Vásárhelyi Hiradó, 1903. június (4. évfolyam, 131-155. szám)
1903-06-02 / 131. szám
IV. évfolyam, III. szám. POLITIKAI LAP. ELŐFIZETÉSI ÁRAK vidékre postán küldve Egész évre 14 korona. Fél évre 7 korona. Negyed évre 7 korona 50 fillér. Hunvásárhely, 1903. kedd junius 2. 1 kr. (2 fillér.) FRISS ÚJSÁG. Főszerkesztő és lap tulajdonos . • Felelős szerkesztő : Dr. KENÉZ SÁNDOR, ESPERSIT JÁNOS. Szerkesztőség: IV., Andrássy u. TELEFONSZÁM 27. 34. Megjelenik hétfő kivételével minden nap. Hirdetés díjszabás szerint közöltetik Válságos pünkösd. — június 1. Az idei pünkösd ünnep emlékezetes útjelzővé lesz a magyar alkotmányos élet történetében. — Az egybehangzó és teljesen megbízható tudósítások kétségtelenné teszik, hogy Apponyinak a politikai pályafutását az apostolok oszlásának ünnepe hosszú időre, talán mindenkorra lezárja. Erre vallanak különben az előzmények s ezt követeli az azokból alakult helyzet logikája, miután e kuszált helyzet jogává a végzet különös szeszélye Apponyi személyét és szereplését tette éppen akkor, midőn az már egészen szenvedőlegessé vált. A kibontakozás, — bármi sajnálatos is legyen e jelentékeny tehetség háttérbe szorulása — csak az ő távozásával indulhat meg és vehet egy vagy más irányban oly utat, melyen a megakadt alkotmányos élet tovább folyhat. Hiszen az úgynevezett passzív rezisztencia, bármi nyomatékkal is hangoztatta legyen a miniszterelnök, nem képezheti huzamosabb ideig egy kormány politikájának a lényegét, aminthogy a jelen esetben is idejét múlta a további várakozás; ámde a nagy elhatározásoknak, különösen azok végrehajtásának szükségképpeni előfeltétele az egységes párt, mely a kormánynyal egyetért és azt minden vállalkozásában támogatja. Ez eddig nem volt meg. Apponyi négy év előtt nemcsak pártját, de annak hagyományait is behozta a szabadelvű pártba; vezére maradt továbbra is az ő régi hiveinek , a kormányelnök az örökös ellentétek elsimításában mentette ki erejét és tudását s a versengő felek iránti egyenlő tekintetek kizárták, hogy egyik vagy másikkal bensőbb viszonyba lépjen s e réven annak föltétlen támogatására számíthasson. Ez ellentétek most már odáig élesedtek, hogy azok miatt még egy jegyzőválasztás alárendelt aktusát is folyton halogatni kell. A helyzet tehát — amint mondani szokás — tarthatatlanná vált és mivel a megoldás első feltétele az egészségesebb pártalakulás, azért kell Apponyi visszavonulását, mely a kormánypárt egységének helyreállítását vonja maga után, oly fordulatnak jeleznünk, melynek folyamán a régvárt kibontakozás végbe fog menni. Hogy milyen lesz ez a kibontakozás, azt ugyan még maguk az események közvetlen tényezői sem tudják, de a szemben álló erőknek és a várható esélyek valószínűségének mérlegeléséből a lehetőség egyik-másik variánsát már most meg lehet rajzolni. Egy bizonyos: t. i. az, hogy az obstrukció győzött; törvényes eszközökkel ezen a tényen változtatni nem lehet. Az is bizonyos, hogy e győzelem a kormány taktikájának a hibája. Hiszen a múlt év végén is csak úgy kerülte el a kormány a törvényen kívüli állapot bekövetkeztét, csak úgy kaphatott négy havi költségvetési felhatalmazást, hogy a miniszterelnök az ellenzék korifeusait a győzelmes obstrukció leszerelésére tudta rávenni. Érthetetlen, miért lett elmulasztva az, hogy a költségvetés haladéktalan letárgyalásával és megszavaztatásával a kormány pozíciója egy újabb obstrukció támadása ellen biztosíttassák és az országgyűlésnek tetszés szerinti időben való feloszlatása a kormány hatalmába adassák. Ha meg volna a költségvetés, akkor a törvényes állapotok között a passzív rezisztencia is megjárná s az országgyűlés feloszlatásának hangoztatása sem volna mosolyra gerjesztő üres fenyegetés. Ma még az országgyűlés feloszlatására is csak úgy lehet gondolni, ha az ellenzék abba beleegyezik s ahhoz a