Valóság, 1971 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1971-12-01 / 12. szám - FÓRUM - KONRÁD GYÖRGY - SZELÉNYI IVÁN: A késleltetett városfejlődés társadalmi konfliktusai

KONRÁD GYÖRGY-SZELÉNYI IVÁN A késleltetett városfejlődés társadalmi konfliktusai a magyar urbanizáció nem túlságos gyorsaságával, hanem éppen ellenkezőleg: vi­szonylagos lassúságával okoz társadalmi feszültségeket. Tételünk számos ellenvetést támaszthat, annál is inkább, minthogy a városi lakásépítés és kommunális fejlesz­tés éppen csak lépést tart a városokba bevándorlók számával, s ezért mind a helyben lakók, mint a várospolitikusok akár ellenfelü­knek is tarthatják ezt a betóduló falusi tömeget, amely betelepszik az újonnan épülő lakásokba, túlzsúfolja­ a közlekedést, az­ iskolákat, a boltokat és a kórházakat. Épp ezért a vidéki városok lakói és vezetői ellentétes érzésekkel ítélik meg városuk fejlődését, bár szeretnék, hogy városuk növe­kedése megelőzze a többiekét, a vidékiek, a „jöttmentek” beáramlását mégis föl­­hígulásnak, társadalmi veszélynek tartják. Valóban, a városodás üteme túlságosan gyors a városi infrastruktúra növekedéséhez képest, s ennyiben nálunk is jelentkez­nek a túlzsúfoltságnak olyan tünetei, amelyek a fejlődő országokban a „túlurbanizá­­ció” jelenség körébe tartoznak (a kiadó ágyakért tolonganak az ágybérlők; emberek laknak pincékben, padlásokon, fáskamrában, ólakban, autóbuszroncsokban, cirkuszi kocsikban, barlangokban; putritelepek épülnek a városok határán, melyek ha nem is oly kiterjedtek és szembeötlőek, mint a riói favella, jobb életkörülményeket annál nem kínálnak , az albérleti díjak pedig sokkal gyorsabban emelkednek, mint bármi­lyen más termék vagy szolgáltatás ára). A városok túlzsúfoltsága azonban éppen annyira tükrözhet „alulurbanizációt”, mint túlurbanizációt. A látszólag egyező tü­neteket a társadalom életében gyakran különböző, sőt éppenséggel ellentétes gazda­sági hatótényezők váltják ki : az amerikai városok belterületi slámjainak kialakulását például a korlátozatlan telekpiac által lehetővé tett telekspekuláció idézi elő, számos kelet-európai nagyvárosban viszont a belső városrészek felújításának elmaradása s ennek nyomán a slumosodás jelensége abból adódik, hogy a telekpiac teljes hiánya^ nem ösztönzi az ingatlanok tulajdonosait — a városokat — e telkel^'átt^konyabl) fel •használására". A­ fejlődő országokban a túlurbanizáció annyit jelent, hogy a városok­­ népességszámának növekedése, a városodás gyorsabb, mint az iparosodás. Az infra­struktúra túlterhelése pedig csak abból fakad, hogy bővítésére a munkanélküliség miatt nincsen fizetőképes kereslet. Magyarországon viszont — s tudomásunk szerint a kelet-európai szocialista országokban általában­— az­ iparosodás üteme előzi meg igen szembeötlően a városodásét. a városokban létesülő munkahelyek száma jóval nagyobb ütemben növekszik, mint a városi lakásférőhelyek é­­s az új munkavállalók nagyobb része ennek következtében csak az ingázás vagy az albérletek, munkás­szállások és ideiglenes hajlékok között választh­at..fejlődő országok túlurbanizáció­­ját az okozza, hogy az ipari beruházások szintje alacsony, s nincsen elegendő munka­hely. A kelet-európai alulurbanizációt viszont az okozza, hogy a siettetett ipari fej­­lődés az infrastruktúra rovására történik. Az ipari beruházások ilyen magas arányat csak­ úgy lehetett bildogítani, hogy az infrastruktúra növekedését nem a fizetőképes kereslettől, hanem az iparfejlesztő gazdaságpolitikától tette a központi tervezés füg­gővé, oly módon, hogy a mesterségesen szűkössé tett infrastrukturális termékeket kivonta a piacról, kialakította elosztásuknak hatósági, juttatásszerű jellegét, s érté­küket a munkabérbe nem építette bele. „X. város kórházat, Y. község iskolát kapott” — olvassuk a lapokban, s megkérdezhetnénk: kitől? !Ennek megfelelően alakult a bérpolitika is : minthogy a lakás és az infrastrukturális szolgáltatások nem minősültek árunak, a szocialista gazdálkodás kibontakozásakor a béreket és fizetéseket a hoz­zánk hasonló fejlettségű országok bérszínvonalához képest lényegesen alacsonyabban lehetett megállapítani, mivel azok eleve nem foglalták magukban az infrastrukturá­lis termékek és szolgáltatások értékarányos megvételének esélyét, hiszen elvileg ez utóbbiakat az állam természetben, béren kívüli juttatásként adta volna a bérből .*

Next