Uj Nemzedék, 1933. június (15. évfolyam, 123-145. szám)

1933-06-01 / 123. szám

IDŐ: \ X ROMÁN SÓHAJ Sokfelé lesz zivatar, fl Dunántúl való- ¥ 41 • - - -- Amit nyertünk Páris előtt a revizió színűén némi lehűlés. Élénk szél. Buda- IVpiXjflJ vámján, elveszthetjük a — Borréven?!..* pesten ma 10 órakor 20 C van. \S3vp' v'r - } (//'Nemzedék -vn Budapest, 1933 junius 1. csütörtök R , XV. évfolyam, 123. szám A nagyváros úgy vonzotta az embereket valaha, mint a méztől csepegő akácvirág a mehet. Volt itt munka mindenki számára. Nyüzsgött a kaptár. Sze­rep jutott nagyszerű épületek ter­vezőjének és az alapokat ásó kubi­kusnak. Vonatnak sin, víznek, gáz­nak cső kellett. Évtizedek mulasztá­sát pótolta ezernyi kéz, míg sok ezer már a jövőnek dolgozott. Han­gyaboly és kaptár volt a város, amely nagyra nőtt kőben és vagyon­ban. Évtizedeken át tartott a gyors fejlődés, mindig akadt új munka, új feladat új és régi emberek számára. De a delejes vas is veszít idővel erejéből. Ha már sok a reátapadt reszelék, nem bír többet felvenni, lekötni. Elernyed. Hullani engedi a megkötött szemcséket. A városok is ezt tették. Lassúbb lett a fejlődés tempója Itt-ott meg is állott. Kisebb lett a vonzás, a kohéziója. A vidék­ről jöttek, kart lógatva járnak. Nincs már számukra munka, nincs hely az asztalnál, nincs terítve szá­mukra. Sőt. Akik már évtizedek óta kibejártak a kaptárba, akiknek böl­csője már itt ringott az ötödik eme­leten vagy pincelakásban, gyárak környékén vagy hivatalok alagsorá­ban, érzik hogy őket is elengedte a város. Van számukra sima aszfaltja, söpört utcája, fényes világítása, de nincs munkája, kenyere. Nincs szük­sége reájuk. Keserves elhagyatott­­ság ez a nyüzsgő tömegben, kínos megdöbbenés és ráeszmélés az utolsó pengő elköltése idején. A földtől szakította el a város vonzó ereje az építő hangyákat, a mézhordó méheket, a faluból szívta magához a százezreket, akiket most elenged. Hová menjenek­? Vissza a faluba? Haza? Olyiknak már har­madik generációja él itt. Merről jött az ős? Hol van a hajdan el­tartó rög? Nem is tudja. És ha tudná?! Mit kezdjen vele? De mit kezd itt, áll vele szemben a másik kérdés. Nehéz, kínos töprengés. De sokan mégis meg fogják találni a helyes feleletet. A maradék va­gyont, a maradékerőt, a maradék­­reménységet vissza­vinni a röghöz, belevinni a földbe. A közvetlen ter­melő emberfajta nem bírja eltar­tani a nagyvárosokban felgyűlt, részt. Sűríteni kell a termelő, rit­kítani az eltartott réteget. Hívja és várja a föld azokat, akik tőle el­szakadtak, mert soha nem tud olyan mostoha lenni, mint a csu­kott gyárkapu és leépített vállalat. Megszületett az autó és a repülőgép kereszteződése­­ London, május 31. De la Cierva, a szélmalom-repülőgép feltalálója, az angol Armstrong-Sideley autógyár közre­­működésével repülő­ autót készített A gép különleges szerkezetű szélmalom-szárnyait ösz­­sze lehet hajtani s akkor a légcsavar közvetlenül az alváz kerekeire hat és így a gép autóként gurul a földön. A szárnyas autónak különösen nagy jövője van a sűrűn lakott városokban, ahol az utasok kiautózhatnak a város határára s onnan egyszerűen felrepülnek, a megérkezésnél pedig ezt a folyamatot megfordítják. “ . Kitört a nyílt gazdasági háború Németország és Ausztria között Bécs, május 31. Óriási felháborodást keltett egész Ausztriában a német kormánynak tegnap kiadott rendelkezése, amely június 1-től 1000 márka külön útlevél illetéket szab ki minden olyan német állampolgárra, aki az osztrák köztársaság