Világ, 1946. április (260-278. szám)

1946-04-02 / 260. szám

IVILÁG 111 II ■■■ 1 . ■— , i ' ........................ —■ ■ 26­. SZÁM * ÁRA 50.000 PENGŐ_____________Főszerkesztő SUPKA GÉZA PR.______________________1946 ÁPRILIS 2 * KEDD Nagyarányú szeretetadománysik­kasztást lepleztek le Csak a Jud Süss? írta Bálint Imre Mindannyian egyetértünk ab­­ban, hogy új állami és társa­dal­­mi rendünket meg kell szerettet­­ni azokkal az egyáltalában le nem kicsinyelhető rétegekkel, amelyek beleszédültek a nyilak csábításba anélkül, hogy tevőlé­­ges szereplői tették volna az em­bertelenség uralmának, vagy­­ el­zárkózó semlegességgel szemtől, fék dühöngését anélkül, hogy melleké vagy ellene állást foglal­­tak volna. Ezekről a kicsit meg­­pörköltekről és közömbösökről a felszabadult nemzet nem m­ent­, hat le. Többen is vannak, sem­hogy munkaerejüket az építés nagy munkájában nélkülözni le­­hetne, de még a szabadelvűsség szelleme is követeli, hogy a megbékélés, kiegyenlítődés elvét érvényesítsük azokkal szemben, akik tényleges vétket el nem kö­vettek.­­ A megoldás gyakorlata termé­­szetesen nem olyan könnyű és egyszerű, mint a különben helyes elmélet felállítása. Ezt látjuk hét­­köznapjaink rengeteg vonatkozá­sában. A szakértelem és megbíz­­hatóság szempontjai lépten,nyo­­mon össze ütköznek. A németek által elhurcolt és a halál torkából visszatért áldozat semmiképpen sem akar — s valljuk be: teljes joggal — beletörődni abba, hogy lakását nem kapja vissza, mert az történetesen egyszobás és a nyilas hatóság kiutalta valaki­­n­eh. Bútorait,, háztartási eszkö­zeit is idegen használja, min vszü­ksége van réjuk« — de hát őneki, aki mindenét elvesztette, őneki­ nincsen. Van, akit nem anyagias érdek mozgat, hanem nagyon, érthető emberi érzés, amely senkinek nem tud meg­­bocsátani saját szenvedéséért, csa­­ládja gyászos pusztulásáért — senkinek, aki csak távolról !« kapcsolatban volt az emberirtás legényeivel. Van, aki tiszta és kockázatok árán vállalt meggyő­­zödésével nem bírja ölmeegyes. ■fethi, hogy a közélet porondján, hivatali asztal mellett maradhas­­sanak olyanok, akik egyetlen ujjat nem mozdítottak meg a gyűlölet tobzódása, az embertelen­­ség zsarnoksága ellen. Százféle nézet, felfogás, elgon­dolás közt­ kell ebben a kérdésben összhangot teremteni. Türelem­mel lenni ott, ahol a türelmetlen­ségre igen sok és jó ok­ kínálko­zik. Elnézést gyakorolni olyanok­kal szemben, akik a részvétet nem ismerték vagy legalább is nem gyakorolták. Elfojtani a na­gyon is érthető szenvedélyt, ki­egyenlíteni a szükség, nemes fel­háborodás és bölcs előrelátás el­lentmondó tanácsait. Közben még erélyesen védekezni is a közel­múlt javíthatatlan rajongóinak kuu­d arcátlanabbá váló ellentá­madásaival szemben, figyelni moz­golódásaikat, titkos szervezkedé­seiket, borgőzös tervelgetéseiket. De a nehézségek nem mentenek fel az alól, hogy ahol lehet, cse­lekedjünk. A munkának egy nagyon fontos, de­ parlagon kínálkozó területéről van szó, a mozgóképről. A gyűlö­let eszmevilága ugyancsak tudta, maként használja ki céljai érdeké­ben.­ Itt volt a hírhedt Jud Süss, a­­német hangulatkeltésnek ez a főműve, amelynek hatását az ak­kori idők tanúi pontosan meg­ismerhették. A kitóduló közönség egy-egy előadás után lázban égő szétütnél, ajkán szennyes károm­kodással szinte ott, az utcán ke­resett áldozatot felkeltett vérszom­­jának. Hazai gyártóink meg­alkották- Az­­elsőt, az Ártatlano­kat, A­ harmincadikat,­­ a hajto­gatásnak, izgatásnak ezeket a fércműveit, amelyek művészileg ugyan évtizedekkel lökték vissza a magyar szellem elért eredmé­nyeit, de kitűnően alkalmasak voltak a düh és garázda érzelmek felkeltésére, a hazugság kihang­súlyozására és általában: rokon­­szenvkeltésre a becstelen jel­szavak iránt. Nos, amit ők ostobaságukban, műveletlenségükben, középkori el­maradottságukban meg tudtak tenni, arra mi ne lennénk képe­sek, akiknek a magyar írás leg­jobbjai rendelkezésünkre állnak ! Amit ők otrombán, nyers tehet­­ségtelenséggel, de céltudatos