Világosság, 1965. július-december (6. évfolyam, 7-12. szám)

1965 / 7-8. szám - Besse, Guy: Vallás-e a marxizmus?

Igaz, az utópisták, Thomas Moxustól és Bacontól Saint-Simonig és Fourier-ig, merész racionalisták. Úgy ábrázolják a világot, ahogy az az ész ítélőszéke előtt megjelenik. Az ész kimondja ítéletét, eltűnésre ítéli ezt a világot, úgy határoz, hogy egy új világnak kell a régi világ helyébe lépnie. Az utópista ennek az Ész­nek a közvetítője az embereknél, az abszolútum misszionáriusa, az újvilág prófétája. Az utópia a lelkek megtérésétől várja győzelmét. Egy Fourier, egy Saint-Simon könyörtelenül leleplezi „a polgári világ anyagi és szellemi nyomorúságát'’’ (Engels. A szocializmus fejlődése az utópiától a tudományig). A proletárok még túl kicsik ahhoz, hogy az új prófé­ták szeme észre vegye őket és megakadjon rajtuk. Pedig a társadalom alapzatán, nem a vakító csúcson gyűlik és összpontosul ama óriási emberi erő, amely majd fel fogja forgatni a világot. A társadalom mélységeiben, nem pedig néhány választottnak a tudatában készülődnek azok a forradalmi átalakulá­sok, amelyekből az új társadalom meg fog születni. Csakhogy az utópia géniusza olyan, mint a „tenge­rek nagy madara”, a sirály. Nem tud járni az embe­rek között. 1845 tavasza óta a legpontosabban meg kellene jelölnünk azt az időpontot, amikor körvonalakat ölt az emberi világ gyökeresen új koncepciója — amely a világot moz­gató erők tudományos leírásán alapul —, 1845-öt jelölnénk meg; ekkor fogalmazza meg a fiatal Marx a Feuerbachról szóló tizenegy tézisét. A tudományos szo­cializmus, ez kétségtelen, még nem született meg. De a szocializmus kilép a történelem előtti korból; gondol­kodását, cselekvését immár az ember pozitív koncep­ciójára építheti, mely megfosztja a vallást tekinté­lyétől és ugyanakkor rendelkezésünkre bocsátja a természetfölöttinek a kulcsát. „Az emberi lényeg a maga valóságában a társadalmi viszonyok összessége."­ És ezeknek a társadalmi viszonyoknak az elemzésére fog épülni az emberről szóló dialektikus és materia­lista tudomány. Ez a tudomány, kiépülése után, eleve megsemmisít minden arra irányuló kísérletet, hogy restaurálják az ember olyan vallási koncepció­ját, amely tudományként kívánna fellépni. Szükségesnek látszik, hogy konkrétabban jellemez­zük a tudományra való áttérésnek ezt a pillanatát, mert enélkül nem alkothatunk fogalmat magunknak Marx eredetiségéről és arról, mennyire lehetetlen a történelmi materializmus és a tudományos szocializ­mus számára helyet találni a vallások történetében. Vallás-e a marxizmus? — kérdezik. Hogyan válaszol­hatok erre, ha nem kísérlem meg előbb tisztázni azo­kat a szavakat, amelyeket használunk, amikor tudo­mányt és amikor vallást mondunk? Engels „Ludwig Feuerbach és a klasszikus német filozófia felbomlása” c. érett művében vázolja azt az utat, amelyet Marx végigjárt az idealista dialektiká­tól a materialista dialektikáig. Ezen út eredményeképp szakadék nyílt az elméleti marxizmus és minden vallás között. Mi is lehetne ugyanis az a vallás, amely nem keresné az ember tit­kát az emberen kívül, a történelem törvényét a törté­nelmen kívül? Mit jelent viszont az, ha mi, marxisták, azt mondjuk, hogy az ember a társadalmi viszonyok csomópontja? Az ember természeténél fogva társadalmi lény, s a társadalmi gyakorlat különböző formáinak és külön­böző szintjeinek az elemzéséből tudjuk meg, „mik vagyunk”. Hogy Marx gondolatának mélyére hatol­junk, le kell hántanunk az előítéletek ama vastag rétegét, amelyet a polgári gondolkodásmód mind­annyiunk fejébe beleplántált. A XVIII. századi nagy filozófusok az emberről szóló tudomány megalko­tására törekedtek, de a felvilágosodás századának vezető elméi nem tudták lerakni az emberről szóló tudo­mány fogalmi alapzatát. Vállalkozásuk a feudális tár­sadalom és ideológia ellen irányult, amely szárnyát szegte az emberiség teremtő erőinek, éppen ezért gondolkodásuk lényegében kritikai jellegű. Számukra mindenekelőtt az a fontos, hogy meghódítsák vagy visszahódítsák az ember osztályrészét, azaz meg­adják az emberi „szubjektumának azokat az eszkö­zöket, melyek segítségével megismerheti és ismét bir­tokba veheti magát. Ez a nevezetes „kopernikuszi forradalom”, amikor a megismerő aktus felfedezi, hogy valóban aktus, művelet, hogy nincs más tárgya, mint az a tárgy, melyet ő ad magának, amelyet meg­szervez, megkonstruál, — aktus, nem pedig az isten által az isten számára teremtett világ szegényes má­solata, egy odafent írt könyv szorgos kibetűzése. Ám a felvilágosodás filozófusai az elméleti szubjek­tumról képtelenek voltak áttérni a konkrét emberre mint a társadalmi viszonyok összességére. Ez maga is csak kifejezése volt — nyilvánvalóan az egész fogalmi áramkör által közvetített kifejezése —­ a burzsoázia mint osztály alapvető tehetetlenségének. Ugyanaz az osztály, mely a feudális rendet megfosztotta szent és sérthetetlen jellegétől, amely vidáman a történelem szemétdombjára hajította a régi világ igényét az örökkévalóságra, saját hatalmát nem alapíthatta másra, mint az ember ember által való kizsákmányo­lására. Az ember jogát szembeállította az isteni joggal. De ez az olyan fennhangon követelt ész, ez a jog, ez az igazság, ez az egyenlőség az életben csak absztrakciókkal takargathatta az osztályharc egy új mozzanatát. Elvben a burzsoázia „az emberiségért” harcolt; valójában a­ ­ Tézisek Feuerbachról. Marx — Engels Művei, 3. köt. Bp. 1960. 9. ok­.

Next