ter­ü­­letére, vagy azon keresz­tül utazik. Azokat, akik ennek a rendelkezésnek megszegésé­vel a német birodalom területéről közvetlenül, vagy kerülő uton uta­zik Ausztriába, 5000 márka pénzbüntetéssel, sőt eset­leg fogházbüntetéssel is sújtják. Kivételt a német kormány egyedül olyan egyének részére tesz, akik igazoltan, foglalkozásuknál fogva, vagy pedig hivatalos kikül­detésben utaznak Ausztriába, vagy Ausztrián keresztül. Nyilvánvaló, hogy ezt a b­u­r­­költ ha­tárzárlatot a német kormány a német birodalom és Ausztria között bekövetkezett poli­tikai elhidegülés miatt mondotta ki és így természetes, hogy annak hatásai nem maradhatnak Ausztriá­ban sem politikai következmények nélkül. Az osztrák kormány gaz­dasági minisztereiből alakult mi­niszteri bizottság már tegnap este foglalkozott az Ausztria ellen irá­nyuló német rendelettel és elhatá­rozta, hogy azonnal ellenin­tézkedéseket léptet élet­be. A Reichspost értesülése szerint ezek az ellenintézkedések olyan mélyreható jelentőségűek, hogy azok tulajdonképpen a nyílt gazdasági háború kitörését jelentik Ausztria és Németország között­ A lap értesülése szerint a miniszterközi bizottság határozatai a következők: f­izikai tevékenységükkel elősegítették azt, hogy Ausztriát a német fürdővendégek elmaradása folytán ilyen kár érte, nem részesülhetnek támo­gatásban. 3. Felállítják a német és osz­trák árucsereforgalom ellenőrzé­sére a kiegyenlítő pénz­tárt, amellyel meg akarják aka­dályozni, hogy Németországból több árucikket hozzanak be Ausz­triába, mint amennyit Ausztriá­ból Németországba szállítanak. Az osztrák ellenintézkedéseknek ez az utolsó pontja jár a legsúlyo­sabb következményekkel Német­országra nézve, mert ú­j a­l­a­­­pokra helyezi az Ausztria és Né­metország közötti külkereskedelmet oly módon, hogy egyensúlyba állítja a behozatalt és a k­i­v­it­e­lt. Németország az utolsó öt év alatt mintegy 1200 millió schil­linget keresett az Ausztriával való kereskedelmi forgalmán, amiből a német idegenforgalom al­i­g ne­­gyedrésznyét térített vissza Ausztriának. Ha tehát most egyen­súlyba hozzák ezeket a külkereske­delmi tételeket, akkor sokkal sú­lyosabb veszteség éri a német ke­reskedelmet és ipart, mint Ausztriát az elmaradt német idegenforgalom révén. A minisztertanács mai ülésén hozza meg döntését ezekben a kér­désekben. Osztrák ellenrendsz 1. Ausztria is bevezeti az ille­ték megfizetésével egy­bekötött vízumot Németor­szág felé. Az utazási vízum ille­téke azonban nem lesz túlzottan magas, hanem ennek az intézke­désnek inkább az a célja, hogy ellenőrizzék az utazási for­galmat Németország felé. 2. A németországi fürdővendé­­gek elmaradása folytán kárt szen­vedő szállótulajdonosokat és pen­ziókat állami támogatás­ban részesítik. Megbízható becs­lések szerint a németországi für­dővendégek Ausztriában évenként 35—40 millió schilli­nget költöttek. Ennek az összegnek át­lagban húsz százaléka volt a haszna a szállodáknak és a pan­zióknak. Ezért úgy határoztak, hogy 10 millió schilinggel támogatják majd a kárt szenve­dőket. Ebből az összegből 5 millió schillinget azonnal folyósítanak, 2,5 millió schillinget az őszi hóna­pokban és a többit pedig adóelen­gedések révén juttatják a se­gélyre szorulóknak. Azok a szál­lodatulajdonosok, akik p­á­r­t­o­o- Magyarországot a német rendszabályok A német kormány Ausztria ellen irányuló idegenforgalmi rendelke­zése súlyosan ér­in­ti a ma­gyar idegenfo­rgal­mi­­ é­r­de­­­keket is. Igaz, hogy a porosz­­országi lakosság Ausztria megkerü­­

Next