Szórakoztató Zenészek, 1968 (3. évfolyam, 3. szám)

1968 / 3. szám

A Vietnami Szakszervezetek Szövetsége Hanoi Szakszervezetek Egyesülésének levele a Szakszervezetek Budapesti Tanácsához Kedves Elvtársak! örömmel olvassuk szolidaritásukat kifejező táviratukat. A hanoi dolgozók, a hanoi szakszervezetek nevében őszin­tén köszönjük azt a támogatást, amelyet a budapesti szerve­zett munkások, a budapesti szakszervezeti szervek harcunk­hoz nyújtanak. Mint önök is tudják, népünk harcban áll az amerikai agresszorokkal és ebben a harcban sikereket, eredményeket ér el. A győzelmek és a világ haladó szellemű millióinak köve­telése arra kényszerítette Johnsont, az Amerikai Egyesült Ál­lamok elnökét, hogy bejelentse az észak-vietnami „bombá­zások korlátozását” és képviselőit Párizsban tárgyaló­asztal­hoz ültesse. A világ közvéleménye azonban azt is tapasztalja, hogy az Egyesült Államok nem mond le bűnös agressziójáról. A világ haladó közvéleményének tiltakozása ellenére az ameri­kai agresszorok északon és délen tovább folytatják háborús eszkalációjukat. Olyan területeket bombáznak a 17. és 20. szé­lességi fok között, ahol több mint 4,5 millió ember él. Súlyos pusztításokat okoznak — Hoét és Saigont is beleértve — a dél-vietnami városokban is. Az Egyesült államok mindeddig visszautasította a Viet­nami Demokratikus Köztársaságnak azt a jogos követelését, hogy feltétel nélkül szüntesse be a bombázást és minden más harci cselekményt Vietnam egész területén. Ebben a helyzetben a budapesti dolgozók, szervezett mun­kások és szakszervezeti szervek rendszeres erkölcsi és nö­vekvő anyagi támogatása nagy segítséget és bátorítást nyújt harcunkhoz. Hanoi munkásai, értelmiségi dolgozói élénk figyelemmel kísérték Budapest testvérváros lakosságának és dolgozóinak május 1-i felvonulását, valamint a nagyszerű ,,Budapest„ Hanoiért” akció eseményeit, amelyekben külön hangsúlyt ka­pott és kifejezésre jutott a magyar nép együttérzése harcoló népünkkel. A hanoi dolgozók és szakszervezetei nevében ismételten őszinte köszönetünket fejezzük ki a testvéri Budapest lakos­ságának, dolgozóinak és a szakszervezeteknek a proletárinter­­nacio­nalizmus jegyében megnyilánuló szolidaritásukért, mely tovább fokozza erőinket a termelő munkában, az építés­ben és népünk védelmében folytatott harcban egyaránt. Szilárd meggyőződésünk, hogy szenvedéseinket, küzdel­meinket siker és dicsőség koronázza és az amerikai imperia­listák teljes vereséget, szenvednek. Megvalósul az ország bé­kés egyesítése, s mindez hozzájárul Dél-Kelet Ázsia és a világ békéjének megvédéséhez. Felhasználjuk az alkalmat arra, hogy Önöknek és Önö­kön keresztül minden budapesti dolgozónak a legszívélyesebb testvéri üdvözletünket küldjük. Hanoi Szakszervezeti Egyesülés Vu Dinh titkár • STÚDIÓ • STÚDIÓ • STÚDIÓ % £X Ji>iÓ rilALKK CYIII.A Zongorát Stefánias Imrétől, orgo­nát Riegler Ernőtől tanult a Zene­művészeti Főiskolán. Tanulmá­nyait befejezve tért át a könnyű­zenére, és 30 évig dolgozott műso­ros éjszakai szórakozóhelyeken, bárokban, szállodákban és szóra­koztatta az Arizona, Moulin-Rouge, Capri, Bagdad, Dubarry-bár, Negresco-bár, Ritz Szálló, Gellért Szálló, margitszigeti Nagy Szálló, Bristol Szálló közönségét. A fel­­szabadulás után a Magyar Rádió „Színes, modern zongora muzsika’* cintű sorozatának volt hosszabb ideig állandó szólistája. E műsor­ban fordult elő először — és ez akkor feltűnést keltett —, hogy egy műsorban hangzottak el a mo­dern zongoraművek és a jazz­­muzsika, Debussy, Bartók, Ibert, Morapov és Morton Gould, Art Ta­tum, Duke Ellington művei. És amint erről egyik hazai szakla­punk is megemlékezett. Thaler Gyula egyike volt azon kevesek­nek, akik először játszottak Ma­gyarországon jazz-zenét. Tagja volt a Zeneművészek