Uj Nemzedék, 1931. március (13. évfolyam, 49-73. szám)

1931-03-01 / 49. szám

Ára, 10 fillér #7­00-UL/r C­frEi! | 1 . ClAfII« Ka! árm.Err w —»Wf W— WHtm. MU mmm Hl r i. kiad*. i ii ^1 B JTI! fUMr. Enw ■»ám ár. |s$p |||f Hf ÜÜ 1 r. I r A h, 7-Mu ♦ helyben, vidéken ín H H| MÉHy B11 k ki a Jó b I v . t « I o k , t:/.'/:::­:­::: US —»WwTr WCTPIK Basra dij.e.bu. Wmmm Mm Hl m 19 gy «u*­XIII. évfolyam 49. (3377.) szám # WüSOPTttip ♦ Budapest, 1931 'nu­&tius 1. A vasutasok ügye Az Államvasúti Alkalmazot­tak­ Or­szágos Szövetségének országos választ­mánya legutóbb a vasutasok normál­­státusának ügyével foglalkozott. A mi derék, becsületes vasutasainknak ez a keresztény nemzeti alapon álló szerve­zete, amelyet senki osztályelfogultság­­gal, még kevésbbé demagógiává, nem vádolhat, méltán sérelmezné, ha be­következnék az a helyzet, hogy a vas­­utasság kis- és középhivatalnoki stá­tusában levők valósággal proletár­sorsra jutnának, és így azoknak az elégedetlen elemeknek a táborát sza­porítaná, akikre elsősoron spekulál a vörös vezérkar Conti­ utcai része is, a Moszkvából irányított agitátorok hada is. Már­pedig a takarékossági n­ovella következtében az történnék, hogy az államvasúti alkalmazottak létszáma kétezernyolcszáz fővel, vagyis teljes hat százalékkal csökkenne. Aj, elő­meneteli lehetőségeket a k­­alasi rendszer alapján történő létszámcsök­kentés már amúgy is megnehezítette, a normálstátus szigorú bevezetése pe­dig csak súlyosbítaná ezt az amúgy is nehéz helyzetet. Az Avaosz ugyan minden erejével azon van, hogy a kis- és középfizetésű alkalmazottak előha­­ladási lehetősége valamiképpen bizto­­síttassék, de mi a magyar közvéle­mény nevében — amely ismeri és ér­tékeli a vasutasság szorgalmas és fon­tos munkáját — azt kérnők a Máv­ igazgatóságától, hogy a maga részéről is igyekezzék megtenni minden lehe­tőt a normálstátus könnyebb elvisel­­hetősége és enyhítése szempon­tjából. Annak a fizetésrendezésnek pedig, amelyet a kormány a létszámcsökken­téssel kapcsolatban megígért, nem is szabad elmaradnia. A vasutasság kí­vánságainak mérlegelésénél nem sza­bad megfeledkeznünk arról, hogy nem­csak egyénekről van szó, hanem csa­ládokról, s azt a nagy szociális szem­pontot sem szabad elfelejtenünk amely megköveteli egyfelől azt, hogy a vas­utasság a maga nehéz és fontos mun­kája fejében tisztességes megélhetést biztosíthasson magának és családjá­nak, másfelől azt, hogy a gyermekeit el is tudja helyezni. A család mai szo­morú válságát semmiképpen sem sza­bad elmélyíteni, hiszen nem elavult közhely, hanem nagy és mély törvény az, hogy az erős állami és társadalmi életnek alapfeltétele a komoly és biz­tosított családi élet, s ha az egyszer megbomlanék, akkor annak beláthatat­lan következményei lehetnének a nem­zet jövendő szempontjából. De nemcsak a normál státus körül vannak a magyar vasutasságnak jogos aggályai és panaszai, hanem egyéb kérdésekben is, aminő az átérté­kelés, a nyugbérek és más kérdések, amelyeket az Avaosz szintén napirenden tart, és amelyeknek méltányos megoldása a szociális igazságnak éppúgy követel­ménye, mint a lelkek ama békéjének, amely nélkül a vasutasság nem végez­heti nyugodtan a