Új Ember, 2013 (68. évfolyam, 52/3357. szám - 69. évfolyam, 51/3408. szám)

2012-12-23 - 2012-12-30 / 52-1. (3357-3358.) szám

2012. december 23-30. 2 tífítmée*­KÖZÖS DOLGAINK VAN MÉG JÓ HÍRÜNK Az összefogás bizonyítéka Tízéves a Dévai Szent Ferenc Alapítvány, és az eltelt egy évtized - ahogyan Böjte Csaba fogalmazott - annak bizonyítéka, „mennyi jó­ság, szolidaritás, izgalom és össze­fogás van az emberekben. Ha ne­hézségek, gondok adódnak, nem szabad meghátrálni, mert úgy hi­szem, az Isten olyan feladatot ad, amelyet meg is tudunk oldani. Egy­szerű pedagógusként is tudom, hogy a nehéz feladatok megoldása által többek leszünk, s az Úristen is azt szeretné, hogy felnőjünk, kibon­takozzunk." A közmédia a kerek évforduló kínálta alkalmat kihasználva de­cember 1-je és 16-a között gyűjtést szervezett az alapítvány javára, Jó­nak lenni jó címmel. Többfélekép­pen lehetett segíteni: az Adhat­­vonal felhívásával, a támogatók, sportolók, közszereplők által fel­ajánlott tárgyak megvásárlásával, december 16-án pedig telefonos felajánlással, amelyre a jótékonysági akcióhoz kapcsolódó rádió- és televízió-műsorok adásideje alatt nyílt lehetőség. Csaba testvér a kampány megnyitóján kiemelte: a magyar emberek segítsége nélkül nem tudnának naponta enni adni kétezer-háromszáz gyereknek. Sz. A. AZ ÚJ EVANGELIZÁCIÓ ÚTJAI A plébános vacsoráján Budapesti Alpha-kurzusunk második estéje éppen befejező­dött kis, VIII. kerületi egyházköz­ségünkben. Már túl voltunk a va­sárnap délutáni szentmisén is, a „keresők miséjén", ahol gitáros énekekkel és missziós szentbe­széddel hirdetjük Jézus Krisztust az érdeklődőknek, utána pedig még személyes imádságot, beszél­getést is felajánlunk. A legvégén a csapat még egyszer összegyűlt egy születésnapos felköszöntésé­re, de aztán a legtöbben hamar ha­zaindultak. Másnap munka, a gyerekeket iskolába kell küldeni... Már csak egyik munkatársunk téblábol itt, egy kissé zavartan vi­selkedő, negyven év körüli nő tár­saságában. Plébánosunkra várnak, aki néhány testvértől a kapuban búcsúzkodik. Amikor visszatér, Emma, a nehéz sorsú asszonyok fáradhatatlan védelmezője hozzá fordul: - Bemutatom Ildikót. Üti-veri a férje, az életét mentve menekült el otthonról. Három napja egy elha­gyott nyilvános vécében alszik. Jól ismerem, kezeskedem érte. Nincs valami ötleted? Plébánosunk negyvenes, má­sok bajára mindig érzékeny, gyors észjárású férfi. Egyet gondol, szemüvege kettőt villan, és már döntött is. Angol nyelven telefonál egy Pest környéki kisváros női szállójának főnöknőjével... Igen, van még egy hely, ha mi ajánljuk a hölgyet, ma este nyolcra odame­het! Kis kupaktanács következik. Ildikót meggyőzzük, hogy fogad­ja el a feltételeket. Nehéz Buda­pestről eljönnie, hiszen amúgy is az a legnagyobb fájdalma, hogy két kamasz lányától elszakították. Plébánosunk fejében pillanatok alatt kész a terv. - Most autóba ülünk, elme­gyünk a helyre, ahol Ildikó eddig aludt, összeszedjük a holmiját. Visszajövünk, itt készíthet magá­nak egy kisebb csomagot, amit majd magával visz. A többit majd megőrizzük. Aztán már csak a vi­déki fuvart kell megszerveznünk... - A Szentlélek már megszer­vezte - szólok közbe. - Az ifjúsági közösség még a hittanteremben imádkozik. Egy testvérpár éppen abból a városkából való, ahová Il­dikónak mennie kell... Az édes­anyjuk autóval jön értük, hogy ha­zavigye őket. Valószínűleg szíve­sen segítenek... Mindnyájan mosolygunk. Érez­zük, hogy nálunk nagyobb erők mozdultak meg, hogy ezt az ösz­­szetört asszonyt biztonságba he­lyezzék. Plébánosunk már be is vágódott ütött-kopott Suzukijába, és elviharzanak. Hamar megfor­dulnak, három nagy táskával tér­nek vissza. Amíg az asszony csendesen pakol, plébánosunk vacsorával kínálja, hiszen ennie kell, hosszú még az este... Kisasz­talt hoz be, kenyeret vág, májkré­­mes kenyereket ken, vizet forral a teához. Hárman ülünk a vacsorához, imádkozunk. Ildikó halálosan szo­morú, alig megy le a torkán a fa­lat. Állami gondozott volt, ahogy kikerült az intézetből, rögtön férj­hez