Szak­­szervezete elnökségének. utt-bn megkapta a „Szocialista Kultú­ráért” c. kitüntető jelvényt. Az OSZK központi stúdiójában — kez­dettől fogva — a tánczongora-szak és a zenekari gyakorlatok tanára. Tanítványai közül különösen büsz­ke azokra, akik tehetségük mellett szorgalmasak is voltak, és fárasztó éjszakai munkájuk után, napi 1— 3 órát tanultak, gyakoroltak. Foga­­rasi János, Kis Ákos, Gallusz György, Gogosz György, Glatz Attila, Vogt Viktor, Gombkötő István, Gátos Iván, Zalai András, Báróka Sándor, a Bergendi- és a Nebuló-együttesek tagjai, valamint Tomsics Rudolf és Söptei Géza az MRT tánczenekarénak tagjai ne­veit említi szívesen a tanítványok hosszú sorából. Tanítványainak mai munkája, nemkülönben a stú­dió növendékeinek és tanárainak tagjaiból alakult nagyzenekarral felvett számos nagysikerű hangle­mez is ékes bizonyítéka Thaler Gyula eredményes tevékenységé­nek. — Őszinte szívvel kívánjuk, hogy erőben és egészségben még sok-sok évig nevelje a szórakoz­tatózenészek újabb és újabb gene­rációit. Tízéves koromtól kezdve zongo­rázom. A szórakoztatózenész pá­lyát a Dél-budai Vendéglátó Válla­latnál kezdtem. Dolgoztam­ a Sa­­rokház-pressóban, a Szép Ilona­­bárban, a régi Bécsi Kapuban és Dunaújvárosban. 1965-ben iratkoz­tam be az OSZK stúdiójába, Tha­ler Gyula tanár úrhoz. Egy év alatt több mint 1000 számot másoltam le és tanultam meg. 1966-ban vizsgáz­tam B kategóriára. Ezután játszot­tam a Múzeum-kávéházban, a Cita­della-bárban, voltam Nyugatnémet­országban szerződésben, és jelen­leg a Hajnal-bárban játszom. GOMBKÖTŐ ISTVÁN Srú Dió­s Gyula tanár úrtól ismerhettem meg a tánczenei műfajokat, a kü­lönböző stílusirányzatokat, és a folyamatos lapról-olvasás „tudo­mányát”. Három és fél éve dol­gozom külföldön. Több ízben sze­repeltem az NSZK televíziójában, 10 perces adásaira voltak a rádió­ban, ahol egy interjúban ismertet­tem az OSZK stúdiójának szerepét a magyar könnyűzenei életben. Ma is a stúdió növendékének érzem magamost, és hazatérve Thaier Gyula tanár úrnál szeretném foly­tatni tanulmányaimat. GALLUSZ GYŐRÖN Már zenész voltam Kolozsvárott, amikor 1962-ben visszatértem Ma­gyarországra és az OSZK stúdió­­jában Thaler Gyula növendékeként képeztem tovább magamat. 1963- ban vizsgázom B kategóriára, és 1967-ben kaptam meg az A- kate­góriát. Igen sokat készü­lhetek Thaler tanár úr szakszerű é­s ér­tékes irányításának, az OSZK stú­diójában folyó kitűnő munkának. ZALAI ANDRÁS• STÚDIÓ • STÚDIÓ • AZ OSZK stúdiójába 1967 szep­temberébe iratkoztam be. Thaier Gyula volt a tanárom. Játszottam a Moulin-Rouge-ban, a Budapesti Toronyszállóban, és most Jugosz­láviába köt szerződésem. A stúdió­­beli tanulmányaim rendkívül hasz­nosak voltak, ahol különösen a zongorajáték magasabb techniká­ját sajátítottam el, nem beszélve arról, hogy mintegy 650—700 szám­ból álló repertoárt írtam le Thaler tanár úr kottaanyagából. 1966. má­jusában vizsgáztam A kategóriára. Szándékom: továbbfolytatni ta­nulmányaimat, természetesen a stúdióban. GATOS IVÁN üjéves koromban kezdett taní­tani édesapám, és tízéves voltam, amikor zeneiskolába íratott. Ez­után kerültem a Bartók Zenei gimnáziumba. Major Ervin tanár is hoz a zeneszerzés tanszakra. A konzervatórium elvégzése után, mint karmester működtem a Déry­né Színházban. Közben elhatároz­tam, hogy végleg ,,átállok" a tánc­­zenére. Beiratkoztam az OSZK stúdiójába, ahol — hála Thaier Gyula tanár úr kitűnő metodikájá­nak — egy év alatt B kategóriás zongoristát faragtak belőlem. Két évig játszottam a Moulin Rouge­ban a Chappy-zenekarral, majd a Négy-barát együttessel jártam az NSZK-ban és Svájcban. Mindkét együttesnek sokat köszönhetek, nagy rutinra tettem szert. Jelenleg a Hotel Budapest­ben dolgozom. Szeptembertől újból folytatom ta­nulmányaimat az