Világ, 1919. október (10. évfolyam, 96-122. szám)

1919-10-01 / 96. szám

2 1919. október 1. VILÁG­ berális polgári pártoknak egy blokkba való tömö­rülésére. A párt emellett f­entartotta teljes külön­állását és Vázsonyi indítványára elhatározták, hogy a pártközi Programm kiegészítéséül kérni fogják a pártatlan hadsereg, pártatlan karhatalom és pártat­lan tisztviselői kar megszervezésének követelését. Vázsonyi az ülésen nagy beszédet mondott, amely­ben kifejtette azokat az okokat, amelyek arra­­kész­tetik, hogy Lovászy felhívásának teljesítését java­solja a pártnak. Vázolta azután az ország helyzetét­­és a párt magatartását a jobboldali keresztény pol­gári pártokkal és a szociáldemokrata párttal szem­ben. ■ | || |—­ Velünk szemben — mondotta a többi kö­zött — nincsen szükség arra, hogy a valláserkölcs és szeretet zászlaját lobogtassák a keresztény pártok, mert mi is ugyanezeket az elveket valljuk. Igen, mi is valláserkölcsi alapon állunk. Valljuk, hogy isteni, saját képmására teremtette az embert. Embert te­remteni az emberből, emberi erkölcsöt, emberi kul­túrát, a szeretet nevében kiküszöbölni a társadalom­ból minden faji, felekezeti és osztálygyűlöletet, ez a demokrácia, ez a mi ideálunk. Aki pedig a gyűlö­let jelszavával jön velünk szemben, azt nem tekint­jük vallási alapon állónak. Mert a mi eszményeink egyformán benne rejlenek minden­ vallásban,­­t. De éppen úgy, amint elítéljük azokat, akik szellemi maszlagokkal akarják telezabáltatni az em­bereket, éppen úgy szembe fordulunk azokkal, akik a tiszta anyagiasság alapján állva, ki akarnak küszö­bölni minden szellemi szükségletet. Harcot azonban egyelőre nem hirdetünk, ezt csak végső, eszköznek­­tartogatjuk.­­ Azoknak, akik most pártmonopóliumnak te­­­kintik a kormányzást, csak annyit mondok: A szo­­­cialisták az egész háború alatt abból az erkölcsi tő­rkéből éltek, hogy mivel nem voltak bent a­ parla­mentben, nem voltak kénytelenek támogatni a há­borút megszenő és folytató kormányokat. Ne fe­­­lejtsék el, milyen óriási hordere­je lenne annak, ám­e­ a szocialisták nem volnának bent abban a kabinet­ben, amely alá fogja írni a békeszerződést. Snuts tábornok és írói Mensd­orff találkozása Tanácskozás a békéről 1917-ben­ ­■ Bécs, szeptember 30. A Der Neme Tag Írja Smuts angol tábornok és Mensdorff gróf volt lon­­doni osztrák-magyar követ 1917. évi tanácskozásá­ról. Mensdorff gróf és Smuts tábornok 1917. kará­csonyának hetében találkoztak Genf közelében. Ak­kor bizonyos volt már, hogy Oroszország nem foly­tatja a háborút, Olaszország pedig éppen akkor szen­vedett súlyos vereséget a Karfreilnál. Ausztria-Ma­­gyarország igazi ellenségei tehát harcképtelenek vol­tak, vagy legalább nagyon elgyengültek. A két diplo­mata találkozása természetesen kormányuk tudtával­­és hozzájárulásával történt s a célja az volt, hogy lehetővé tegye a nem kötelező és bizalmas eszmecse­rét a béke meg­teremtésének lehetőségeiről. Smuts tábornok­­ a beszélgetés folyamán barátságos állás­­tűponton volt Ausztriával és Magyarországgal szemben. "­ Véleménye szerint az osztrák-magyar mon­archia ,arra volt hivatva, hogy Európa jövő alaku­lásában a béke megtartása érdekében fontos fel­­adatot teljesítsen. Oroszországnak, mint Európa leg­­­­nagyobb katonai hatalmának kikapcsolása után­­ ugyanis Németország lett volna az egyetlen igazi­­ katonai hatalom a kontinensen. Európa egyensúlyá­nak megőrzése végett tehát Németország mellett olyan hatalomnak kellett volna létrejönni, amely biztosíthatja Közép- és Keleteurópa békés fejlődé­­■Sét. Ezt a szerepet csakis az osztrák-magyar mon­archia vállalhatná, ha föderatív alapon