Vasárnapi Ujság – 1854

1854-03-19 / 3. szám - Attila élete. Szabó Károly 18. oldal / Történeti rajzok

18 Attila élete. SZABÓ KÁ­ROL­Y-tól. I. Ki ne hallotta volna hirét a világrenditö Attilának, a ha­talmas hóditónak, ki kardjával és lángeszével a fél világot ve­tette uradalma alá, kinek tetteit a késő kor krónikákban és éne­kekben örökité, kit Európa népei mig élt mint isten ostorát ret­tegtek, s halála után máig is emlegetnek ? Tizennégy század mult el azóta, hogy ő hazánk földén a sirban nyugoszik ; nemzetek vivtak egymással századokon át a rengeteg alföldi sikon, hol egykor Attila zászlai lobogtak , mig végre az ősi örökséget a magyar nemzet egy ezred­év előtt vis­­szaváltotta. A vérrel szerzett hont vérrel kellett megtartani; harczokban folyt a magyar nemzet életének fele ; Magyarország nagy királyokat, hires vezéreket szült; de ezeknek dicsősé­ge , melly országokra terjedt, Attila világra szóló hitét nem enyésztette el; a csaták zaja közt az ő kardja villogott az Árpád vezérek kezében, az ő neve lelkesítette a vitézeket, s a béke napjain az ősi tűzhely körül, az ő nevéről zengett az ének, az ő nagy tetteit regélte az ősz apa áhítattal hallgató cselédei­nek. Hitét tizennégy század nem temethette el, s bár az énekek róla a magyar nép ajkain elhaltak, és regéit csak itt ott, kivált a székely földön, mondogatják még az öregek; de neve minden magyar lelkében él, s emlékére minden magyar szive büszkéb­ben dobog. Emlékezzünk meg azért e nagy hatalmas királyról, s mig tetteit a régi krónikák után röviden, de igazán elbeszélem, gyö­nyörködjünk az ő nagyszerű élete pályáján, mint valamelly rit­ka üstökös futásán, mellyet a világ nem minden században lát, és a régi nagy dolgok emlékét eszünkbe forgatva, igyekezzünk a múltból tanulságot szerezni a jövőre. I-sö czikk. Kúnország. — Attila és Buda. — Hadúr kardja• — Buda halála• Ázsiából, melly úgyszólván az emberi nem bölcsője volt, Krisztus születése után 374-ben Balamber vezérlete alatt egy lovas nemzet kelt át a Volga vizén Európába; e nép szántásve­tést nem ismert, mesterségekhez nem igen értett, de mintegy a lóra született, csatára termett, s vitézségben a világon párját kereste. Nevét a görög és deák írók khunnus-nak vagy hunnus­nak irták, igaz magyar neve azonban régiesen khún vagy mint ma ejtjük, kún volt. A kelet-európai nemzetek, részint önkényt hozzá csatlakoztak, részint kényszerítve lőnek az erőnek enged­ni. Leginkább igyekezett ellenállni a góth nép, melly akkor a Tisza vidékétől a Fekete tengerig lakott; de ezek is véres csa­ták után legyőzve országukból kiszorultak, s földjüket a kunok foglalták el. 376-ban Ivánország, vagy deákosan Hunnia, már a Tiszáig, rövid idő múlva a Dunán túlra is terjedt, s a római bi­rodalommal mérkőzhetett. Több fejedelem uralkodott a k­ínokon 60 éven át, kik az országot mind inkább terjeszték, hatalmát növelték, a nyugoti tartományokban karddal gyakran bőven arattak, s a keleti csá­szárt adófizetésre szorították. Végre Rof fejedelem halálával 434. vagy 435-ben Kr. u. a birodalom kormánya ennek unoka­öcseire Attilára és Budára szállt. Attila, vagy miként a hazai krónikák gyakran nevezik, Ete­le­, ekkor 35—40 éves lehetett. Alacsony termetű, széles vállú, hatalmas nagyfejű, ritka szakállú, barna bőrű volt. Fejét büsz­kén hátravetve hordta, szeme nyugtalanul járt ide s tova, homlo­kán méltóság ült. Keveset, de nyomosan beszélt, annál többet cselekedett. Indulatos, hirtelen haragú, de ritkán volt kegyet­len; boszúját csak a vele daczolókkal éreztette. Különben a meghódoltakhoz kegyelmes, a könyörgök iránt engedékeny, cse­lédeihez, vitézeihez nagylelkű, népének igazságos birája volt. Országát a világ egyik legnagyobb birodalmává, nemzetét a fél világ kincsének urává tette; de ő magaviseletében, életmódjában a legegyszerűbb maradt. Dolmánya nem csillogott, mint a kún fő embereké, aranytól ezüsttől, egyszerű de hófehér, tiszta öltö­zőt viselt; lova féke, takarója nem volt rakva gyöng­­gyel és drága kövei mint vitézeké; étele húsból állt, mellyet fatálon hordtak eléje , borát fakupából itta; mig vendégei előtt dúsan teritett asztala arany és ezüst