maga fontos munká­ját, s amely nélkül az örökkor nyug­hatatlan, résenálló forradalmi destruk­ció mindig számíthat arra, hogy előbb-utóbb a maga kezére keríti a tö­megeket. A vallásos, hazafias vasutas­ság még mindig higgadt, józan, és nem fenyegetésnek szánja azt sem, ha utal a nyomornak forradalmasító jelentő­ségére. De éppen ezért megérdemli a vasutasság, hogy szeretettel, jóakarat­tal és szociális igazságossággal kezel­jék ügyeit mindenütt, ahol a vasutas­ság sorsa eldől, és a közvélemény is remélni akarja vele együtt, hogy a normál státus terhein lehetőség­ csök­kenteni fognak, és egyéb jogos igé­nyeiket is ki fogják elégíteni. A meg­elégedett, rendben és békén dolgozó vasút nem csak társadalmi osztályt képvisel, hanem szimbolizálja az ál­lami élet nyugodt és harmónium me­netét is. A vasúthálózat az ország gaz­dasági életében és egész mivoltában az egészséges idegrendszer, amelynek szerepét nem csak ünnepi beszédekben kell kellőképpen értékelni, hanem p.lör°l/tó szociális cselekedetekben is. Hat tanácsnok marad a régi tizenkettő közül Szenzációs vallomások Fenyves tanár manipulációiról Pusztít az áradás Rövidesen kibocsátják az optáns-kötvényt Kétszáznegyven millió aranykorona a megszállott területeken elkobzott magyar birtokokért — Az Új Nemzedék tudósítójától — Egy éves késedelemmel végre Francia­­ország is ratifikálja a hágai egyezményt. A francia kamara megfelelő bizottsága már elfogadta az egyezmény ratifikálásá­ról szóló jelentést, amelyet hír szerint ma terjesztenek a kamara elé. Az egyezmény tudvalévően részletesen szabályozza Ma­gyarország jóvátételi terheit és lehetővé teszi a nagy magyar állam­kölcsön kibocsátását, amelyre a londoni Rothschild-bankház vezetése alatt nemzetközi pénzcsoport már adott is 87 millió pengő előleget. Ehhez az egyezményhez fűződik a pá­risi megegyezés, amely a gyakorlati végrehajtásról és az optáns-ügy pénz­ügyi megoldásáról szól. A hágai egyez­mény értelmében tudvalévően az utód­államok és a nyugati nagyhatalmak be­fizetéseiből 240 millió aranykorona tőkével ala­pot létesítenek azoknak a földbirto­kosoknak a kártalanítására, akiknek birtok­át az utódállamok terüle­tén elkobozták. A kártalanítás oly mó­don történik, hogy magyar—román, ma­gyar—cseh és magyar—jugoszláv döntő­bíróságot állítanak fel és ez a három vegyes döntőbíróság megállapítja a fize­tendő kártérítés összegét, amelyet az­után a felállítandó kártalanítási alap folyásít. Miután azonban az egyezmény értelmében az érdekelt államok évi rész­letekben fizetik a megállapított hozzá­járulásokat, a kártalanítási alap 240 millió arany­koronának megfelelő összegben négy százalékkal kamatozó kötvényeket bocsát ki. Az eredeti terv szerint az alapnak már az idén január elsejével meg kellett volna kezdenie működését, amire azon­ban a francia ratifikálás elhúzódása miatt csak most fog sor kerülni. Arra számítanak, hogy most már egy hóna­pon belül megalakul a kártalanítási alap és április elején kibocsájtják az optáns-köt­vényeket, amelyek előrelátha­tóan dollárra fognak szólni és amelyek­ért a nagyhatalmak is garanciát vállal­nak. Az optánsok ilyen körülmények között az év közepe táján már megkap­ják