsugarat, talán minden magyar testvérebb testvérnek érzi a másikat, talán a szenvedésben meg­újul bennünk a hazafiság, az a haza­­fiság, amelynek nem az a lényege, hogy kifelé gyűlöl, mindenkit gyű­löl, aki nem magyar, hanem az a ha­zafiság, amely befelé szeret, minden­kit szeret, aki magyar. így kívánjunk egymásnak az éle­tünkhöz hűtet, a jövőnkhöz reményt, szenvedéseinkbe szeretetet, boldog újesztendőt! Isten áldásában. Varga Béla, a Nemzeti Főtanács tagja: Az új esztendő elé Az új esztendő eljövetelét boldog reménykedéssel szokták köszönteni az emberek. Az 1997-es sajnos nem sok jóval kecsegtet bennünket, ám mégsem adhatjuk föl a bizalmat az élni­ érdemes jövőben. 1945 végén Varga Béla, a Nemzeti Főtanács tagja írt lapunkba vezércikket az új esztendő elé. Akkor is súlyos helyzetben volt az ország. Helyzetünk ma sem kevésbé szorongató. Sokszor illetik kritikával külföldiek a magyar pesszimizmust. Amit sokan pesszimizmusnak neveznek, közép-európai realizmus. Amikor pedig nacionalizmust kiáltva marasztalnak el bennünket, nem egyébre támadnak, mint hazafiságunkra. Arra a reményre és akarásra, hogy megteremtsük — a minden oldalról bennünket szorongató ártó ideológiák ellenében — azt a bizonyos élni­ érdemes életet. Varga Béla jó fél évszázada megjelent írása egyszerre a keresztényi reménység hirdetése és a keresztényi cselekvés sürgetése. Varga Béla 1903-ban Börcsön született. Veszprémben szentelték pappá, majd 1929-47 között Balatonbogláron volt plébános. A Független Kisgazdapárt alapító tagja. 1945-ben a szovjet csapatok letartóztatták, halálra ítélték, majd szabadon engedték. 1946-47-ben a Nemzetgyűlés elnöke, 1947 nyarán menekülni kényszerült az országból. Az Egyesült Államokban az Emigráns Magyar Nemzeti Bizottmány vezetőjeként működött. 1991-ben hazatért, s idehaza hunyt el 1995-ben. Jegyzet a hétről Az állam és polgárai külföldi tudósítók nem egyszer csodálkozva és értetlenül jegyzik meg, hazánkban a lakosság túlnyo­mó többsége nem érzi sajátjának ál­lamát. Mintha szakadék volna kö­zöttük, amely egyre szélesedik és a két fél között szinte végletes az el­idegenedés. „A magyarok mindent megtesznek, hogy becsapják az ál­lamot, s nem vesznek tudomást ar­ról, hogy a becsapott állam — ők". — így vélekedik az egyik helyzete­lemző. Aki ismeri történelmünket, tudja, hogy az erőszakos elnyomatásnak — volt benne részünk — ez termé­szetes következménye. A Bach-kor­­szakban nemzeti erénynek minő­sült az elnyomók kijátszása, s nem volt ez másként 1948 után sem. Örökség? Megszokás? — ilyen kér­dések is felvetődhetnek, ha a mai helyzettel szembesülünk. Vagy ta­lán az a magyarázat, hogy meg­szoktuk az atyáskodó államot, s ha mostohának érezzük, ellenségessé válunk iránta? Ahol a demokráciának hagyomá­nyai vannak, ott az állampolgár ál­lamának öntudatos tagja, akár ál­dozatok árán is építi, gazdagítja. Ahol azonban ez a viszony egyen­lőtlen, azaz az államérdeknek mon­dottak folyvást ellentétbe kerülnek a személyes vagy a kis­ közösségi érdekekkel, ott nem lehet kölcsönös megértésre számítani. Kiváltképp akkor nem, ha e viszonyból hiány­zik az őszinteség, a nyíltság, ha folyvást ködösítenek és titkosíta­­nak. Az őszinteség hiánya megmérgezi a mai magyar közéle­tet és gondolkodást. Akit