Világ, 1916. szeptember (7. évfolyam, 243-272. szám)

1916-09-01 / 243. szám

t Hírfái* MrftdM»­Scthy—.1. VII. évfolyam 1916 Budapest, PÉNTEK szeptember 243-ik szám — .—..— ..I., ■■.I,­. ............................................................... ~ — V' j 'ill'ijjj*. ■ I -----­ Erdély írta: Szász Zoltán Ezekben a fülledt óráidban, mikor a fáj­dalom fojtogatja torkunkat s megjelenik sze­münkben a természet legszemérmesebb nedve, a férfikömig, gondolatunk elszáll Erdély felé, a váratlanul reászakadt dudástól megriasztott drága föld felé. Elszállta Budapestről, a vég­telen magyar Alföldön át, hol annyiszor röpí­tettek robogó gyorsvonatkerekek, keresi lel­künk a Királyhágó bozótos hegyhátait s me­­gölteük a kies völgyek, ódon városok, őserdő­­bon­totta hegyláncok, pásztoréletet rejtegető havasok, aranyportól csillogó folyók, zord- Zsomba érchegységek, üde fürdőhelyek és sok­­sok, mindenféle nyelvű, ruháju, arcmelszésü népeik felejthetetlen tömkelegét: Erdélyt. S mint anyamadár megtámadott fészke fölött, fájdalomtól hin­­­tan kóvályog lelkünk fölöddé. S egy más távolságon is átrepül emlékezésünk és fájdalmunk. Az elmúlt századok messzesé­gébe széljünk vissza s Erdély történelme ele­venedik meg előttünk most, mikor reászakadt erre a földre minden történelmi események legborzasztó­bbika. Mert a Hunyadiak, a Bá­­thoniak, a Bethlen Gábor országának dicsősége, a kolozsvári udvari élet bája s a lelkiismeret szabadságáért való nemes küzdelem, melynek egykor Erdély volt Magyarországon a főhadi­szállása — mindaz, ami egykor ragyogó volt Erdélyen s ma patina, nem hagy hidegen minket se, akik a soviniszta szellemű törté­netírás és publicisztika ujjongásait vagy jaj­gatásait sivár zsivajnak tartják. Mi nem lát­juk ugyan se a magyar, se az erdélyi törté­­se­lembeli a magyar nagyság és igazság szín­­arany pa­tak­zását, de mint az Aranyos iszap­jából az aranyszemeket, a múltnak a mai vé­res és bűnös jelenbe® oly hasonlatos, csak kisebbszgű eseményeiből is ki tudjuk szedni azt, ami becses és nemes. S azért a történelmi múlt kritikai nézői is látnak vonzó csillám­­lásokat a magyar Erdély avultjában, tudnak megrendülni arm a gondolatra, hogy ezt a nemes földet ezentúl Bukarest és Szinaja romi­­lett bojár kéjlakaiból kormányozzák. A malaskus kesergésnek azonban nincs itt az ideje. Erdély múltja érdekes, de fonto­sabb Erdély jövője. Az, amely közvetlen előt­tünk áll s az, amely a megtisztított, megszaba­dított kis országban majd a távolabbi napok­ban fog virulni. A legközelebbi jövő a katonai felszabadítás lesz s az a nagy előrerohanás fogja megnyitni, mely a fájdalmas stratégiai feladások után, kisepri a bukaresti orosz ármány bérenchadát s helyreállítja az ősi határokat. A távolabbi jövő pedig a h­á­ború után fog megnyílni s az lesz a fel­adata, hogy megadjunk Erdélynek mindent, amit megérdemel s amit a vele egyesült anya­ország uralkodó rétegeitől nem kapott meg. S ennek a legközelebbi jövőnek, a kö­vetkező napok vagy hetek Erdély területét felszabadító katonai akciójának ugyanazt a szellemet kell lehel­nie, mint a későbbi, háború utáni Erdély s egész Magyarország talpraállításának. Azok a magyar kato­nák, akik majd mennek felszabadítani Bras­sót, Kézdivásárhelyt, Petrozsényt s ki tudja még mi mindent, szembe fogják magukat találni egy varázsos jelszóval: a román testvérek fel­szabadításának jelszavával. Ezt írták a buka­resti paraszt-nyúzók a román zászlóra. S mint minden felszabadítási jelszó, ez is sok megvesztegető