Új Ember, 2005 (60. évfolyam, 52/2941. szám - 61. évfolyam 51/2992. szám)

2004-12-26 - 2005-01-02 / 52-1. (2941-2942.) szám

2 Köz­élet is,­ 2004. december 26-2005. január 2. Dél-Amerikába tolják át az országot? Beszélgetés Harrach Péterrel az ország szociálpolitikai állapotáról és helyzetéről Fényesett csillogó felszín, demagóg kormányzati ígére­tek - „nem lesz gázáremelés stb." az árakat az EU- árakhoz mérik, s bizonygatják, nálunk még mindig szinte minden olcsóbb. Csakhogy a béreket soha nem mérik az egységes Európa többi államában szokásosak­hoz. Hárommillió szegényről beszélnek ma már az or­szágban, akik ugyan még nincsenek kinn valamennyien az aluljáróban, de olyannyira eladósodtak, hogy közü­lük nagyon sokan a közüzemi díjakat sem tudják kifi­zetni, s akkor még nem ettek, nem ruházkodtak. Milyen az ország állapota? - erről érdeklődött az Új Ember. Harrach Pétertől, a Parlament alelnökétől, korábbi szociális és családügyi minisztertől. - Szociális szempontból meg kell különböztetnünk az ország állapotát és helyzetét. A társadalom állapota azzal jelle­mezhető, milyen erkölcsi nor­mákat fogad el... - ... a társadalom helyzete pedig az anyagi helyzetet je­lenti. Egyik sem nevezhető jó­nak. A normákat, miközben ugyanazok, mint tegnap, egy­re többek szegik meg, illetve érvényességüket is vitatják. Az utóbbi két-három évben a gazdaság általános helyzeté­vel együtt az emberek helyzete is nagymértékben romlott. Tu­domásul kell vennünk: ha nem érvényesülnek bizonyos tör­vényszerűségek a gazdaság­ban, akkor az társadalmi lánc­reakciót indíthat el. A kis- és középvállalkozások megerősí­tése elengedhetetlen, hiszen a munkahelyek többségét ezek adják.­­ A szocialista-szabadde­mokrata kormányzat ezt is el­hanyagolja. Ha valaki egészsé­ges ember- és társadalomkép­pel, jövőképpel rendelkezik, ebbe beleillik minden közös­ség: a család, a falu, az egyhá­zi, a gazdasági, a nemzeti kö­zösség.­­ Ha valakinek a világké­pében saját, csoport- vagy pártérdekei olyan fontos he­lyet kapnak, hogy azt hatalmi helyzetből, a propaganda esz­közeivel harsogóvá tudja tenni a közösség érdekével szem­ben, mint ahogyan most tör­tént a népszavazással kapcso­latban, akkor előfordulhat, hogy az ország lakosaiból én­jük legrosszabb vonásai, az ön­zés és az irigység tör elő. Ezért fordulhatott elő, hogy voltak olyanok, akik ugyan elmentek szavazni, de nemmel szavaz­tak. Akik otthon maradtak, azok döntése valamelyest még menthető azzal, hogy nem fog­ták föl az esemény jelentősé­gét, de akik nemmel szavaz­tak, megrontott erkölcsi álla­potukról tettek tanúságot. A nemzeti gondolat, a nemzet sorsáért való felelősségvállalás, a személyiség öntudatra ébresztése eszerint elválaszthatatlan a szoci­álpolitikától.­­ A szociálpolitikának az a fajta szemlélete, melyet mi képviselünk, azt mondja, a szociális problémák kezelésé­nek leghatékonyabb eszköze a munka. A polgári kormány idején érvényesítettük is ezt a szemléletet, amikor szembe­sültünk a társadalom kettésza­kadásának veszélyével. Fenye­getett az­ alsó középosztály mind szélesebb rétegeinek le­csúszása. Ezt a folyamatot mindenképpen meg kellett ál­lítani.­­ Ha nem tettük volna meg mindezt, dél-amerikai típusú társadalom alakulhatott volna ki, ahol hiányzik a középréteg, ugyanakkor hatalmas szegény tömegek jelennek meg, s egy igen vékony gazdag fölső ré­teg uralkodik. Sokan úgy érzik, Magyaror­szág ma már itt tart... - A szocialista-liberális kor­mányzat óta újból fenyeget ez a veszély. Ezért emlékeztetnék arra, hogy kormányzásunk idején - például a családi adó­­kedvezménnyel - igyekeztünk megerősíteni a középosztályt. Kétszázötven százalékkal megemeltük a minimálbért. A béreket ugyanis alulról lehet fölfelé nyomni. Az erős közép­­osztály tartja fönn a társadal­mat, s ez kihat a szegénypoliti­kára is, ugyanis magával húz­za a szegény, leszakadó rétege­ket. De ha engedjük, hogy szé­les, lumpenproletárrá váló el­szegényedett réteg jöjjön létre, s ha ezt még politikai eszkö­zökkel meg is erősítik úgy - ahogyan egyes dél-amerikai országokban megtörtént -, hogy a legfelsőbb gazdag réteg összefog a lumpenréteggel, a középréteget pedig eltörlik, a romlás szinte megállíthatatlan.