követeléseiket. Miután a hágai egyez­ményben a kártalanítás összegét 240 millió aranykoronában állapították meg, abban az esetben, ha az egyes döntőbí­róságok ítéleteikben összesen ennél na­gyobb kártérítési összeget állapítaná­nak meg, a különbözetet egyenlő százalékos arányban levonják az összes meg­ítélt kártalanításokból. Az optánsokat a vegyes döntőbíróságok előtt, amennyiben külön ügyvédjük nin­csen, az ezek mellé kirendelt kormány­megbízottak képviselik, akiknek külön hi­vataluk van a külügyminisztériumban. Kártalanításra csak azoknak az optán­­soknak van igényük, akik 1925-ben jelent­keztek, vagy pedig, ha később kapták meg a kisajátítási végzést, ennek kézhezvételé­től számított hat hónap alatt jelentkez­tek. A kormány megbízottak hivatala azokon az ügyeken kívül, amelyekben kü­­­­lön ügyvédek járnak el, körülbelül 300 felet képviselnek. Az összes ügyeket annyira előkészítet­ték már, hogy a vegyes döntőbíróságok gyorsan meghozhatják az ítéleteket. A döntőbírósági tárgyalásokkal párhu­zamosan bonyolítják le a kötvény kibo­csátást és a kötvények legnagyobb részét Franciaországban akarják elhelyezni. F­ra­nciaországiban ma már két száza­lékos a bankkamatláb és ezért azt hiszik, hogy ezeket a kötvé­nyeket, amelyek­­ harmincöt év alatt ke­rülnek törlesztésre, legalább nyolcvan százalékos árfolyamon lehet majd kibo­csátani, az aláírók tehát öt százalékos jövedelmet kapnak, így tehát az optán­sok végre megkapják elkobzott birtokaik­ért, a kártérítést. Az Új Nemzedék munktársa kérdést intézett Lakatos Gyula országgyűlési képviselőhöz, a kérdés leg­alaposabb szakértőjéhez, hogy a ratifiká­lás tégiye milyen következm­­énnyel jár­hat a nagy magyar államkölcsön szem­pontjából és az egész magyar gazdasági életet illetően — közvetlen hatása a ratifikálásnak csak abban a vonatkozásban van, — vál­aszolta Lakatos Gyula, — hogy a nagy kölcsön jogi akadálya megszűnt. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ebben az időpontban alkalmas lenne a nagy kölcsön felvétele, ámbár most kívánhat­nék annak a kijelentésnek az érvényesí­tését, amelyet Loucheur, az akkori fran­cia pénzügyminiszter tett, mondván, hogy meg fogják könnyíteni a francia piacon a magyar államkölcsön plas­szír­ozás­át.­­ A gazdasági életre a ratifikálás ha­tása abban nyilvánulhat meg, hogy a franciák beváltják a hágai konferencián tett ígéretet és mind fogják megnehezí­teni a kötvények elhelyezését különböző feltételekkel. Ebben az esetben először nyílnék meg a francia emisz­­sziós piac Magyarország előtt.­ ­ A háború óta nem emitálhattunk kölcsönöket a francia piacon. — A Joung-kölcsön volt az első, amely­ben a franciák résztvettek, mint a velük szembenálló csoportba­­tartozó ország hitelműveletében. A­ második a vasúti kölcsön, amelyet most ad a francia piac Németországnak. Miután az világ tőkéje az utolsó öt évben hajlatlan mértékben akkumulálódott Franciaországban és Amerikában, hacsak a legszerényebb ke­­retek között is megkönnyítenék számunkra a kölcsön feltételét, a M­a­gyar­ország egész hiteligényét egyhamar ki lehetne elégíteni. — A franciákban meg van a hajlandóság egy agrár neveezetközi hitel nyújtására. ].

Next