egyszer becsapnak, gyanakszik, akit több­ször, az igazságot is hazugságnak gondolja. Hányszor csaptak be minket egyetlen év során? Ha vé­giglapozzuk a múlt évi lapok bel­politikai oldalait, elképedünk. Nagy és kicsi csalások áradata. Be­­teljesítetlenül maradt ígéretek egész sora. Ki csodálkozik ezek után, ha az emberek csak legyintgetnek, amikor erre az évre életkörülmé­nyei javulását ígérik neki, miköz­ben áremelések híreivel — ezek saj­nos mindig tényekké válnak — bombázzák, s bármit vásárol is, az bizony drágább, mint egy hete volt. Készen áll nagyon megnyugtató közhely: javult az állam külföldi megítélése, arról azonban nem be­szélünk, milyen a belföldi megítélé­se. Az is javul? Kötve hiszem. Már­pedig igazán nem elhanyagolható, mint vélekednek államukról saját polgárai, hiszen e viszony a jövő pil­lére. Nálunk e pillér recseg-ropog. Két parton állunk Az egyikről bombáznak, a másikon igyekszünk fedezékbe húzódni. Csekkek, felszólítások, intelmek és fenyegetések sortüzei zúdulnak ránk. Annak idején, az ántivilágban cikket írtam arról, hogy az állam és hivatalai szemében nem „ügyfe­lek", hanem „ügytizedek" va­gyunk. Manapság inkább „fejős te­henet" írnék. Csak azt nem tudom, hová lesz a tej ára. A hirdetés sze­rint: „A tej, élet, erő, egészség." A valóságban csökkennek az ember­hez méltó élet esélyei, gyengít a csüggedés, az egészség pedig... — dehát erről igazán eleget beszél­tünk. A fedezékben élők esélyei soha­sem egyenlőek azokéval, akik a fegyvereket birtokolják, így aztán abból kovácsolnak fegyvert, amiből lehet: indulatból, haragból, sérel­mekből. Sajnos, ezeknek az érzel­meknek jogos az alapja, hiszen — nagyon finoman szólva — becsap­tak és becsapnak bennünket. A tö­rökök, ha valamelyik végvárat nem sikerült megvívniuk, szabad elvo­nulást ígértek védőinek, majd a­kardélre hányták őket. Manapság finomabbak a módszerek, ígéret és megegyezés ugyan van — csak épp nem teljesülnek. De akkor hogy le­het együttműködést várni a rásze­­dettektől? A mi haditervünk néhány pontját már megfogalmaz­ta szociális körlevélben püspöki karunk. Valóban nem lehet neme­sebb és hitelesebb célkitűzésünk, mint hogy igazságosabbá és testvé­riesebbé próbáljuk tenni világun­kat. Ehhez persze karizmatikus személyiségek is kellenek, s azok­nak mintha híjával lennénk. A poli­tika nem feltétlenül kedvez infor­málásuknak, így inkább azt az ak­tív közéleti kereszténységet kellene a nevelés középpontjába állítanom, amelyet a KÁLOT, a KALÁSZ és a többi hasonló szervezet aktivistái valósítottak meg, átformálva az egyszerű emberek céllátását és gondolkodásmódját. Néha olyan érzésem támad, mintha némelyek belülről is szán­dékosan keltenének ellenkezést, megosztottságot. Kitűnő kezdemé­nyezéseket juttatunk zátonyra rej­telmes okok miatt. A körlevél hatá­sának, az iránta megmutatkozó tár­sadalmi érdeklődés és rokonszenv csökkentésének céljától vezéreltet­ve is megfigyelhetők ilyen jelensé­gek. Ezek azonban nem hatálytala­nítják a benne kifejtettek érvényes­ségét. Valóban tennünk kell az igazságosabb, testvériesebb világ megteremtéséért. Egy olyan világ építésén kell munkálkodnunk, amelyben közös földön, együtt és egymásért cselekszünk. Ez lehet a mi újévünk egyik legszebb célkitűzése. Rónay László

Next