Világ, 1917. május (8. évfolyam, 113-138. szám)

1917-05-01 / 113. szám

rt 1 jA. _ ^ 'EuxkesztSMC* VI« ABéring^x Jjm M feiste» 47. trim. Tek5» 53*W, *. VILÄG tíhulótíntí Bbdb Vili évfolyam 1917 Budapest, KEDD május 113-ik szám ■ — ... , ——- —...................­ ........................................ -■■■ —- --------------------------(Ay- — - - —-■ -.■ pB .............................................. ........................­........................................... 11 ■ .... ..............."...... ""­ ­ ( Első cikkünket a cenzúra törölte Tisza gróf Canossája Volt Tisza István grófinak egy gesztusa, melylyel még sokaknak legádázabb ellenfelei közül is imponálni tudott. — Ez a férfiú reakciós és szűklátókörű . . . mondották so­kan. De kemény, fanatikus, egyenes ember, aki nem ismer kompromisszumokat. Elveivel nem tréfál soha s „inkább betöri fejét, Jean­­m­int meghajtja derekát". Amit egyszer Tisza gróf elhatároz, arra építeni lehet sen­k­i sent fog benne csalódni. Középkori lovag, de a Bayardok fajtájából ... Úgy látjuk, hogy ezt a közhitet alaposan megingatták az utolsó napok eseményei. Tisza gróf máról-holnapra megtagadta hét leg­kedvesebb dogmáját, melyeket szinte tegnapig izzó fanatizmussal képviselt s melyek mintegy alapeszméjét képezték belpolitikájának. Az egyik merev­ elzárkózása volt az 1913. évi hírhedt választójogi törvényének revíziója elöl: — Ez a törvény rendkívül demokratikus al­kotás, melyet nem lehet túlmenői a magyar­ság, az értelmiség (és­ itt ma egy csomó Tisza­ié ló varázsszó következett) kockáztatása nél­kül. Míg e nagy alkotás hatásait ki nem pró­báltuk­, addig nincs tovább. Csak lelkiismeret­len demagógok izgathatnak még messzebb­menő jogkiterjesztés mellett. És Tisza gróf szinte gyűlölettel tört azok ellen, akik bár­minő összeköttetést akarnak létesíteni a jog­­kiterjesztés és a honvédetera között. Egy antik­ásiaik is rhéton- pózával jelentette ki a miniszter­elnök, hogy a honért­ek­émun­ a legszentebb kötelesség, a t­őkategorikusabb imperativus, amelyért nem járhat egyéb jutalom, mint a ricmosan teljesített kötelesség jutalma. Hitvány utilitarizmus volna ilyen szórt kötelességért jutalmat kérni vagy elfogadni. Tisza gróf másik dogmája nem kevésbbé intranzigens volt. Gróf Zichy Jánossal szemben s egyéb alkalmakkor maró gunyival ítélte el az államszocializmus rendszerét. ’s utols­ásás­­pont ez a háború tapasztalatai tény elven. A háború után még csak szóba állani Sam lesz érdemes ilyemnféle törekvésekkel . . . így" szónokolt Tisza tegnapig, de egyszerre "Bécsbe utazott s ott, ugy látszik, világnézete, tudományos, politikai, sőt­­erkölcsi meggyőző­dése is néhány óra alatt mély változáson ment keresztül. Ugyanis alig szállt ki a bécsi gyors­­vonlatból, máris épp homlokegyenest ellen­kezőjét hirdette mindannak, amit idáig­­pré­­dikált. Választójogi kiterjesztést is kér a hősök­nek, ilr fő­leg a vitézség­ éremmel ellátott hő­söknek jutalmul. Egyidejűleg pedig a népjó­léti intézmények egész sorát ígéri bi*, me­sek elképzelhetetlenek Usen messzemenő álamszo­­cialisztikus intézkedések nélkül . ... A megtagadott választójogi reform és a kigunyos állam­szocialimus, íme, a miniszter­­elnök ”új krédója lett. Micsoda hajlékonyság, micsoda fejlődési képesség. . . - fogják mon­dani a bámulói. Mi azonb­an úgy látjuk, hogy a Tisza-Sigenda utolsó bástyája is összeomlott. Az intranszigens fanatikus helyett, egy nagyon józan és nagyon megalkuvó úr jelenik meg bőltünk, aki egy reservatio mentalis árán , a hatalmon akar maradni. Az ajka