lehetőséget egy megfelelő költségvetési felhatalmazás engedélyezésével megadja. Íme ez volna a legközelebb fekvő és a kormánynak legkevesebb áldozatába kerülő módja a kibontakozásnak ; csakhogy az új választások az önálló vámterület követelésének és a további megterheltetések elleni tiltakozásoknak jelszavai mellett mennének végbe s a kedélyek felizgatása mellett valószínűleg az ellenzék nagy számbeli és erkölcsi megerősödésének eredményével végződnének. A városok háztartása. Hunvásárhely, junius 1. Kada Elek kecskeméti polgármester a városok törvényéről írott tanulmányában így fejtegeti tovább a városok pénzügyének kérdését: Az 1886. évi 21. t.-c. semmikép sem akadályozza, hogy a városok kölcsönöket kötvénykibocsátás utján szerezhessenek, sőt a törvényhozás ennek jogosságát már 28 évvel ezelőtt elismerte, lehetőségét szem előtt tartotta, mert a tőkekamat- és járadékadó alá eső jövedelmek közé az 1875. évi 22. t.-c. 1. §-ában a törvényhatóságok által kibocsátott kötvények jövedelmét is felvette. Ennek dacára a belügyminiszter ezen jogot a városoktól egyszerűen megvonja és arra kényszeríti őket, hogy kölcsöneiket pénzintézetektől vegyék föl. A nagy pénzintézetek jövedelmét szaporítja tehát az a különbözet, mely az adós város által fizetett és a kötvénytulajdonosoknak jutó összegek, másrészt a felvett kölcsön névleges és valóságos öszszege között van, holott ezen összeg nagyobb része minden jogsérelem nélkül a városok számára, tehát közcélra lenne megtakarítható. Ezen helyzet megszüntetése érdekében kellene a városok kötvénykibocsátási jogát törvényben biztosítani, szabályozni és mivel ezen kölcsönök közcélokra használtatnak, azok adómentességét is megállapítani. A törzsvagyonhoz tartozó ingatlan szerzése vagy elidegenítése olyan nehézkes szabályok szerint történik, hogy a t. várostól ingatlant venni, vagy éppen neki eladni csak akkor érdemes, ha a város a rendesnél magasabb árt fizet. Mert megtörténik, hogy 3 hónap kell arra, hogy a közgyűlés a vételt megszavazhassa, a negyedik hónap a kihirdetésre szükséges; ha tehát a belügyminiszteri jóváhagyás 2 hónap alatt leérkezik, — pedig sokszor sokkal tovább késik — akkor fél év múlva lehet a tulajdonjogot kebelezni és a vételárt kifizetni. A városoknak ebből sokszor káruk van, vagy azért, mert magasabb vételárt kell fizetniök, vagy azért, mert nekik is érdekükben állana, hogy az ingatlan tulajdonjogát mielőbb telekkönyvileg megszerezzék. Ezen bajok megszüntetése érdekében kellene az eljárást egyszerűsíteni. Az egyszerűsítésnek elsősorban abból kellene állania, hogy kisebb, 50.000 koronán alul levő vételeknél vagy eladásoknál a belügyminiszteri jóváhagyás mellőztessék. Egyszerűsítendő a megszavazás módja is. A tárgysorozatból már megtudják a hivatottak, hogy egy bizonyos ingatlan vétele vagy eladása fog tárgyaltatni, tehát akár előzetesen, akár közgyűlésen megszerezhetik a szükséges tájékozást. Ha tehát az első közgyűlésen a törv. hat. bizottsági tagjainak kétharmad része megszavazza a javaslatot, annak újabb közlésre való kitűzése felesleges és céltalan időtékozlás. Ha azonban 50.000 koronánál nagyobb értékű ingatlan megvétele vagy eladása van javaslatba hozva, hogyha a közgyűlésen a tagok kétharmad része nem járul hozzá a javaslathoz, indokolt annak a következő, a most előírva levő módon meghirdetendő közgyűlésre való kitűzése; ezen közgyűlésnek azonban már érdemlegesen kell határozni, ha csak a jelenlegi időrabló és nehézkességében a városok érdekeire egyébként is káros rendszert tovább fentartani nem akarjuk. Az egyszerűsítésnek harmadszor még ab- Tavaszi léttalánlják VARGA És LAKATOS * * * a « » Q ANGOL UR1 ÉS MAGYAR Nagy választék bel- és külföldi kelmékben. Elegáns és szép szabászat. Pontos , gyors kiszolgálás. Üzlet.: Andrássy ut 45., altemplom átemenben.Maszal ászainkat.