Világosság, 1971. július-december (12. évfolyam, 7-12. szám)

1971 / 7. szám - Lukács György halálára

386 éppenséggel fellengős vonást kap, amely jól megfelelt az akkori baloldali kommunizmus messi­­anisztikus utópizmusának, de nem az igazi marxi tannak”. Ez az önkritika, amely most már nem­csak saját polgári korszakától, de forradalmár korszakának eszkhatológikus-szubjektivisztikus hangsúlyától is elhatárolja Lukácsot, döntő hatást gyakorolt egész későbbi munkásságára: tár­­gyiasulás és elidegenülés, természet és társadalom, munka és emberi szubjektivitás viszonyának megítélésére, s eleve megalapozza kritikai magatartását nemcsak az utópisztikus-indeterminisz­­tikus jövő-elképzelésekkel, de saját egykori koncepciójának mai követőivel szemben is: „Sajnos, tudom, hogy a társadalmi fejlődés és az általa kitermelt elméleti beállítottságok szülte okokból gyakran éppen az tartozik a könyv hatásának legerősebb és legnagyobb befolyású mozzanatai közé, amit ma elméletileg hamisnak tartok.” A későbbi évek mesteri irodalmi-esztétikai, filozófiatörténeti vizsgálatai majd végig félreérthe­tetlenül arról tanúskodnak, hogy miközben munkásságában központi szerepet szánt az eszmei folyamat társadalmi-történeti elemzésének, következetes eréllyel utasította el e folyamat min­denféle misztifikációját. Realizmus-koncepciója éppígy ennek kifejezése volt, mint vitája a modern irracionalizmus különböző változataival. Lehettek e pozíciónak korlátai; az azonban bizonyos, hogy Lukács — egyes polgári interpretátoraival szemben — nem csupán a polgári kultúra klasz­­szikus értékei „átmentésének” feladatára vállalkozott, hanem mindenekelőtt arra, hogy a mar­xizmus forradalmiságát megóvja a romantikától és az utópisztikus szubjektivizmusba való vissza­eséstől, valamint, hogy szilárd harcállást biztosítson számára a két háború közt (és a második világháború után) támadásra induló irracionalizmussal szemben, amelyet a politikai reakció s egyidőben egyenesen a fasizmus előkészítőjének, potenciális szövetségesének tekintett. A materia­lizmus és a dialektika nagy értékei — mutatta ki — a válság hatására kérdésessé váltak bizonyos rétegekben, s kezdetét veszi egy folyamat is, amely „a dialektikus kezdeteket egy kétségbeesett, elvileg megoldhatatlan paradoxiává oldja fel, amely a vallásosba való halálugrást teszi. . . szük­ségessé.” „Az ész trónfosztásá”-nak mondandója nem utolsó sorban éppen az, hogy a polgári irra­cionalizmus — egyfajta pszeudo-vallásosság filozófiai kifejezése, még akkor is, ha talajáról a ha­gyományos keresztény értékeket nyíltan tagadják. A sokat vitatott mű egyik legfőbb jelentősége nem utolsó sorban abban fedezhető fel, hogy a világ „modern” misztifikálásának súlyos veszé­lyeire hívja fel a figyelmet. Ez a mondanivaló a hatvanas évek nagy esztétikai összefoglalásában: „Az esztétikum sajátossá­gá­ban már úgy jut kifejezésre, hogy Lukács a vallásosság (s bonyolult áttételekkel az idealista és irracionalista filozófiák) talaját, társadalmi hátterét elemzi, s hívja fel a figyelmet a minden­napi létben gyökerező mindennapi gondolkodás és vallásosság viszonyának ellentmondásos egy­ségére, kettőjük affinitására. Ugyanazzal a hévvel, amellyel Marx és Engels a kispolgári szellemű „szocializmust” bírálták, amellyel Lenin a spontán fejlődés nyomában kullogó ökonomista tuda­tot ostorozta, mutatja ki Lukács, hogy az empirizmus és a köznapi értelemben vett józan ész hitszerű mozzanatai, „elmosódottsága és megmerevedettsége”, antropomorf szelleme végső soron nem segítőtársai, hanem ellenlábasai a marxi értelemben vett tudományosságnak. Az emberi kultúra jelentős alkotásai még akkor is szabadságharcot folytattak ezek ellen a törté­nelmi kiskorúságunkat tükröző vallási és filozófiai struktúrák ellen, ha egyébként maguk sem tudták magukat hatásaiktól mindenben függetleníteni. A külső világ objektív igazságtartalmá­nak felderítése, leképezése, és segítségükkel az emberi energiák forradalmi irányban történő ki­aknázásának előmozdítása — a vallásos antropomorfizáció ellenében fejlődő tudomány és a transzcendencia helyett az ember világára koncentrált művészet legfőbb küldetése. Ezért a kul­túráért küzdött Lukács egész életében, s ez az állásfoglalása egymagában is elégséges ahhoz, hogy ideológiai elkötelezettségének valóságos tartalmát egyértelműen bizonyítsa. Szegényebbek lettünk egy nagy marxista gondolkodóval. Művein kívül ránk hagyta azt a fela­datot is, hogy az általa feltett kérdéseket helyesen válaszoljuk meg, új problémákat felvetve­­megoldva haladjunk tovább az úton, amelyen járni tudott: az alkotó marxizmus útján. Csak azt kívánhatjuk, hogy tudományos hagyatékának gondolatserkentő szelleme tevékeny és kon­struktív eszmecserére inspirálja szellemi életünket, eszmecserére, amelyben a marxi elmélet gazda­godik. Mi úgy véljük, ez volna örökségének méltó megőrzése, ez szolgálná annak az új világnak, a bontakozását, amelynek kiküzdésére élete s munkája javát áldozta.

Next