tálak, és kupák alatt görnye­dezett. Sok szép , nagy és nemes vonás volt Attila lelkében, de mint minden embernek, ki gyarlónak születik, neki is meg vol­tak hibái, s miként a fén­nyel együtt jár az árnyék, az ő fényes életének is voltak árnyék oldalai. Legfőbb hibája, melly nagy tetteinek ösztönző rugójául, de egyszersmind vétkének forrásául szolgált, a hatalomvágy volt. Uralkodni, de egy­maga akart uralkoni. Mint nagyratöré­s rop­pant lelki erejét érző ember, ki kardjával s hozzá vakon ragasz­kodó vitéz seregével mit sem tartott lehetetlennek, a világ meg­hóditásán törte fejét, s mit ő egyszer fejébe vett, annak kivite­létől semmi vissza nem rettenthette, azért semmi eszközt, semmi áldozatot nem kimért. Lánglelke mint a gátat szakított árvíz ra­gadta őt föltarthatatlanul előre, útjából minden akadályt else­perve. Neki a világot kellett bírni, de e világ fölött senkivel nem akart osztozni; neki egy világ szük lett volna, hogy benne testvérével Budával, mint magával egyenlővel, megférhessen. Nagyszerű terveiben egy véletlen körülmény igen megerő­sítette. Volt egy kard, mellyet a régi keleti nemzetek a puszták közepében félig leásva , mint a hadak istenének jelképét imád­tak. Sok századig állott ott e kard, uj meg uj népek barangoltak körülötte, végre az idő lassanként porral csaknem egészen bete­mette, a fű­ és bozót benőtte, s helyét többé senki sem ismeré. Fönmaradt azonban a népeknél a hit, hogy a kit isten e karddal megajándékoz, az mint hóditó a világ urává lesz. Nemsokára Attila uralkodásának kezdete után történt, hogy egy pásztor ökreit a pusztán legeltetvén, észreveszi, hogy egyik tinaja lábán erősen vérzik. Nem tudván ennek okát kitalálni, a vér nyomán megindul, s a sürü fű közt Hadúr, vagy mint deákul nevezik, Mars kardjára akad. Ezt rögtön a földből kiássa, s vele mint nagy drága ajándékkal egyenesen urához Attilához siet. Attila az ajándékot szivesen s örömmel fogadta. E pillanattól fogva ma­gát a világ urának képzelé, kit e különös szerencse által mint­egy isten maga hivott uralkodni e karddal a föld népei fölött. Buda, Attilának bátyja, nem birt öc­cse rendkívüli erejével, s az uralkodást, mellyet a kunok régibb szokása szerint a feje­delmi fiak a nemzetség fejeivel közösen szoktak viselni, in­kább csak névvel, mint valósággal vitte; mert a birodalom kor­mánya, a hadsereg fölötti hatalom, valósággal Attila erős kezé­ben volt. Ez Budának nehezen eshetett, s neheztelését bátyja iránt hihetőleg nemcsak szavakban, de tettekben is mutatta. Annyi bizonyos, hogy magában a fejedelmi családban, s a fő em­berek közt Attila hatalmas föllépése csakhamar ellenségeket tá­masztott, kik árulók gyanánt az ellenséghez Theodosius görög császárhoz szöktek, s annyira került a dolog, hogy több nemzet­ségnél, mellyek Budához és pártosaihoz szítottak, zúgolódás és engedetlenség kezdett mutatkozni. Mi része volt ebben Budának, volt-e összeköttetése ez áruló szökevényekkel, forralt-e magában titkos boszut bátyja ellen ? mindezt a krónikaírók, mint hihetőleg akkor is titkos dolgot, tisztán nem tudják. Némellyek gyanítják, mások állítják, míg ismét mások Attilát vádolják csalárdsággal és gonosz indulat­tal. Bűnös volt-e mindkét testvér egymás ellen, nem tudhatjuk; de a föntebbiekből következtethetjük, hogy akármint volt a do­log, Budának Attila előtt engedni, vagy veszni kellett. Két kard nem fér egy hüvelybe, egy testnek csak egy feje lehet, gondolá és hitte Attila. Jól tudta­m, hogy a melly nemzet fejei egymás közt meg­hasonlanak, egymás ellen törnek, az soha nagy, hatalmas és erős nem lehet, az előbb utóbb maga fogja magát sírba temetni; lát­ta, hogy nemzete a visszavonás, s ezzel együtt a romlás karjába vetné magát, ha a bajt rögtön ki nem irtja, a fejszét a pártosság fájának gyökerére nem veti; feltámadt e mellett benne a félté­kenység, a határtalan hatalomvágy, s talán a megsértett büsz­keség is, s bőszült lelkében megfogamzott a rettentő gondolat : testvérét meggyilkolni, hogy magát és országát nag­gyá tehes­se. E gondolatot nem bírta leküzdeni, hüverővel ragadta ez­­t a vétek örvényébe, s az iszonyú tett, melly Attila fényes életének

Next