ragyogást sugároz szerte. Mit lobogtassunk mi szembe ezzel a jelszóval, mivel irtsuk ki derék magyar katonáink, esetleg románnyelvű katonáink szívéből azt a bénító hatást, melyet az a gondolat, hogy szabadsághozók ellen kénytelen küzdenie, minden becsületes lélekben felébreszt? Az a fel­világosítás, hogy a román felszalmilitik becs­telen csalás, mert hiszen a Kárpátokon túli királyság a legcinikusabb népkizsákmányolás hazája, s hogy a magyar románság szerény, gazdasági és szellemi színvonala dacára még mindig irigység tárgyát, képezheti a román parasztság számára, sokat mond ugyan, de nem elég! Többet, felem­előbbet kell szel­lemi útravalónl, erkölcsi szíverősítéül adni az új harcba induló katonáinknak! Nem elég azt hangoztatni, hogy az ellenség csaló és hazug, szükséges az a fogadkozás és szándék is, hogy mi ezután igazak és jók leszünk. Ezért szegezzük mi a román Erdély jelszavával szem­be a szabad, boldog, testvéri Erdély jelsza­vát. Mit ér a nemzeti felszabadulás, ha ez a középkori parasztsan­yargastással, a balkáni közéleti romlottsággal, az orosz állapotokkal vetekedő tudatlansággal párosul! Pedig ilyen felszabadítást hoz Románia Erdély románjai­nak. Hogy magyarjainak és szászainak mit hoz, arra nem is szeretünk gondolni Ezzel szemben fölényes diadalra segítő ordre de bataille az egész magyar köztudatnak s min­den egyes magyar katonának az a fogadko­zása, hogy a visszahódítandó Erdély — akárcsak az anyaország — a haladó szel­lemi, a szociális igazságosság, a nemzeti és nyelvi szabadság, a jólléti intézmények, a népgondozás földje lesz. A tiszta lelkiismeret nagyszerű nyugalmát adhatja meg a mos­tani nehéz órákban az egész magyarságnak ennek az ideálnak a vállalása s a harci len­dület friss erőit a küzdő katonáknak. Olyan harcosoknak, akik ebben a szellemben küz­denek, bátran küld illetjük testvéri ölelésünk­kel együtt ezt a biztató igét: Ne rendüljetek meg az ellenség csábos jelszavaitól, ti vagy­tok a szabadság katonái a nem a román bitorlók. Brassó Ma ezrv éve*. Brassóba® Jártam. Hat hétig ültem a Korona-kávéház tükörablakában és el­vonult szoroom «Jött «tv háború* bezárván­os izgalmas kaleidoszkópja. Batárok érkeztek em­berrel és csomaggal megrakott­an és nem volt szállás sehol, mert a fürdőkádakat is már meg­vetették volt ágynak­ És nem volt tovább sem, mert a határok lezárultak, a „román feszült­ség“, mondták két héten keresztül, akkor há­gott volna a tetőpontjára s akkor dőlt volna el, lesz-e a romáitokkal háborúnk vagy sem. Egyszer, verőfényes szeptemberi délután (a hűvös nap­sugár sárga lombokba ütközött), emlékszem, keddi nap volt s négy óra lehetett, mint a futó­tűz szaladt, száguldott végig a városon a hír, hogy­ megindult a ha­tár­forgalom, a tilalmat fel­emelték, mint a vasúti sorompót, mert elrobo­gott a rém, a háború részeivé és most már bé­kénk lesz szomszédikkal, hiszen „átengedték a törököknek szánt rengeteg muníációt . . . “ A szál­lított ágyuk kaliberét és a lőpor métermázsáit minden pikkológyerek megbízhatóan tudta. Hosszú s üres óráimban — a beállott csend­­űrt — Brassó várost — ahogy láttam és tudtam — jegyezhettem akkor a Korona ablakaiban. Utcái fafüstsziagnak. A múltnak valami cso­dálatos felvonulása ez a félig kispolgári és félig paraszti, ez a ném­et-román-magya­r város, mely tatárjárások elől meghúzta magát a Cenktető ol­talmába, mikor ott fenn még a bevándorolt né­met lovagok várkastélya, a Brassovia, nézett a ha­tárra és őrködött. Ilmnvadit Jánosunk hordatta