OSZK stúdiójá­ban, mert szeretnék A-ra javítani. Remélem sikerül. VOGL VIKTOR Alapfokú zongoratanulmányaim befejezése után iratkoztam az OSZK stúdiójába, ahol Thaler 2 A ZEnEKARVEZETŐK A zenekarvezetői kinevezé­sekről szóló Utasítás egyik pontja a zenekarvezetői tanfo­lyamok szervezése. A zenekarvezetői tanfolyam első előadása február 23-án volt a FÉSZEK klubban. Ezen a népi- és tánczenekarok vezetői egyaránt ott voltak. Az előadás négy részből állt, ame­lyen a zenekarvezetők felada­tairól, szerepéről, jogairól, k kö­­telességeiről, munkaügyi kér­désekről és a kollektív szerző­dések tapasztalatairól volt szó. Ezt követően a tanfolyam további előadásai külön népi- és tánczenekarvezetők részére szakmai előadások voltak. Így a népi zenekarvezetőknek Pongrácz Zoltán, Grabócz Mik­lós, Volly István, Sömjéni Sán­dor és Szép Sándor, a táncze­nekarvezetők részére Kertész Kornél, Bágya András, Thaier Gyula, Sömjéni Sándor és Szép Sándor tartottak előadásokat. Mivel a zenekarvezetői tan­folyamok nem voltak kellően látogatottak, így azok megis­métlésére kerül sor szeptem­ber 15. és november 30. között, és össz-zenekarvezetői értekez­letet tartunk december 1. és 15. között. A megyeszékhelyeken októ­ber 15. és november 30-a kö­zött rendezzük meg a tanfo­lyamokat, amelyek tervezését most készítik az OSZK munka­társai. * * * Feltétlenül szükséges, hogy a zenekarvezetők szorosabb kap­csolatot létesítsenek a Stúdió­val. A színvonal további eme­lésének ugyanis alapja a rend­szeres továbbképzés, amit a Stúdió egyéni oktatással és tanfolyamokon is biztosít. Ezen kívül a fővárosban dolgozó, vagy külföldre szerződött ze­nekarok részére szaktanács­­adást is rendszeresítünk a kö­vetkező tanévtől, amelyen — többek között — ismertetjük egy-egy ország szórakoztatóze­nei igényeit is. Ugyancsak a zenekarvezetők rendelkezésére áll (másolásra) kottatárunk, amely népi ze­nészek számára 20—30 db népi zenekarra hangszerelt számot, tánczenészek számára pedig a vizsganyagban felsorolt számo­kon kívül nemzetközi dalokat és régi magyar tánc- és szóra­koztatózenét is tartalmaz. Bir­tokunkban vannak ezen kívül a Wienerwald üzletek vezető­jétől kapott bécsi dalok kottái, amelyeket a hozzászerződött zenekaroknak ismerniük és játszaniuk is kell. A Stúdió igazgatója és a külföldi ügyin­téző a közeljövőben külföldi cégektől kívánja beszerezni a legújabb slágereket is. Orán Márta SZERVEZETI HÍREK A MŰVÉSZETI SZAKSZER­VEZETEK SZÖVETSÉGÉNEK VEZETŐ TESTÜLETEI jóváhagyták a Zeneművészek Szakszervezete elnökségének döntését, amellyel Kollár End­re helyébe ismét Tóth Évát vá­lasztotta meg titkárrá; kinevezték az Országos Szó­rakoztatózenei Központ igaz­gatójává Dancsó Istvánt és igazgatóhelyettesévé Szita Fló­riánt. A ZENEMŰVÉSZEK SZAK­­SZERVEZETÉNEK ELNÖK­SÉGE megtárgyalta és elfogadta az elnökség 19­68. II. félévi mun­kaprogramját, amelynek záró rendelkezésébe felhívta a szó­rakoztatózenészek szakszerve­zeti bizottságait, hogy a már időközben megküldött munka­­program alapján minden szó tárgyalja meg és készítse el sa­ját munkatervét, amelyet leg­később szeptember 20-ig küld­jenek meg az elnökségnek; határozatot hozott a magyar­nóta énekesek működési enge­délyének érvényesítésére, cse­réjére, kategória­védő vizsgá­juk lebonyolítására. AZ ORSZÁGOS SZÓRA­KOZTATÓZENEI KÖZPONT IGAZGATÓJA jóváhagyta a magyar­ nóta énekesek működési engedélyé­nek érvényesítésére vonatkozó tennivalókat. MIT ÍR AZ SZB? TIBOLD ISTVÁN kirendeltség­vezetővel való jó kapcsolatukról is beszámolt, aki javaslataival rend­szeresen támogatja az szb munká­ját. Ezután így folytatja: „A ze­nészek részére legfontosabb prob­léma a prolongációs tárgyalások eredménye. Vas megyében a tár­gyalásokon részt vett a vállalat képviselője, a kirendeltségvezető, az