Világosság, 1979. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1979 / 7. szám - Bán Imre: Morus és Erasmus

Morus és Erasmus Az elmúlt esztendőben volt Morus Tamás (Tho­mas Morc) születésének ötszázadik évfordulója; megemlékezésünk késedelmét legfeljebb az indokol­ja, hogy ezúttal sajátos szempontból, mintegy Eras­mus Roterodamus tükrében szeretnék bemutatni a nagy angol humanistát, az Utópia szerzőjét, s anyag­­gyűjtésünk némileg elhúzódott. Kettejük viszonya régi vizsgálódás tárgya, irodalmunkban Kardos Ti­bor is többször írt róla: mi magunk ez alkalommal néhány eredeti szöveget szeretnénk bemutatni az érdeklődő olvasónak, mintegy a kor „szellemi lég­körének” megvilágítása céljából. Ha igazat adunk A. C. F. Koch deventeri könyvtá­ros újabb kutatásainak, Erasmus 1467-ben született (az eddigi találgatások 1466 és 1469 között ingadoz­tak), a nagy rotterdami kb. 11 évvel volt idősebb angol kortársánál. Egyéniségük és életpályájuk, sok rokon vonás ellenére, merőben különböző volt. Erasmust akarata ellenére juttatták kolostorba, Morus egész életében aszkétikus hajlamokat muta­tott. Ennek ellenére Morus mégis közpályára lépett, világi életet élt, népes családot nevelt, Anglia lord­kancellárja lett, Erasmus a szerzetesi köntöstől meg­szabadulva is a teológus és a szobatudós életét élte. Morus roppant műveltsége ellenére keveset utazott, alig ismert valamit Európából, Erasmus állandóan bolyongott — amint hajdan Petrarca —, s ha volt az akkori Európának igazi kozmopolitája, akkor ezt az ő személyében kell látnunk, míg Morus alkatában, jellemében, sőt viselkedésében is a tipikus angolt személyesítette meg. Közismert, olykor darabos hu­mora is erre mutat, Erasmus viszont a szatirikus irónia mestere volt, s az értőknek nem kell magya­ráznunk: e kettő nem ugyanaz. Morust elveihez való következetes ragaszkodás jellemezte. Erasmus haj­lékony szelleme még önmagát is sokszor magyaráz­ta másként, s állásfoglalását mindig az újonnan fel­bukkanó körülmények befolyásolták. Mindmáig élő remekművét, A balgaság dicséretét, a támadások ha­tására állandóan lekicsinyelte. Az égből kizárt Júliust (Julius exclusus) makacsul letagadta, ezzel szemben Morus sohasem nyilatkozott az Utópia ellen, noha ennek számos vakmerő tételét életpályája utolsó szakaszának gondolatvilága cáfolni látszott. Említ­sük e párhuzamnak még egy mozzanatát: a reformá­cióhoz való viszonyt. Erasmus kezdetben észre sem vette, később jóindulattal szemlélte Luther fellépé­sét; hosszú ideig nem volt hajlandó színt vallani, noha 1521 után már mindkét párt számított szellemi tekintélyének latba vetésére. Csak 1524-ben szánta rá magát, hogy megírja a De libero arbitriót (A sza­bad akaratról), amelyre Luther két év múlva igen gorombán felelt a De servo arbitrióval (A szolga aka­ratról). Erasmus ugyan elnyerte a reneszánsz pápák (X. Leó, VI. Adorján, VII. Kelemen, III. Pál) jó­akaratát és kegyeit, halála után azonban egyházi ellenfelei (az Inquisitio) elérték életművének jófor­mán teljes kárhoztatását. IV. Pál pápa 1559-es in­dexe valamennyi művét elítéli, a tridenti zsinat is kárhoztatja hat művét, közöttük A balgaság dicsére­tét és a Nyájas beszélgetéseket, a többit is csak akkor engedélyezi, „ha megtisztíttatnak”. Morus viszont végig és következetesen katolikus maradt . 1528-tól vitairatokban harcolt az angol reformáció vezére, William Tyndale (1483—1536) ellen, aki egyébként Morus tragikus sorsában is osztozott: 1536-ban (egy évvel a vértanúvá lett lordkancellár után) Németal­földön megégették. Morus álláspontját természetesen befolyásolta VIII. Henrik „hithűsége”, aki már 1521-ben vitairatot bocsátott ki Luther ellen (A hét szentség védelme), s csak 1531-ben, híres válási ügye miatt szakított Rómával, s tette magát az angol egyház fejévé. Közismert, hogy Morus tragédiáját az okozta: nem volt hajlandó követni a zsarnok ki­rályt ezen az úton. A katolikus egyház méltán avatta szentjévé (1935) s nemcsak elvhűségéért, hanem őszinte kegyességéért is. A protestánsokat hivatalból 393 26 1979. JÚLIUS • XX. ÉVFOLYAM 7. SZÁM

Next