erő­szakkal sikerre vittek, annak mód­ját és eszközeit mi ne tudnók megtalálni. Csak a Jud Süssenek volna létjogosultsága, amikor az ocsmányság és alantas emberi tu­lajdonságok keltegetésére vették igénybe a hangulatkeltésnek ezt a hatásos módját, de nekünk a tisztesség, haladás, magasabb­­rendű lét, társadalmi igazság meg­­kedveltetésére nem lehet hozzá­nyúlnunk. Nagyon tiszteletreméltó igyeke­zet a régi regények, színdarabok felelevenítése a vásznon, olyan írásoké, amelyek a maguk korá­ban még bátor kezdeményezést is jelentettek az áporodott levegő megtisztítására. De vannak íróink, tiszták, bátrak és ihletettek, akik a gyarló urak felszólítására bi­zonnyal maibb, hihetőbb és hite­lesebb, de főleg hatásosabb reme­kekkel tudnának a jó ügy szolgá­latára lenni. Megmutatni a mos­tani közönségnek, amely soraiba foglalja a legelöl említett réteget két, megmutatni, hogy mi történt itt az utolsó huszonöt, tíz vagy öt évben. Megmutatni az árulást és tébolyt, amely minden jóhisze­mű embert kell, hogy feleszmél­­tessen. Megmutatni a pusztulást, amely ezen az országon végig, zúgott. Megmutatni a hősök gyö­nyörű példáját, amely szívet do­­­bogtat , a követés vágyát éb­reszti. Megmutatni a paraszt igazi arcát, amelyen mély árnyékot ve­tett a részvét, az együttérzés; a polgárság javának igazi jellemét, amely elutasította magától a rongy lakájok hízelgő hasravágó­­dását; az együttérzés megható és felemelő jelentkezését üldöztetés­sel, megfélemlítéssel szemben. Megmutatni, hogy mit jelent visz­­szanyert életünk a sötét szolga­sággal szemben, mit jelent a sza­badság, a népuralom, a törvény és jog uralma itt és szerte a vi­lágon. Hogy ez a­­ közönség, ez a mai tömeg, amikor kijön a színházból, mélyet, nagyot szívjon ebből az új levegőből, hogy ökölbe szoruljon a keze, amikor az elsüllyedt ne­gyedszázadra emlékszik, de ra­gyogó szemmel nézzen: a jövőbe, az eszmények, még tökéletesebb holnapja felé. Hogy megmutassuk: nemcsak az elvetemültség mellett lehet han­gulatot keltetni. Lehet a tisztesség mellett is. Még jobban. Mert­ tiszta eszközökkel és tehetségesen. A kormány megvédi a nemzet békéjét kultúrharcokkal és faji gyűlölködéssel szemben Fontos külpolitikai és gazdasági bejelentések Nagy Ferenc nagyszabású programot adott Pécsett­ ­ (A Világ kiküldött munkatársá­tól) Nagy napja volt vasárnap Pécsnek. Huszonnégy óráig ez a tiszta, takaros dunántúli­­ város volt" Magyarország "fővárosa.­­A politikai élet­ 'szinte valamennyi komoly' tényezője' feutazott Pécsre szombaton délután, hogy meghall­­gassa a miniszterelnök feszült, ér­deklődéssel­­ várt, átfogó beszarnai,­laját­ a politikai helyzetről és a­ kormány legközelebbi munkapro­gramjáról. Tizenegy miniszter, legalább ennyi államtitkár, a nemzetgyűlés elnöke, Budapest­ polgármestere, a Nemzeti Bank és a Közigazgatási Bíróság el­­nöke, a budapesti sajtó képvise­lői adtak egymásnak találkozót Pécsett, hogy jelen legyenek a magyar politikai élet jelentős eseményénél. A vendéglátó város ki is tett magáért, ünneplőbe öl­tözött, és díszelőadással, zenével, szónoklatokkal fogadta vendégeit­. A városon egyébként meg se látszanak a háború nyomai. A miniszterelnök különvonata, amely a vendégeket vitte, délben indult Pestről és 5 óra után ér­kezett meg. Falvak és városok állomásai, amelyeken a külön­vonat átfutott, küldöttségek üdvö­zölték a miniszterelnököt. Még­ ott is, ahol a vonat nem állt meg, fel­villantak a nemzetiszín­i zászlók, ünneplőbe öltözött férfiak és nők jöttek ki az állomásra, hogy leg­­alább­ kalaplengetéssel és zúgó éljenzéssel köszöntsék Nagy Fe­rencet, akit — úgy látszik — na­gyon szeret az ország földműves­­népe.