választó­jogot és szociálpolitikát hirdet, de a lelke mc­­ivíji csak egyre figyel, egyre gondol. Hogyan lehet még ely felad­ás árán is a kormányt meg­tartani, mely nélkül nincs számára parfam­esti többség, s rögtön me­gdől a „nemzeti értelmiség uralmai", ellenban jön a demokrácia és a dol­gozó intelligencia vezérszerepe. Tisza gróf ettől fél s inkább meghajtja derekát, semhogy betörje a stroncintírBi övét­ . Helyzet a helyzetben Írta: Ignotus A radikalizmus iga­zol­ódásai­nak a májusi napjaiban szeretném szervügyre venni a mi belpolitikai helyzetünket abból a tekintetből, hogy mi benne konszervativjainknak hely­zete. Konszervativjainké, kik ma az ellen­zéken ülnek — mert hiszen a kormány mö­gött, a többségben, a reakció ül. Mindegy, hogy szivében milyen hajlandósággal­­»-■ ma, a király levele s a miniszterelnöknek ahhoz fűzött magyarázata után a valóságban arra vállalkozva hogy párthatalmával ő veszi ke­zébe mind a reformokat, melyeket a mai világ­áramlat a dinasztiáknak s monarchiáknak ja­­vail s kit a mi királyunk is szükségeseknek hirdet. De kezébe veszi: nem, hogy tettre váltsa, hanem, ha már valamit meg kell ezek­ből tenni, az a lehető legkevesebb legyen. Ez az, amit reakciónak, szokás nevezni, meg­különböztetvén a konszervatizmustól, mely inkább, a lehető legtöbbet akarja megadni a­­reformokból, ami a fejlődésnek zökkenés nél­kül való folyamatosságával s a belpolitkai rendnek hagyományos keretein belül megfér és elfér. Nos, a király le­vele után a konszervatiz­­mus még inkább abban a helyzetben van, mint volt már régebben, sőt a mai kormány­zat kezdetétől fogva. Abban, hogy vagy rá tudja magát szánni radikálisabb politikára, vagy konszervatizmusa számára el kell fo­­­gadni a reakció vezérletét. Nem nehéz meglátni, si­iért. ..!" Amit az ellenzék, kivált konszervatívabb­ része, akart, valamennyi pártnak a háborús igazgatás szükségei körül való összefogása volt. Ám, akár Tisza szorította erre, akár nem, való, hogy éppen­ a legnagyobb párt, a több­ség, erre nem volt hajlandó. Ezek szerint, ha az ellenzék továbbra is azt akarja, amit akart, vagyis minden párt egyesítését, ezt ma már csak azzal érheti el, aminek éppen elkerülésére kívánta volna a koncentárciót: ha élet-halál harcba áll a több­séggel s a parlamentben vagy választáson megtöri. Hogy, ha ez sikerülne neki, szükséges volna-e tovább is koncentrációt s általános pártközi összefogódzást kívánnia, azt e perc­ben ne kérdezzük. Csak lássuk meg, hogy ma már ezt is csak azzal érheti el, ami e nélkül is kötelessége, ha minden erejével saját pro­­gramm­jának testté valósítására veti magát. Mint Derblay Fülöpnek: meg kell törnie a többséget, hogy egyesülhessen vele. Megtörni pedig csak úgy tudja, hogy van saját akarata a többség akaratával szemben. Ha van pro­­grammja a többség program­mtalanságával szemben. E programmból, akár koncentrációs célú a harc, akár egyszerűen ellenzéki célú (és kötelességül ma már nem lehet elhagyni a választójogi reformot. Tegyük fel, a bizonyítás kedvéért, hogy erőltetve hozták napirendre. (Bár a valósá­g az, hogy tizenöt év óta napi­renden van.) Tegyük fel, hogy éppen azok nem törődnek vele, akik számára több jogot jelentene. Mindent tegyünk fel s a mindennél is többet. Akkor is való, hogy napirenden van, é­s mindenki tudja, hogy ilyesmit, ha egyszer napirendre került, elintézetlenül nem lehet onnan levenni. Lehet, tegyük fel, hogy annak idején az egyházpolitika is mesterségesen ke­rült, volt napirendre. Lehet, tegyük fel, hogy csak azért, mert Wekerné, Csáky és Szilágyi csak