Uj Nemzedék, 1927. július (9. évfolyam, 146-172. szám)
1927-07-01 / 146. szám
t Ara X© fillér ... M ___ /JT\'CV , Itirti.Kil áll E„ BMJiM IBHBf «gBM —— m. e^q ' L J Szerkesztőség c. kiadóhl. hóra 3 peng« 20 fillér, Eggtj Aggj ESlW Ml» Haj JmBpr vatali V., Honvád-n. 10. negyedévre 9 pengő 60 Bi^i piSWéft. ______ ____ ________________ BBB31 MSVT fejtS _______ Tel.: 127-47,127-4*,J.300-65. fillér. Egyes lián áré BUM BUB HI H MKI*. ——3 MH IRBKT Cyoribék, 7-20.Fiók kiadóhelyben, vidéken él 1^-^ EESla áBBSEmMBBi hivatalok, VIII., Rákóczipályaudvaron 10 fii. az 1. Tel., J. 136-06, Teréztér. Hirdetések mii- AmM Km iAr 8818^8^^8^« §^^8^ k8mit fii. Telafon. 121-41. óva szerint.--a TOM H QH Migil MMl 6 . Telefon ■ 119-22. o . /X. évfolyam 146. (2289.) szám # Pérlett # Budapest, 1927 julius 1. Az Új Nemzedék mai drágasági ankétján az érdekképviseletek és a űré a drágaság elkola Nem azért szenvedtük végig a fogcsikorgató türelem heroikus kitartásával a szanálás keserves három esztendejét, hogy most, a szabadforgalom és a szabadkereskedelem ostoba jelszavával újra visszacsinálja néhány zsebelő ember a gazdasági bizonytalanság és a fosztogató konjunktúra idejét. Az az út pedig, napfoly az árdrágítás köveivel van kirakva, a nyílegyenes irányban a pengő belső vásárlóerejének lerontásához, tehát a katasztrofális bizonytalanságokhoz vezet. Az Új Nemzedék az adatok egész tömegével bizonyította be és bizonyítja tovább is, hogy az agrár Magyarország fővárosában drágább a magyarországi vágómarha búsa, mint Bécsben. Ez olyan égbekiáltó bűntett, amelyet annyiban hagyni s tétlen belenyugvással tudomásul venni nem lehet. Mi elhisszük, hogy a termelő nem hibás, mert kevesebbet kap az állataiért, mint békében. Bátrak vagyunk jelezni, hogy a tisztviselő, az orvos, a mérnök, az újságíró, a magánhivatalnok a munkájáért ugyancsak kevesebbet kap. Azt is elhieszük, hogy a hentes, a mészáros olyan ártatlan a drágasásrban mint az a bárány, amely ma fizuiéint. Be luitAnda... 'A.’U'B''-.-' v ' ! -, hogy hibás legyen, mert a szellemek nem zsebelnek s valaki, csak kell, hogy gazdája legyen a közönség zsebéből kispekuláló szemérmetlen drágítások horribilis öszszegeinek. Nem akarunk keresztrejtvényeiket feladni és találós kérdésekkel játszani. Ebből már elég volt. Tiszta helyzetet akarunk és hadat üzenünk a drágaságnak s lesz gondunk rá, hogy a napvilágra hozzuk a sötét háttérben megbújt bűntetteseket, az árdrágító manővereket, a megdöbbentő dokumentumokat s kikényszerítsük mindenkitől, akitt, illet, a védekező és a megtorló cselekedeteket. Világosan áll előttünk, hogy kétirányú akadály emelkedik a drágaság ellen vezetett harc útjában. Az egyik az a téves és megtévesztő liberális gondolat, hogy a szabadkereskedelem s a szabgíájforgalom önmagától, automatikusan szabályozza a gazdasági életet, amelybe beavatkozni nem szabad. A másik az a vakmerőség, amely az ártatlanság mezébe öltözködve, a büntetlenség reményében organizálja az uzsorát. Azt a hazug elméletet, hogy a drágvasolgggal szembeni tszolbad folyást kell engedni a dolgoknak, a legenergikusabban vissza kell utasítani. A közvetítők, a bizományosok, a provízió zsebelők által előidézett drágaság nem természetes gazdasági folyamat. , , Ugyan hogy lehetne leküzdeni a draft.o-ot, megfékezni az uzsorásokat, ha a féguralom és sztaliad kereskedelem •5iv:i ni ! megengedjük, hogy néhány