­­ * A beszédek sorozata szombat este kezdődött a Belvárosi Kato­­likus Körben, ahol díszvacsora volt a miniszterelnök és kísérete tiszteletére. A legérdekesebb volt Baji­ László belügyminiszter rö­vid­­felszólalása, aki a koalíció feladatairól beszélt. A froá­ció­­nek — 'mondatta —A több "pártja van- Sose' 'feledjük el, Hogy ma­­gyar nép csak egy várt és a ma­­gyar népnek csak egy hazája van: Magyarország. A miniszterelnök, aki nyilvánvalóan nemt akart elé­bevágni­­ a "vasárnapi "nagy beszá­­mólónak, inkább csak érintette a politikát. Viszont s Balogh István miniszterelnökségi államtitkár, aki az újságírók mentora volt az egész út­ alatt, egyik nagy szóno­ki sikerét aratta szellemes, jószó bondom,fával ,telített pohá­rköszön­­tőjével. Vasárnap kora reggel m­egin­­dult a népvándorlás a pécsi Szé­­chenyi-tér felé. Közeli falvak é­s messzi városok küldték el képvi­selőiket, hogy ott legyenek az ország első kisgazdájának politi­­ikai­ megnyilatkozásánál. Féltizen­egykor már feketéllett­ a tér a tö­megtől. A fekete tömegben pom­pás színfoltként tündöklőttek fel; a falvak gyöngyösbokrátáinak díszbe öltözött menyecskéi. A snap meleg fényözönt bocsátott a tö­r­megre és hamarosan lekerülték az emberekről a felöltők, sőt a kala­pok is. . . •­­ Peer Viktor kanonok üdvözölte a miniszterelnököt, majd Nagy Ferenc lépett a mikrofonnal fel­szerelt emelvényre és kezdett • el beszélni. A miniszterelnök olvasta a beszédjét. Lassan, érthetően és tagolva hangzottak a mondatok, nyilvánvaló volt, hogy a minisz­terelnök­ tudatában van annak, hogy a kormány, sőt az ország és , a nemzet nevében beszél, nemcsak befelé, hanem a külföld felé is.Emberileg itt csúcsosodott ki Nagy Ferenc , egyéniségének egyik legjellemzőbb vonása, a fe­lelősségtudat. Nyilvánvalóan köny­­nyen feltüzelhette volna ezt a­ nyolcvanezres­­ tömeget­­ egy-egy tetszetős frázissal vagy po­litikai posztulátumok hangoztatá­­sával. Ehelyett "szinte aszkétikus egyszerűséggel peregtek le egy­­másután a miniszterelnök komoly, minden szavában megfontolt mon­­datai. Nagy Feren szereti hangoz­­­­tatul paraszti származását. Ebben a beszédében a magyar paraszt­ember legjobb tulajdonságai je­­lentkeztek: komolysága, nyugodt tempóssága és ritka felelősség, tudat. Nem népgyűlési beszéd volt , a vasárnapi, hanem parlamenti­ ex­pozé. A közönség hozzásimult 'a komoly parlamenti ■ levegőhöz. Egyetlen közbeszólás nem hang­zott el. Aki ott volt a nagygyűlésen, azzal az érzéssel távozott, hogy nem politikust hallgatott meg, hanem államférfit. Béri Imre A miniszterelnök beszél Pécsett (Foto Mafirt—Rudas) A miniszterelnök beszéde — A demokrácia — mondotta a miniszterelnök — a második vi­lágháború után már nem lehet politikai kísérlet, amelyet felvált­hat a régi rendszer valamilyen javított formája, hanem örökös és végleges politikai életforma, ame­lyért élni, dolgozni és, ha kell, meghalni, is érdemes. A történe­lem ritkán ad alkalmat a népnek arra, hogy lerázza magáról az elnyomatás igáját. De ha egyszer magadja, vigyázni kell az alka­lom gondos felhasználására, mert ha rosszul gazdálkodunk a sza­­badsággal, évszázados zsarnok­ság következik utána. Arról lehet beszélni a­ demokrá­ciában, hogy időről időre melyik párt milyen mértékben részesed­jék a hatalomból, csak egyről nem lehet szó, hogy a hatalmat a nép mégegyszer kiadja a kezéből. Miért nem tér­­át a demokrácia az abszolút békés eszközökre — vetette fel a kérdést a miniszter­ elnök — és miért, nem ad szabad, utat minden vélemény megnyitva, villájának? A­­ nemzetnek nem minden dolgozó tagja van tisztá­ban a mai nehézségek igazi okai­val. A szabadon szájasd reakció könnyen hitelre tálalhatna itt-ott. Ha az elnyomás mellett ott állt a csendőr, a népuralom mellett is ott kell állnia a de­­mokratikus rendőrnek. Nem akarjuk megmerevíteni a de­mokráciát mai formájában, a de­mokráciának fejlődni szabad ,és kell is, úgy ahogyan a nép kí­vánja és akarja, ahogyan ez a magyar nép lelki sajátosságának, megfelel. Csak egy a fontos, ma­radjon a nép­ kezében a hatalom és soha ne adja ki a kezéből. „Ne akarjuk elnyomni egymást”1 A második nagy feladat a nép boldogulásának megteremtése a demokráciában. A demokrácia életformáját nem a könnyű élet gondtalanságával kezdte élni a magyar nép- Kevés az ételem, szinte hozzáférhetetlen a ruházat és úgyszólván pót­olhat a lián­ok­é 14

Next