­­ Dél-Amerikában ez úgy történt, hogy az uralkodó réteg munka nélkül adott kedvez-­ ményekkel - odavetett ala­mizsnával - magához vonzot­ta a legalsóbb rétegeket, s ép­pen azok az értékek tűntek el a társadalomból, melyeket a kö­zéposztály képvisel, például a munka becsülete - s a legsze­gényebbek ilyenfajta megnye­résével biztosította hosszan tartó hatalmát az, uralkodó gazdag réteg. A szegénység fogalma sem egynemű. A tisztes szegénység például vállalható, mert minden nehézségével együtt nem jelenti az ember méltóságának elveszté­sét, lezüllését.­­ A tényleges szegénységet meg kell különböztetnünk a minden társadalmi követel­ményt elutasító lumpenszem­lélettől, amelynek semmi köze a szegényekhez és megsegíté­sükhöz, hanem egyfajta men­talitást tükröz. A társadalmat nemcsak elfogadni kell, hanem alakítani is. A liberális szemlé­let szerint minden embert - di­vatos szóval a másságot - el kell fogadni. A kereszténység ugyancsak minden ember elfo­gadását tanítja. A liberális föl­fogás azonban megáll az elfo­gadásnál, mi ellenben azt mondjuk, léteznek olyan nor­mák, melyek elfogadására ösz­tönözni kell a nemzetet. A magyar középréteg - amely­nek nemzetfenntartó hivatása len­ne - egyre vékonyodik, ami egyál­talán megmaradt belőle a rákosi és kádári idők után.­­ Mindenképpen meg kell akadályozni az alsó középré­teg további lemorzsolódását. Az idei év elején radikálisan, tizenhat százalékkal emelked­tek a gyógyszerárak, az elmúlt két esztendőben az infláció a többszörösére nőtt, az energia­árak meredeken emelkedtek, a gáz negyven százalékkal, s most újabb áremelést jelentet­tek be - nem igaz, amit a kor­mány állít, hogy a piaci folya­matokat nem lehet kormány­zati módszerekkel befolyásol­ni. A polgári kormány idején nem engedtük elszabadulni a gázárakat. A piaci szereplők előbb nehezen vették ezt tudo­másul, végül belátták: ezt az irányt kell követni. Ugyanígy a külpolitikában is indokolt a határozottság. Annak idején a státustörvény volt a járható út, s a jelentkező ellenállással szemben sikerült érvényre juttatni. A polgári kormányt váltó szocialista­szabaddemokrata kormány tehetetlensége, bizonytalansá­ga folytán fölbátorodtak a stá­tustörvény ellenzői. A szociálpolitika területén az áremelkedések - gyógy­szer, energia, az áfakulcsok változtatása pedig mindennek megemeli az árát - olyan helyzetet teremtenek, amely éppen a legszegényebbeket sújtja a legjobban. Az utóbbi két évben a miniszteri fizeté­sek száz százalékkal emelked­tek, a minimálbérek ellenben alig-alig. A jelenlegi szociálpolitika - a rossz gazdaságpolitika mel­lett - elköveti azt a hibát, hogy nem a munkához kötött támogatásokat növeli, hanem segélyeket oszt. Ez torz társa­dalomszemléletet tükröz, s torz társadalmat hoz létre. Nem csupán az anyagi hely­zetét kell javítani a leszaka­dóknak valamilyen alamizs­nával, hanem a teljes emberre kell tekinteni. Ez igaz termé­szetesen a hajléktalanok ese­tében is. Ha valaki dolgozik, még ha közmunkát végez is, vagy bármilyen támogatott munkahelyen kap állást, an­nak az embernek növekszik az egészséges önbecsülése. Elsősorban a cigányság alkotja a társadalom leginkább leszakadt részét. - A polgári kormány idején kifejezetten cigány közmun­kaprogramokat is indítottunk, s jó volt nézni, amikor a már évek óta nem dolgozó cigány emberek büszkén vitték haza a munkával megkeresett pénzt. Megnőtt az egészséges öntudatuk... Ha valaki hosz­­szú idő óta munkanélküli, személyisége is sérül. A fogyatékosokról mintha elfe­ledkezne a haszonérdeket tekintő kormányzat... - Jövőre még kevesebb tá­mogatást kapnak. A fogyaté­kosok, a tartósan munkanél­küliek, a