ment. Két kislányt szült, de a férje, sőt anyósa, a férfi családjá­nak többi tagja is állandóan kí­nozta, megalázta, verte. Soha nem volt senki, aki megvédte. Most vé­gül elmenekült. De a gyerekeit nem hozhatta magával... Hallgatjuk, és belesajdul a szí­vünk. Mérhetetlen szenvedés, eszelős rosszindulat... De van mér­hetetlen szeretet is, mérhetetlen vi­gasztalás, csak meg kell találni a forrását... Biztatjuk, hogy van re­mény. Most menjen, próbálja meg túlélni az érzelmi krízist a nővé­reknél, és kezdjen el imádkozni a mennyei Atyához, aki neki is meg akarja mutatni a szeretetét, és se­gít újjáépíteni az életét. Ildikó fel­emeli fejét, a szemünkbe néz. Za­varodott, félelemteli tekintetében mintha remény csillanna... Ilyes­mit nemigen hallott még, temp­lomba sosem járt. Pár perc múlva plébánosunk beteszi Ildikó holmiját az autó cso­magtartójába, lecsapja az ajtaját, integetünk utánuk. Tudjuk, hogy még nem nyertük meg a csatát, sokat kell még imádkoznunk és küzdenünk ezért az asszonyért, de abban is biztosak vagyunk, hogy megnyílt előtte a kegyelem ajtaja. Elkezdődött valami új. Az új evangelizációban az ige­hirdetésnek és a szeretet tetteinek kéz a kézben kell járniuk. Kunszabó Zoltán Isten hogyan kezdte? Megfontuk adventi koszorúinkat, vásároljuk a fenyőfákat, mert otthona­inkban karácsonyfák állítására készü­lünk. Európa­­pedig­­ Szent Benedek, Szent Cirill és Metód Európája, az Uni­ót megálmodó atyák: Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer Eu­rópája - Betlehem Szülötte nélküli ka­rácsonyra készül. A titokzatos betlehemi istálló, a mennyei fényben nyájukat legeltető pásztorok nem illenek szellemi tájké­pünkbe. A szent és varázsa felszakado­zott. Az elbeszélések, amelyek arról szólnak, hogy azon az éjszakán csodá­latos módon minden megváltozott, nem halnak meg bennünket. Miért tagadják milliós tömegek az Istent? Talán meggyőződtek róla, hogy nincsen? Miért hagyják el milliók a vallásukat? Talán rájöttek, hogy téved­tek? Dehogy, egyszerűen áldozatai let­tek a propagandának. Az ember, aki Istentől elidegene­dett, önmagától és embertársaitól is elidegenedik, és saját világának rabjá­vá lesz. Egykor a keresztény hit vezette ki Európát a barbárságból. A felelős, elkötelezett vezetők felis­merték, és vallják, hogy ma is ez a hit fogja kivezetni az újabb barbárságból. Európa jövője karácsonykor felveti a kérdést: Megszületik-e nekünk újra a Gyermek, akiben az Isten harmat­lá­bakon közeledik hozzánk, aki a meg­fogant magzat észrevehetetlenségében lépett a világba. Aki program helyett azt mondta, szeressétek egymást. Rangosztás helyett azt, hogy aki első akar lenni, mindenki szolgája legyen. Szellemi viadal helyett, hogy izgalmat akarok, nem áldozatot. Európa jövője karácsonykor felveti a kérdést: Megszületnek-e Európa fiai és leányai, akikben megáldatik Euró­pa földje? Ez a föld azoké lesz, akik benépesítik. Jövőnk a gyermekeik ágyacskái fölé hajló fiatal szülők kezében van, akik­nek elszántsága s öröme fényt, bizton­ságot és kiszámítható jövőt ígér Euró­pának. A társadalom egészének pedig az a dolga, hogy kitüntető figyelmével és támogatásával visszaadja a becsületét a családnak, amely az isteni terv sze­rint a társadalom legfőbb iskolája, ahol kialakulnak a legalapvetőbb vi­selkedési és viszonyulási formák, s ahol előkészülünk társadalmi felada­taink megértésére és teljesítésére. Karácsony megtanít arra, hogy Is­tennek egyszerű „módszerei" vannak, hogy sikerre vigye ügyét. Bölcsőt fa­ragtat, nem emlékművet. Pásztorokat mozgósít, nem hadsereget. Szelíd tu­dósokat indít útnak, nem agresszív sajtóirodákat. S a döntő, hogy a szere­tet műveli mindezt. Nekünk sincs nagyobb esélyünk a világ meggyőzésére, mint egy síró gyermeknek. Mi lenne, ha embertár­sainkat előbb közelítenénk meg szere­tettel, mintsem érveink, igazságaink, érdemeink, erőink és hatalmunk fölé­nyével? Igaz, szokatlan lenne ez a „fellépés". De Isten hogyan kezdte? Budapest, 2012 karácsonyán Kozma Imre apostoli