később le, mert kellettek a kövek, hogy a vá­ros tényleges bástyái erősek , hármasak legye­nek és bét torony® val akasszák mess a török áradatot A főtér közepén ott a városháza. Mária Te­rézia ugyan ráépítette a maga stílusát, de meglátszik rajta még ősibb nemessége. A főtér öreg hazáival, a házakon, túl az erdős hegyekkel, fölötte a vilá­gító erdélyi éggel s közvetlen tövében a nyüzsgő piaccal: oly érdekein, előkelő, öreg kép. A Virá­g­­soron virágot és gyümölcsöt árulnak szász kofák. Selyem kendővel kötötték be fejüket, erre illesztet­ték rá a saastagos, széles szalmakalapot. De mi er­­dőn terem­, azt oláh cigánylányok árulják. Nekik nincs földjük és tekintélyük, az ő kertjük az úristené, l­áköcsögőkben lehozzák a hegyről a málnát, kökényt, szamócát, áfonyát és vörös szőt­tes szoknyáikban, kurta barna zekéikben, nya­kukba csúszott sárga kendővel úgy állanak sorban a nagy tér szélén, megtűrtén, éppen csak a lópiac felé, ahogy az már illik. Olaih parasztság beljebb, fabódékban, juhsajtokkal, brinzával és kaskaval­­lal kereskedik. Öreg­asszonyok árulnak füstölt halat, hozzá kaviárszerű fehér ikrát és szárított olajbogyót. Ortodox böjtnek való ebédeket. Rusha­­namát, edényholmit, szóval: iparcikket mind zsidó árulja. Kőröskörül a régi boltok cégtáblái nagyon illenek ehhez a tudja isten miért keleties képhez. A Hirseher Apollonia asszonyról, valamelyik szász váradba rá jótékony özvegyéről négy évszázada el­nevezett Hirseher-utca sarkán csak úgy hemzseg a sok pénzváltó bolt. Zaraf, vallja a felirás és fe­kete mezőre román menyasszonyok, turbános törö­kök, balkáni Daniiélt és szerecsen királyok vannak felpingálva, szorgosan odahordják a hazájukbeli pénzeket. Odébb fűszerülhet, görög emberé, cég­tábláján ultramarin hullámokon nagy hajó köt ki. Rabszolgák cipelik partra a délőv­iszőrtertest s a török szuflém boom csibakjával s toarancssal valamit tetettük. Valóban a kirakat keled­énynek szól- Apró üvegtégelyekben bordó dalcsászák és rózsaszín szőrbe­tek. Pisztáciadob­íbok, rizses, ká­vés, majoránnás zsákok lábánál, csonttá aszott tengeri halacskái, uszonyuk s izmok eresztve, mintha röptükben fagytak volna meg. Staniel­­pap­irhán — szeptember dacára — Jaffa-naran­csok. CSm­ébetük pálinkák izgató glódában . . . Balrul h, jobbrul is bolt, hol parasztkert­­löket árul­nak. Csupa selymet 3 barna fálénak. Kávészín, arany, zöldes fényű arany, feketével tört arany, lilára duplázott arany, csupa rojtos szélű selyem­­kendő, amit a hajára kent. Arany a® 5 színük, arany színű­ek az álmaik, templomaik tornya, szentjeik képe és menyasszonyi fátyluk. Hogy megcsillan minden mögött: Bizánc. — A városházánál is van, ami öregebb. A nagytemplom. Úgy hívják, hogy Fekete-templom, de nem ám véletlenül. Volt Brassó városának ezer ínség után egy legkeservesebb esztendeje. Az 1869-iki esztendő. Ebben az évben fellázadtak a céhek a hatóság ellen, a vargák hatalmas testü­lete vezette a zendülést, ősrégi előjogaikat akarták kivédeni. Katonaság verte le a szenvedélyes pol­gárságot s a felbujtókat a városháza előtt végez­ték ki. De ugyanez év tavaszán — valjon vélet­lenül? — Brassó kigyulladt s a város nagy része lángok martalékává lett. A templomba is bele­kapott a tűz, de a kőfal ellenállt, csak a csipké­zett ablakoknak és apostoloknak lett színük füs­tössé. 1385-ben kezdték emelni ezt a templomot s iffy, a katolika hitnek. A reformáció korában átalakul evangélikus városi templommá, de nem tud egész puritánná fakulni- Maradnak benne

Next