legkülönbözőbb mentális problémákkal küz­dők, a kistelepülésen élő munkanélküliek, akiknek az élettér és a lehetőségek beszű­külése miatt különösen szük­ségük lenne a teljes személyi­ség segítésére, éppen ezek az emberek nem kapják meg ezt - helyette esetleg adnak nekik valamilyen segélyt, s az előbb említett folyamat a visszájára fordul. Nézzük a társadalom másik rétegét. A magasan képzettek el­vándorlása felgyorsult. Az orvo­sok, kutatók, informatikusok me­nekülése közismert. Kiegyensúlyozottság, ki­számíthatóság, biztonság: ezeket szem előtt tartó társa­dalompolitikára lenne szük­ség, s akkor az ország megtar­taná a maga kinevelte értéke­ket. A polgári kormány és a mai között az a különbség, hogy akkor nem sodródott az ország, s bár voltak hibák, nem folyt olyan kapkodó, át­gondolatlan kormányzati munka, mint ma. Az esélyegyenlőségi miniszté­rium most ismét a szociális tárcá­hoz tartozik.­­ Az önálló szociális mi­nisztériummal a mostani kor­mány a polgári kormány ide­jén követett kormányzati struktúrát hozta ismét létre. Elgondolkodtató azonban, hogy a család, amire a legna­gyobb hangsúlyt kellene fek­tetni, mintha hiányozna a mi­nisztérium elképzelései közül. A Gyurcsány-kormány, tanul­va Bill Clintontól és Tony Blairtől, az igazságosság jel­szavát helyezte kommuniká­ciója középpontjába. Az igaz­ságosság pedig nehezen való­sítható meg hangsúlyos szoci­ális minisztérium nélkül. Ná­lunk az igazságosság csak szlogen maradt, amit mutat az is, hogy a 2005-ös költség­­vetésben a kormányzat egyet­len tételt emelt a duplájára, ez pedig a kormányzati kommu­nikációra szánt összeg. A sza­vak korszaka következik te­hát, nem a tetteké. 2006-ig milyen irány várható szociális téren? - Az irányt a kormány föl­mutatta a szociális törvény módosításával. Két éve száz­milliókért hatalmas tanul­mányhalmazt készíttetett, amiből semmi nem valósult meg, végül jelentéktelen mó­dosításra került sor. A szabad­­demokrata törvénymódosí­tásról még egy szocialista po­litikus is úgy nyilatkozott, hogy nem érdemes beterjesz­teni, annyira gyenge. S majd 2006 tavaszán elérkezik a szo­ciális juttatások ideje: a kam­pánycélokat szolgáló szociális intézkedéscsomag megjelené­se. Nem elég, hogy emögött - már most látható - nincsenek társadalompolitikai célok, ha­nem egyértelműen pártcélo­kat szolgál. Ez pedig nem­hogy nem viszi előre a ma­gyar társadalmat, hanem so­kat árt neki.­ „Az emberiség még sohasem volt ennyire bővében ja­vaknak, energia­forrásoknak és gazdasági hatalomnak, ám a föld lakóinak óriási hányada még mindig éhezik és nél­külözések közt gyötrődik, emberek milliói pedig írni-ol­­vasni sem tudnak. Az embereknek még sohasem volt ilyen erős érzékük a szabadság iránt, mint ma, és közben a társa­dalmi meg lélektani szolgaság új formái jelentkeznek. A világ oly mélyen érzi át a maga egységét és a szükségszerű összetartozásban mindenkinek mindenkitől való kölcsö­nös függését, mégis roppant ellentétekbe sodorják az egy­másra támadó erők; még mindig dúlnak az elkeseredett politikai, társadalmi, gazdasági, „faji" és ideológiai viszá­lyok, és nem hárult még el egy követ kövön nem hagyó há­ború veszedelme sem. Az eszmék egyre szélesebb körben terjednek, közben pedig a különböző ideológiákban meg­lehetősen eltérő értelmet öltenek még azok a szavak is, amelyeknek nagy jelentőségű fogalmakat kellene kifejezniük." (Gaudium et Spes - 4. pont) V „Te győzd le jóval a rosszat" (Folytatás az 1. oldalról.) Körültekintve a mai világ­ban, „a gonoszság számos po­litikai és társadalmi megnyil­vánulását tapasztaljuk, a ren­dezetlen társadalmi viszo­nyoktól kezdve az anarchiáig és a háborúig, az igazságtalan­ságtól az erőszakos megnyil­vánulásokig, egészen mások kiirtásáig". A Szentatya gyógymódot is ajánl korunk betegségeire, az „egyetemes erkölcsiség grammatikáját" - ahogy ő nevezi. Ahhoz, hogy a jó és a rossz egymással ellen­tétes csábítása közepette az emberiség