trágitó a maga javára Hát ezek nem "rrdásába? A mi’ atóságnak ni. ”s‘ nak szabad, :/ ' ••! kell nézni., össze exisztenciáik. csa. - • : Ived az életstandard, miibenítana« meg a pengő hajóját, csak azért, hmgy elvetemült emberek ültnél vidámabban emehessék az áraikat a szabadság lobogója alatt? És végül: az illeték, az adó, a fuvardíj, abiztosítási díj, a vásár pénztári nyereség, a provízió tabu, amihez nem szabad hozzányúlni, mert ez sértené a „szabadságjogokat”? Holvan megírva az, hogy a termelőnek, a mészárosnak, a piaci kofának, a közvetítőnek, a bizományosnak a társa italom romjain át is meg kell keresnie ugyanazt a hasznot, amelyet a békében, vagy a konjunktúra napjaiban megkeresett, holott a fogyasztót csak a leromlott gazdasági életben több munkával megszerezhető kevesebb fix fizetés vagy jövedelem, illeti m°g? Cselekedetet és országos intézkedést követelünk, mert az élelmiszerdrágulás a legveszedelmesebb következményekkel fenyegeti a pengőromláson át az egész gazdasági életet Byrd már az Óceán közepén repül, holnap hajnalra várják Párisba ■■iwsniiiii— Mély utasa van a „Miss America“-nak—Akkora ködben*)] jártak, hogy a lép szárnyát sem látták . Kaliforniából Honoluluba répült kit amerikai — Az Új Nemzedék tudósítójától. — Newyork, június 30. Byrd ezredes, aki már ismételten s mindig az utolsó pillanatban elhalasztotta útját, tegnap reggel amerikai időszámítás szerint röviddel 1 óra után, a mi időszámításunk szerint tehát reggel 9 óra körül végrestartolt Miss America nevű repülőgépével, hogy ez óceánfelett Pakisba repüljön. • Elhatározása olyan hirtelen jött, így még a repülőgép legénységének tagjai sem tudtak róla egészen az utolsó percig s igy az indulásnak alig pár ember volt a tanúja. A meglepetést csak fokozta, hogy a repülőgép három utasán kívül Harold Kinkade, a Tarf’tfir automobiltársaság motorszakértője, közvetlenül a start előtt titokban a repülőgépre csempészte magát. A benzinkannák zavarják az iránytűt Reggel 8 óra 41 perckor a bostoni tengerészeti arzenál Byrd következő drótnélküli jelentését fogta fel: — Az America félúton van Cape Bod és Farmouth (Új-Skócia) között. Az időjárás tiszta. A tartalék benzinkannák zavarokat okoznak az iránytűnél, de reméljük, hogy csakhamar sikerülni fog a zavarokat kiküszöbölni, ha a kannákat kidobhatjuk. Röviddel 9 óra után Halifaxból közölték, hogy Byrd a következő értesítést küldte: a Földet még nem láttunk. Körülbelül fél mérföld magasságban repülünk. Az idő erősen lehűlt. Brrd repülőgépét 11 óra 30 perckor Bedfordban, Új-Skócia felett látták, majd Louisbourgból jelentették, hogy az America délután 1 óra 30 perckor repült el Louisbourg felett Ostfoundland irányában. Columbus nevű gőzös Ujfoundland kelében az Avalon félszigetnél rádióintkezésbe lépett Byrd repülőgépével. A rádióüzenetváltás idején a vidéken oly sűrű köd uralkodott, hogy a Miss Americát lehetetlen volt meglátni. Leverték Lindbergh gyorsasági rekordját A jelentések aránján megálapitottál hogy Byrd Új Skócia partján három m. fél óra alatt hladt végig, így Byrd 65 perccel kevesebb időt fordított az útvonalnak, eme az első szakaszára, mint annak idején Lindburgh és C'hambertin . Tegnap éjszaka európai időszámítás szerinti 11 óra 39 perckor egy amerikai rádióállomás Byrd rádióüzéltetét vette föl A rádiótelegrafára szerint Ujfoundland fölött a köd olyan sűrű, hogy Byrd a saját