szervezked­­j­nék és államszövetséget kötne. Ebben az esetben­­ az is lehetségessé válnék, hogy más államok, pél­­­­dául Lengyelország és Szerbia is bizonyos távolabbi­­ kapcsolatot létesítsenek az államszövetséggel. Smuts tábornok fejtegetéseiből nem látszott az a szándék, hogy Ausztria-Magyarországot feldara­­­tolni akarnák, sőt ellenkezőleg, új alakban, körü­l­­j­belü­l a brit birodalom és birtokainak analógiájára szeretnék további fejlődését biztosí­tani. I- 1 A beszélgetés folyamán felmerült az a gondo­lat, hogy Ausztria-Magyarország közvetítsen az eli­nterne és Németország között. Smuts tábornok nem bocsátkozott bele ennek a gondolatnak fejtegeté­­­­sébe, de meggyőződött róla, hogy az osztrák-magyar kormány mindig kész bárminő eszmecserébe bocsát-­­­kozni az entente hatalmaival, ha így helyreállíthatja­­ a békét, de csak azzal a feltétellel, ha nem kiván­­­­nak tőle Németországgal szemben illojális cseleke­­­­detet és nem ajánlanak neki különbékét. . ................... irruii i­i ................. ' iimmrui mii ii■■ Új szabadelvűség Irta: Dr. SupKa Géza 1918 július 14-ikén, tehát igazán jóval a forra­dalom, a bolsevizmus és a fehér terror előtt „A li­berális eszme sorsa Magyarországon“ címmel cik­ket írtam­ a­ Világ­ban, amelynek végső konklúziója ez volt: , Ma ott tartunk, hogy az ország liberálisan gondolkozó közvéleménye szerteszórtan, erőtlenül áll szemben mindazzal a reakciós törekvéssel, amely a a világháború posványából az ország határain belül és kívül felütötte a­ fejét. Nincs más mód és menek­vés : revízió alá kell vennünk az összes pártprogram­­mokat s aztán erős kézfogással mindazoknak tömö­rülniük kell, a­kik a szabadelvű haladás irányában őszintén előre akarják lendíteni ennek az országnak a sorsát. A­ kicsinyes személyi érzékenységeket, a részletprogramm­okat fel kell áldozni s mint egy sze­rencsétlen építkezés rom­jait, el kell az útból taka­rítani, hogy egy alapjaiból új épület felhúzását le­hetővé tegyük. Vissza kell térnünk az országnak ta­lán egyetlen őszintén liberális elméjére, Deák Fe­­rencre...“ . 1918 október 27-ikére tervbe volt véve és elő volt készítve az ország 27 városában ..Fejmunkás Szövetségek“ megalakulása, a melyek ennek mi haladó szabadelvű koncepciónak megannyi gyűjtőhelye let­tek volna s feltétlenül megakadályoz­ták volna azt a bedőlési folyamatot, amellyel az októberi forradalom után az i­ntelliktuellek ezrei bezuhantak a szociális demokrata pártba s ezzel ott sajnálatos optikai csa­lódást idéztek elő: a Pártban azt hitték, hogy im­már­­tényleg az egész ország ezrtevlist",i­­­ holott még a liberalizmus nevelő iskoláját se járta meg. Raj­tunk kívül fekvő okokból a „Fejmunkás Szövetség"-et életrehívó szó sem hangozhatott el: ezzel a liberális koncepció legértékesebb építőkövei egyelőre elvesz­tek a számunkra. Aztán jött a forradalom. Ennek pártjai közül a Radikális Párt lett volna az, a­mely lényegileg és összetételénél fogva a leginkább hivatott lett volna a szabadelvű eszme hordozására. Hiszen hivatalos programmja e szavakban csúcsosodik ki: „Szabad gondolat, szabad föld, szabad nemzetiség, szabad csere: ezek a modern radikalizmus alapvető köve­telései.