ezzel tudta maga fölül létrár­a Szapáry Gyula miniszterelnökségét. El kellett intézni s még akkor is éppen azoknak, akik felvetet­ték, mikor már világos volt, hogy ők remé­nyükben tönk legyőzik magukat az egyházpo­litikai győzelemmel. Ha már most így a választójog kötelező az ellenzékre, kérdés, hogy győzhet-e vele másképp, mint ha aránylag radikális mér­tékűt követel. (Mert nem kell sokat magya­ráznom, hogy írra, a referendum­ a proporciós választójog s a női szavazat idejében egy nagykorúsághoz s írni-olvasni tudáshoz kö­tött általános, egyenlő és takos választójog tu­lajdonképp konszervatív v­álasztójog.­ Azt hiszem, lehetetlen, ellenzéken marad­nia annak az ellenzéknek, mely legalább is ennyit nem követel. Lehetetlen, mert minden kevesebb csak nuance, melyért nem szabad politikai harcba keverni a háborúban álló országot. Viszont a politikai harc amúgy is elkerülhetetlen, mert a választójogot immár a király is napirendre tette. Ha az ellenzék küzdeni, és természetesen, közönséggel a háta mögött akar küzdeni a többség s a kormány ellen, akkor valami pon­tos és kézzelfogható mértéket kell e közönség előtt mutatnia, amilyen az szemmiért­ékkel is kimérheti, hogy: ez az, az a jó, az a szükséges, aminek e kormány és többség, útjában áll. Ha ilyesmire rámutatni nem­ tud, akkor a kö­zönség azt mondja: erre jó nekem a kormány s a többség is. S ha nem akarunk egyebet, mint a kormány s a többség, akkor tulajdonképp vezérünk, és jogos vezérünk, ez a kormány, ez a többség s aki az élükön áll. Akkor nincs jogunk élet-halálharcot indítanunk ellenük. Már­pedig, például a Károly-keresztesíík­ v­álasztójoga -s például a vitézségi érmesek vá­lasztójoga közt salatc mint árnyalati különb­ség nincs. Mikor én a­­háború elején azt vedel­tem fel, hogy adják meg legalább a katonák­nak a választójogot (amit most az angolok meg is cselekszenek), abban benne volt a gon­dolat, hogy aki a hazáért helytáll, annak szava is legyen a haza dolgában. De ebbe ter­mészet szerint beletartoznak legalább is­­:a katonásított rizari munkások, kik a muníció gyártása körül éppúgy helytállnak a hazáért, mint a Károly-keresztesek a jmmició­k lövé­sével. S mindez szép és részletfizetés hihetett volna három év előtt. Ma három év háború áll­­mögöttünk s mellettünk ragyog az orosz for­radalom s pitymaffik­a,német s a porosz al­kotmányreform. Ma mindaz a gondolatme­­net, mely akár a Károly-keresztesek, akár a vitézségi érmesek választójogát megokolja, tu­lajdonképp megokolja az általános, egyenlő és titkos választójogot is - sőt igazsággal csak ezt okolja meg. Aminthogy ma, 1917 májusá­ban még az a rezsimé is azt okolja meg, amely szerint jog csak annak jár, aki kívánja. Képzelhetni ma állati és gyermeki soron fölül emelkedett magyarországi lakost, tehát képzel­hetni nagykorú s írni olvasd! tudó magyaror­szági embert, aki ne követelné a jogot, hogy beleszólhasson a hasa dolgába? Kultúrfé­­lelm­ek, nemzeti félelmek ma semmik ahhoz képest, tea egy nemzetnek szegénységi bi­zonyítványt kellene vallania arról, hogy félti magát önnön lakosaitól. Ha vannak tiszteletre­méltó félelmek olyan képviselőház iránt, mely igazi választójogból kerülne ki, ezeknek elébe lehet vágni külön a­l­kotmán­ytör­vénynyel, mely­­azzal biztosítja például az államának s­­az ország területének egységét, a magyar nyelv államnyelv voltát, hogy ezt csak úgynevezett kvalifikált többséggel, vagyis kétharmad sza­vazattöbbséggel lehessen megváltoztatni. (Ez a szankciója az osztrák alkotmánynak is.) Vagy máskép ** de az á­llános, ygygu.­

Next