szb elnöke és titkára. Közösen vitatták meg a lehetőségeket és a zenészek részért legmegfelelőbben oldották m­­eg a prolongációt. Az együttműködés azonban nem csak erre az egy esetre vonatkozott. A legcsekélyebbnek tűnő, de az ér­dekelt számára mégis fontos prob­lémákat is közösen oldjuk meg, és ez mindig eredményes . . Kedves Bódi Szaktárs! Sok igaz­ság lehet abban, hogy az szb-k nem ismerik a jogkörüket, és ab­ban is, hogyha ismerik „nem mernek” élni vele, mert az szb­­tágak számára is „legfontosabb a prolongációs tárgyalások eredmé­nye”. — Véleményünk szerint azonban másból kell keresnünk a hibák okát. Ha az szb-k rendsze­resen végeznék elsősorban a szak­­szervezeti feladatokat, teljesítenék kötelességeiket, akkor könnyen él­hetnének jogaikkal is. Óriási hibát követnek el azok a szakszervezeti bizottságok, amelyek „csak” az el­helyezéssel foglalkoznak, „csak” azért harc­olnak a vállalatokkal és sok helyen a kirendeltségvezető­­vel is, hogy minden zenészt elhe­lyezzenek, méghozzá minél maga­sabb bérért. Az elhelyezés külön­ben is csak a kirendeltségvezető feladata és kötelessége. A szak­­szervezeti bizottságoknak olyan feladataik vannak, mint például a tagság összefogása, szervezése, nevelése, tájékoztatása, munkafe­gyelmének és erkölcsének javí­tása, műveltségének, politikai és szakmai képzettségének növelése stb., stb. Csak ha az stb teljesíl­, vagy legalábbis mindent elkövet, hogy teljesítse ezt a kötelességét, akkor tulajdonképpen már él is a jogaival! Mert azok a zenészek, akik a szakszervezet munkája kö­vetkeztében is teljesítik kötelessé­geiket családjukkal, zenésztársaik­kal, a szakszervezeti mozgalommal, a munkaadókkal, a közösséggel, az egész társadalommal szemben, azok — szinte — már minden jo­got biztosítottak önmaguk szá­mára. Az elsődleges szakszervezeti feladatok, a kötelességek teljesí­tése erősíthetik meg úgy a szak­­szervezeti bizottságok tekintélyét, hogy mindig és mindenütt elfogad­ják a véleményüket, tehát érvé­nyesíthetik jogaikat. Ami pedig a konkrét 1968. II. fél­évi szakszervezeti feladatokat il­leti, azokat minden szórakoztató­­zenész szakszervezeti bizottság megtalálhatja a Zeneművészek Szakszervezetének elnöksége által már kiküldött munkaprogramban. Szb-üléseken szükséges megtár­gyalni többek között a politikai felvilágosító és oktatási munkát, a kollektív szerződések tapaszta­latait, a szakszervezeti demokrá­cia érvényesülését, a taggyűlés előkészítését, a jövő évi munka­terv, költségvetés összeállítását, valamint a kiren­deltségvezetővel való együttműködés néhány alap­­vető kérdését. Ezekben kell közö­sen határozni, feladatokat kiadni és a végrehajtást ellenőrizni — még a munkahelyeken is! A szórakoztatózenészek szb-tit­­kárai és az OSZK kirendeltségve­zetők számára tartott legutóbbi közös értekezleten szó volt együtt­működésük eredményeiről, hibái­ról is. BÖDI KÁROLY Vas megyei szb­­elnök (most utólag!) levélben fej­tegeti a hibák okait. „Úgy látom a legtöbb helyen az szb nincs tisz­tában a jogaival ... és nem ismeri a kirendeltségvezető jogkörét sem . .. Sok esetben a kirendelt­­ségvezetők sem ismerik a szakszer­vezeti jogokat... és a vendéglátó vállalatokhoz hasonlóan gyakran nem kérik ki az szb-k vélemé­nyét.”­­ A levélíró ezután arról ad tájékoztatást, hogy július 5-é­n a járási megbízottak, a kirend­elt­ségvezető és az szb közös értekez­letet tartottak, amelyen ismertet­ték a budapesti tanácskozáson el­hangzottakat. KÖNYVTÁR A budapesti szórakoztatózenészek könyvtára (VI., Gorkij fasor 38.) minden nap 10 és 13 óra között áll rendelkezésére a szakszervezeti tagoknak, ahol a legfrissebb szép­irodalmi, ismeretterjesztő, politikai és zenei könyvek között válogat­hatnak. A kölcsönzés díjmentes. SZityt­AKOZTATÓZENÉSZEK

Next