“ A Károlyi-rezsimnek mind lázasabban lük­tető pulzusa egyre sürgetőbbé tette a kérdés felveté­sét: minő iránytján kíván tulajdonképpen a Radikális Párt haladni? Ezt a kérdést — egy konkrét esetből kifolyólag— 1918 december 23-ikán a párt végre­­hajtóbizottságában fel is vetettem s követeltem az eredeti programaihoz való visszatérést. A válasz megdöbbentett: a pártnak legszámottevőbb exponen­sei fölényes gesztussal tértek e sarkalatos kérdés fe­lett napirendre — s én kénytelen voltam idegen lap vendégszeretetét igénybe venni; a Pester Lloyd de­cember 27-iki számában irtam­ meg a­ magam tilta­kozását, mondván: „Az egyetlen lényeges elem: a haladó liberális kultúra után való vágyódás, a sza­badelvű világnézet. A vadul háborgó pártpolitikai élet zavarosában, a magántulajdon­ elve körül folyó úgynevezett küzdelem hevében- lehetséges, hogy ez a megismerés látszólag és átmenetileg háttérbe szo­rul, ám ez az eszme magasan felette áll minden dog­mának és taktikának, mert ez az eszme az egyúttal, a­mely egyedül képes a magyar néplélek mélyeibe is beférkőzni. Szabadelvű politika, mint az utóbbi év­tizedek és évek materialista nyüzsgésére bekövetkező jótékony reakció, mint az ország szociális irányú át­formálódásának szilárd gerince s egyúttal az mi ideálokra szomjúhozó néplélek számára fennen lo­bogó fáklya; szabadelvű politika, mint az ország va­lamennyi haladó szellemű elméi számára szolgáló jegecesedési pont és választófal a közéleti reakció mindenfajta kísértései ellenében; szabadelvű po­lit­ika, mint a külpolitikai nehézségek által riasztott politikai lélek egyetlen megnyilvánulási lehetősége és mint az ország állandó fejlődési útjának és békés irányú újjászületésének biztos alapja — ez a szabad­elvű politika az egyetlen út, amely a magyar párt­­politikai élet szakadozottságá­ból és eszmények h­­jján szűkölködő sivárságából a szabadsághoz viszen.“ A helyzetet nem ismerték föl még a legvilá­gosabban látó elmék sem. Közben ismeretlen forrá­sokból táplálkozó erők — ma már tisztán látjuk, hogy a Kommunista Manifesztum taktikáját szó szerint követő elemek — mindjobban kiélesítették a polgári pártok alatt a magántulajdon kérdését. S a polgári pártok ahelyett, hogy szilárdul megma­radtak volna a liberalizmus egyetlen őszinte alap­ján s a magántulajdon kérdését a politikai életből kiigtatva, gazdasági szakfórumok elé utalták volna, mint amelyek egyedül képesek annak az eldönté­sére, hogy valamely üzem megérett-e a köztulaj­donba vételre vagy nem, — és ahelyett, hogy naga mintára a munkástanácsokat (szovjeteket) elfogad­ták volna hivatalos gazdaságpolitikai tényezőknek­: beleestek a kivetett lesbe s hosszas vitákat kezdet­tek a nyolcadik szentség, a magántulajdon körül. Újra, január 17-én, ismét a Pester Lloyd­­ban szót kértem: „A spatiska törvénye ér­telmében most már tényleg ki kell fejlődnie a juste milieu politikájának és pedig a szabadelvű kultur­eszme alapján. Minden ellentmondás dacára is tenni­e kell ezt az állításomat álrtanom.“ Sajnos, ezidőtt már nem a józan ész tör-; i vényei uralkodtak a magyar politikán, hanem egé­­szen más tényezők ,amelyek részben a pathológia, részben a kriminológia fegyvertárából szerelked­­tek föl. . . A bolsevizmus letünte napján pedig mái­g­ készen állott az új koncepció, amely természete-­­ sen szerves továbbépítése a réginek: a szociálliberá-­­ lis politika szükségessége, amelyet tehát — s ezt­ szeretném már most leszögezni sem a vörös,­­ sem a fehér terror nem pattantott ki, hanem amely­­­­nek egyedüli létjogosultságát en pleine guerre,­­ 1918 nyarán állapítottam meg. Befejezni azzal, hogy az 1918-iki júliusi cikk: kém e szavakkal kezdődött: „A liberalizmus az a vallási, szociális, politikai és gazdasági mozgalom,­­ amely az egyéniségnek a feudális, klerikális és­­ abszolutista kötöttségből való fölszabadulását cé­­j­lozza“. Jól ügyeljünk, nehogy a politikai hétköznap­­ pora ezt a kiindulási ponttot ellepje! — i^m—na­­.........ii .................. JVincs érzés, amely lényünktől any­­­­nyira elvtífaszthiatatl­nn­ tenne, mint a szerbesússlg érzése, 