családja megtalálja az útját, szükséges, hogy az Is­tentől kapott erkölcsi értékek közös örökségét újra felfedez­ze. Ahogyan a pápa fogalmaz: „Az erkölcsi törvénynek ez a közös nyelvezete arra ösztö­nöz bennünket, hogy felelősen törekedjünk az egyének és a nemzetek életének tisztelet­ben tartására és előmozdításá­ra. Ez a közös értékekből és el­vekből fakadó törvény kiirtha­­tatlanul ott él minden ember szívében". Ahhoz, hogy azt életre keltsük, II. János Pál pá­pa a lelkiismeret nevelésének útját ajánlja: „Elengedhetetle­nül fontos a lelkiismeret, külö­nösen az új nemzedékek szé­les körű nevelése, mely az egyház által kívánt és kijelölt szolidaritás és emberiesség távlatait nyitja meg". Korunk társadalmi és politikai beteg­ségeit elemezve üzenetében a pápa kitér az afrikai konti­nensre, a Szentföldre, a terro­rizmus tragikus jelenségére és az iraki nép drámájára. A béke előmozdítása közben fontos a közjóhoz, illetve annak társa­dalmi és politikai megnyilvá­nulásaihoz való ragaszkodás, mert „akkor ápoljuk a békét, ha a közjót ápoljuk minden szinten". A közjó is rendelke­zik transzcendentális dimen­zióval - állapítja meg a Szent­atya -, mivel Isten a teremtmé­nyek végső célja. Az így értel­mezett közjó - folytatja a pápa - feltételezi az emberi személy és alapvető jogainak értékelé­sét, tiszteletben tartását csak­úgy, mint az egyes népek joga­inak megbecsülését. Sőt, a bé­ke ajándéka szoros kapcsolat­ban van a világ valamennyi népének fejlődésével. A föld javainak használata során nem nélkülözhetők tehát a széles körű erkölcsi megfonto­lások sem. A közös eredet és a közös cél révén az emberiség egyetlen nagy családjához tar­tozás minden embernek olyan „világállampolgárságot" ad, mellyel jogok és kötelességek járnak együtt. Jogokkal ren­delkezik például a megfogant élet - hangsúlyozza a pápa -, figyelmet és gondoskodást ér­demel, és mindenkinek fel­adata, hogy védelmezze azt. Hasonló módon a fajgyűlölet elítélése, a kisebbségek védel­me, a menekülteknek nyújtott védelem, a szegények felé for­duló nemzetközi szolidaritás is a „világállampolgárság" el­vének megannyi megnyilvá­nulása. A szegénység elleni küzdelem egyenértékű a vi­lágbéke munkálásával - álla­pítja meg II. János Pál pápa, emlékeztetve, hogy a föld ja­vaihoz való egyetemes jog el­ve hatékony eszközt ad mind­azoknak a kezébe, akik a sze­génység ellen küzdenek. „Az egyház arra szólítja a Krisz­tusban hívőket, hogy konkrét cselekedetekben mutassák meg a szegények iránti elsőd­leges szeretet döntését." Béke világnapi üzenete vé­gén - utalva az idei eucharisz­tikus esztendőre - II. János Pál pápa megjegyzi: „Az egyház gyermekei a szeretet szentsé­gében minden közösség forrá­sára lelnek. Rátalálnak Jézusra, a Megváltóra és benne minden emberre. Krisztus halálának és feltámadásának érdeméből, aki minden eucharisztikus ün­neplésben szentségileg jelen van, megszabadultunk a go­noszságtól és lehetőséget kap­tunk a jó megtételére. Az új élet érdemeiből, mellyel Jézus megajándékozott bennünket, minden nyelvi, nemzeti és kul­turális különbségen túl képe­sek vagyunk felismerni egy­másban a testvérünket. Egy­szóval az egy kenyérből és egy kehelyből való részesedés ré­vén felismerjük, hogy „Isten családjába" tartozunk, és együtt sajátos és hatékony mó­don közreműködhetünk az igazságosság, a szabadság és a béke szilárd alapján álló világ építésében. (pt)rTurcsány Péter A Komor magyar karácsonyunk I. 2004. december 5-én nekünk az idő megállt Idő előtt táncba vitték a magyart, táncolj bolond, vakulj bolond, no rajta!! Leszakadt a veséje, nem lesz neki farsangja. Most nyitna fel csak a szemünk, jaj, későn, himnusztalan, szomorú a nótavég: magyart magyar árulta, magyar magyart tagadta. Jézus gyermek, komor a te jászolkád, béna karunk, béna lábunk hadonász, fél testünket guta ütte, ami ép még­­ azt a gyász. (Az Új Végvári-versekből) _____________________________________)

Next