protonotárius, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat elnöke Ismét útra kel a vándorbölcső Régebben, főleg faluhelyen nem volt szokatlan, hogy miu­tán a gyermek kinőtte a bölcsőt, s várható volt egy másik - ro­kon vagy ismerős - kisbaba vi­lágrajövetele, már az ő számára készítették elő a ringó fekhe­lyet, amely az új jövevény békés alvását addig szolgálta, amíg is­mét meg nem született egy új élet... Egy-egy tartósabbnak bi­zonyuló bölcső így nemritkán akár több nemzedéket is kiszol­gálhatott. A 2009-ben Kopp Mária által alapított Három Királyfi Három Királylány Mozgalom gyermek­­szülésre buzdító felhívása hozta felszínre Czotter András aszta­losmester emlékeinek mélyéről azokat az élményeket, amelyek édesapja keze nyomát viselő, vörösfenyőfából készült saját bölcsőjéhez kötötték. Az a bizo­nyos bölcső azóta is vándorol egyik családtól a másikig, néha felbukkan, s aztán ismét eltűnik az ismerősök szeme elől. Az emlékezést tett követte. Az asz­talosmester megtervezte, majd erős tölgyfából elkészítette azt az új „aranyos kis zömök, töm­zsi bölcsőt", amelyet nyomban felajánlott a mozgalomhoz kötődő családoknak. Vándorol­jon csak az országban, hirdesse az új élet tiszteletét, adjon nyugalmat az aranyos kis zömök, tömzsi gyermekeknek, szeretetek örömöt a családoknak... Az interneten terjedő kezdeményezésre bármelyik kis­babát váró család jelentkezhetett, s a jelentkezők közül sor­solással választották ki azt az újszülöttet, aki világrajöve­tele után addig lehet a bölcső lakója, amíg ki nem növi azt. A vándorbölcső első lakója, Máté Levente után Fekete Szebasztián győri kisfiú költözött a „ringó ágyba". Ahogy a nádon ringó fészekben pihenő nádirigót, úgy a kisfiát is mindig a bölcső lágy ringása süllyesztette nyugodt és mély álomba - idézi fel a nappalok és éjszakák hangulatát Fekete Gyimesi Barbara, a már négy hónapos, nyolc kilo­grammos és hatvannyolc centiméter hosszú Szebasztián édesanyja. Vándorútja során másodikként került a bölcső a győri családhoz. Az anyukát mindig jó érzés töltötte el, amikor látta, hogy szépen és békésen alszik benne gyer­meke. Az elmúlt hónapokra visszagondolva úgy érzi, hogy kisfia nyugodt alvása, amelyet a ringó ágynak köszönhettek, az ő életét is megkönnyítette. Felidézi a meghitt pillanatokat, amikor ringatás közben a böl­cső fölé hajolva összeakadt te­kintete a kisfia pillantásával. Ilyenkor a megnyugvás öröme töltötte el szívét. Most, hogy Szebasztián megnőtt, rossz lesz megválni a „ringó ágytól" - mondja Barbara. Ugyanak­kor jó érzéssel gondol arra, hogy a bölcső most egy másik család életébe visz majd olyan sok örömet, mint annak idején az övékbe. A vándorbölcső decemberi sorsolásán kiderült, hogy a je­lentkezők közül Homolyáné Csete Zsófia családjának kedve­zett a szerencse. Ők a három­éves kislányuk - a kiskirálylány - mellé januárra várják az első királyfi érkezését. Az Észak- Magyarországról származó há­zaspár fiatal házasként Buda­pesten kezdte közös életét. Az édesanya, Zsófia elmondása szerint kislányukkal - a néhány nehezebb pillanat mellett - sok­sok örömteli órát éltek át már eddig is. Páratlan élmény volt látniuk, ahogy a rájuk bízott pici baba cseperedik, gyarapodik, ahogy kinyílik körülötte a világ, s egyszer csak azt vették észre, hogy a szülei nélkül mozdulni sem tudó kis „batyuból" éneklő, szavaló, miértre miértet hal­mozó nagylány lett... Kisfiúk januári érkezését a szűk család mellett a tágabb rokonság is izgatottan várja. Örülnek, hogy a vándorböl­cső következő lakója az új családtagjuk lehet. Cser István A testvéri szeretet meghittsége - a négyéves Benedek és Szebasztián Felhívás A vándorbölcső népszerűségén felbuzdulva a Három Királyfi Három Királylány Mozgalom és az első bölcsőt készítő Ágymester Manufaktúra felhívja a falvak, váro­sok, figyelmét, hogy 2013-ban készítsék el a lakóhelyük­re jellemző motívumokkal díszített és a tájegységükön honos fából ácsolt saját vándorbölcsőjüket. Ezzel a nemes gesztussal is segítsék elő minél több, tervezett gyermek megszületését!

Next