31. Frigyes, Matimaccin­avell. -1 Szerda - ------------------------Aj Garami Ernő az ipari munkásság jövőjéről­­ A proletárdiktatúra alatt a város és falu egy ú­j­mással szöges ellenfélbe kerültek, és az egyéni ak­ciókra alapított gazdaságpolitika, amit a tanácskoz­­mány csak a terror eszközeivel valósíthatott meg, az­ ipari proletariátust szembeállította a mezőgazdasági I .proletariátussal. Bizonyos, hogy e téren a falu ja-­­vára nagy eltolódás mutatkozott, mert az ipari lete­r­melés szünetelt és a városi lakosság magát a faluval, úgyszólván minden ezenszolgáltatás nélkül el­tar­­­­tatta. A tanácskormány, bukását követőleg mindebből , azt a következtetést vonták le, hogy a város a falu­­ fölött gyakorolt hegemóniáját most már el fogja ve­­­szíteni és az ipari munkásság a politikai és gazda-­­ sági életben ezentúl alárendelt szerepet fog játszani.­­ A Világ munkatársa a városi lakosság és az ipari munkásság jövőjét illetően kérdést intézett Garami Ernőhöz, aki véleményét a következőkben fejtette ki: "1 — A szociáldemokrata párt­ aránylag nagy politikai"' súlya — mondotta Garami Ernő — kettős alapon nyug­­­­szik. Először erős és fegyelmezett szervezetek felett­ rendelkezik és kétségtelen, hogy az ország egyetlen valójá­ban szervezett társadalmi rétege az ipari munkás. A má­­­sodik alapja az, hogy ez a szervezett tömeg a kultura­­centrumokban, vagyis a­ városokban, az ipari központok­­­­ban tömörül, tehát ott, ahonnét a politikai és szellemi­ élet az egész országba kisugárzik,­­ —1 Akik­­zt remélik, hogy az ipari munkásságnak ez­ a nagy súlya veszíteni fog, azoknak vagy abban kell bíz­­­niok, hogy, a szervezettség fog csökkenni, vagy pedig­ abban, hogy a város természetes ,vezető szerepe fog Ma­a­gyarországon háttérbe szorulni. Ami az előbbit illeti,az alig hiszem, hogy, akad Magyarországon komoly politU■ kus, aki hisz abban, hogy a munkásság most már keve­sebb buzgalommal fog szervezkedni és tétlenül és közömöö­­ösen nézi a közélet eseményeit. Ebből az irányból a­ magyar ipari munkásság politikai jelentőségét veszedelem­ egyáltalán nem fenyegeti. Ami a városi elem vezető sze­­­repeinek a falu javára történő háttérbe szorulását illeti, ez olyan kuriózum volna, amellyel Magyarország­­ egész világon valóban egyedül állna. — Szívesen elhiszem, hogy vannak Magyarországig politikusok, akiknek a városi kultúra vezető fölénye, kényelmetlen és akik mesterséges eszközökkel is haj­lan-­ dók volnának a falut tenni meg­döntő tényezővé. Ámde ez csak olyan kísérlet maradhat, ami felől az ipari­­munkásság nyugodtan alhatik. M­i. De tovább megyek és nem riadok meg annak kijelentésétől sem, hogy a magyar szociáldemokrata párt befolyása nem áll meg és a jövőben még kevésbbé fog­ megállni a városok határainál, mert kétségtelen, hogy az a gazdasági helyzet, amelybe Magyarországot az elveszí­­tett háború juttatta, meg fogja nyitni a mezőgazdasági, népesség nagy részének szívét és agytait a szociáldemo­krata törekvések számára. . .Végeredményben tehát úgy, áll a dolog, hogy­ egyfelől a kisebbre szorult Magyarországon megmaradt városok befolyása aránylag még nagyobb lesz és nem­ kisebb, mint eddig volt, másfelől az erre a kis Magyar­­országra még nagyobb erővel ránehezedő egyházi birto­­kok és latifundiumok nyomása a falun is még jobban­­­elő fogja készíteni a talajt a szocializmus számára, úgy, hogy azoknak bizakodása, akik abban reménykednek, hogy a lerongyolt és elszegényedett ország kész prédi­m gyanánt jut nekik, mert a szociáldemokrata párt el fogja­ veszíteni jelentőségét, nem fog valóra válni és ezek min­­den bizonnyal súlyosan csalatkozni fognak. ttój *1

Next