repülőgépe szárnyáig sem lát. Megtették az út felét A legutóbbi jelentések szerint Byrd gépének heves ellenszelekkel kell megküzdenie. Byrd nyilván a gépére felszerelt rádió útján már tudomást szerzett róla, hogy Maillard és Hegenberger , amerikai pilótáiakl ügyeké megiskezlik Illanolulába, mert egy radiogramban kérte, hogy kollégáinak szerencsekivánlatait tolmácsolják. Egy new yorki kábeltávirat arról ad hírt, hogy Byrd utasította mechanikusát, hogy a President Roosevelt gyorsgőzös fedélzetén utazzék haladéktalanul , Európába, hogy a gépet Parisban megvizsgálhassa. Byrd ezredest holnap hajnali 3 órára várják a le bourge-i repülőtéren. Egyelőre még nem cáfoltákmeg azt a hírt, hogy az utat visszafelé is a Miss American fogja megtenni. A legutóbbi newyorki szikratávirati jelentés szerint Este kigyújtják Párisban a Mont-Valerian fényszóróját Paris, június 30, Le Bbirges repülésePlvhiti-mím élők születet megtettek Byrd fogadására. A rendőrség óvóintézkedéseket tesz, nehogy olyan jelenetek játszódjanak le, mit Lindbergh érkezésekor. Byrd érkezését a péntekre virradó éjszaka, körülbelül szürkületkor várják. A kora hajnali óra •— valószínűleg éjszaka S óra —■ meg fogja könnyíteni a rendőrség munkáját, mert valószínű, hogy ebben az időben kevesebben fognak a repülőtéren tartózkodni mintha Byrd a nap folyamán érkeznék. Este meggyújtják a Mont Valerian helyén elhelyezett hatalmas fényszórót, melynek tűze Londonig és Brüsszelig látható és az óceánrepülőknek kitűnő tájékozásul szolgál. Byrd a 43.28 fok északi szélesség és a 42.46 fok nyugati hosszúság találkozásának pontján van, vagyis az óceán közepén és körülbelül a megteendő út felén. A Csendes óceánt is átrepülték Washington, június 30. Maitland és Hegenberger repülőhadnagyok, akik kedden reggeli startoltai l a kaliforniai Oakardból, tegnap délelőtt 11 órakor megérkeztek Honoluluba. A repülők a 2407 angol mértföldes, 3700 kilométeres utat hárommotoros hadi Fokker-gépen tették meg, a számításba vett 28■ óra helyett 25 óra 42 perc és 30 másodperc alatt. A pilóták meg fogják kapni Dole nagykereskedő 35.000 dolláros díját. AmennyibenHonoluluból SanFranciscoiba is, repülőgépen térnének vissza, ugyanebből az alapítványból újabb 25.000 dollárra tarthatnak igényt. Önkényes bérre lepték meg Pécs bérházának lakói — Az Uj Nemzedék tudósítójától. — Pécs, junius 29., ^Feltűnést keltő , lakosháboruság foglalkoztatja már napok óta...a város lakosságát. A Mint ■■sztia időben Pécs városa —mint az Uj Nemzedék is megírta — háromemeletes bér-háziat , építtetett irányi Dániel-béren. Az új lakásokra többszáz pályázó akadt, 7i*Tib' a ház-béreket elég magasan állapit,ol'ák varp, nepyazoblu,anásért harmincnégy, kétszobásért huszonnégy millió korona évi tóért kötöttek ki. * . . . - ■ ' ' ī■ ' i ■■ i • ’ Végre' is közakáírhazott''' kereskedők és ügyvédek között ősz... ' ' c- ra, lakásokat. ’* M. Egy ideig rendben ment a házbérfizetés. Nemrégiben a lakók arra kérték a dískáz gondnokát, engedje meg a havi bér fizetését. A lakók kívánságát teljesítették. A súlyos házbér azonban így is igen nagy gondot okozott a lakóknak és ezért azzal a kéréssel fordultak a városhoz, szállítsa le a béreket. A tanács erről hallani sem akart. A lakók erre összebeszéltek és a legközelebbi elsején valamenynyien harminc százalékkal kevesebb házbért fizettek, mint amennyire kötelezték magukat. Egyúttal